Fasilitointi ja osallistuvat menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: XX00FM98
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.
Sisältö
- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Ajoitus
13.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Minna Kaihovirta
- Outi Pyrhönen
Vastuuopettaja
Raisa Varsta
Ryhmät
-
MUVA24SMuutosvalmentaja 24S
Tavoitteet
Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.
Sisältö
- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Ilmoittautumisaika
15.11.2023 - 15.12.2023
Ajoitus
26.08.2024 - 11.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 62
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Henna-Liisa Palojärvi
- Minna Kaihovirta
- Johanna Tirronen
Vastuuopettaja
Henna-Liisa Palojärvi
Ryhmät
-
MUVA24KMuutosvalmentaja 24K
Tavoitteet
Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.
Sisältö
- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen
Aika ja paikka
Lähiopetus järjestetään Myllypuron kampuksella tilassa MPA5020, etätapaamiset zoomissa (linkki opintojakson työtilassa)
Ke 28.8. klo 16-19 lähi
Ke 4.9. klo 16-19 lähi
Ke 11.9. klo 14-17 etä
Ke 18.9. klo 16-19 lähi
Ke 25.9. klo 14-17 etä
Ke 9.10. klo 16-19 lähi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali / linkit materiaaliin löytyvät opintojakson työtilasta Omasta.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät
Kehittämistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Ei ole
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa. Opintojakso vaatii aktiviista läsnäoloa.
Normaali ahot-käytäntö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 25 h
Itsenäinen opiskelu 25 h
Kehittämistehtävä 50 h
Kirjoitustehtävä 35 h
Sisällön jaksotus
Teemat etenemisjärjestyksessä:
- osallistuvan työotteen teoria ja sovellusmahdollisuuksia
- fasilitointiprosessin vaiheet ja fasilitoijan rooli
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoidun tilaisuuden suunnittelu
- fasilitointisuunitelmien kehittäminen
- valmentava palautekeskustelu ja reflektointi
Lisätietoja opiskelijoille
xx
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja arvioinnin perusteet:
1. Jatkuva osaamisen näyttö: Aktiivinen osallistuminen tunneilla ja ennakkomateriaaliin perehtyminen ennen jokaista tapaamiskertaa.
2. Kehittämistehtävä: Oman työpajakokeilun suunnittelu, suunnitelman sparraus sekä toteutus ja toteutuksen arviointi.
3. Blogipostaus: Blogipostaus keskeisen oivalluksen kiteyttäjänä.
Kaikki tehtävät tulee olla hyväksytysti tehtynä, jotta opintosuoritus hyväksytään.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 15.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Opettaja
- Henna-Liisa Palojärvi
- Minna Kaihovirta
- Outi Pyrhönen
- Johanna Tirronen
Vastuuopettaja
Johanna Tirronen
Tavoitteet
Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.
Sisältö
- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen
Aika ja paikka
Toteutus 1. periodilla. Lähiopetuskerrat Arabian kampuksella. Etätapaamiset Zoomissa.
- ke 17.1.2024 klo 16-19 (lähitapaaminen) Osallistuvan työotteen teoriaa ja sovellusmahdollisuuksia
- ke 24.1.2024 klo 16-19 (lähitapaaminen) Fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät; fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- ke 31.1.2024 klo 14-17 (etätapaaminen, Zoom) Virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- ke 7.2.2024 klo 16-19 (lähitapaaminen) Fasilitoidun tilaisuuden suunnittelu ja toteutus
- ke 14.2.2024 klo 14-17 (etätapaaminen, Zoom) Osallistujien fasilitointisuunnitelman sparrausta; kaksi tietoiskua: "Social Design" & "joukkoistaminen"
- ke 6.3.2024 klo 16-19 (lähitapaaminen) Valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen; omien kokeilujen esittely ja reflektointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali päivitetään OMAan.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät verkossa (käänteinen opetus)
Kehittämistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa. Opintojakso vaatii aktiviista läsnäoloa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 25h
Ohjattu verkkotyöskentely 25h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt 85h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja arvioinnin perusteet
1. Jatkuva osaamisen näyttö
Aktiivinen osallistuminen tunneilla + ennakkotehtävä ennen jokaista tapaamiskertaa.
2. Kehittämistehtävä
Oman kokeilun suunnittelu, suunnitelman sparraus sekä toteutus ja toteutuksen arviointi.
3. Blogipostaus ja oppimisportfolio
Opiskelija kokoaa omaan työhönsä sopivia kehitysmalleja, viitekehyksiä ja menetelmiä. Portfolio omaan käyttöön. Blogipostaus keskeisen oivalluksen kiteyttäjänä.