Siirry suoraan sisältöön

Henkilökohtainen budjetointi: Uusi toimintatapa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden ihmislähtöiseen järjestämiseenLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00DW26

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija ymmärtää asiakkaana olevan ihmisen vahvistuvan ja kehittyvän roolin merkityksen ja vaikutuksen palveluita järjestettäessä
- Opiskelija tiedostaa sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistarpeet ihmislähtöisen asiakastyön näkökulmasta
- Opiskelija osaa asiakaslähtöisen asiakkuusprosessin ja dokumentaation toimintaperiaatteet
- Opiskelija osaa soveltaa henkilökohtaisen budjetoinnin järjestämistapaa/toimintatapaa

Sisältö

1. Valinnanvapaus ja itsemääräämisoikeus ja valta sosiaali- ja terveyspalveluissa, asiakkaan oikeus päätöksenteon tukeen (esimerkiksi oikeus tukihenkilöön)
2. Asiakkaan aseman ja roolin kehittyminen ja asiakkaan osallisuus, palvelukäsite sote-alalla
3. Asiakkuusprosessi ja dokumentaatio asiakasohjautuvassa palvelussa
4. Ihmislähtöisen henkilökohtaisen budjetoinnin lähtökohdat, arvopohja, toimintaperiaatteet, tavoitteet ja lainsäädäntöperusta
a. Henkilökohtaisen budjetoinnin prosessi asiakkaan, työntekijän ja palveluntuottajan näkökulmasta
b. Henkilökohtainen budjetointi organisaation prosessissa ja johtamisessa
c. Henkilökohtaisen budjetoinnin kotimaisia ja kansainvälisiä kokemuksia ja tutkimustietoa
Kussakin sisällön osiossa huomioidaan ko. lainsäädäntö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Lisätiedot

MIkä on HB -henkilökohtainen budjetointi?
Henkilökohtainen budjetti on rahasumma, jonka ihminen voi käyttää omaehtoisesti tarpeitaan vastaavaan tukeen ja palveluihin sovittujen reunaehtojen mukaan. Tavoitteet ja reunaehdot perustuvat asiakkaan tarpeiden arviointiin ja kirjataan yksilölliseen asiakassuunnitelmaan. Taustalla on sote-lainsäädäntö, jonka perusteella henkilöllä on oikeus saada tukea ja palveluja.

Henkilökohtainen budjetointi -toimintamalli edistää asiakaslähtöistä ja osallistavaa työskentelykulttuuria. Toiminta vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja valinnanvapautta ja tukee asiakkaan oman elämänpolun, osallisuuden ja sosiaalisen kansalaisuuden rakentumista.