Siirry suoraan sisältöön

Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ16-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

94 % Lähiopetus, 6 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Saila Pakarinen
  • Mari Heitto
  • Panu Karhinen
  • Leena Piironen
  • Merja Lahdenperä
  • Satu Vahaluoto
  • Heidi Oilimo
  • Anu-Riikka Eerola
  • Mia Rosenström

Vastuuopettaja

Mari Heitto

Ryhmät

  • SXC21S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat
- osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle
- toteuttaa toiminnassaan kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa
- osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisen hoiva- ja hoitotyön menetelmiä hyödyntäen
- hyödyntää toiminnassaan ergonomisen työskentelyn ja kinestetiikan perusteita
- osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa
- perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen
- tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

Sisältö

- gerontologinen arviointiprosessi, RAI –arviointi, kirjaamisprosessi ja asiakassuunnitelma
- näyttöön perustuva gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
- gerontologisen hoitotyön auttamismenetelmät ja kohtaaminen
- elämän loppuvaiheen hyvä hoito ja saattohoidon lähtökohdat
- kinestetiikan ja ergonomisen työskentelyn lähtökohdat
- kuntouttava arki ja kuntoutumista edistävä työtapa iäkkään ihmisen voimavarojen vahvistamisessa
- pienapuvälineet
- monitarpeisen Iäkkään ihmisen aistitoiminnot ja niiden tukeminen
- iäkkään ihmisen suunhoidon lähtökohdat
- monitarpeisen asiakkaan ravitsemus ja sen arviointi (MNA)
- vanhustyön eettisyys, geronomin ammattietiikka ja eettinen toiminta
- laboraatiot
- harjoittelu 7 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Laboraatio
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti
Reflektointi
Työelämäharjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti tehdään työelämäyhteistyössä tilanteen salliessa. Harjoittelu 7op totetutuksen lopussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Kansainvälisyys

Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä.

6 op teoriaopintoja, laboraatioita ja työpajoja.
2 op projektityöskentelyä
Tämän lisäksi 7op Harjoittelua viisi viikkoa 7h/pv.

Projektikokonaisuuteen yhdistetään myös 4op Muistisairaan toimintakyvyn tukemisen opintojaksosta. Tällöin opiskelijaryhmä tekee yhden 6op:n projektin, joka liittyy muistityöhön.

Sisällön jaksotus

koko lukukausi

Lisätietoja opiskelijoille

mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
.
.

Opintojaksoon liittyy sekä teoriaopintoja ja laborointeja 6op, projektiopintoja 2op että harjoittelu 7op.
.
Projektissa kaksi opintojaksoa integroituna:
• Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen (jonka sisällä 7op harjoittelua) 2op:n osuus
• Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen4op:n osuus
=6 op projektiopintoja
.
Opettajat:
Teoriaopinnot ja laboroinnit:
• Ergonomia: Leena Piironen
• Geronomin ja vanhustyön ammattietiikka: Mia Rosenström
• Hoitotyön auttamismenetelmät: Anu-Riikka Eerola
* Pienapuvälineet ja kuntouttava arki: Satu Vahaluoto
• Saattohoito: Anu-Riikka Eerola
• Ikäihmisten suunhoito: Saila Pakarinen


Projektiopinnot:
• Projektin ohjaajat Mari Heitto ja Anu-Riikka Eerola
Harjoittelu:
• Harjoittelun ohjaus: ilmoitetaan myöhemmin. Kysymykset voi osoittaa Mari Heitolle
.
Opettajien vapaajakso vko 42.

Oppimisteot ilmoitateen opintojakson orientaatiossa.


TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN PROJEKTISTA SAATAVA ARVOSANA TULEE OPINTOREKISTERISSÄ KOKONAISARVOSANAKSI SEKÄ Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen OPINTOJAKSOLLE ETTÄ Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen OPINTOJAKSOLLE.

Metropolian tietosuojaseloste: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat

tunnistaa ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

tunnistaa saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja listaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja pyrkii soveltamaan niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen





Hyvä (3-4)

osaa kuvailla gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohdat

osaa selittää ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

osaa kuvailla saattohoidon lähtökohdat ja tavoitteet ja tunnistaa keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen





Kiitettävä (5)

osaa arvioida gerontologisen arviointi- hoito- ja kuntoutusprosessin lähtökohtia

osaa analysoida ihmislähtöisyyden ja kokonaisvaltaisuuden merkityksen monitarpeisen iäkkään ihmisen omannäköisen arjen ja hyvän elämän toteutumiselle

Osaa analysoida saattohoidon lähtökohtia ja tavoitteita ja arvioida keinoja tukea iäkästä ihmistä ja hänen läheisiään elämän loppuvaiheessa

perustelee toimintaansa gerontologiseen tietoon pohjautuen

analysoi vanhustyön eettisiä periaatteita ja arvioi omassa toiminnassaan niiden toteutumista iäkkään ihmisen hyvän elämän edistämisessä

osaa tukea iäkästä ihmistä yksilöllisesti päivittäisissä toiminnoissa voimavaralähtöisesti gerontologisia kokonaisvaltaisia menetelmiä hyödyntäen sekä perustelee ja arvioi omaa toimintaansa

Lisätiedot

- Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta -opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 2. harjoittelua