Siirry suoraan sisältöön

Fasilitointi ja osallistuvat menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: XX00FM98

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.

Sisältö

- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Ajoitus

13.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Minna Kaihovirta
  • Outi Pyrhönen
Vastuuopettaja

Raisa Varsta

Ryhmät
  • MUVA24S
    Muutosvalmentaja 24S

Tavoitteet

Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.

Sisältö

- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Ilmoittautumisaika

15.11.2023 - 15.12.2023

Ajoitus

26.08.2024 - 11.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 62

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Henna-Liisa Palojärvi
  • Minna Kaihovirta
  • Johanna Tirronen
Vastuuopettaja

Henna-Liisa Palojärvi

Ryhmät
  • MUVA24K
    Muutosvalmentaja 24K

Tavoitteet

Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.

Sisältö

- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen

Aika ja paikka

Lähiopetus järjestetään Myllypuron kampuksella tilassa MPA5020, etätapaamiset zoomissa (linkki opintojakson työtilassa)

Ke 28.8. klo 16-19 lähi
Ke 4.9. klo 16-19 lähi
Ke 11.9. klo 14-17 etä
Ke 18.9. klo 16-19 lähi
Ke 25.9. klo 14-17 etä
Ke 9.10. klo 16-19 lähi

Oppimateriaalit

Oppimateriaali / linkit materiaaliin löytyvät opintojakson työtilasta Omasta.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät
Kehittämistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoista suoritustapaa. Opintojakso vaatii aktiviista läsnäoloa.
Normaali ahot-käytäntö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 25 h
Itsenäinen opiskelu 25 h
Kehittämistehtävä 50 h
Kirjoitustehtävä 35 h

Sisällön jaksotus

Teemat etenemisjärjestyksessä:
- osallistuvan työotteen teoria ja sovellusmahdollisuuksia
- fasilitointiprosessin vaiheet ja fasilitoijan rooli
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoidun tilaisuuden suunnittelu
- fasilitointisuunitelmien kehittäminen
- valmentava palautekeskustelu ja reflektointi

Lisätietoja opiskelijoille

xx

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja arvioinnin perusteet:

1. Jatkuva osaamisen näyttö: Aktiivinen osallistuminen tunneilla ja ennakkomateriaaliin perehtyminen ennen jokaista tapaamiskertaa.

2. Kehittämistehtävä: Oman työpajakokeilun suunnittelu, suunnitelman sparraus sekä toteutus ja toteutuksen arviointi.

3. Blogipostaus: Blogipostaus keskeisen oivalluksen kiteyttäjänä.

Kaikki tehtävät tulee olla hyväksytysti tehtynä, jotta opintosuoritus hyväksytään.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 15.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Opettaja
  • Henna-Liisa Palojärvi
  • Minna Kaihovirta
  • Outi Pyrhönen
  • Johanna Tirronen
Vastuuopettaja

Johanna Tirronen

Tavoitteet

Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.

Sisältö

- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen

Aika ja paikka

Toteutus 1. periodilla. Lähiopetuskerrat Arabian kampuksella. Etätapaamiset Zoomissa.

- ke 17.1.2024 klo 16-19 (lähitapaaminen) Osallistuvan työotteen teoriaa ja sovellusmahdollisuuksia
- ke 24.1.2024 klo 16-19 (lähitapaaminen) Fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät; fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- ke 31.1.2024 klo 14-17 (etätapaaminen, Zoom) Virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- ke 7.2.2024 klo 16-19 (lähitapaaminen) Fasilitoidun tilaisuuden suunnittelu ja toteutus
- ke 14.2.2024 klo 14-17 (etätapaaminen, Zoom) Osallistujien fasilitointisuunnitelman sparrausta; kaksi tietoiskua: "Social Design" & "joukkoistaminen"
- ke 6.3.2024 klo 16-19 (lähitapaaminen) Valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen; omien kokeilujen esittely ja reflektointi

Oppimateriaalit

Oppimateriaali päivitetään OMAan.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät verkossa (käänteinen opetus)
Kehittämistehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoista suoritustapaa. Opintojakso vaatii aktiviista läsnäoloa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 25h
Ohjattu verkkotyöskentely 25h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt 85h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja arvioinnin perusteet

1. Jatkuva osaamisen näyttö
Aktiivinen osallistuminen tunneilla + ennakkotehtävä ennen jokaista tapaamiskertaa.

2. Kehittämistehtävä
Oman kokeilun suunnittelu, suunnitelman sparraus sekä toteutus ja toteutuksen arviointi.

3. Blogipostaus ja oppimisportfolio
Opiskelija kokoaa omaan työhönsä sopivia kehitysmalleja, viitekehyksiä ja menetelmiä. Portfolio omaan käyttöön. Blogipostaus keskeisen oivalluksen kiteyttäjänä.