Siirry suoraan sisältöön

Syventävä osteopaattinen filosofia käytännössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DP78-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2022 - 13.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kevin Collet
Laura Lee Calonius
Eeva Tawast
Sandra Rinne
Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Sandra Rinne
Ryhmät
SXF19S1
Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00DP78

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 08.05.2023 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
Uraohjaus ja mentorointi valmistuville osteopaateille
MPC4010 Dojo
Ti 09.05.2023 klo 10:15 - 12:00
(1 t 45 min)
Seminaari
MPC3001 Oppimistila
Ti 09.05.2023 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Seminaari
MPD1002 Myllypuro-sali
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija yhdistää kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen, holistisen ihmiskäsityksen, biopsykososiaalisen viitekehyksen ja osteopaattiset periaatteet osaksi ammatillista toimintaansa. Opiskelija tuo käytäntöön osteopatian filosofian ymmärrystä ja yhdistää sitä päivitettyyn tieteelliseen tutkimukseen. Opiskelija pohtii terveyden merkitystä osteopaattisessa hoidossa ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija kuvaa terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa terveytensä hallintaa. Opiskelija kartoittaa motivoivan keskustelun avulla asiakkaan terveyteen vaikuttavia tekijöitä osteopatian filosofian mukaisesti. Opiskelija käyttää osteopatian filosofian käsitteitä sekä tekee itsenäisiä valintoja, tarkastelee eri alojen rajapintatietoihin liittyviä kysymyksiä ja pystyy keskustelemaan niistä yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija ohjaa yksilötason terveyden edistämistä kokonaisvaltaisesti ja tukee autonomisen hermoston harmonista toimintaa osteopaattisen hoidon myötä. Opiskelija edistää eri elämäntilanteissa olevien ja eri sairauksien kanssa elävien ihmisten terveyttä yhteistyössä heidän kanssa. Opiskelija kykenee käsittelemään vaativia, monimuotoisia asiakastapauksia liittyen terveyden edistämisen haasteisiin, tarkastelemaan niitä eri näkökulmista, etsimään uutta tietoa kriittisesti ja asiakaslähtöisesti.

Kehityspsykologia:
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää ihmisen kehityksen kokonaisvaltaisena yksilöllisenä prosessina sekä osa-alueittain, tunnistaa ihmisen eri elämänvaiheet, kehitystehtävät ja mahdolliset kehitykselliset kriisit. Hän osaa arvioida kriisien tai poikkeavan kehityksen merkityksen asiakkaan kokonaistilanteessa erilaisten psykologisten ihmiskuvien kautta.

Sisältö

Terveyden merkitys osteopaattisessa lääketieteessä. Yksilötason terveyden edistäminen osteopaatin ammatissa sekä ohjauksen että hoidon myötä. Salutogeneesi ja terveysteoriat. Biopsykososiaalinen malli ja osteopatian filosofian. Stressin vaikutukset terveyteen sekä autonomisen hermoston harmonisen toiminnan tukeminen. FirstBeat. Ravinnon, unen ja levon merkitys. Liikunta ja sairaudet. Liikkujan varotoimenpiteet.

Kehityspsykologia
Holistinen näkemys ihmisen kehityksestä ja toiminnasta, kehitystehtäväteoriat. Psyykkisen kehityksen eri osa-alueet: tunne-elämän, kognitiivinen, psykososiaalinen, psykomotorinen jne. kehitys. Perusasioita temperamentista, kiintymyssuhteista sekä kehityksellisistä kriiseistä. Psykologiset ihmiskuvat: psykodynaaminen, kognitiivinen, humanistinen, kiintymyssuhdeteoreettinen, neuropsykologinen, systeemiteoreettinen ja integroiva näkemys.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Esitietovaatimukset

Osteopatian historia, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 1-3, Osteopaattiset periaatteet käytännössä, Kraniaali- ja viskeraaliosteopatia 1, Ohjattu kliininen harjoittelu 1

Siirry alkuun