Tekstitaidot haltuun korkeakouluopinnoissa (B1–B2)Laajuus (5 op)
Tunnus: XX00FI85
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa viestiä oman alansa opiskeluympäristössä suomen kielellä. Hän tunnistaa olennaisen sisällön lukemistaan tieteellisistä ja ammatillisista teksteistä ja pystyy hyödyntämään niitä omiin tarpeisiinsa. Opiskelija osaa referoida lukemaansa tekstiä ja muotoilla ajatuksiaan suomeksi. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää ja jäsentynyttä tekstiä (esim. referaatti, raportti, essee), jossa yhdistää toisten ajatuksia omiinsa. Hän osaa tehdä eron virallisen ja epävirallisen kielimuodon välillä. Opiskelija tunnistaa omat taitonsa kirjoittajana ja osaa kehittää kielitaitoaan itsenäisesti. Opiskelijan kielitaito on eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolla B1– B2.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- opiskeluelämän tekstilajit, lukustrategiat ja sanavaraston laajentaminen
- lähteiden hyödyntäminen ja luotettavuuden arviointi
- punaisen langan löytäminen tekstistä
- referointi ja tyypilliset referoinnin rakenteet
- oman tekstin rakentaminen ja ajatusten jäsentely
- sidosteisuus, konnektorit ja asioiden väliset yhteydet
- kirjoitetun kielen rakenteita ja kielenhuoltoa
- asiatyylin hallinta
- omien kielellisten vahvuuksien ja haasteiden tunnistaminen, opiskelustrategioiden ja itseluottamuksen vahvistaminen kirjoittajana
- toimivan yhteiskirjoittamisen perusteet
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen
Edeltävä suomen kielen osaaminen vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1–2)
- Opiskelija pystyy ymmärtämään omaan alaansa ja työelämään liittyviä tekstejä. Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä.
- Opiskelija osaa välittää lukemaansa tietoa sekä ilmaista ajatuksiaan opiskeluelämän vuorovaikutustilanteissa.
- Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusasteen periaatteita ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
- Opiskelija tuntee kielelliset keinot selkeän, sidosteisen tekstin laatimiseksi.
- Opiskelijan taidot (sanasto ja kielioppi) riittävät ymmärrettävän ja osittain yksityiskohtaisen tekstin kirjoittamiseen, vaikka teksteissä ilmenee jonkin verran toistuvia virheitä kielen perusrakenteissa ja ongelmia tekstien jäsentelyssä ja sidosteisuudessa.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3–4)
- Opiskelija ymmärtää monenlaisia opintoihin ja omaan alaansa liittyviä tekstejä. Hän löytää tekstin pääkohdat ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen.
- Opiskelija pystyy osallistumaan omaan alaansa liittyvään keskusteluun, hyödyntämään lukemaansa ja välittämään siihen liittyvää tietoa melko tarkasti.
- Opiskelija osaa laatia oman alansa opintoihin liittyviä selkeitä, sidosteisia ja osittain yksityiskohtaisia tekstejä ja ottaa huomioon tekstilajin vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija osaa käyttää teksteissään melko monipuolisia lauserakenteita ja kielellisiä keinoja. Hän hallitsee omaan alaansa liittyvää sanastoa suhteellisen hyvin.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta, osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5, B2)
- Opiskelija ymmärtää vaivatta eri tarkoituksiin laadittuja oman alansa tekstejä. Hän pystyy selostamaan pääkohdat lukemastaan omin sanoin sekä kuvailemaan, erittelemään ja vertailemaan tekstien sisältöjä.
- Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja yksityiskohtaisia tekstejä sekä ottamaan huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija hallitsee monenlaisia lauserakenteita ja melko laajan ammatillisen sanaston.
- Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 14.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
TERVEYSAP24STERVEYS_AVOIMEN POLKU_S2024
Tavoitteet
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa viestiä oman alansa opiskeluympäristössä suomen kielellä. Hän tunnistaa olennaisen sisällön lukemistaan tieteellisistä ja ammatillisista teksteistä ja pystyy hyödyntämään niitä omiin tarpeisiinsa. Opiskelija osaa referoida lukemaansa tekstiä ja muotoilla ajatuksiaan suomeksi. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää ja jäsentynyttä tekstiä (esim. referaatti, raportti, essee), jossa yhdistää toisten ajatuksia omiinsa. Hän osaa tehdä eron virallisen ja epävirallisen kielimuodon välillä. Opiskelija tunnistaa omat taitonsa kirjoittajana ja osaa kehittää kielitaitoaan itsenäisesti. Opiskelijan kielitaito on eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolla B1– B2.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- opiskeluelämän tekstilajit, lukustrategiat ja sanavaraston laajentaminen
- lähteiden hyödyntäminen ja luotettavuuden arviointi
- punaisen langan löytäminen tekstistä
- referointi ja tyypilliset referoinnin rakenteet
- oman tekstin rakentaminen ja ajatusten jäsentely
- sidosteisuus, konnektorit ja asioiden väliset yhteydet
- kirjoitetun kielen rakenteita ja kielenhuoltoa
- asiatyylin hallinta
- omien kielellisten vahvuuksien ja haasteiden tunnistaminen, opiskelustrategioiden ja itseluottamuksen vahvistaminen kirjoittajana
- toimivan yhteiskirjoittamisen perusteet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1–2)
- Opiskelija pystyy ymmärtämään omaan alaansa ja työelämään liittyviä tekstejä. Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä.
- Opiskelija osaa välittää lukemaansa tietoa sekä ilmaista ajatuksiaan opiskeluelämän vuorovaikutustilanteissa.
- Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusasteen periaatteita ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
- Opiskelija tuntee kielelliset keinot selkeän, sidosteisen tekstin laatimiseksi.
- Opiskelijan taidot (sanasto ja kielioppi) riittävät ymmärrettävän ja osittain yksityiskohtaisen tekstin kirjoittamiseen, vaikka teksteissä ilmenee jonkin verran toistuvia virheitä kielen perusrakenteissa ja ongelmia tekstien jäsentelyssä ja sidosteisuudessa.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3–4)
- Opiskelija ymmärtää monenlaisia opintoihin ja omaan alaansa liittyviä tekstejä. Hän löytää tekstin pääkohdat ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen.
- Opiskelija pystyy osallistumaan omaan alaansa liittyvään keskusteluun, hyödyntämään lukemaansa ja välittämään siihen liittyvää tietoa melko tarkasti.
- Opiskelija osaa laatia oman alansa opintoihin liittyviä selkeitä, sidosteisia ja osittain yksityiskohtaisia tekstejä ja ottaa huomioon tekstilajin vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija osaa käyttää teksteissään melko monipuolisia lauserakenteita ja kielellisiä keinoja. Hän hallitsee omaan alaansa liittyvää sanastoa suhteellisen hyvin.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta, osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5, B2)
- Opiskelija ymmärtää vaivatta eri tarkoituksiin laadittuja oman alansa tekstejä. Hän pystyy selostamaan pääkohdat lukemastaan omin sanoin sekä kuvailemaan, erittelemään ja vertailemaan tekstien sisältöjä.
- Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja yksityiskohtaisia tekstejä sekä ottamaan huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija hallitsee monenlaisia lauserakenteita ja melko laajan ammatillisen sanaston.
- Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen
Edeltävä suomen kielen osaaminen vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 06.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Opettaja
- Tiia Ylhäinen-Holstila
Vastuuopettaja
Tiia Ylhäinen-Holstila
Tavoitteet
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa viestiä oman alansa opiskeluympäristössä suomen kielellä. Hän tunnistaa olennaisen sisällön lukemistaan tieteellisistä ja ammatillisista teksteistä ja pystyy hyödyntämään niitä omiin tarpeisiinsa. Opiskelija osaa referoida lukemaansa tekstiä ja muotoilla ajatuksiaan suomeksi. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää ja jäsentynyttä tekstiä (esim. referaatti, raportti, essee), jossa yhdistää toisten ajatuksia omiinsa. Hän osaa tehdä eron virallisen ja epävirallisen kielimuodon välillä. Opiskelija tunnistaa omat taitonsa kirjoittajana ja osaa kehittää kielitaitoaan itsenäisesti. Opiskelijan kielitaito on eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolla B1– B2.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- opiskeluelämän tekstilajit, lukustrategiat ja sanavaraston laajentaminen
- lähteiden hyödyntäminen ja luotettavuuden arviointi
- punaisen langan löytäminen tekstistä
- referointi ja tyypilliset referoinnin rakenteet
- oman tekstin rakentaminen ja ajatusten jäsentely
- sidosteisuus, konnektorit ja asioiden väliset yhteydet
- kirjoitetun kielen rakenteita ja kielenhuoltoa
- asiatyylin hallinta
- omien kielellisten vahvuuksien ja haasteiden tunnistaminen, opiskelustrategioiden ja itseluottamuksen vahvistaminen kirjoittajana
- toimivan yhteiskirjoittamisen perusteet
Aika ja paikka
1. ke 23.10. klo 9 - 10.30 (Lähi, Myllypuro)
2. ma 28.10.klo 9 - 10.30
3. ke 30.10.klo 9 - 10.30
4. ma 4.11.klo 9 - 10.30
5. ke 6.11. klo 9 - 10.30
6. ma 11.11. klo 9 - 10.30
7. ke 13.11.klo 9 - 10.30
8. ma 25.11.klo 9 - 10.30
9. ke 27.11. klo 9 - 10.30
10. ma 2.12. klo 9 - 10.30
11. ke 4.12. klo 9 - 10.30
12. ma 9.12. klo 9 - 10.30
13. ke 11.12. klo 9 - 10.30 (Loppukoe: Lähi, Myllypuro)
Oppimateriaalit
Opettajan materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Yhteensä 135 tuntia = 5 op
Etäopetus Zoomissa (16,5 tuntia).
Lähiopetusta 2 * 90 min Myllypurossa
Itsenäistä opiskelua noin 110 tuntia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ke 11.12. klo 9 - 10.30 (Loppukoe: Lähi, Myllypuro)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelua
Yhteensä 135 tuntia = 5 op
Etäopetus Zoomissa (16,5 tuntia).
Lähiopetusta 2 * 90 min Myllypurossa
Itsenäistä opiskelua noin 110 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä suomi toisena kielenä -kurssi on avoin kaikille Metropolian tutkinto-opiskelijoille, 3AMK:n opiskelijoille ja myös Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Kurssi vaatii hyviä opiskelutaitoja ja paljon itsenäistä työtä, kuten lukemista, tekstien analysointia, tekstin kirjoittamista, kieliopin opintoja ja sanaston harjoittelua. Itsenäiseen opiskeluun tulee varata vähintään 8 tuntia/viikko.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1–2)
- Opiskelija pystyy ymmärtämään omaan alaansa ja työelämään liittyviä tekstejä. Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä.
- Opiskelija osaa välittää lukemaansa tietoa sekä ilmaista ajatuksiaan opiskeluelämän vuorovaikutustilanteissa.
- Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusasteen periaatteita ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
- Opiskelija tuntee kielelliset keinot selkeän, sidosteisen tekstin laatimiseksi.
- Opiskelijan taidot (sanasto ja kielioppi) riittävät ymmärrettävän ja osittain yksityiskohtaisen tekstin kirjoittamiseen, vaikka teksteissä ilmenee jonkin verran toistuvia virheitä kielen perusrakenteissa ja ongelmia tekstien jäsentelyssä ja sidosteisuudessa.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3–4)
- Opiskelija ymmärtää monenlaisia opintoihin ja omaan alaansa liittyviä tekstejä. Hän löytää tekstin pääkohdat ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen.
- Opiskelija pystyy osallistumaan omaan alaansa liittyvään keskusteluun, hyödyntämään lukemaansa ja välittämään siihen liittyvää tietoa melko tarkasti.
- Opiskelija osaa laatia oman alansa opintoihin liittyviä selkeitä, sidosteisia ja osittain yksityiskohtaisia tekstejä ja ottaa huomioon tekstilajin vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija osaa käyttää teksteissään melko monipuolisia lauserakenteita ja kielellisiä keinoja. Hän hallitsee omaan alaansa liittyvää sanastoa suhteellisen hyvin.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta, osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5, B2)
- Opiskelija ymmärtää vaivatta eri tarkoituksiin laadittuja oman alansa tekstejä. Hän pystyy selostamaan pääkohdat lukemastaan omin sanoin sekä kuvailemaan, erittelemään ja vertailemaan tekstien sisältöjä.
- Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja yksityiskohtaisia tekstejä sekä ottamaan huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija hallitsee monenlaisia lauserakenteita ja melko laajan ammatillisen sanaston.
- Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
- aktiivinen osallistuminen oppitunneilla
- kotitehtävät
- poissaoloja korvaavat tuntitehtävät
- kirjalliset tehtävät
- tentti
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen
Edeltävä suomen kielen osaaminen vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 11.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Opettaja
- Kaija Bergman
Vastuuopettaja
Nea Lehtimäki
Ryhmät
-
TERVEYSAP24KTERVEYS_AVOIMEN POLKU_K2024
Tavoitteet
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa viestiä oman alansa opiskeluympäristössä suomen kielellä. Hän tunnistaa olennaisen sisällön lukemistaan tieteellisistä ja ammatillisista teksteistä ja pystyy hyödyntämään niitä omiin tarpeisiinsa. Opiskelija osaa referoida lukemaansa tekstiä ja muotoilla ajatuksiaan suomeksi. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää ja jäsentynyttä tekstiä (esim. referaatti, raportti, essee), jossa yhdistää toisten ajatuksia omiinsa. Hän osaa tehdä eron virallisen ja epävirallisen kielimuodon välillä. Opiskelija tunnistaa omat taitonsa kirjoittajana ja osaa kehittää kielitaitoaan itsenäisesti. Opiskelijan kielitaito on eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolla B1– B2.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- opiskeluelämän tekstilajit, lukustrategiat ja sanavaraston laajentaminen
- lähteiden hyödyntäminen ja luotettavuuden arviointi
- punaisen langan löytäminen tekstistä
- referointi ja tyypilliset referoinnin rakenteet
- oman tekstin rakentaminen ja ajatusten jäsentely
- sidosteisuus, konnektorit ja asioiden väliset yhteydet
- kirjoitetun kielen rakenteita ja kielenhuoltoa
- asiatyylin hallinta
- omien kielellisten vahvuuksien ja haasteiden tunnistaminen, opiskelustrategioiden ja itseluottamuksen vahvistaminen kirjoittajana
- toimivan yhteiskirjoittamisen perusteet
Aika ja paikka
Kurssin aikataulu 19.8.-11.10.24
Viikonpäivät ja kellonajat vaihtelevat. Tarkka aikataulu myöhemmin Moodlessa.
Oppimateriaalit
Opettajan materiaali Moodlessa.
Ei tarvetta hankkia oppikirjaa.
Opetusmenetelmät
Etäopetus Zoomissa (36t). Linkki 295 251 7654
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pe 11.10.24
Uusinta sovitaan myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelua
- etäopetus 36 tuntia
- kotitehtäviä ja itsenäistä opiskelua 99 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä suomi toisena kielenä -kurssi on avoin kaikille Metropolian tutkinto-opiskelijoille, 3AMK:n opiskelijoille ja myös Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Kurssi vaatii hyviä opiskelutaitoja ja paljon itsenäistä työtä, kuten lukemista, tekstien analysointia, tekstin kirjoittamista, kieliopin opintoja ja sanaston harjoittelua. Itsenäiseen opiskeluun tulee varata vähintään 8 tuntia/viikko.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1–2)
- Opiskelija pystyy ymmärtämään omaan alaansa ja työelämään liittyviä tekstejä. Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä.
- Opiskelija osaa välittää lukemaansa tietoa sekä ilmaista ajatuksiaan opiskeluelämän vuorovaikutustilanteissa.
- Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusasteen periaatteita ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
- Opiskelija tuntee kielelliset keinot selkeän, sidosteisen tekstin laatimiseksi.
- Opiskelijan taidot (sanasto ja kielioppi) riittävät ymmärrettävän ja osittain yksityiskohtaisen tekstin kirjoittamiseen, vaikka teksteissä ilmenee jonkin verran toistuvia virheitä kielen perusrakenteissa ja ongelmia tekstien jäsentelyssä ja sidosteisuudessa.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3–4)
- Opiskelija ymmärtää monenlaisia opintoihin ja omaan alaansa liittyviä tekstejä. Hän löytää tekstin pääkohdat ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen.
- Opiskelija pystyy osallistumaan omaan alaansa liittyvään keskusteluun, hyödyntämään lukemaansa ja välittämään siihen liittyvää tietoa melko tarkasti.
- Opiskelija osaa laatia oman alansa opintoihin liittyviä selkeitä, sidosteisia ja osittain yksityiskohtaisia tekstejä ja ottaa huomioon tekstilajin vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija osaa käyttää teksteissään melko monipuolisia lauserakenteita ja kielellisiä keinoja. Hän hallitsee omaan alaansa liittyvää sanastoa suhteellisen hyvin.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta, osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5, B2)
- Opiskelija ymmärtää vaivatta eri tarkoituksiin laadittuja oman alansa tekstejä. Hän pystyy selostamaan pääkohdat lukemastaan omin sanoin sekä kuvailemaan, erittelemään ja vertailemaan tekstien sisältöjä.
- Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja yksityiskohtaisia tekstejä sekä ottamaan huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija hallitsee monenlaisia lauserakenteita ja melko laajan ammatillisen sanaston.
- Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
- aktiivinen osallistuminen oppitunneille
- aktiivinen osallistuminen oppitunneilla
- kotitehtävät
- poissaoloja korvaavat tuntitehtävät
- kirjalliset tehtävät
- tentti
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen
Edeltävä suomen kielen osaaminen vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 15.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 35
Opettaja
- Kaija Bergman
Vastuuopettaja
Kaija Bergman
Ryhmät
-
TERVEYSAP23STERVEYS_AVOIMEN POLKU_S2023
Tavoitteet
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa viestiä oman alansa opiskeluympäristössä suomen kielellä. Hän tunnistaa olennaisen sisällön lukemistaan tieteellisistä ja ammatillisista teksteistä ja pystyy hyödyntämään niitä omiin tarpeisiinsa. Opiskelija osaa referoida lukemaansa tekstiä ja muotoilla ajatuksiaan suomeksi. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää ja jäsentynyttä tekstiä (esim. referaatti, raportti, essee), jossa yhdistää toisten ajatuksia omiinsa. Hän osaa tehdä eron virallisen ja epävirallisen kielimuodon välillä. Opiskelija tunnistaa omat taitonsa kirjoittajana ja osaa kehittää kielitaitoaan itsenäisesti. Opiskelijan kielitaito on eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolla B1– B2.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- opiskeluelämän tekstilajit, lukustrategiat ja sanavaraston laajentaminen
- lähteiden hyödyntäminen ja luotettavuuden arviointi
- punaisen langan löytäminen tekstistä
- referointi ja tyypilliset referoinnin rakenteet
- oman tekstin rakentaminen ja ajatusten jäsentely
- sidosteisuus, konnektorit ja asioiden väliset yhteydet
- kirjoitetun kielen rakenteita ja kielenhuoltoa
- asiatyylin hallinta
- omien kielellisten vahvuuksien ja haasteiden tunnistaminen, opiskelustrategioiden ja itseluottamuksen vahvistaminen kirjoittajana
- toimivan yhteiskirjoittamisen perusteet
Aika ja paikka
Kurssin aikataulu: 15.1.- 15.3.2024
16.1.2024 16.00-17.30
17.1.2024 16.00-18.30
22.1.2024 16.00-17.30
24.1.2024 16.00-18.30
29.1.2024 16.00-17.30
1.2.2024 16.00-18.30
5.2.2024 16.00-17.30
8.2.2024 16.00-18.30
12.2.2024 16.00-17.30
14.2.2024 16.00-18.30
19.2.2024 16.00-17.30
22.2.2024 16.00-18.30
26.2 2024 16.00-17.30
28.2.2024 16.00-18.30
4.3.2024 16.00-17.30
7.3.2024 16.00-18.30
11.3.2024 16.00-18.30
15.3.2024 16.00-17.30 (TENTTI)
Zoom - linkki: 295 251 7654
Oppimateriaalit
Opettajan materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Etäopetus Zoomissa (36t). Linkki 295 251 7654
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelua
- etäopetus 36 tuntia
- kotitehtäviä ja itsenäistä opiskelua 99 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä suomi toisena kielenä -kurssi on avoin kaikille Metropolian tutkinto-opiskelijoille, 3AMK:n opiskelijoille ja myös Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Kurssi vaatii hyviä opiskelutaitoja ja paljon itsenäistä työtä, kuten lukemista, tekstien analysointia, tekstin kirjoittamista, kieliopin opintoja ja sanaston harjoittelua. Itsenäiseen opiskeluun tulee varata vähintään 8 tuntia/viikko.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1–2)
- Opiskelija pystyy ymmärtämään omaan alaansa ja työelämään liittyviä tekstejä. Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä.
- Opiskelija osaa välittää lukemaansa tietoa sekä ilmaista ajatuksiaan opiskeluelämän vuorovaikutustilanteissa.
- Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusasteen periaatteita ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
- Opiskelija tuntee kielelliset keinot selkeän, sidosteisen tekstin laatimiseksi.
- Opiskelijan taidot (sanasto ja kielioppi) riittävät ymmärrettävän ja osittain yksityiskohtaisen tekstin kirjoittamiseen, vaikka teksteissä ilmenee jonkin verran toistuvia virheitä kielen perusrakenteissa ja ongelmia tekstien jäsentelyssä ja sidosteisuudessa.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3–4)
- Opiskelija ymmärtää monenlaisia opintoihin ja omaan alaansa liittyviä tekstejä. Hän löytää tekstin pääkohdat ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen.
- Opiskelija pystyy osallistumaan omaan alaansa liittyvään keskusteluun, hyödyntämään lukemaansa ja välittämään siihen liittyvää tietoa melko tarkasti.
- Opiskelija osaa laatia oman alansa opintoihin liittyviä selkeitä, sidosteisia ja osittain yksityiskohtaisia tekstejä ja ottaa huomioon tekstilajin vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija osaa käyttää teksteissään melko monipuolisia lauserakenteita ja kielellisiä keinoja. Hän hallitsee omaan alaansa liittyvää sanastoa suhteellisen hyvin.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta, osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5, B2)
- Opiskelija ymmärtää vaivatta eri tarkoituksiin laadittuja oman alansa tekstejä. Hän pystyy selostamaan pääkohdat lukemastaan omin sanoin sekä kuvailemaan, erittelemään ja vertailemaan tekstien sisältöjä.
- Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja yksityiskohtaisia tekstejä sekä ottamaan huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija hallitsee monenlaisia lauserakenteita ja melko laajan ammatillisen sanaston.
- Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
- aktiivinen osallistuminen oppitunneilla
- kotitehtävät
- poissaoloja korvaavat tuntitehtävät
- kirjalliset tehtävät
- tentti
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen
Edeltävä suomen kielen osaaminen vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 13.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 28
Opettaja
- Kaija Bergman
Vastuuopettaja
Eevamaija Iso-Heiniemi
Ryhmät
-
TERVEYSAP23KTERVEYS_AVOIMEN POLKU_K2023
Tavoitteet
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa viestiä oman alansa opiskeluympäristössä suomen kielellä. Hän tunnistaa olennaisen sisällön lukemistaan tieteellisistä ja ammatillisista teksteistä ja pystyy hyödyntämään niitä omiin tarpeisiinsa. Opiskelija osaa referoida lukemaansa tekstiä ja muotoilla ajatuksiaan suomeksi. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää ja jäsentynyttä tekstiä (esim. referaatti, raportti, essee), jossa yhdistää toisten ajatuksia omiinsa. Hän osaa tehdä eron virallisen ja epävirallisen kielimuodon välillä. Opiskelija tunnistaa omat taitonsa kirjoittajana ja osaa kehittää kielitaitoaan itsenäisesti. Opiskelijan kielitaito on eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolla B1– B2.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- opiskeluelämän tekstilajit, lukustrategiat ja sanavaraston laajentaminen
- lähteiden hyödyntäminen ja luotettavuuden arviointi
- punaisen langan löytäminen tekstistä
- referointi ja tyypilliset referoinnin rakenteet
- oman tekstin rakentaminen ja ajatusten jäsentely
- sidosteisuus, konnektorit ja asioiden väliset yhteydet
- kirjoitetun kielen rakenteita ja kielenhuoltoa
- asiatyylin hallinta
- omien kielellisten vahvuuksien ja haasteiden tunnistaminen, opiskelustrategioiden ja itseluottamuksen vahvistaminen kirjoittajana
- toimivan yhteiskirjoittamisen perusteet
Aika ja paikka
21.08.2023 - 13.10.2023
Oppitunnit:
21.08.2023 15.30 - 18.00
23.08.2023 15.30 - 18.00
12.09.2023 15.30 - 18.00
14.09.2023 15.00 - 18.00
18.09.2023 15.30 - 18.00
21.09.2023 15.30 - 18.00
27.09.2023 15.30 - 18.00
05.10.2023 15.00 - 18.00
10.10.2023 15.30 - 18.00
Zoom-linkki myöhemmin.
Oppimateriaalit
Opettajan materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Etäopetus Zoomissa (20 t), pienryhmäohjaus (1-2 t), pienryhmätyöskentely (n.10 t), itsenäinen opiskelu Moodlessa (n. 103 t).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 5 op = 135 t
Etäopetus 20 t, pienryhmätyöskentely n. 12 t, kotitehtäviä ja itsenäistä opiskelua n. 103 t.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä suomi toisena kielenä -opintojakso on avoin kaikille Metropolian tutkinto-opiskelijoille, 3AMK-opiskelijoille ja avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Opiskelu edellyttää runsaasti itsenäistä opiskelua: tekstien lukemista ja kirjoittamista sekä kieliopin ja sanaston opiskelua. Varaa aikaa kalenteristasi itsenäiseen opiskeluun vähintään 8 t/viikko.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1–2)
- Opiskelija pystyy ymmärtämään omaan alaansa ja työelämään liittyviä tekstejä. Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä.
- Opiskelija osaa välittää lukemaansa tietoa sekä ilmaista ajatuksiaan opiskeluelämän vuorovaikutustilanteissa.
- Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusasteen periaatteita ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
- Opiskelija tuntee kielelliset keinot selkeän, sidosteisen tekstin laatimiseksi.
- Opiskelijan taidot (sanasto ja kielioppi) riittävät ymmärrettävän ja osittain yksityiskohtaisen tekstin kirjoittamiseen, vaikka teksteissä ilmenee jonkin verran toistuvia virheitä kielen perusrakenteissa ja ongelmia tekstien jäsentelyssä ja sidosteisuudessa.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3–4)
- Opiskelija ymmärtää monenlaisia opintoihin ja omaan alaansa liittyviä tekstejä. Hän löytää tekstin pääkohdat ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen.
- Opiskelija pystyy osallistumaan omaan alaansa liittyvään keskusteluun, hyödyntämään lukemaansa ja välittämään siihen liittyvää tietoa melko tarkasti.
- Opiskelija osaa laatia oman alansa opintoihin liittyviä selkeitä, sidosteisia ja osittain yksityiskohtaisia tekstejä ja ottaa huomioon tekstilajin vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija osaa käyttää teksteissään melko monipuolisia lauserakenteita ja kielellisiä keinoja. Hän hallitsee omaan alaansa liittyvää sanastoa suhteellisen hyvin.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta, osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5, B2)
- Opiskelija ymmärtää vaivatta eri tarkoituksiin laadittuja oman alansa tekstejä. Hän pystyy selostamaan pääkohdat lukemastaan omin sanoin sekä kuvailemaan, erittelemään ja vertailemaan tekstien sisältöjä.
- Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja yksityiskohtaisia tekstejä sekä ottamaan huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija hallitsee monenlaisia lauserakenteita ja melko laajan ammatillisen sanaston.
- Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi (kirjalliset tehtävät, osallistuminen oppitunneille ja pienryhmään) ja portfolio.
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen
Edeltävä suomen kielen osaaminen vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.