Konservointi: Huonekalukonservointi
Opetussuunitelman tunnus: KXA21S2
- Tutkintonimike
- Konservaattori (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2021
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Konservaattorin tehtävänä on turvata kulttuuriperinnön säilyminen ja sen kestävä käyttö. Konservoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimia, joilla kulttuuriperinnön tuhoutumista voidaan hidastaa tai ehkäistä. Konservointia voidaan tarvittaessa täydentää restauroinnilla.
Konservaattori toimii kulttuuriperinnön suojelusta ja säilyttämisestä vastuussa olevana asiantuntijana yhteistyössä muiden kulttuuriperintöalan toimijoiden kanssa, jolloin yhteistyötaidot ja joustavuus ovat olennainen osa konservaattorin ammattitaitoa. Konservaattori työskentelee museoissa, konservointikeskuksissa, arkistoissa, kirjastoissa, säätiöissä, konservointiprojekteissa ja yliopistoissa tai itsenäisenä konservointialan yrittäjänä.
Konservoinnin tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on ilmiöpohjainen ja rakentuu ammattia tukevista opinnoista, materiaaliopinnoista ja konservointiopinnoista. Kaikille yhteiset opinnot sisältävät opiskelu- ja oppimistaitojen perustan, opinnäytevalmiudet, kieliopinnot ja yrittäjyysopinnot. Oppijan polun rakenteen peruslähtökohta ovat ammatilliset kompetenssit.
Ammatillisiin opintoihin sisältyy projektiopintoja, joissa painottuu työelämälähtöisyys.
Osaamisen perustana ovat konservaattorin ammatin yleiset kompetenssit, joissa on otettu huomioon myös yleiseurooppalaiset vaatimukset (ks. European Network for Conservation-Restoration Education ja ICOM).
Metropolia Ammattikorkeakoulu järjestää Suomessa ainoana konservaattorikoulutusta. Kansainvälinen yhteistyö on merkittävässä osassa opiskelua. Käytännössä tämä toteutuu opintomatkoina, opiskelijavaihtona ja työharjoitteluna joko kotimaassa tai ulkomailla.
Opinnäytetyö on opintojen loppuvaiheessa tehtävä työelämälähtöinen opiskelijan itsenäinen projekti, joka koostuu konservoinnin syventävästä ammatillisesta projektista ja siitä tehtävästä kirjallisesta tutkielmasta.
Kädentaitojen ohella konservaattorilla on hyvä teoreettinen, tekninen ja tieteellinen osaaminen sekä hyvät ongelmanratkaisutaidot. Hän on perehtynyt materiaalien ominaisuuksiin ja niiden käyttäytymiseen ja kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Konservaattori osaa työssään ottaa huomioon kulttuuriperintöalan globaalin kehityksen ja tunnistaa teknologian kehityksen vaikutuksen omaan alaansa ja sen työtehtäviin. Hän osaa soveltaa työssään kestävän kehityksen periaatteita huomioiden toimintansa globaalin vastuun.
Konservoinnin monimuotototeutus on ensisijaisesti suunnattu alalla jo toimiville restauroinnin ja konservoinnin ammattilaisille. Opintojen aikana opiskelija täydentää osaamistaan kulttuuriperinnön, kokoelmanhallinnan ja konservoinnin materiaalitutkimuksen alalta sekä syventää konservoinnin ja restauroinnin ammatillista erikoisosaamistaan.
Ensimmäisen vuoden opinnot keskittyvät kulttuuriperintöalan ja konservoinnin eettiseen perustaan, materiaali- ja menetelmäosaamiseen, ammatilliseen toimintaympäristöön ja identiteettiin sekä alan kestävän kehityksen kysymyksiin.
Toisen vuoden teemana ovat ammatillinen ydinosaaminen, työyhteisöosaaminen ja monikulttuurisuusosaaminen.
Kolmannen opintovuoden opinnot painottuvat konservoinnin ammatilliseen ydinosaamiseen, työyhteisöosaamiseen sekä innovaatio- ja projektinhallintaosaamiseen.
Neljännen opintovuoden opinnot keskittyvät tiedonhankinta- ja viestintäosaamiseen, kulttuuritutkimukselliseen ja tutkimus- ja kehitysosaaminen.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa kehitetään jatkuvasti vuositasolla seuraten konservointialan kehitystä ja kulttuuriperintöalalla tapahtuvia muutoksia. Opetussuunnitelmasta keskustellaan työelämän edustajista koostuvan konservointialan neuvottelukunnan kokouksissa.
Ammattiopinnoissa opintojaksoilla tehdään yhteistyötä työelämän kanssa monella eri tavalla; kursseilla konservoitavat esineet tulevat yleensä museoista, arkistoista, säätiöistä ja seurakunnista ja yhteistyö Museoviraston ja konservointiyritysten kanssa on jatkuvaa. Opinnäytetyöt liittyvät lähes aina työelämäyhteistyöhön.
Lisätiedot
OPS on uusi.
Vastuut: tutkintovastaava Kirsi Perkiömäki
Sisältö: Paula Niskanen, tutoropettaja
Ylläpitäjä: Laura Mähönen, koulutussuunnittelija
Osaamistavoitteet
Dokumentointiosaaminen, kokoelmaosaaminen, konservointiosaaminen, kontekstiosaaminen sekä materiaalianalyysiosaaminen.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KXA21S2-1007 |
Orientoivat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ26 | Orientoivat opinnot | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ27 | Johdatus konservointiin | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ28 | Taide- ja kulttuurihistoria | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EO39 | Ammatillinen englanti | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EO40 | Ammatillinen ruotsi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ29 | Yritystoiminta ja ammatillinen viestintä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ30 | Metodologia ja tutkimusviestintä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA21S2-1008 |
Ammatilliset perusteet
(Valitaan kaikki ) |
40 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ31 | Konservoinnin metodologia ja etiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ32 | Museologia I | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ33 | Museologia II | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ34 | Kemia I | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ35 | Kemia I jatko | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ36 | Kemia II | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ37 | Dokumentointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ39 | Sisustusarkkitehtuurin ja huonekalujen historia | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA21S2-1009 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
105 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ54 | Modernit materiaalit | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ40 | Teollinen kulttuuriperintö | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ41 | Syventävä ammatillinen projekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ46 | Puu materiaalina ja puun konservointi | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ47 | Viilutettujen huonekalujen konservointi | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ48 | Perinteiset pintakäsittelyt ja materiaalit | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ50 | Maalattujen esineiden ja huonekalujen konservointi | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ51 | Kultaustekniikat ja materiaalit | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ52 | Metallien konservointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ53 | Verhoillut huonekalut ja niiden konservointi | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ56 | Modernit huonekalut ja niiden konservointi | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA21S2-1011 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA21S2-1012 |
Työharjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ43 | Työharjoittelu I | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EQ44 | Työharjoittelu II | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA21S2-1013 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EP18 | Opinnäytetyö | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 55 | 60 | 50 | 30 | 30 | 30 | 25 | 30 | 30 | 25 | 25 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 12.5 | 12.5 | 15 | 15 | 15 | 15 | 12.5 | 12.5 | 12.5 | 12.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
konservointi::kompetenssit
Lähettäjä: Tuula Auer 4.2.2009
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.