User Oriented Technology and Multidisciplinary Rehabilitation of the Older PeopleLaajuus (5 cr)
Code: SX00EQ21
Credits
5 op
Objective
The Students:
• recognise the importance of the environment as part of rehabilitation
• are able to describe the possibilities of distance rehabilitation and multidisciplinary home rehabilitation in the individual rehabilitation process of an older person
• identify the opportunities offered by human-driven gerontechnology in elderly care and in the daily life of the elderly
• are able to look at gerontechnology issues from an ethical point of view
• are able to explain the importance of housing changes and assistive tools in supporting living at home
Content
• multidisciplinary and cooperative rehabilitation
• distance rehabilitation operating models
• ethical review, usability and accessibility of gerontechnology
• user-oriented gerontechnology
• the process with assistive equipment
• environmental accessibility, safety and features supporting occupational performance
• planning and modification of the home and operating environment
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
15.08.2024 - 06.10.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Miia Pulkkinen
- Satu Vahaluoto
Groups
-
SXC23K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
- tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
- osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
- tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
- osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
- osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Content
- monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
- etäkuntoutuksen toimintamallit
- geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
- käyttäjälähtöinen geronteknologia
- apuvälineprosessi
- ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
- koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
Location and time
Opintojakson aloitus ja kuntoutuksen näkökulmia
Opintojakso toteutuu opintojakson jälkeen verkkottoeutuksena, joka rakentuu moduuleista. Jokaisen moduuliin liittyy oppimistehtävä.
Opintojakson aloitus : Opintojakson orientaatio ja kuntoutuksen alustus to 15.8. klo 8.30-11.45
Moduulit avautuvat opintojakson alkaessa, mutta ne kannattaa suorittaa alla olevan aikataulun mukaisesti.
Moduuli 1 15.8.- 1.9.
Moduuli 2 2.9.- 15.9.
Moduuli 3 16.9. - 6.10.
Moduuli 1, 2op
• monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
• etäkuntoutus ja kotikuntoutus
• ympäristön merkitys osana kuntoutusta
Moduuli 2, 1 op
• ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
• koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
• apuvälineprosessi
Moduuli 3, 2 op
• geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
• käyttäjälähtöinen geronteknologia
• etäkuntoutuksen toimintamallit
Materials
Kirjaliisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila
Teaching methods
Aktivoivat (verkko)luennot
Kirjallisuuteen tutustuminen
Essee
Verkko-opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa
International connections
-
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Content scheduling
1. periodi
Further information
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
Oppimisteot ilmoitateen opintojakson orientaatiossa.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
• tunnistaa kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
• osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa kuvailla geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa kuvailla asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Hyvä (3-4)
• osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• osaa selittää ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa määritellä etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Kiitettävä (5)
• osaa arvioida kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteita
• osaa analysoida ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa arvioida etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuuksia ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• osaa analysoida ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamia mahdollisuuksia vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa analysoida geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa perustella asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 03.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Miia Pulkkinen
- Satu Vahaluoto
Groups
-
SXC22S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
- tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
- osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
- tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
- osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
- osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Content
- monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
- etäkuntoutuksen toimintamallit
- geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
- käyttäjälähtöinen geronteknologia
- apuvälineprosessi
- ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
- koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
Location and time
Opintojakson aloitus ja kuntoutuksen näkökulmia
Opintojakso toteutuu opintojakson jälkeen verkkottoeutuksena, joka rakentuu moduuleista. Jokaisen moduuliin liittyy oppimistehtävä.
Opintojakson aloitus to 11.1. klo 12.45- 16.00: Opintojakson orientaatio ja kuntoutuksen alustus.
Moduulit avautuvat opintojakson alkaessa, mutta ne kannattaa suorittaa alla olevan aikataulun mukaisesti.
Moduuli 1 11.1.-28.1.
Moduuli 2 29.1.-4.2.
Moduuli 3 5.2.-25.2.
Moduuli 1, 2op
• monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
• etäkuntoutus ja kotikuntoutus
• ympäristön merkitys osana kuntoutusta
Moduuli 2, 1 op
• ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
• koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
• apuvälineprosessi
Moduuli 3, 2 op
• geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
• käyttäjälähtöinen geronteknologia
• etäkuntoutuksen toimintamallit
Materials
Kirjaliisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila
Teaching methods
Aktivoivat (verkko)luennot
Kirjallisuuteen tutustuminen
Essee
Verkko-opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa
International connections
-
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Content scheduling
1. periodi
Further information
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
Oppimisteot ilmoitateen opintojakson orientaatiossa.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
• tunnistaa kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
• osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa kuvailla geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa kuvailla asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Hyvä (3-4)
• osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• osaa selittää ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa määritellä etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Kiitettävä (5)
• osaa arvioida kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteita
• osaa analysoida ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa arvioida etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuuksia ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• osaa analysoida ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamia mahdollisuuksia vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa analysoida geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa perustella asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
18.08.2023 - 08.10.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 28
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Satu Vahaluoto
Teacher in charge
Satu Vahaluoto
Groups
-
SXC22K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
- tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
- osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
- tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
- osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
- osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Content
- monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
- etäkuntoutuksen toimintamallit
- geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
- käyttäjälähtöinen geronteknologia
- apuvälineprosessi
- ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
- koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
Location and time
Opintojakson aloitus ja kuntoutuksen näkökulmia 18.8. klo 12.45-16.00
Opintojakso toteutuu opintojakson jälkeen verkkottoeutuksena, joka rakentuu moduuleista. Jokaisen moduuliin liittyy oppimistehtävä.
Moduuli 1, 2op 18.8..-10.9:
• monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
• etäkuntoutus ja kotikuntoutus
• ympäristön merkitys osana kuntoutusta
Moduuli 2, 1 op 11.9.-17.9:
• ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
• koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
• apuvälineprosessi
Moduuli 3, 2 op 18.9.-6.10.:
• geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
• käyttäjälähtöinen geronteknologia
• etäkuntoutuksen toimintamallit
Materials
Kirjaliisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila
Teaching methods
Aktivoivat (verkko)luennot
Kirjallisuuteen tutustuminen
Essee
Verkko-opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa
International connections
-
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Content scheduling
1. periodi
Further information
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
Oppimisteot ilmoitateen opintojakson orientaatiossa.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
• tunnistaa kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
• osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa kuvailla geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa kuvailla asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Hyvä (3-4)
• osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• osaa selittää ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa määritellä etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Kiitettävä (5)
• osaa arvioida kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteita
• osaa analysoida ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa arvioida etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuuksia ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• osaa analysoida ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamia mahdollisuuksia vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa analysoida geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa perustella asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
09.01.2023 - 21.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 28
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Panu Karhinen
- Satu Vahaluoto
Teacher in charge
Mari Heitto
Groups
-
SXC21S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
- tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
- osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
- tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
- osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
- osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Content
- monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
- etäkuntoutuksen toimintamallit
- geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
- käyttäjälähtöinen geronteknologia
- apuvälineprosessi
- ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
- koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
Location and time
Opintojakson aloitus ja kuntoutuksen näkökulmia 11.1. klo 12.45-16.00
Opintojakso toteutuu opintojakson jälkeen verkkottoeutuksena, joka rakentuu moduuleista. Jokaisen moduuliin liittyy oppimistehtävä.
Moduuli 1, 2op 11.1.-29.1:
• monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
• etäkuntoutus ja kotikuntoutus
• ympäristön merkitys osana kuntoutusta
Moduuli 2, 1 op 30.1.-5.2:
• ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
• koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
• apuvälineprosessi
Moduuli 3, 2 op 6.2.-26.2.:
• geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
• käyttäjälähtöinen geronteknologia
• etäkuntoutuksen toimintamallit
Materials
Kirjaliisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila
Teaching methods
Aktivoivat (verkko)luennot
Kirjallisuuteen tutustuminen
Essee
Verkko-opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa
International connections
-
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Content scheduling
3. periodi
Further information
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
Oppimisteot ilmoitateen opintojakson orientaatiossa.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
• tunnistaa kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
• osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa kuvailla geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa kuvailla asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Hyvä (3-4)
• osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• osaa selittää ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa määritellä etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Kiitettävä (5)
• osaa arvioida kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteita
• osaa analysoida ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa arvioida etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuuksia ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• osaa analysoida ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamia mahdollisuuksia vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa analysoida geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa perustella asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa