Skip to main content

Communication Systems in Building AutomationLaajuus (5 cr)

Code: TX00EW95

Credits

5 op

Objective

- The student is familiar with the structure of building automation systems, the principles of communication pathways used in building automation, structural requirements, relevant standards, regulations, and technical guidelines.
- The student can read technical documents related to building automation network technology, create technical plans concerning them, and monitor building conditions through the control room interface.

Content

- Fundamentals of Network Technology
- Building Automation Networks and their Operating Principles: Ethernet, Modbus, Mbus, BACnet, and KNX.
- Design, Implementation, Commissioning, and Documentation of KNX Networks
- Building Automation User Interfaces

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development. The student has completed the required learning exercises in minimum requirement level. His/her competences have developed in a way that he/she may complete the remaining studies and finally work in a suitable job position related to this field.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student has completed the required learning exercises in good or satisfactory level. The student is able to define the course concepts and models and is able to justify the analysis. The student is able to apply their knowledge in study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field and is able to analyze his/her own expertise.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student master commendably the course subject area’s concepts and models. The student has completed the required learning exercises in good or excellent level. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply their knowledge study and work situations. Students are able to analyze the expertise and the evolvement of their own expertise.

Enrollment

01.05.2024 - 31.05.2024

Timing

19.08.2024 - 11.10.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Teachers
  • Jarno Nurmio
  • Jarmo Tapio
Teacher in charge

Raisa Kallio

Groups
  • TXF21S2
    Talotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
  • SA21S
    Automaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2021 aloittaneet päiväopiskelijat
  • SA21K
    Automaatiotekniikan pääaine, keväällä 2021 aloittaneet päiväopiskelijat
  • TXF21S1_LS
    LVI-suunnittelun opintopolku
  • TXF21S1
    Talotekniikan tutkinto-ohjelma päivä
  • TXF21S1_LU
    LVI-urakoinnin opintopolku

Objective

- Opiskelija tuntee rakennusautomaatiojärjestelmän rakenteen, rakennusautomaatiossa tiedonsiirtoon käytettävien väylien periaatteet, rakennevaatimukset, niitä koskevat standardit, määräykset ja tekniset ohjeet.
- Opiskelija osaa lukea rakennusautomaation väylätekniikkaa koskevia teknisiä dokumentteja, osaa laatia niitä koskevia teknisiä suunnitelmia ja osaa seurata rakennuksen olosuhteita valvomokäyttöliittymän avulla.

Content

- Väylätekniikan perusteet
- Rakennusautomaation väylät ja niiden toimintaperiaate. Ethernet, Modbus, Mbus, BACnet ja KNX.
- KNX-väylän suunnittelu, toteutus, käyttöönotto ja dokumentaatio
- Rakennusautomaation käyttöliittymät

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Enrollment

02.05.2022 - 30.09.2022

Timing

24.10.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Electrical and Automation Engineering
Teachers
  • Reijo Leinonen
  • Jarno Nurmio
  • Jarmo Tapio
Teacher in charge

Raisa Kallio

Groups
  • SA19S
    Automaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2019 aloittaneet päiväopiskelijat
  • TXF19S1_LS
    LVI-suunnittelun opintopolku
  • TXF19S2
    Talotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

- Opiskelija tuntee rakennusautomaatiojärjestelmän rakenteen, rakennusautomaatiossa tiedonsiirtoon käytettävien väylien periaatteet, rakennevaatimukset, niitä koskevat standardit, määräykset ja tekniset ohjeet.
- Opiskelija osaa lukea rakennusautomaation väylätekniikkaa koskevia teknisiä dokumentteja, osaa laatia niitä koskevia teknisiä suunnitelmia ja osaa seurata rakennuksen olosuhteita valvomokäyttöliittymän avulla.

Content

- Väylätekniikan perusteet
- Rakennusautomaation väylät ja niiden toimintaperiaate. Ethernet, Modbus, Mbus, BACnet ja KNX.
- KNX-väylän suunnittelu, toteutus, käyttöönotto ja dokumentaatio
- Rakennusautomaation käyttöliittymät

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.