Siirry suoraan sisältöön

Kliininen radiografiatiede (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EV41-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

06.09.2022 - 11.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics

Opettaja

  • Eija Metsälä
  • Sanna Törnroos

Vastuuopettaja

Eija Metsälä

Ryhmät

  • S2522S6B
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinisen radiografiatieteen näkökulmia omaan kliinisen päätöksentekoonsa.

Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
- osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
- osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Sisältö

Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodologioihin
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodeihin
- Kliininen radiografiatiede - historia, paradigma ja tiedonintressit
- Näyttöön perustuva radiografia

Aika ja paikka

Syyslukausi 2022

Oppimateriaalit

Ramlaul, A. (edit) 2020. Medical Imaging and Radiotherapy Research: Skills and Strategies. Springer
Metsälä & Fridell 2018. 2018. Insights into the methodology of radiography science. Radiography 24(4):e105–e108.
Törnroos et al. 2022. Identification of research priorities of radiography science – A modified Delphi study in Europe. Nursing & Health Sciences. article in press. DOI:10.1111/nhs.12938
Törnroos et al. 2021. Phenomena of radiography science - A scoping review, Radiography (2021), vol 27 (4): 1231-1240. https:// doi.org/10.1016/j.radi.2021.07.005

Opetusmenetelmät

Luennot
Reflektiiviset kysymykset Moodlessa
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 tuntia opiskelijan työaikaa

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Seminaari 11.10 klo 10.30-11.45 ja 12.15-14

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Reflektiiviset kysymykset
Essee ja esitys seminaarissa
Osallistuminen

Esitietovaatimukset

Röntgenhoitajan opinnot 210 OP

Lisätiedot

Pakollinen opintojakso röntgenhoitajille