Suomen kielen viestintä 2 ja englannin kieliLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: TR00GJ34
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
SUOMEN KIELEN VIESTINTÄ
- Opiskelija osaa noudattaa tieteellisen kirjoittamisen ja tutkimusviestinnän periaatteita.
- Opiskelija tuntee tutkintonsa opinnäytetyöraportin käytänteitä ja osaa soveltaa niitä raportoidessaan suunnitteluprojektia.
- Opiskelija osaa tuoda esiin ammatillista osaamistaan ja ilmaista ammatillista ajattelua sekä kirjallisesti että suullisesti.
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää ammatillista kieli- ja viestintäosaamistaan.
ENGLANNIN KIELEN VIESTINTÄ
- Opiskelija osaa käyttää ammatillista englannin kieltä rakennusarkkitehdin ammatissa sekä teoriassa että käytännössä.
- Hän osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi opiskelu- ja työtehtävissä sekä kehittää ammattitaitoaan englannin kielellä.
- Opiskelija toimii luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä huomioiden viestintätilanteiden erityispiirteet ja kulttuuriset lähtökohdat.
- Hän pystyy hankkimaan, käsittelemään ja välittämään ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä kirjallisesti ja suullisesti.
- Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan.
Sisältö
- Tiedonhaku ja tiedon käsittely
- Tutkimusviestintä ja raportointi
- Ammatillinen viestintä ja esiintyminen
- Ammattialan ja käsitteiden tuntemus
- Koulutus ja urasuunnittelu
- Kieli- ja viestintätaitojen arviointi ja kehittäminen
Esitietovaatimukset
Englannin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B2.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
SUOMEN KIELEN VIESTINTÄ
Opiskelija hankkii perustietoa ja lähteistä ja käyttää sitä viestinnässään sekä välittää tietoa ymmärrettävästi annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija noudattaa tutkimuseettisiä periaatteita ohjattuna. Opiskelija osallistuu esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin sekä kuvaa omaa suullista ja kirjallista osaamistaan.
ENGLANNIN KIELEN VIESTINTÄ
Opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla.
Opiskelija ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
Opiskelija ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä esiintyy haittaavia kielivirheitä.
Opiskelija laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
SUOMEN KIELEN VIESTINTÄ
Edellisten lisäksi opiskelija hankkii tietoa eri tietokannoista ja lähteistä ja käyttää sitä kriittisesti valikoiden ja yhdistellen. Opiskelija kirjoittaa pääosin sujuvaa ja kielenkäyttösuositusten mukaista tutkimusviestintää. Opiskelija viestii alansa asiantuntijana havainnollisesti ja kiinnostavasti. Opiskelija antaa rakentavaa palautetta ja käyttää saamaansa palautetta viestintäosaamisensa kehittämiseen. Opiskelija arvioi ja perustelee viestintäosaamistaan ja asettaa viestintäosaamiselleen kehittämistavoitteita.
ENGLANNIN KIELEN VIESTINTÄ
Opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa.
Opiskelija viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset.
Opiskelija ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
SUOMEN KIELEN VIESTINTÄ
Edellisten lisäksi opiskelija viestii alansa asiantuntijana vakuuttavasti ja vaikuttavasti. Opiskelija kirjoittaa asiantuntevia ja viimeisteltyjä alansa tekstejä. Opiskelija hankkii tietoa monipuolisesti ja itsenäisesti, vertailee ja yhdistelee lähteiden tietoa ja tuo esiin omaa näkemystään. Opiskelija osaa ehdottaa tapoja oman ammatillisen viestintäosaamisensa kehittämiseksi.
ENGLANNIN KIELEN VIESTINTÄ
Opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen.
Opiskelija vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa
Opiskelija viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat.
Opiskelija ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti.
Opiskelija käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti.
Opiskelija ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu.
Opiskelija tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
SUOMEN KIELEN VIESTINTÄ
Opiskelija hankkii perustietoa ja lähteistä ja käyttää sitä viestinnässään sekä välittää tietoa ymmärrettävästi annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija noudattaa tutkimuseettisiä periaatteita ohjattuna. Opiskelija osallistuu esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin sekä kuvaa omaa suullista ja kirjallista osaamistaan.
ENGLANNIN KIELEN VIESTINTÄ
Opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla.
Opiskelija ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
Opiskelija ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä esiintyy haittaavia kielivirheitä.
Opiskelija laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Lisätiedot
Opiskelija saavuttaa englannin kielessä sellaisen suullisen ja kirjallisen taidon, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen (Asetus 352/2003, 8 §).