Iloa ja hyvinvointia ruoasta - lapsilähtöinen ruokakasvatusLaajuus (5 op)
Tunnus: KO00EU70
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
- Opiskelija ymmärtää, mitä on varhaiskasvatuksen ruokakasvatus ja sen eri ulottuvuudet.
- Opiskelija ymmärtää suositeltavan ruokakasvatuksen periaatteet ja niiden merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, hyvinvoinnille, terveydelle ja suun terveydelle.
- Opiskelija ymmärtää ravitsemuksellisesti riittävän ja terveyttä edistävän ravitsemuksen perusperiaatteet.
- Opiskelija osaa toimia varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta koskevan lainsäädännön ja siihen liittyvien määräysten ja suositusten mukaisesti.
- Opiskelija osaa soveltaa ruokakasvatuksen keskeistä sisältöä ja menetelmiä omassa toiminnassaan.
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa valintojensa tueksi.
- Opiskelija osaa arvioida ruokakasvatusta ja kehittää siihen liittyvää toimintaa.
Sisältö
- Ruokakasvatus, sen tausta, tavoitteet ja periaatteet.
- Terveyttä ja iloa tuottavan ruokakasvatuksen vaikutukset ja seuraukset lapsen hyvinvoinnille ja terveydelle.
- Terveyttä ja iloa tuottava ruokakasvatus ja suun terveys.
- Monialaisuus ruokakasvatuksessa.
- Lasta kunnioittavan ruokakasvatuksen menetelmiä ja käytännöllisiä keinoja ruokakasvatuksen toteuttamiseen.
- Lapsilähtöisyys, kulttuuriset erot, ympäristö ja tuen tarpeen huomiointi ruokakasvatuksessa.
- Ruokakasvatuksen toteuttaminen moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä vanhempien kanssa.
- Ruokakasvatuksen arviointi ja kehittäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Ilmoittautumisaika
02.12.2023
Ajoitus
26.02.2024 - 10.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 100
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
- Satu Hakanen
Vastuuopettaja
Merja Lahdenperä
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää, mitä on varhaiskasvatuksen ruokakasvatus ja sen eri ulottuvuudet.
- Opiskelija ymmärtää suositeltavan ruokakasvatuksen periaatteet ja niiden merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, hyvinvoinnille, terveydelle ja suun terveydelle.
- Opiskelija ymmärtää ravitsemuksellisesti riittävän ja terveyttä edistävän ravitsemuksen perusperiaatteet.
- Opiskelija osaa toimia varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta koskevan lainsäädännön ja siihen liittyvien määräysten ja suositusten mukaisesti.
- Opiskelija osaa soveltaa ruokakasvatuksen keskeistä sisältöä ja menetelmiä omassa toiminnassaan.
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa valintojensa tueksi.
- Opiskelija osaa arvioida ruokakasvatusta ja kehittää siihen liittyvää toimintaa.
Sisältö
- Ruokakasvatus, sen tausta, tavoitteet ja periaatteet.
- Terveyttä ja iloa tuottavan ruokakasvatuksen vaikutukset ja seuraukset lapsen hyvinvoinnille ja terveydelle.
- Terveyttä ja iloa tuottava ruokakasvatus ja suun terveys.
- Monialaisuus ruokakasvatuksessa.
- Lasta kunnioittavan ruokakasvatuksen menetelmiä ja käytännöllisiä keinoja ruokakasvatuksen toteuttamiseen.
- Lapsilähtöisyys, kulttuuriset erot, ympäristö ja tuen tarpeen huomiointi ruokakasvatuksessa.
- Ruokakasvatuksen toteuttaminen moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä vanhempien kanssa.
- Ruokakasvatuksen arviointi ja kehittäminen.
Aika ja paikka
Opintojakso ei sisällä pakollisia aikaan sidottuja tapaamisia, mutta siihen kuuluu kolme vapaaehtoista ohjaustapaamista. Orientaatioon 29.2.2024 klo 12.30-15 osallistumista suositellaan. (Orientaatio tallennetaan ja on katsottavissa myöhemmin).
Moodle-tehtävien aikataulutus ohjeellisilla palautuspäivillä, opintojaksolla voi edetä kuitenkin omaan tahtiin. Tehtävien viimeinen palautuspäivä 10.5.2024.
Oppimateriaalit
Syömisen ilo - varhaiskasvatuksen ruokailusuositus 2018
Sydänliiton Neuvokas ruokakasvattaja -materiaali
Opetusmenetelmät
Millaista on innostava ruokapuhe? Pitääkö lautanen syödä tyhjäksi? Millainen roolimalli ruokakasvattaja itse olen? Iloa ja hyvinvointia ruoasta -kurssilla opitaan taitoja, joilla voit edistää lapsen tervettä ruokasuhdetta. Opit, kuinka lapsia voi innostaa nauttimaan ennakkoluulottomasti eri näköistä ja makuista ruokaa, etenkin kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Kurssilla huomioidaan kestävä kehitys - vaikuttavathan ruokavalintamme terveyden lisäksi myös hiilijalanjälkeen ja ilmastomuutoksiin nyt ja tulevaisuudessa.
Opintojakso suoritetaan virtuaalisena Moodlessa, jossa tehdään itseohjautuvasti oppimistehtäviä (yksilötehtäviä), käydään dialogia sekä annetaan vertaisarviointeja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t (1 op = 27 t)
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatioon 29.2.2024 kannattaa osallistua, sillä sen päätteeksi opettajat ovat valmiita vastaamaan opiskelijoilla heränneisiin kysymyksiin. Orientaatiosta otetaan tallenne, joka on katsottavissa myöhemmin. Vapaaehtoisen ohjaustapaamiset ovat 7.3., 21.3. ja 4.4. klo 13-14.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla." "Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Lisätietoja opintojaksosta Moodlen työtilassa. Opintojaksolle ilmoittautuneet tulevat saamaan tarkemmat ohjeet Moodleen liittymisestä.
Kyseessä on opintojakso, joka on alunperin laadittu yhteistyössä Suomen Sydänliiton kanssa Sydänliiton koordinoimassa ruokakasvatushankkeessa. Jotta opintojakson sisältöä voidaan kehittää edelleen eteenpäin, sisältyy siihen opiskelijan antama palaute opintojakson päätteeksi.
Opettajilla on 4 viikkoa aikaa arvioida opiskelijasuoritukset kurssin päättymisen jälkeen. Suorituksia arvioidaan hyväksytty/täydennettävää/hylätty -periaatteella.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Näitä tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvio edellyttää, että kaikki opintojakson oppimistehtävät on palautettu viimeistään 10.5.2024.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 20.08.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 100
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
- Satu Hakanen
Vastuuopettaja
Merja Lahdenperä
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää, mitä on varhaiskasvatuksen ruokakasvatus ja sen eri ulottuvuudet.
- Opiskelija ymmärtää suositeltavan ruokakasvatuksen periaatteet ja niiden merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, hyvinvoinnille, terveydelle ja suun terveydelle.
- Opiskelija ymmärtää ravitsemuksellisesti riittävän ja terveyttä edistävän ravitsemuksen perusperiaatteet.
- Opiskelija osaa toimia varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta koskevan lainsäädännön ja siihen liittyvien määräysten ja suositusten mukaisesti.
- Opiskelija osaa soveltaa ruokakasvatuksen keskeistä sisältöä ja menetelmiä omassa toiminnassaan.
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa valintojensa tueksi.
- Opiskelija osaa arvioida ruokakasvatusta ja kehittää siihen liittyvää toimintaa.
Sisältö
- Ruokakasvatus, sen tausta, tavoitteet ja periaatteet.
- Terveyttä ja iloa tuottavan ruokakasvatuksen vaikutukset ja seuraukset lapsen hyvinvoinnille ja terveydelle.
- Terveyttä ja iloa tuottava ruokakasvatus ja suun terveys.
- Monialaisuus ruokakasvatuksessa.
- Lasta kunnioittavan ruokakasvatuksen menetelmiä ja käytännöllisiä keinoja ruokakasvatuksen toteuttamiseen.
- Lapsilähtöisyys, kulttuuriset erot, ympäristö ja tuen tarpeen huomiointi ruokakasvatuksessa.
- Ruokakasvatuksen toteuttaminen moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä vanhempien kanssa.
- Ruokakasvatuksen arviointi ja kehittäminen.
Oppimateriaalit
Syömisen ilo - varhaiskasvatuksen ruokailusuositus 2018
Sydänliiton Neuvokas ruokakasvattaja -materiaali
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan Moodlessa, mutta se sisältää kaksi kaikille yhteistä etätapaamista, joissa läsnäolovelvoite. Opintojaksolle pääsy edellyttää aiheeseen orientoivan ennakkotehtävän palautuksen ennen orientaatiota 4.9. klo 9 mennessä sekä osallistumisen orientaatioon kyseisenä päivänä klo 9-11. Orientaatiossa muodostetaan tiimit verkossa tehtävää ryhmätyötä varten. Päätösseminaariin (etänä) tulee osallistua 12.10. klo 9-12.
Moodlessa tehdään itseohjautuvasti oppimistehtäviä (yksilö ja/tai ryhmätehtäviä, käydään dialogia sekä annetaan vertaisarviointeja). Tehtävien aikataulutus ohjeellisilla palautuspäivillä. Tarkentuu myöhemmin. Päätösseminaarissa esitettävää ruokakasvatustapahtuma-tehtävää voidaan käyttää myöhemmin hyödyksi Metropolian HyMy-kylän toiminnassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t (1 op = 27 t)
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa 4.9.2023 läsnäolovelvoite riittävän ohjeistuksen saamiseksi.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla." "Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Opintojaksolle pääsy edellyttää myös orientoivan ennakkotehtävän palautuksen ja hyväksytyn tekemisen määräaikaan 4.9.2023 mennessä. Lisätietoja opintojaksosta sekä ohjeet ennakkotehtävään Moodlen työtilassa. Opintojakson moodle avataan viikkoa ennen orientaatiota eli 28.8.2023 Opintojaksolle ilmoittautuneet tulevat saamaan tästä tarkemmat ohjeet.
Kyseessä on opintojakso, joka on laadittu yhteistyössä Suomen Sydänliiton kanssa Sydänliiton koordinoimassa ruokakasvatushankkeessa. Jotta opintojakson sisältöä voidaan kehittää edelleen eteenpäin, sisältyy siihen opiskelijan itsearviointi omasta oppimisestaan sekä palaute käytetystä materiaalista.
Opettajilla on 4 viikkoa aikaa antaa arvosana päätösseminaaripäivän jälkeen.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Näitä tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty kokonaisarvio edellyttää, että kaikki opintojakson oppimistehtävät on palautettu annetun aikataulun mukaisesti ja opiskelija on osallistunut ryhmätyöhön. Ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0-5. Numero on samalla opintojakson kokonaisarvosana.
Ryhmätyö sisältää kirjallisen suunnitelmaosuuden, joka pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon sisältäen lähdeviitteet. Lisäksi ryhmätyössä koostetaan kirjalliseen osuuteen liittyvä lyhyt seminaariesitys, joka esitetään seminaaripäivässä 12.10.2023.
Oppimistehtävien edistymistä seurataan. Kaikki oppimistehtävät tulee palauttaa Moodlessa annettuun määräpäivään mennessä.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa: - käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa - soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti - arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan - osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa: - etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti - käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti - perustella toimintaansa johdonmukaisesti - osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa: - osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan - erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta - käyttää oikein useimpia alan käsitteitä - tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan - osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 05.03.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 100
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
- Satu Hakanen
Vastuuopettaja
Merja Lahdenperä
Ryhmät
-
VAKA23KVarhaiskasvatuksen polku
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää, mitä on varhaiskasvatuksen ruokakasvatus ja sen eri ulottuvuudet.
- Opiskelija ymmärtää suositeltavan ruokakasvatuksen periaatteet ja niiden merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, hyvinvoinnille, terveydelle ja suun terveydelle.
- Opiskelija ymmärtää ravitsemuksellisesti riittävän ja terveyttä edistävän ravitsemuksen perusperiaatteet.
- Opiskelija osaa toimia varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta koskevan lainsäädännön ja siihen liittyvien määräysten ja suositusten mukaisesti.
- Opiskelija osaa soveltaa ruokakasvatuksen keskeistä sisältöä ja menetelmiä omassa toiminnassaan.
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa valintojensa tueksi.
- Opiskelija osaa arvioida ruokakasvatusta ja kehittää siihen liittyvää toimintaa.
Sisältö
- Ruokakasvatus, sen tausta, tavoitteet ja periaatteet.
- Terveyttä ja iloa tuottavan ruokakasvatuksen vaikutukset ja seuraukset lapsen hyvinvoinnille ja terveydelle.
- Terveyttä ja iloa tuottava ruokakasvatus ja suun terveys.
- Monialaisuus ruokakasvatuksessa.
- Lasta kunnioittavan ruokakasvatuksen menetelmiä ja käytännöllisiä keinoja ruokakasvatuksen toteuttamiseen.
- Lapsilähtöisyys, kulttuuriset erot, ympäristö ja tuen tarpeen huomiointi ruokakasvatuksessa.
- Ruokakasvatuksen toteuttaminen moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä vanhempien kanssa.
- Ruokakasvatuksen arviointi ja kehittäminen.
Oppimateriaalit
Syömisen ilo - varhaiskasvatuksen ruokailusuositus 2018
Sydänliiton Neuvokas ruokakasvattaja -materiaali
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan Moodlessa, mutta se sisältää kaksi kaikille yhteistä etätapaamista, joissa läsnäolovelvoite. Opintojaksolle pääsy edellyttää aiheeseen orientoivan ennakkotehtävän palautuksen 13.3. klo 9 mennessä sekä osallistumisen orientaatioon kyseisenä päivänä klo 9-11. Orientaatiossa muodostetaan tiimit verkossa tehtävää ryhmätyötä varten. Päätösseminaariin (etänä) tulee osallistua 17.5. klo 9-12.
Moodlessa tehdään itseohjautuvasti oppimistehtäviä (yksilö ja/tai ryhmätehtäviä, käydään dialogia sekä annetaan vertaisarviointeja). Tehtävien aikataulutus ohjeellisilla palautuspäivillä. Tarkentuu myöhemmin. Päätösseminaarissa esitettävää ruokakasvatustapahtuma-tehtävää voidaan käyttää myöhemmin hyödyksi Metropolian HyMy-kylän toiminnassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t (1 op = 27 t)
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa 13.3.2023 läsnäolovelvoite riittävän ohjeistuksen saamiseksi.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla." "Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Opintojaksolle pääsy edellyttää myös orientoivan ennakkotehtävän palautuksen ja hyväksytyn tekemisen määräaikaan 13.3. mennessä. Lisätietoja opintojaksosta sekä ohjeet ennakkotehtävään Moodlen työtilassa. Opintojakson moodle avataan 6.3.2023. Opintojaksolle ilmoittautuneet tulevat saamaan tästä tarkemmat ohjeet.
Kyseessä on opintojakso, joka on laadittu yhteistyössä Suomen Sydänliiton kanssa Sydänliiton koordinoimassa ruokakasvatushankkeessa. Jotta opintojakson sisältöä voidaan kehittää edelleen eteenpäin, sisältyy siihen opiskelijan itsearviointi omasta oppimisestaan sekä palaute käytetystä materiaalista.
Opettajilla on 4 viikkoa aikaa antaa arvosana päätösseminaaripäivän jälkeen.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Näitä tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty kokonaisarvio edellyttää, että kaikki opintojakson oppimistehtävät on palautettu annetun aikataulun mukaisesti ja opiskelija on osallistunut ryhmätyöhön. Ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0-5. Numero on samalla opintojakson kokonaisarvosana.
Ryhmätyö sisältää kirjallisen suunnitelmaosuuden, joka pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon sisältäen lähdeviitteet. Lisäksi ryhmätyössä koostetaan kirjalliseen osuuteen liittyvä lyhyt seminaariesitys, joka esitetään seminaaripäivässä 17.5.2023.
Oppimistehtävien edistymistä seurataan. Kaikki oppimistehtävät tulee palauttaa Moodlessa annettuun määräpäivään mennessä.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa: - käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa - soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti - arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan - osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa: - etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti - käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti - perustella toimintaansa johdonmukaisesti - osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa: - osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan - erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta - käyttää oikein useimpia alan käsitteitä - tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan - osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 15.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 100
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
- Satu Hakanen
Vastuuopettaja
Merja Lahdenperä
Ryhmät
-
VAKAS22Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää, mitä on varhaiskasvatuksen ruokakasvatus ja sen eri ulottuvuudet.
- Opiskelija ymmärtää suositeltavan ruokakasvatuksen periaatteet ja niiden merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, hyvinvoinnille, terveydelle ja suun terveydelle.
- Opiskelija ymmärtää ravitsemuksellisesti riittävän ja terveyttä edistävän ravitsemuksen perusperiaatteet.
- Opiskelija osaa toimia varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta koskevan lainsäädännön ja siihen liittyvien määräysten ja suositusten mukaisesti.
- Opiskelija osaa soveltaa ruokakasvatuksen keskeistä sisältöä ja menetelmiä omassa toiminnassaan.
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa valintojensa tueksi.
- Opiskelija osaa arvioida ruokakasvatusta ja kehittää siihen liittyvää toimintaa.
Sisältö
- Ruokakasvatus, sen tausta, tavoitteet ja periaatteet.
- Terveyttä ja iloa tuottavan ruokakasvatuksen vaikutukset ja seuraukset lapsen hyvinvoinnille ja terveydelle.
- Terveyttä ja iloa tuottava ruokakasvatus ja suun terveys.
- Monialaisuus ruokakasvatuksessa.
- Lasta kunnioittavan ruokakasvatuksen menetelmiä ja käytännöllisiä keinoja ruokakasvatuksen toteuttamiseen.
- Lapsilähtöisyys, kulttuuriset erot, ympäristö ja tuen tarpeen huomiointi ruokakasvatuksessa.
- Ruokakasvatuksen toteuttaminen moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä vanhempien kanssa.
- Ruokakasvatuksen arviointi ja kehittäminen.
Oppimateriaalit
Syömisen ilo - varhaiskasvatuksen ruokailusuositus 2018
Sydänliiton Neuvokas ruokakasvattaja -materiaali
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan Moodlessa, mutta se sisältää kaksi kaikille yhteistä etätapaamista, joissa läsnäolovelvoite. Opintojaksolle pääsy edellyttää aiheeseen orientoivan ennakkotehtävän palautuksen 5.9. klo 12 mennessä sekä osallistumisen orientaatioon kyseisenä päivänä klo 13-15. Orientaatiossa muodostetaan tiimit verkossa tehtävää ryhmätyötä varten. Loppuseminaariin (etänä) tulee osallistua 11.10. klo 9-12.
Moodlessa tehdään itseohjautuvasti oppimistehtäviä (yksilö ja/tai ryhmätehtäviä, dialogia sekä vertaisarviointia). Tehtävien aikataulutus ohjeellisilla palautuspäivillä. Tarkentuu myöhemmin. Loppuseminaarissa esitettävää ruokakasvatustapahtuma-tehtävää voidaan käyttää myöhemmin hyödyksi Metropolian HyMy-kylän toiminnassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t (1 op = 27 t)
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa 5.9.2022 läsnäolovelvoite riittävän ohjeistuksen saamiseksi.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla." "Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Opintojaksolle pääsy edellyttää myös orientoivan ennakkotehtävän palautuksen ja hyväksytyn tekemisen määräaikaan 5.9. mennessä. Lisätietoja opintojaksosta sekä ohjeet ennakkotehtävään Moodlen työtilassa. Moodle avataan 29.8.2022. Opintojaksolle ilmoittautuneet tulevat saamaan tästä tarkemmat ohjeet.
Kyseessä on opintojakso, joka on laadittu yhteistyössä Suomen Sydänliiton kanssa Sydänliiton koordinoimassa ruokakasvatushankkeessa. Jotta opintojakson sisältöä voidaan kehittää edelleen eteenpäin, sisältyy siihen opiskelijan itsearviointi omasta oppimisestaan sekä palaute käytetystä materiaalista.
Opettajilla on 4 viikkoa aikaa antaa arvosana seminaaripäivän jälkeen.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Näitä tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty kokonaisarvio edellyttää, että kaikki opintojakson oppimistehtävät on palautettu annetun aikataulun mukaisesti ja opiskelija on osallistunut ryhmätyöhön. Ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0-5. Numero on samalla opintojakson kokonaisarvosana.
Ryhmätyö sisältää kirjallisen suunnitelmaosuuden, joka pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon sisältäen lähdeviitteet. Lisäksi ryhmätyössä koostetaan kirjalliseen osuuteen liittyvä lyhyt seminaariesitys, joka esitetään seminaaripäivässä 11.10.2022
Oppimistehtävien edistymistä seurataan. Kaikki oppimistehtävät tulee palauttaa määräpäivään mennessä eli viimeistään 11.10.2022
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa: - käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa - soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti - arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan - osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa: - etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti - käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti - perustella toimintaansa johdonmukaisesti - osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa: - osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan - erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta - käyttää oikein useimpia alan käsitteitä - tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan - osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 27.02.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
- Satu Hakanen
Vastuuopettaja
Merja Lahdenperä
Ryhmät
-
VAKA22KVarhaiskasvatuksen polku
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää, mitä on varhaiskasvatuksen ruokakasvatus ja sen eri ulottuvuudet.
- Opiskelija ymmärtää suositeltavan ruokakasvatuksen periaatteet ja niiden merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, hyvinvoinnille, terveydelle ja suun terveydelle.
- Opiskelija ymmärtää ravitsemuksellisesti riittävän ja terveyttä edistävän ravitsemuksen perusperiaatteet.
- Opiskelija osaa toimia varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta koskevan lainsäädännön ja siihen liittyvien määräysten ja suositusten mukaisesti.
- Opiskelija osaa soveltaa ruokakasvatuksen keskeistä sisältöä ja menetelmiä omassa toiminnassaan.
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa valintojensa tueksi.
- Opiskelija osaa arvioida ruokakasvatusta ja kehittää siihen liittyvää toimintaa.
Sisältö
- Ruokakasvatus, sen tausta, tavoitteet ja periaatteet.
- Terveyttä ja iloa tuottavan ruokakasvatuksen vaikutukset ja seuraukset lapsen hyvinvoinnille ja terveydelle.
- Terveyttä ja iloa tuottava ruokakasvatus ja suun terveys.
- Monialaisuus ruokakasvatuksessa.
- Lasta kunnioittavan ruokakasvatuksen menetelmiä ja käytännöllisiä keinoja ruokakasvatuksen toteuttamiseen.
- Lapsilähtöisyys, kulttuuriset erot, ympäristö ja tuen tarpeen huomiointi ruokakasvatuksessa.
- Ruokakasvatuksen toteuttaminen moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä vanhempien kanssa.
- Ruokakasvatuksen arviointi ja kehittäminen.
Oppimateriaalit
Syömisen ilo - varhaiskasvatuksen ruokailusuositus 2018
Sydänliiton Neuvokas ruokakasvattaja -materiaali
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan Moodlessa, mutta se sisältää kaksi kaikille yhteistä etätapaamista, joissa läsnäolovelvoite. Opintojaksolle pääsy edellyttää aiheeseen orientoivan ennakkotehtävän palautuksen 15.3. klo 12 mennessä sekä osallistumisen orientaatioon kyseisenä päivänä klo 14-15.30. Loppuseminaariin (etänä) tulee osallistua 22.4. klo 9-12. Vaihtoehtoisesti voi olla mukana järjestämässä Metropolian Perhekahvilan ruokakasvatukseen liittyvää teemapäivää (alustava ajankohta 26.4. klo 8-11.30)
Moodlessa tehdään itseohjautuvasti oppimistehtäviä (yksilö ja/tai ryhmätehtäviä, dialogia sekä vertaisarviointia). Tehtävien aikataulutus ohjeellisilla palautuspäivillä. Tarkentuu myöhemmin. Loppuseminaarissa esitettävää ruokakasvatustapahtuma-tehtävää voidaan käyttää myöhemmin hyödyksi Metropolian HyMy-kylän toiminnassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t (1 op = 27 t)
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa 15.3.2022 läsnäolovelvoite.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Opintojaksolle pääsy edellyttää myös orientoivan ennakkotehtävän palautuksen ja hyväksytyn tekemisen määräaikaan 15.3. mennessä. Lisätietoja opintojaksosta sekä ohjeet ennakkotehtävään Moodlen työtilassa. Moodle avataan 7.3.2022. Opintojaksolle ilmoittautuneet tulevat saamaan tästä tarkemmat ohjeet.
Kyseessä on opintojakso, joka on laadittu yhteistyössä Suomen Sydänliiton kanssa Sydänliiton koordinoimassa ruokakasvatushankkeessa. Jotta opintojakson sisältöä voidaan kehittää edelleen eteenpäin, sisältyy siihen opiskelijan itsearviointi omasta oppimisestaan sekä palaute käytetystä materiaalista.
Opettajilla on 4 viikkoa aikaa antaa arvosana toteutuksen päättymisen jälkeen.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Näitä tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty kokonaisarvio edellyttää, että kaikki opintojakson oppimistehtävät on palautettu annetun aikataulun mukaisesti ja opiskelija on osallistunut ryhmätyöhön. Ryhmätyö arvioidaan asteikolla 0-5. Numero on samalla opintojakson kokonaisarvosana.
Ryhmätyö sisältää kirjallisen suunnitelmaosuuden, joka pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon sisältäen lähdeviitteet. Lisäksi ryhmätyössä koostetaan kirjalliseen osuuteen liittyvä lyhyt seminaariesitys, joka esitetään seminaaripäivässä 22.4.2022
Oppimistehtävien edistymistä seurataan. Kaikki oppimistehtävät tulee palauttaa määräpäivään mennessä eli viimeistään 22.4.2022
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa: - käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa - soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti - arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan - osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa: - etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti - käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti - perustella toimintaansa johdonmukaisesti - osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa: - osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan - erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta - käyttää oikein useimpia alan käsitteitä - tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan - osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet