Kuinka lapset ja nuoret voivat? Lasten ja nuorten mielenterveyden vahvistaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EX05
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja
Sisältö
Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Hanna Vatanen
- Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja
Anna O'Sullivan
Tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja
Sisältö
Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa
Aika ja paikka
Moodle verkkoalusta 21.10 - 20.12.2024.
Opintojakson suoritusmerkinnät kirjataan tammikuussa 2025.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on kirjattuna Moodlessa. Oppimiateriaali on saatavana sähköisesti.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja ryhmässä opiskellen Metropolian verkko-oppimisalustalla.
Opintojakson tehtävät on aikataulutettu. Niitä ei ole mahdollista suorittaa mukautetussa aikataulussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua eikä työelämäyhteistyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävät suoritettava aikataulun mukaisesti.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op
Sisällön jaksotus
- orientaatio ja omat oppimistavoitteet 21.10 - 27.10.
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys 21.10. - 3.11.
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen 4.11. - 17.11.
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto 18.11. - 1.12.
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä 2.12. - 15.12.
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa 9.12. - 20.12.
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa 9.12. - 20.12.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen annetussa aikataulussa opintojakson toteutuksen aikana.
Hyväksytyn suorituksen kriteerit:
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti luotettavista tietolähteistä ja käyttää teeman tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- tuo osaamisensa ryhmän käyttöön
- tunnistaa ammattialan eettisiä periaatteita
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 15.03.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Hanna Vatanen
- Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja
Anna O'Sullivan
Tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja
Sisältö
Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa
Aika ja paikka
Moodle verkkoalusta 18.3. - 26.5.2024
Opintojakson suoritusmerkinnät kirjataan kesäkuussa 2024.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on kirjattuna Moodlessa. Oppimiateriaali on saatavana sähköisesti.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja ryhmässä opiskellen Metropolian verkko-oppimisalustalla.
Opintojakson tehtävät on aikataulutettu. Niitä ei ole mahdollista suorittaa mukautetussa aikataulussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelu eikä työelämäyhteistyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävät suoritettava aikataulun mukaisesti.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op
Sisällön jaksotus
- orientaatio ja omat oppimistavoitteet 18.3. - 24.3.
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys 18.3. - 31.3.
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen 1.4. - 14.4.
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto 15.4. - 28.4.
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä 29.4. - 12.5.
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa 13.5. - 19.5.
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa 20.5. - 26.5.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen annetussa aikataulussa opintojakson toteutuksen aikana.
Hyväksytyn suorituksen kriteerit:
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti luotettavista tietolähteistä ja käyttää teeman tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- tuo osaamisensa ryhmän käyttöön
- tunnistaa ammattialan eettisiä periaatteita
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 15.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 100
Opettaja
- Hanna Vatanen
- Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja
Anna O'Sullivan
Tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja
Sisältö
Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa
Aika ja paikka
Moodle verkkoalusta 23.10 - 22.12.2023
Opintojakson suoritusmerkinnät kirjataan tammikuussa 2024.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on kirjattuna Moodlessa. Oppimiateriaali on saatavana sähköisesti.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja ryhmässä opiskellen Metropolian verkko-oppimisalustalla.
Opintojakson tehtävät on aikataulutettu. Niitä ei ole mahdollista suorittaa mukautetussa aikataulussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelu eikä työelämäyhteistyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävät suoritettava aikataulun mukaisesti.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op
Sisällön jaksotus
- orientaatio ja omat oppimistavoitteet 23.10 - 29.10.
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys 23.10 - 5.11.
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen 6.11 - 19.11.
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto 20.11 - 3.12.
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä 4.12 - 17.12.
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa 11.12 - 22.12.
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa 18.12 - 22.12.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen annetussa aikataulussa opintojakson toteutuksen aikana.
Hyväksytyn suorituksen kriteerit:
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti luotettavista tietolähteistä ja käyttää teeman tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- tuo osaamisensa ryhmän käyttöön
- tunnistaa ammattialan eettisiä periaatteita
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 100
Opettaja
- Hanna Vatanen
- Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja
Anna O'Sullivan
Tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja
Sisältö
Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa
Aika ja paikka
Moodle verkkoalusta 13.3 -19.5.2023.
Opintojakson suoritusmerkinnät kirjataan kesäkuussa 2023.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tarkentuu ennen opintojakson alkua
Oppimateriaali verkkototeuksessa ja oppimistehtävissä
Mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/7072146
https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyden-edistaminen
Kansallinen mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveysstrategia
Yeesi, https://www.yeesi.fi/tutustu/mielenterveyden-edistaminen/
Mieli ry, lasten ja nuorten mielenterveystaidot, https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/tietoa-mielenterveyden-vahvistamisesta/lapset-ja-nuoret/
Mielenterveyden editäminen varjhaiskasvatuksesta toisen asteen koulutukseen, thl, https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130003/URN_ISBN_978-952-302-613-1.pdf?sequence=1
Nyyti
ym
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja ryhmässä opiskellen Metropolian verkko-oppimisalustalla.
Opintojakson tehtävät on aikataulutettu. Niitä ei ole mahdollista suorittaa mukautetussa aikataulussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelu eikä työelämäyhteistyötä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävät suoritettava aikataulun mukaisesti.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op
Sisällön jaksotus
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys 13.3. - 26.3.2023
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen 27.3. - 9.4.2023
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto 10.4. - 23.4.2023
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä 24.4.-7.5.2023.
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa 8.5.-14.5.2023
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa 15.5.-21.5.2023.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen annetussa aikataulussa opintojakson toteutuksen aikana.
Hyväksytyn suorituksen kriteerit:
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti luotettavista tietolähteistä ja käyttää teeman tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- tuo osaamisensa ryhmän käyttöön
- tunnistaa ammattialan eettisiä periaatteita
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.
Ilmoittautumisaika
09.09.2022 - 18.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 100
Opettaja
- Hanna Vatanen
- Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja
Anna O'Sullivan
Tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja
Sisältö
Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa
Aika ja paikka
Moodle verkkoalusta 24.10.-23.12.2022
Opintojakson suoritusmerkinnät kirjataan tammikuussa 2023.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tarkentuu ennen opintojakson alkua
Oppimateriaali verkkototeuksessa ja oppimistehtävissä
Mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/7072146
https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyden-edistaminen
Kansallinen mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveysstrategia
Yeesi, https://www.yeesi.fi/tutustu/mielenterveyden-edistaminen/
Mieli ry, lasten ja nuorten mielenterveystaidot, https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/tietoa-mielenterveyden-vahvistamisesta/lapset-ja-nuoret/
Mielenterveyden editäminen varjhaiskasvatuksesta toisen asteen koulutukseen, thl, https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130003/URN_ISBN_978-952-302-613-1.pdf?sequence=1
Nyyti
ym
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja ryhmässä opiskellen Metropolian verkko-oppimisalustalla.
Opintojakson tehtävät on aikataulutettu. Niitä ei ole mahdollista suorittaa mukautetussa aikataulussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelu eikä työelämäyhteistyötä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävät suoritettava aikataulun mukaisesti.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op
Sisällön jaksotus
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys 24.10. - 6.11.22
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen 7.11. - 20.11.22
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto 21.11. - 4.12. 22
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä 5.12. - 18.12.22
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa 19.12. - 23.12.22
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa 19.12. - 23.12.22
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen annetussa aikataulussa opintojakson toteutuksen aikana.
Hyväksytyn suorituksen kriteerit:
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti luotettavista tietolähteistä ja käyttää teeman tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- tuo osaamisensa ryhmän käyttöön
- tunnistaa ammattialan eettisiä periaatteita
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 100
Opettaja
- Asta Lassila
- Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja
Asta Lassila
Tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja
Sisältö
Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa
Aika ja paikka
Moodle verkkoalusta 14.3.2022- 22.5.2022
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tarkentuu ennen opintojakson alkua
Oppimateriaali verkkototeuksessa ja oppimistehtävissä
mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/7072146
https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyden-edistaminen
kansallinen mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveysstrategia
Yeesi, https://www.yeesi.fi/tutustu/mielenterveyden-edistaminen/
Mieli ry, lasten ja nuorten mielenterveystaidot, https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/tietoa-mielenterveyden-vahvistamisesta/lapset-ja-nuoret/
mielenterveyden editäminen varjhaiskasvatuksesta toisen asteen koulutukseen, thl, https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130003/URN_ISBN_978-952-302-613-1.pdf?sequence=1
Nyyti
ym
Opetusmenetelmät
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelu eikä työelämäyhteistyötä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävät suoritettu ajallaan
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op
Sisällön jaksotus
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät suoritettu hyväksytysti ajallaan
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.