Toimintakyvyn arvioinnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EE30-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 20.09.2022
Ajoitus
23.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Inari Heimo
Ryhmät
-
SXB22S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija tuntee toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimmät mittarit. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa dialogisen haastattelun periaatteet asiakastilanteessa. Opiskelija osaa pystyasennon säätelyn biomekaniikan. Opiskelija osaa pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet.
Sisältö
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu
Pystyasentoon vaikuttava proprioseptiikka ja biomekaniikka
Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet
Aika ja paikka
1 periodi. Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin
Opetusmenetelmät
Oppimispäiväkirja
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät
Ryhmätyö
Lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle-työtila käytössä
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen ja osoitetut tehtävät
Esitietovaatimukset
-