Skip to main content

Personal Budgeting: A Human-Oriented new way of organizing social and health servicesLaajuus (5 cr)

Code: SX00DW26

Credits

5 op

Objective

- Opiskelija ymmärtää asiakkaana olevan ihmisen vahvistuvan ja kehittyvän roolin merkityksen ja vaikutuksen palveluita järjestettäessä
- Opiskelija tiedostaa sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistarpeet ihmislähtöisen asiakastyön näkökulmasta
- Opiskelija osaa asiakaslähtöisen asiakkuusprosessin ja dokumentaation toimintaperiaatteet
- Opiskelija osaa soveltaa henkilökohtaisen budjetoinnin järjestämistapaa/toimintatapaa

Content

1. Valinnanvapaus ja itsemääräämisoikeus ja valta sosiaali- ja terveyspalveluissa, asiakkaan oikeus päätöksenteon tukeen (esimerkiksi oikeus tukihenkilöön)
2. Asiakkaan aseman ja roolin kehittyminen ja asiakkaan osallisuus, palvelukäsite sote-alalla
3. Asiakkuusprosessi ja dokumentaatio asiakasohjautuvassa palvelussa
4. Ihmislähtöisen henkilökohtaisen budjetoinnin lähtökohdat, arvopohja, toimintaperiaatteet, tavoitteet ja lainsäädäntöperusta
a. Henkilökohtaisen budjetoinnin prosessi asiakkaan, työntekijän ja palveluntuottajan näkökulmasta
b. Henkilökohtainen budjetointi organisaation prosessissa ja johtamisessa
c. Henkilökohtaisen budjetoinnin kotimaisia ja kansainvälisiä kokemuksia ja tutkimustietoa
Kussakin sisällön osiossa huomioidaan ko. lainsäädäntö.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student is able to:
- display learning in professional knowledge and core content in the field
- search information from a variety of sources
- work in various duties in a variety of operating environments
- show that he has achieved the targets for core competence
- display learning in the key safety practices in the field
- act according to ethical principles
- to contribute his learning for the benefit of a group or project

Assessment criteria, good (3)

The student is able to:
- use concepts and knowledge in his field systematically
- find information and assess and use information sources with a critical eye
- apply professional information in professional assignments
- apply professional expertise in various work assignments
- act independently and responsibly in professional contexts
- plan operations with safety in mind
- act according to professional ethics
- act purposefully in working groups and projects

Assessment criteria, excellent (5)

The student is able to:
- use concepts and knowledge in his field professionally
- argue the use of his sources
- argue a course of action on the basis of research information or findings
- operate in a range of duties and work situations, also in international contexts
- to act in a way that is customeroriented and displays entrepreneurial spirit
- to act responsibly, taking safety issues into consideration
- argue his choices on the basis of professional ethics
- organise and manage the operation of a group and project

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to:
- display learning in professional knowledge and core content in the field
- search information from a variety of sources
- work in various duties in a variety of operating environments
- show that he has achieved the targets for core competence
- display learning in the key safety practices in the field
- act according to ethical principles
- to contribute his learning for the benefit of a group or project

Further information

MIkä on HB -henkilökohtainen budjetointi?
Henkilökohtainen budjetti on rahasumma, jonka ihminen voi käyttää omaehtoisesti tarpeitaan vastaavaan tukeen ja palveluihin sovittujen reunaehtojen mukaan. Tavoitteet ja reunaehdot perustuvat asiakkaan tarpeiden arviointiin ja kirjataan yksilölliseen asiakassuunnitelmaan. Taustalla on sote-lainsäädäntö, jonka perusteella henkilöllä on oikeus saada tukea ja palveluja.

Henkilökohtainen budjetointi -toimintamalli edistää asiakaslähtöistä ja osallistavaa työskentelykulttuuria. Toiminta vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja valinnanvapautta ja tukee asiakkaan oman elämänpolun, osallisuuden ja sosiaalisen kansalaisuuden rakentumista.