Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyö: Vanhustyö

Tunnus: SXC23S2

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Geronomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2023

Kuvaus

OPISKELU VANHUSTYÖN TUTKINTO-OHJELMASSA
Geronomi AMK on sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto. Tutkinnon laajuus on 210 op ja laskennallinen opiskeluaika on 3,5 vuotta. Tutkinto perustuu kansainvälisiin ja kansalliseen koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, geronomi AMK-tutkinnon ja Metropolian kompetensseihin, työelämälähtöisyyteen ja monialaiseen gerontologiseen tutkimustietoon.
Tutkinnossa oppiminen perustuu Metropolian ammattikorkeakoulututkintojen yhteisten osaamisten tavoitteisiin, jotka ovat oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen, monikulttuurisuusosaaminen, teknologiaosaaminen. Pedagogista toimintaa ohjaavat yhteistoiminnallisen oppimisen ja projektioppimisen periaatteet.
Työelämälähtöisyys toteutuu vanhustyön erilaisissa ympäristöissä tapahtuvissa käytännön harjoitteluissa (43 op) sekä opetukseen sisältyvissä projekteissa ja innovaatio-opinnoissa, joita toteutetaan yhteistyössä ikääntyneiden ihmisten, vanhustyön erilaisten toimijoiden ja työelämän kanssa. Projektitehtävien tavoitteet perustuvat työelämän kehittämistarpeisiin ja ikääntyneiden ihmisten elämänlaadun tukemiseen.
Metropoliassa opiskelijoita kannustetaan kansainväliseen toimintaan, kuten kansainvälisiin työharjoitteluihin, vaihto-ohjelmiin ja projekteihin. Opintoja voi suorittaa myös moniammatillisissa ja -alaisissa oppimisympäristössä esimerkiksi Metropolian HyMy-kylässä sekä Metropolian kehittämishankkeissa innovaatiokeskittymissä. Työelämän asiantuntijat toimivat opiskelijoiden harjoittelun ohjaajina sekä kumppaneina ja mentoreina työelämässä toteutuvassa opetuksessa, projekteissa ja kehittämishankkeissa.
Tutkinto-ohjelman opinnot sisältävät opintojen ohjausta ensimmäisestä lukukaudesta lähtien opiskelijan oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman eli HOPSin mukaisesti. Opintoihin sisältyy lisäksi ammatillisen kasvun ohjausta. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijan olemassa olevaa, aiemmin hankittua osaamista (AHOT). Opiskelija tekee oman osaamiskartoituksensa, jonka avulla opiskelijan osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi tutkinnossa vaadittavaa osaamista.

TUTKINTO-OHJELMAN LÄHTÖKOHDAT JA GERONOMIN ASIANTUNTIJUUS
Vanhustyön tutkinnon perustana on holistinen ihmiskäsitys ja vanhuuden näkeminen yksilöllisenä ja arvokkaana elämänvaiheena. Koulutus perustuu näkemykseen ikäihmisestä voimavaroja omaavana ja aktiivisena toimijana omassa elämässään ja yhteisössään. Tutkinnon toimintaa ja opintojen sisältöä ohjaavat vanhustyön eettiset näkökulmat ja periaatteet. Tutkinto toimii monialaista asiantuntijuutta ja kehittäjäkumppanuutta edistäen erilaisissa vanhustyön verkostoissa. Tutkinnon opetussuunnitelmassa pyritään vastaamaan vanhustyön tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Muistityöosaaminen, digitalisaation edellyttämä osaaminen ja gerontologinen palveluohjausosaaminen vahvistuvat koko opintojen ajan.
Geronomi arvioi ikääntyneiden ihmisten ja heidän läheistensä yksilöllisiä tarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ja tukee omanlaisen elämän, toimijuuden ja osallisuuden toteutumista. Geronomi toimii vanhuspalvelujen toimintaympäristöissä huomioiden asiakasryhmien erityispiirteitä. Geronomi edistää työssään ikääntyneiden hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä.
Geronomi arvioi vanhuspalvelujen tulevaisuuden kehittämistarpeita ja toimii palvelujen kehittäjänä monialaisessa yhteistyössä muiden vanhustyön toimijoiden kanssa. Geronomi kehittää myös omaa ammattialaansa sekä vaikuttaa yhteiskunnallisesti ikääntymiseen ja vanhustyöhön liittyviin kehittämiskohteisiin. Geronomilla on valmiudet toimia vanhustyön johtamistehtävissä.
Geronomin AMK tutkinto ja koulutus rakentuvat seuraavista lukukausittain etenevistä opintokokonaisuuksista ja osaamisalueista:
Gerontologisen osaamisen lähtökohtia 30 op
Oikeus omanlaiseen ikääntymiseen 30 op
Monitarpeisen iäkkään hyvän elämän tukeminen 30 op
Monialainen kumppanuus ja moniasiantuntijuus 30 op
Varhaisen vaikuttamisen mahdollisuudet 30 op
Kohti ihmislähtöisiä palveluita 30 op
Geronomi kehittämässä vanhustyötä 30 op

GERONOMI (AMK) -TUTKINNON KOMPETENSSIT
Valtakunnalliset geronomi AMK- tutkinnon kompetenssit
• gerontologinen osaaminen
• monialainen arviointiosaaminen
• ohjausosaaminen
• gerontologinen hoiva-, hoito ja kuntoutusosaaminen
• palvelujärjestelmäosaaminen
• johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2023-2024 2024-2025 2025-2026 2026-2027 Syksy 2023 Kevät 2024 Syksy 2024 Kevät 2025 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 1. / 2023 2. / 2023 3. / 2024 4. / 2024 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2025 4. / 2025 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 1. / 2026 2. / 2026
SXC23S2-1001
Gerontologisen osaamisen lähtökohtia

(Valitaan kaikki )

30
SX00FA09 Orientaatio opintoihin 5
SX00EP94 Vanhenemisen monimuotoisuus 5
SX00FA10 Anatomia, fysiologia ja ikääntyminen 5
SX00EP96 Yhteiskunta ja ikääntyminen 5
SX00EP97 Asiantuntijaviestintä ja projektiosaaminen 5
SX00EP98 Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä 5
SXC23S2-1002
Oikeus omanlaiseen ikääntymiseen

(Valitaan kaikki )

30
SX00EP99 Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta 10
SX00BY31 Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana 5
SX00EQ00 Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö 5
SX00EQ01 Moninaisuus vanhustyössä 5
SX00EQ02 Ikääntyneiden oikeudet ja lainsäädäntö 5
SXC23S2-1003
Monitarpeisen iäkkään hyvän elämän tukeminen

(Valitaan kaikki )

30
SX00EQ05 Lääketieteen erityiskysymykset iäkkäiden hoidossa 5
SX00EQ10 Iäkkään lääkehoito 5
SX00EQ16 Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen 15
SX00EQ18 Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen 5
SXC23S2-1004
Monialainen kumppanuus ja moniasiantuntijuus

(Valitaan kaikki )

30
SX00EQ19 Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen 15
SX00EQ21 Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus 5
SX00EA03 Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 5
SX00EQ23 Työelämän ruotsi 3
SX00EQ24 Vieras kieli englanti 2
SXC23S2-1005
Varhaisen vaikuttamisen mahdollisuudet

(Valitaan kaikki )

30
XX00EL75 Opinnäytetyön suunnittelu 5
SX00EQ42 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 5
SX00EQ45 Ikääntyneiden osallisuuden vahvistaminen 5
XX00DZ39 Monialainen innovaatioprojekti 10
SX00DZ98 Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät 5
SXC23S2-1006
Kohti ihmislähtöisiä palveluita

(Valitaan kaikki )

20
XX00EL76 Opinnäytetyön toteutus 5
SX00EQ57 Ikääntyneiden palveluohjaus 10
SX00EQ58 Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa 5
SXC23S2-1007
Geronomi kehittämässä vanhustyötä

(Valitaan kaikki )

25
SX00FC10 Kestävä gerontologinen johtaminen 5
SX00EQ60 Kehittämisen ja johtamisen harjoittelu 15
XX00EL77 Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte 5
SXC23S2-1008
Valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
Yhteensä 210 60 60 50 25 30 30 30 30 30 20 25 15 15 15 15 15 15 15 15 15 15 10 10 12.5 12.5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

amk::amk-tutkintojen kieliopinnot

AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).

Ammatillinen englanti

Vieraan kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.

Vieras kieli englanti
Suomi toisena kielenä

Ei liitettyjä opintojaksoja

Toinen kotimainen kieli (ruotsi)

Ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.

Työelämän ruotsi
Luokittelemattomat
Orientaatio opintoihin
Vanhenemisen monimuotoisuus
Anatomia, fysiologia ja ikääntyminen
Yhteiskunta ja ikääntyminen
Asiantuntijaviestintä ja projektiosaaminen
Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana
Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö
Moninaisuus vanhustyössä
Ikääntyneiden oikeudet ja lainsäädäntö
Lääketieteen erityiskysymykset iäkkäiden hoidossa
Iäkkään lääkehoito
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen
Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen
Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Opinnäytetyön suunnittelu
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Ikääntyneiden osallisuuden vahvistaminen
Monialainen innovaatioprojekti
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät
Opinnäytetyön toteutus
Ikääntyneiden palveluohjaus
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa
Kestävä gerontologinen johtaminen
Kehittämisen ja johtamisen harjoittelu
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte

RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)

Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.

Ammattiopinnot
Vanhenemisen monimuotoisuus
Anatomia, fysiologia ja ikääntyminen
Yhteiskunta ja ikääntyminen
Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana
Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö
Moninaisuus vanhustyössä
Ikääntyneiden oikeudet ja lainsäädäntö
Lääketieteen erityiskysymykset iäkkäiden hoidossa
Iäkkään lääkehoito
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen
Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen
Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Ikääntyneiden osallisuuden vahvistaminen
Monialainen innovaatioprojekti
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät
Ikääntyneiden palveluohjaus
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa
Kestävä gerontologinen johtaminen
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen
Ikääntyneiden palveluohjaus
Kehittämisen ja johtamisen harjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Perusopinnot
Orientaatio opintoihin
Asiantuntijaviestintä ja projektiosaaminen
Työelämän ruotsi
Vieras kieli englanti
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto

Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022

Eettisyys

Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet.
- kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ottaa toiset huomioon ja edistää tasa?arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta.
- huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
- ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti.
- kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Vanhenemisen monimuotoisuus
Yhteiskunta ja ikääntyminen
Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana
Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö
Moninaisuus vanhustyössä
Ikääntyneiden oikeudet ja lainsäädäntö
Lääketieteen erityiskysymykset iäkkäiden hoidossa
Iäkkään lääkehoito
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen
Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen
Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Opinnäytetyön suunnittelu
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Ikääntyneiden osallisuuden vahvistaminen
Monialainen innovaatioprojekti
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät
Opinnäytetyön toteutus
Ikääntyneiden palveluohjaus
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa
Kestävä gerontologinen johtaminen
Kehittämisen ja johtamisen harjoittelu
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus-ja kehittämismenetelmiä.
- ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
- osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
- osaa soveltaa kehittämisessä alan ole massa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä
Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen
Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Opinnäytetyön suunnittelu
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Monialainen innovaatioprojekti
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät
Opinnäytetyön toteutus
Ikääntyneiden palveluohjaus
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa
Kestävä gerontologinen johtaminen
Kehittämisen ja johtamisen harjoittelu
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
- tuntee oman kulttuuritaustansa vaikutuksia toimintaansa ja osaa kehittää monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
- osaa seurata ja hyödyntää oman alansa kansainvälistä kehitystä työssään.
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään.

Moninaisuus vanhustyössä
Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus
Työelämän ruotsi
Vieras kieli englanti
Opinnäytetyön suunnittelu
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Ikääntyneiden osallisuuden vahvistaminen
Monialainen innovaatioprojekti
Opinnäytetyön toteutus
Ikääntyneiden palveluohjaus
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa
Kestävä gerontologinen johtaminen
Kehittämisen ja johtamisen harjoittelu
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä.
- osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottami seen ja vakiinnuttamiseen.
- ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia.

Vanhenemisen monimuotoisuus
Yhteiskunta ja ikääntyminen
Asiantuntijaviestintä ja projektiosaaminen
Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana
Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö
Moninaisuus vanhustyössä
Ikääntyneiden oikeudet ja lainsäädäntö
Lääketieteen erityiskysymykset iäkkäiden hoidossa
Iäkkään lääkehoito
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen
Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen
Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Opinnäytetyön suunnittelu
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Ikääntyneiden osallisuuden vahvistaminen
Monialainen innovaatioprojekti
Opinnäytetyön toteutus
Ikääntyneiden palveluohjaus
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa
Kestävä gerontologinen johtaminen
Kehittämisen ja johtamisen harjoittelu
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia.
- arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
- osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.

Orientaatio opintoihin
Vanhenemisen monimuotoisuus
Anatomia, fysiologia ja ikääntyminen
Yhteiskunta ja ikääntyminen
Asiantuntijaviestintä ja projektiosaaminen
Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana
Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö
Moninaisuus vanhustyössä
Ikääntyneiden oikeudet ja lainsäädäntö
Lääketieteen erityiskysymykset iäkkäiden hoidossa
Iäkkään lääkehoito
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen
Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen
Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Työelämän ruotsi
Vieras kieli englanti
Opinnäytetyön suunnittelu
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Ikääntyneiden osallisuuden vahvistaminen
Monialainen innovaatioprojekti
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät
Opinnäytetyön toteutus
Ikääntyneiden palveluohjaus
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa
Kestävä gerontologinen johtaminen
Kehittämisen ja johtamisen harjoittelu
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä
- osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
- osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
- ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa.
- omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan

Vanhenemisen monimuotoisuus
Asiantuntijaviestintä ja projektiosaaminen
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta
Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen
Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Opinnäytetyön suunnittelu
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Monialainen innovaatioprojekti
Opinnäytetyön toteutus
Ikääntyneiden palveluohjaus
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa
Kestävä gerontologinen johtaminen
Kehittämisen ja johtamisen harjoittelu
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SXC23S2-1001
Gerontologisen osaamisen lähtökohtia

(Valitaan kaikki)

30
SX00FA09 Orientaatio opintoihin 5
SX00EP94 Vanhenemisen monimuotoisuus 5
SX00FA10 Anatomia, fysiologia ja ikääntyminen 5
SX00EP96 Yhteiskunta ja ikääntyminen 5
SX00EP97 Asiantuntijaviestintä ja projektiosaaminen 5
SX00EP98 Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä 5
SXC23S2-1002
Oikeus omanlaiseen ikääntymiseen

(Valitaan kaikki)

30
SX00EP99 Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta 10
SX00BY31 Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana 5
SX00EQ00 Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyö 5
SX00EQ01 Moninaisuus vanhustyössä 5
SX00EQ02 Ikääntyneiden oikeudet ja lainsäädäntö 5
SXC23S2-1003
Monitarpeisen iäkkään hyvän elämän tukeminen

(Valitaan kaikki)

30
SX00EQ05 Lääketieteen erityiskysymykset iäkkäiden hoidossa 5
SX00EQ10 Iäkkään lääkehoito 5
SX00EQ16 Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen 15
SX00EQ18 Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen 5
SXC23S2-1004
Monialainen kumppanuus ja moniasiantuntijuus

(Valitaan kaikki)

30
SX00EQ19 Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen 15
SX00EQ21 Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus 5
SX00EA03 Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 5
SX00EQ23 Työelämän ruotsi 3
SX00EQ24 Vieras kieli englanti 2
SXC23S2-1005
Varhaisen vaikuttamisen mahdollisuudet

(Valitaan kaikki)

30
XX00EL75 Opinnäytetyön suunnittelu 5
SX00EQ42 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 5
SX00EQ45 Ikääntyneiden osallisuuden vahvistaminen 5
XX00DZ39 Monialainen innovaatioprojekti 10
SX00DZ98 Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät 5
SXC23S2-1006
Kohti ihmislähtöisiä palveluita

(Valitaan kaikki)

20
XX00EL76 Opinnäytetyön toteutus 5
SX00EQ57 Ikääntyneiden palveluohjaus 10
SX00EQ58 Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa 5
SXC23S2-1007
Geronomi kehittämässä vanhustyötä

(Valitaan kaikki)

25
SX00FC10 Kestävä gerontologinen johtaminen 5
SX00EQ60 Kehittämisen ja johtamisen harjoittelu 15
XX00EL77 Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte 5
SXC23S2-1008
Valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15