Syventävä osteopaattinen filosofia käytännössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DP78-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
26.08.2022 - 13.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Laura Lee Calonius
- Eeva Tawast
- Sandra Rinne
- Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Sandra Rinne
Ryhmät
-
SXF19S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija yhdistää kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen, holistisen ihmiskäsityksen, biopsykososiaalisen viitekehyksen ja osteopaattiset periaatteet osaksi ammatillista toimintaansa. Opiskelija tuo käytäntöön osteopatian filosofian ymmärrystä ja yhdistää sitä päivitettyyn tieteelliseen tutkimukseen. Opiskelija pohtii terveyden merkitystä osteopaattisessa hoidossa ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija kuvaa terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa terveytensä hallintaa. Opiskelija kartoittaa motivoivan keskustelun avulla asiakkaan terveyteen vaikuttavia tekijöitä osteopatian filosofian mukaisesti. Opiskelija käyttää osteopatian filosofian käsitteitä sekä tekee itsenäisiä valintoja, tarkastelee eri alojen rajapintatietoihin liittyviä kysymyksiä ja pystyy keskustelemaan niistä yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija ohjaa yksilötason terveyden edistämistä kokonaisvaltaisesti ja tukee autonomisen hermoston harmonista toimintaa osteopaattisen hoidon myötä. Opiskelija edistää eri elämäntilanteissa olevien ja eri sairauksien kanssa elävien ihmisten terveyttä yhteistyössä heidän kanssa. Opiskelija kykenee käsittelemään vaativia, monimuotoisia asiakastapauksia liittyen terveyden edistämisen haasteisiin, tarkastelemaan niitä eri näkökulmista, etsimään uutta tietoa kriittisesti ja asiakaslähtöisesti.
Kehityspsykologia:
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää ihmisen kehityksen kokonaisvaltaisena yksilöllisenä prosessina sekä osa-alueittain, tunnistaa ihmisen eri elämänvaiheet, kehitystehtävät ja mahdolliset kehitykselliset kriisit. Hän osaa arvioida kriisien tai poikkeavan kehityksen merkityksen asiakkaan kokonaistilanteessa erilaisten psykologisten ihmiskuvien kautta.
Sisältö
Terveyden merkitys osteopaattisessa lääketieteessä. Yksilötason terveyden edistäminen osteopaatin ammatissa sekä ohjauksen että hoidon myötä. Salutogeneesi ja terveysteoriat. Biopsykososiaalinen malli ja osteopatian filosofian. Stressin vaikutukset terveyteen sekä autonomisen hermoston harmonisen toiminnan tukeminen. FirstBeat. Ravinnon, unen ja levon merkitys. Liikunta ja sairaudet. Liikkujan varotoimenpiteet.
Kehityspsykologia
Holistinen näkemys ihmisen kehityksestä ja toiminnasta, kehitystehtäväteoriat. Psyykkisen kehityksen eri osa-alueet: tunne-elämän, kognitiivinen, psykososiaalinen, psykomotorinen jne. kehitys. Perusasioita temperamentista, kiintymyssuhteista sekä kehityksellisistä kriiseistä. Psykologiset ihmiskuvat: psykodynaaminen, kognitiivinen, humanistinen, kiintymyssuhdeteoreettinen, neuropsykologinen, systeemiteoreettinen ja integroiva näkemys.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Esitietovaatimukset
Osteopatian historia, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 1-3, Osteopaattiset periaatteet käytännössä, Kraniaali- ja viskeraaliosteopatia 1, Ohjattu kliininen harjoittelu 1