Innovaatioprojekti, musiikki/kulttuuriala Kevät2022 (10 op)
Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3502
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.11.2021 - 16.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2022 - 31.08.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Musiikin tiimi
- Toimipiste
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jukka Väisänen
- Vastuuopettaja
- Jukka Väisänen
- Ryhmät
-
KXF19S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- XX00BH18
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.
Oppimateriaalit
Vehkaperä, Pirilä, Roivas 2013: Innosta ja innovoi.
Opetusmenetelmät
Kesto JOKO periodi 1 seitsemän viikon sprintti Kivelän sairaalan kulttuuritoiminta ja sairaalamuusikkous. Opetus keskiviikkona klo 9-10:30
TAI kesto voi olla myös koko kevään 12 vko, 24.1--28.4.2022.- jolloin työryhmä suunnittelee oman aikataulun projektilleen. Ohjaajatapaamiset sovitaan erikseen Jukka Väisäsen kanssa.
Projektin tapaamispäivä keskiviikko 9-11. + muita erikseen sovittavia aikoja tilaajan kanssa.
KAIKILLE orientaatio etänä maanantaina 24.1.2022 klo 9-11 välillä. Tarkka aika ja zoom-osoite vahvistetaan myöhemmin kurssin osallistujille.
Ennakkotehtävä (ohjeet OMA tiedotteesta ennen opintojakson alkua. Tehtävän palautus 24.1.2022 mennessä OMA-työtilaan)
Opetus keskiviikkoisin, ryhmä- ja yksilötapaamisia projektin mukaan. Opetus pääosin etänä zoomissa: https://metropolia.zoom.us/j/5178243099 .
26.1. 9-10:30 Alkuinfo ja ohjeet, tehtävät ja aikataulut. Jukka väi
27.4. Minnofest. Projektin esittely. Valmis tuote /prototyyppi tai markkinointimateriaali. Jokin käyttöönotettu, hyödyllinen, lisäarvoa tuottava asia. Innovaation/proton esitys videoesittelynä. Oppimispäiväkirjan palautus. Aineiston luovutus tilaajalle.
Alustavia teemoja/kumppaneita innotyöskentelyyn: (toteutus riippuu siitä, minkä kokoinen ryhmä tulee)
Metka-speksI: yleisötyö
- Musikaali: Eetu Hämäläisen ja Janne Kovasen musikaalituotanto: puvustus & lavastus – ideointi ja toteutus. Myös tuottaja-tehtäviä. Tulee yksi esitys toukokuussa Metropolialla. 8 biisiä: Eetu säveltää ja Janne tekee tarinan. Hoitavat projektia pitkälti itse mutta puvustus ja lavastus tarvitsisi ideointia ja tuotantoa kohtuullisin kustannuksin.
o Kivelän Sairaala -Sairaalamuusikko-konsepti
o Voit ehdottaa myös omaa monialaista, työelämälähtöistä projektia, johon tulee muita opiskelijoita mukaan. Tulee olla tilaaja ja työryhmä. Toimita projekti-idea etukäteen viimeistään sunnuntaina 16.1.2022 sähköpostina jukka.vaisanen@metropolia.fi
Lisätietoja opiskelijoille
Kesto 12 vko, 24.1--28.4.2022. Innovaatioprojektin opintopäivät keskiviikko 9-11
Orientaatio etänä maanantaina 24.1.2022 klo 9-11 välillä. Tarkka aika ja zoom-osoite vahvistetaan myöhemmin kurssin osallistujille.
Ennakkotehtävä (ohjeet OMA tiedotteesta ennen opintojakson alkua. Tehtävän palautus 24.1.2022 mennessä OMA-työtilaan)
Opetus keskiviikkoisin
Keskiviikkopäivät:
26.1. 9-10:30 Oppimispäiväkirja. Visiointi, tiimit & tiimiosaaminen.
2.2. 9-10:30 Ideat ja niiden fokusointi. 25 ideaa.
9.3. 9-10:30 Ideoiden ja lähtötilanteen kirkastaminen. Idean tiivis kuvaus: konseptit.
16.2. 9-10:30 Projekti ja projektihallinta. Projektisuunnitelman teko. Omatoimista työskentelyä projektin parissa. Konkreettisen lopputuotteen tekeminen alkaa.
9.3. 9-10:30 Välicheck tiimeittäin/aika tarkennetaan ryhmittäin.. Konkreettinen hahmotelma kehittymissä tuotteesta, palvelusta, esityksestä, toiminnasta. Esitys-kokeilu-harjoittelu-testaus.
30.3.. 9-10:30 Välicheck tiimeittäin/aika tarkennetaan ryhmittäin.
13.4. 9-10:30 Projekti valmistuu, viimeistelyvaihe. Esittelyvideon tekeminen.
Viikko 16 (-Minnofest -esittelyohjaus -erillinen aika.
27.4. Minnofest. Projektin esittely. Valmis tuote /prototyyppi tai markkinointimateriaali. Jokin käyttöönotettu, hyödyllinen, lisäarvoa tuottava asia. Innovaation/proton esitys videoesittelynä. Oppimispäiväkirjan palautus. Aineiston luovutus tilaajalle.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus koostuu seuraavista kokonaisuuksista: Osallistuminen luennoille ja oppimistehtävien hyväksytty palautus. Projektisuunnitelma, projekti, loppuraportti ja videoesittely.
Lisätiedot
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.
Lisätiedot
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.