Siirry suoraan sisältöön

Voi hyvin - Sosiaalinen hyvinvointi ja mielenterveysLaajuus (5 op)

Tunnus: XX00CH56

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tulee tietoiseksi perhetaustan vaikutuksesta hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- ymmärtää sosiaalisten suhteiden ja erilaisuuden hyväksymisen vaikutuksen hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- kykenee hahmottamaan osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämisen mahdollisuuksia oman alansa näkökulmasta
- tuntee tunnetaitojen periaatteet
- tietää, miten voi edistää mielen hyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä toimintatapoja
- ymmärtää myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen prosessin ja kykenee tunnistamaan tapoja niiltä suojautumiseen
- pystyy tunnistamaan traumaattisia kriisitilanteita, yksilöllisiä reaktioita niihin ja kriiseiltä suojaavia tekijöitä
- tietää mielenterveyden ja hyvinvoinnin toimintajärjestelmän suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä

Sisältö

Perheen, yhteisön ja yhteiskunnan vaikutus hyvinvointiin ja mielenterveyteen
Sosialisaatio, sosiaalisen pääoman ja osallisuus
Erilaisuuden hyväksymisen ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Suojaavat sosiaaliset verkostot
Henkilökohtaiset vahvuudet ja psykologinen joustavuus
Tunnetaidot
Myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen
Suojautuminen myötätuntouupumukselta ja sijaistraumatisoinnilta
Kriisien tunnistaminen ja hallintataidot
Sosiaalisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 15.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Anu Jokinen
Vastuuopettaja

Anu Jokinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tulee tietoiseksi perhetaustan vaikutuksesta hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- ymmärtää sosiaalisten suhteiden ja erilaisuuden hyväksymisen vaikutuksen hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- kykenee hahmottamaan osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämisen mahdollisuuksia oman alansa näkökulmasta
- tuntee tunnetaitojen periaatteet
- tietää, miten voi edistää mielen hyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä toimintatapoja
- ymmärtää myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen prosessin ja kykenee tunnistamaan tapoja niiltä suojautumiseen
- pystyy tunnistamaan traumaattisia kriisitilanteita, yksilöllisiä reaktioita niihin ja kriiseiltä suojaavia tekijöitä
- tietää mielenterveyden ja hyvinvoinnin toimintajärjestelmän suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä

Sisältö

Perheen, yhteisön ja yhteiskunnan vaikutus hyvinvointiin ja mielenterveyteen
Sosialisaatio, sosiaalisen pääoman ja osallisuus
Erilaisuuden hyväksymisen ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Suojaavat sosiaaliset verkostot
Henkilökohtaiset vahvuudet ja psykologinen joustavuus
Tunnetaidot
Myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen
Suojautuminen myötätuntouupumukselta ja sijaistraumatisoinnilta
Kriisien tunnistaminen ja hallintataidot
Sosiaalisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 02.04.2023

Ajoitus

22.05.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Anu Jokinen
Vastuuopettaja

Anu Jokinen

Ryhmät
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Tavoitteet

Opiskelija
- tulee tietoiseksi perhetaustan vaikutuksesta hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- ymmärtää sosiaalisten suhteiden ja erilaisuuden hyväksymisen vaikutuksen hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- kykenee hahmottamaan osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämisen mahdollisuuksia oman alansa näkökulmasta
- tuntee tunnetaitojen periaatteet
- tietää, miten voi edistää mielen hyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä toimintatapoja
- ymmärtää myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen prosessin ja kykenee tunnistamaan tapoja niiltä suojautumiseen
- pystyy tunnistamaan traumaattisia kriisitilanteita, yksilöllisiä reaktioita niihin ja kriiseiltä suojaavia tekijöitä
- tietää mielenterveyden ja hyvinvoinnin toimintajärjestelmän suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä

Sisältö

Perheen, yhteisön ja yhteiskunnan vaikutus hyvinvointiin ja mielenterveyteen
Sosialisaatio, sosiaalisen pääoman ja osallisuus
Erilaisuuden hyväksymisen ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Suojaavat sosiaaliset verkostot
Henkilökohtaiset vahvuudet ja psykologinen joustavuus
Tunnetaidot
Myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen
Suojautuminen myötätuntouupumukselta ja sijaistraumatisoinnilta
Kriisien tunnistaminen ja hallintataidot
Sosiaalisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali kootaan Moodle-työtilaan

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa:
Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät
Oppimispäiväkirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

- Opintojakso koostuu viidestä osa-alueesta, jotka opiskelija suorittaa seitsemän viikon aikana.
- Seuraavaan jaksoon siirtyminen edellyttää edellisen jakson suorittamista, joten opiskelijan on palautettava oppimistehtävänsä viikoittain.
- Lopuksi opiskelija koostaa oppimispäiväkirjan, joka palautetaan opintojakson päätteeksi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikoittaiset oppimistehtävät Moodlessa
Oppimispäiväkirja
Viimeisien aihealueiden tehtävät, oppimispäiväkirja ja loppuarviointi tehdään vasta syyslukukauden alettua 2023.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 12.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 05.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Anu Jokinen
Vastuuopettaja

Anu Jokinen

Ryhmät
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Tavoitteet

Opiskelija
- tulee tietoiseksi perhetaustan vaikutuksesta hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- ymmärtää sosiaalisten suhteiden ja erilaisuuden hyväksymisen vaikutuksen hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- kykenee hahmottamaan osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämisen mahdollisuuksia oman alansa näkökulmasta
- tuntee tunnetaitojen periaatteet
- tietää, miten voi edistää mielen hyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä toimintatapoja
- ymmärtää myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen prosessin ja kykenee tunnistamaan tapoja niiltä suojautumiseen
- pystyy tunnistamaan traumaattisia kriisitilanteita, yksilöllisiä reaktioita niihin ja kriiseiltä suojaavia tekijöitä
- tietää mielenterveyden ja hyvinvoinnin toimintajärjestelmän suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä

Sisältö

Perheen, yhteisön ja yhteiskunnan vaikutus hyvinvointiin ja mielenterveyteen
Sosialisaatio, sosiaalisen pääoman ja osallisuus
Erilaisuuden hyväksymisen ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Suojaavat sosiaaliset verkostot
Henkilökohtaiset vahvuudet ja psykologinen joustavuus
Tunnetaidot
Myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen
Suojautuminen myötätuntouupumukselta ja sijaistraumatisoinnilta
Kriisien tunnistaminen ja hallintataidot
Sosiaalisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali kootaan Moodle-työtilaan

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa:
Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät
Oppimispäiväkirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

- Opintojakso koostuu viidestä osa-alueesta, jotka opiskelija suorittaa viiden viikon aikana.
- Seuraavaan jaksoon siirtyminen edellyttää edellisen jakson suorittamista, joten opiskelijan on palautettava oppimistehtävänsä viikoittain.
- Lopuksi opiskelija koostaa oppimispäiväkirjan, joka palautetaan opintojakson päätteeksi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikoittaiset oppimistehtävät Moodlessa
Oppimispäiväkirja

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 19.05.2022

Ajoitus

23.05.2022 - 26.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Jukka Oksanen
Vastuuopettaja

Jukka Oksanen

Ryhmät
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Tavoitteet

Opiskelija
- tulee tietoiseksi perhetaustan vaikutuksesta hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- ymmärtää sosiaalisten suhteiden ja erilaisuuden hyväksymisen vaikutuksen hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- kykenee hahmottamaan osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämisen mahdollisuuksia oman alansa näkökulmasta
- tuntee tunnetaitojen periaatteet
- tietää, miten voi edistää mielen hyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä toimintatapoja
- ymmärtää myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen prosessin ja kykenee tunnistamaan tapoja niiltä suojautumiseen
- pystyy tunnistamaan traumaattisia kriisitilanteita, yksilöllisiä reaktioita niihin ja kriiseiltä suojaavia tekijöitä
- tietää mielenterveyden ja hyvinvoinnin toimintajärjestelmän suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä

Sisältö

Perheen, yhteisön ja yhteiskunnan vaikutus hyvinvointiin ja mielenterveyteen
Sosialisaatio, sosiaalisen pääoman ja osallisuus
Erilaisuuden hyväksymisen ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Suojaavat sosiaaliset verkostot
Henkilökohtaiset vahvuudet ja psykologinen joustavuus
Tunnetaidot
Myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen
Suojautuminen myötätuntouupumukselta ja sijaistraumatisoinnilta
Kriisien tunnistaminen ja hallintataidot
Sosiaalisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Aika ja paikka

Aika: kurssi alkaa 23.5.2022 ja päättyy 26.6.2022 (eli viisi viikkoa).
Paikka: etänä Moodle-oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Moodlessa. Opiskelijalle on suuri vapaus valita itseään kiinnostavaa materiaalia oman lähtötasonsa perusteella.

Opetusmenetelmät

Kurssi on täysin Moodlessa tehtävä etäkurssi.
Moodlessa viikkotehtäviä (keskustelualue pienryhmässä viikkomateriaalista).
Oppimispäiväkirja.

Kurssi koostuu viidestä viikosta.
1. viikko: hyvinvointi ja sen taustatekijät
2. viikko: stressinhallinta ja ongelmienratkaiseminen
3. viikko: tunne- ja ajattelunhallintataidot TAI kriisit
4. viikko sosiaalisuus TAI kriisit
5. viikko: oppimispäiväkirjan palautus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Materiaalissa käytetään yhteistyökumppanien materiaalia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä, vaan oppimispäiväkirja pitää olla palautettuna 26.6.2022.

Kansainvälisyys

Halutessaan materiaalina voi käyttää kansainvälistä materiaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen viikko vastaa työmäärältään yhtä opintopistettä (27 t). Työmäärän voi jakaa vapaasti viikon aikana, mutta tehtävät pitää olla tehtävänä kunkin viikon loppuun mennessä.

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu viidestä viikosta.
1. viikko: hyvinvointi ja sen taustatekijät
2. viikko: stressinhallinta ja ongelmienratkaiseminen
3. viikko: tunne- ja ajattelunhallintataidot TAI kriisit
4. viikko sosiaalisuus TAI kriisit
5. viikko: oppimispäiväkirjan palautus

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi järjestetään suomeksi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja (asteikolla 0-5).
Moodle-keskustelu voi nostaa tai laskea numeroa yhdellä arvosanalla.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 21.12.2021

Ajoitus

17.01.2022 - 06.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Jaana Meriläinen
Vastuuopettaja

Jaana Meriläinen

Ryhmät
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Tavoitteet

Opiskelija
- tulee tietoiseksi perhetaustan vaikutuksesta hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- ymmärtää sosiaalisten suhteiden ja erilaisuuden hyväksymisen vaikutuksen hyvinvointiin ja mielenterveyteen
- kykenee hahmottamaan osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämisen mahdollisuuksia oman alansa näkökulmasta
- tuntee tunnetaitojen periaatteet
- tietää, miten voi edistää mielen hyvinvointia ylläpitäviä ja edistäviä toimintatapoja
- ymmärtää myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen prosessin ja kykenee tunnistamaan tapoja niiltä suojautumiseen
- pystyy tunnistamaan traumaattisia kriisitilanteita, yksilöllisiä reaktioita niihin ja kriiseiltä suojaavia tekijöitä
- tietää mielenterveyden ja hyvinvoinnin toimintajärjestelmän suomalaisessa sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä

Sisältö

Perheen, yhteisön ja yhteiskunnan vaikutus hyvinvointiin ja mielenterveyteen
Sosialisaatio, sosiaalisen pääoman ja osallisuus
Erilaisuuden hyväksymisen ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Suojaavat sosiaaliset verkostot
Henkilökohtaiset vahvuudet ja psykologinen joustavuus
Tunnetaidot
Myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen
Suojautuminen myötätuntouupumukselta ja sijaistraumatisoinnilta
Kriisien tunnistaminen ja hallintataidot
Sosiaalisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali kootaan Moodle-työtilaan

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa:
Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät
Oppimispäiväkirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu viidestä osa-alueesta, jotka opiskelija suorittaa viiden viikon aikana. Seuraavaan jaksoon siirtyminen edellyttää edellisen jakson suorittamista, joten opiskelijan on palautettava oppimistehtävänsä viikoittain. Lopuksi opiskelija koostaa oppimispäiväkirjan, joka palautetaan opintojakson päätteeksi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikoittaiset oppimistehtävät Moodlessa
Oppimispäiväkirja