Skip to main content

Strengthening the Inclusion of Older PeopleLaajuus (5 cr)

Code: SX00EQ45

Credits

5 op

Objective

The Students
• are able to define factors affecting inclusion
• can explain loneliness as a multidimensional phenomenon
• are able to assess the risk factors and consequences of exclusion of older people
• can explain the meanings of outreach work and discovery work in advancing the inclusion of older people
• identify forms of abuse

Content

• the inclusion of older people in communities and society
• exclusion and loneliness of older people
• age discrimination and lack of care
• outreach and discovery work
• preventive work
• forms and identification of abuse

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Miia Pulkkinen
  • Anna Puustelli-Pitkänen
Groups
  • SXC22S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa määritellä osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa selittää yksinäisyyden moniulotteisena ilmiönä
- osaa arvioida ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa selittää etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- tunnistaa kaltoinkohtelun muodot

Content

- ikääntyneiden osallisuus yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- ikääntyneiden syrjäytyminen ja yksinäisyys
- ikäsyrjintä ja hoivaköyhyys
- etsivä ja löytävä työ
- ennaltaehkäisevä työ
- kaltoinkohtelun muodot ja tunnistaminen

Location and time

Luennot:
- 6.9. koko päivä (aloitus, yksinäisyys, syrjäytyminen, etsivä työ)
- 13.9. aamupäivä (hoivaköyhyys, ikäsyrjintä)
- 20.9. aamupäivä (kaltoinkohtelu)
- 11.10. aamupäivä (purku)

Materials

Ilmoitetaan Moodlessa

Teaching methods

Aktivoiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Essee

Exam schedules

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h

Further information

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Tärkeää:

Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.

Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.

Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja ne vaikuttavat kokonaisarvosanaan.

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.

Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen opetukseen ja siihen sisältyvät tehtävät
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Ks. arviointikriteerit

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.

Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvailla yksinäisyyttä moniulotteisena ilmiönä
- tunnistaa ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- tunnistaa etsivän ja löytävän työn merkityksen ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- tunnistaa kaltoinkohtelun muodot

Hyvä (3-4)
- osaa määritellä osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa selittää yksinäisyyden moniulotteisena ilmiönä
- osaa määritellä ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa selittää etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- osaa määritellä kaltoinkohtelun muodot

Kiitettävä (5)
- osaa analysoida osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida yksinäisyyttä moniulotteisena ilmiönä
- osaa arvioida ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa analysoida etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- osaa arvioida kaltoinkohtelun muotoja

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 26.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Miia Pulkkinen
  • Anna Puustelli-Pitkänen
Groups
  • SXC22K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa määritellä osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa selittää yksinäisyyden moniulotteisena ilmiönä
- osaa arvioida ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa selittää etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- tunnistaa kaltoinkohtelun muodot

Content

- ikääntyneiden osallisuus yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- ikääntyneiden syrjäytyminen ja yksinäisyys
- ikäsyrjintä ja hoivaköyhyys
- etsivä ja löytävä työ
- ennaltaehkäisevä työ
- kaltoinkohtelun muodot ja tunnistaminen

Location and time

26.1. 8.30-11.45 Opintojakson startti
2.2. 8.30-11.45
9.2. 8.30-11.45
16.2. 8.30-11.45
11.3. 8.30-11.45 Opintojakson purku

Materials

Ilmoitetaan Moodlessa

Teaching methods

Aktivoiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Essee

Exam schedules

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h

Further information

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Tärkeää:

Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.

Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.

Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja ne vaikuttavat kokonaisarvosanaan.

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.

Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen opetukseen ja siihen sisältyvät tehtävät
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Ks. arviointikriteerit

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.

Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvailla yksinäisyyttä moniulotteisena ilmiönä
- tunnistaa ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- tunnistaa etsivän ja löytävän työn merkityksen ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- tunnistaa kaltoinkohtelun muodot

Hyvä (3-4)
- osaa määritellä osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa selittää yksinäisyyden moniulotteisena ilmiönä
- osaa määritellä ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa selittää etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- osaa määritellä kaltoinkohtelun muodot

Kiitettävä (5)
- osaa analysoida osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida yksinäisyyttä moniulotteisena ilmiönä
- osaa arvioida ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa analysoida etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- osaa arvioida kaltoinkohtelun muotoja

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Miia Pulkkinen
  • Anna Puustelli-Pitkänen
Teacher in charge

Miia Pulkkinen

Groups
  • SXC21S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa määritellä osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa selittää yksinäisyyden moniulotteisena ilmiönä
- osaa arvioida ikääntyneiden syrjäytymisen riskitekijöitä ja seurauksia
- osaa selittää etsivän ja löytävän työn merkitystä ikääntyneiden osallisuuden edistämisessä
- tunnistaa kaltoinkohtelun muodot

Content

- ikääntyneiden osallisuus yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- ikääntyneiden syrjäytyminen ja yksinäisyys
- ikäsyrjintä ja hoivaköyhyys
- etsivä ja löytävä työ
- ennaltaehkäisevä työ
- kaltoinkohtelun muodot ja tunnistaminen

Materials

Moodlessa

Teaching methods

Aktioiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
tarkentuu myöhemmin

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h

Further information

Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

tarkentuu myöhemmin