Siirry suoraan sisältöön

Tuki- ja liikuntaelimistön vaikutus toiminnallisuuteenLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EN96

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.

Sisältö

- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.

Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 55

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Ryhmät
  • SXI24S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.

Sisältö

- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.

Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 22.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 52

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jasu Forss
  • Anou Londesborough
  • Päivi Eskola
  • Kaija Kekäläinen
  • Nina Talvitie
Vastuuopettaja

Anou Londesborough

Ryhmät
  • SXI24K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.

Sisältö

- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa

Aika ja paikka

Lähiopiskelu ja tentti Myllypuron kampuksella

Liikkumisen avustaminen:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä Myllypuron kampuksella

Ensiapu:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä (R1, R2 ja R3) Myllypuron kampuksella

Oppimateriaalit

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia:
- tunneilla jaettava materiaali
- opiskelumoniste
- Visible Body 3D anatomian tietokanta
- oheiskirjallisuutta:
Ian McMillan, Gail Carin-Levy: Tyldesley and Grieve's Muscles, Nerves and Movement in Human Occupation, 4th Edition. Wiley-Blackwell. (löytyy e-kirjana),
Budowick M.; Bjålie J.G.; Rolstadt B; Toverud K.C: Anatomian atlas.Sanoma Pro Oy.

Liikkumisen avustaminen:
Tamminen-Peter L. Wickström G. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos 2013.

Ensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Muu opettajan osoittama materiaali.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.

Opetusmenetelmät

- luento-opetus (lähi- ja etäluennot)
- ohjattu opiskelu anatomisten muovimallien avulla
- itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu
- oppimistehtävät
- ohjatut harjoitukset
Liikkumisen avustaminen:
- ennakkotehtävä, käytännön harjoittelu ja reflektiotehtävä
Ensiapu:
- pienryhmätehtävä, ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti ma 14.10.2024
Uusintatentit: marraskuu ja joulukuu 2024 (tarkempi aika ilmoitetaan myöhemmin)

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä:
- anatomian ja fysiologian kontaktiopetus ja tentti: 23h
- anatomian ja fysiologian itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu 60h (n. 10h/vko)

Liikkumisen avustaminen 0,5op (13,5h): ennakkotehtävä 4h, käytännön harjoittelu 1,5h, reflektiotehtävä 8h

Ensiapu 0,5 op (13,5 h): ennakkotehtävä 2,5 h, Elvytys -verkkokurssi 1 h, ensiavun harjoitukset 4 h ja pienryhmätehtävä 6 h.

Fysiatria 1 op 27 h opiskelijan työtä. Itsenäinen opiskelupaketti moodlessa. Tiedot moodleen kirjautumisesta työtilaan opintojakson alussa.

Sisällön jaksotus

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia: laajuus 3 op

Fysiatria 1 op

Liikkumisen avustaminen 0,5op
Ensiapu 0,5 p / Päivi Eskola

Lisätietoja opiskelijoille

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Ensiavun 0,5 op osuudesta lähiopiskelun eli harjoitustunnit voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Opiskelijan tulee tehdä ahot -hakemus ennen opintojakson alkamista. Ensiavun opiskelun opiskelumateriaalit ja tehtävät ovat OMAn työtilassa. Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite ja harjoitustunneille valmistavat ennakkotehtävät tulee olla tehtyinä mukana harjoitustunneilla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti (arviointiasteikko 0-5, läpäisyraja 50% pisteistä)
- itsenäisten opiskelutehtävien hyväksytty suoritus

Fysiatria itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävä Moodlessa

Liikkumisen avustaminen:
Tehtävien tekeminen, käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)

Ensiapu:
Tehtävien tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)

Lisätiedot

Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.

Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 17.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 37

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Piikki
  • Anou Londesborough
  • Päivi Eskola
  • Jonna Heimonen
  • Nina Talvitie
Vastuuopettaja

Anou Londesborough

Ryhmät
  • SXI23S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.

Sisältö

- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa

Aika ja paikka

Lähiopiskelu ja tentti Myllypuron kampuksella

Liikkumisen avustaminen:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä Myllypuron kampuksella

Ensiapu:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä (R1, R2 ja R3) Myllypuron kampuksella

Oppimateriaalit

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia:
- tunneilla jaettava materiaali
- opiskelumoniste
- Visible Body 3D anatomian tietokanta
- oheiskirjallisuutta:
Ian McMillan, Gail Carin-Levy: Tyldesley and Grieve's Muscles, Nerves and Movement in Human Occupation, 4th Edition. Wiley-Blackwell. (löytyy e-kirjana),
Budowick M.; Bjålie J.G.; Rolstadt B; Toverud K.C: Anatomian atlas.Sanoma Pro Oy.

Liikkumisen avustaminen:
Tamminen-Peter L. Wickström G. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos 2013.

Ensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Muu opettajan osoittama materiaali.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.

Opetusmenetelmät

- luento-opetus (lähi- ja etäluennot)
- ohjattu opiskelu anatomisten muovimallien avulla
- itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu
- oppimistehtävät
- ohjatut harjoitukset
Liikkumisen avustaminen:
- ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu
Ensiapu:
- pienryhmätehtävä, ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti ma 11.3.2024 klo 9.00-11.00
Uusintatentit:
SU202404 ti 23.4.2024 klo 16.30
SU202405 ma 13.5.2024 klo 16.30

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä:
- anatomian ja fysiologian kontaktiopetus ja tentti: 23h
- anatomian ja fysiologian itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu 60h (n. 10h/vko)
- ennakkotehtävä liikkumisen avustamisesta: 8h
- käytännön harjoitteet 2h

Ensiapu 0,5 op (13,5 h): ennakkotehtävä 2,5 h, Elvytys -verkkokurssi 1 h, ensiavun harjoitukset 4 h ja pienryhmätehtävä 6 h.

Sisällön jaksotus

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia: laajuus 3 op

Liikkumisen avustaminen 0,5op
Ensiapu 0,5 p / Päivi Eskola

Lisätietoja opiskelijoille

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Ensiavun osuudesta lähiopiskelun eli harjoitustunnit voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Ensiavun opiskelun opiskelumateriaalit ja tehtävät ovat OMAn työtilassa. Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti (arviointiasteikko 0-5, läpäisyraja 50% pisteistä)
- itsenäisten opiskelutehtävien hyväksytty suoritus

Liikkumisen avustaminen:
Ennakkotehtävän tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)

Ensiapu:
Tehtävien tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)

Lisätiedot

Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.

Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 37

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kristiina Kokkonen
  • Sanna Piikki
  • Anou Londesborough
  • Päivi Eskola
  • Nina Talvitie
Ryhmät
  • SXI23K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.

Sisältö

- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa

Aika ja paikka

Lähiopiskelu ja tentti Myllypuron kampuksella

Liikkumisen avustaminen:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä Myllypuron kampuksella

Ensiapu:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä (A1, A2, B1 ja B2) Myllypuron kampuksella

Oppimateriaalit

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia:
- tunneilla jaettava materiaali
- opiskelumoniste
- Visible Body 3D anatomian tietokanta
- oheiskirjallisuutta:
Ian McMillan, Gail Carin-Levy: Tyldesley and Grieve's Muscles, Nerves and Movement in Human Occupation, 4th Edition. Wiley-Blackwell. (löytyy e-kirjana),
Budowick M.; Bjålie J.G.; Rolstadt B; Toverud K.C: Anatomian atlas.Sanoma Pro Oy.

Liikkumisen avustaminen:
Tamminen-Peter L. Wickström G. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos 2013.

Ensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.

Opetusmenetelmät

- luento-opetus (lähi- ja etäluennot)
- ohjattu opiskelu anatomisten muovimallien avulla
- itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu
- oppimistehtävät
- ohjatut harjoitukset
Liikkumisen avustaminen:
- ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu
Ensiapu:
- pienryhmätehtävä, ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti ma 23.10.2023 klo 9.00-11.30
Uusintatentit:
SU202310 ti 14.11.2023 klo 16.30 (ilmoittautuminen Oman kautta 6.10.-26.10.2023)
SU202311 ma 11.12.2023 klo 16.30 (ilmoittautuminen Oman kautta 30.10-22.11.2023)

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä:
- anatomian ja fysiologian kontaktiopetus ja tentti: 23h
- anatomian ja fysiologian itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu 60h (n. 10h/vko)
- ennakkotehtävä liikkumisen avustamisesta: 8h
- käytännön harjoitteet 2h

Ensiapu 0,5 op (13,5 h): ennakkotehtävä 2,5 h, Elvytys -verkkokurssi 1 h, ensiavun harjoitukset 4 h ja pienryhmätehtävä 6 h.

Sisällön jaksotus

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia: laajuus 3 op

Liikkumisen avustaminen 0,5op
Ensiapu 0,5 p / Päivi Eskola

Lisätietoja opiskelijoille

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Ensiavun osuudesta lähiopiskelun eli harjoitustunnit voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Ensiavun opiskelun opiskelumateriaalit ja tehtävät ovat OMAn työtilassa. Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti (arviointiasteikko 0-5, läpäisyraja 50% pisteistä)
- itsenäisten opiskelutehtävien hyväksytty suoritus

Liikkumisen avustaminen:
Ennakkotehtävän tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)

Ensiapu:
Tehtävien tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)

Lisätiedot

Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.

Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 37

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kristiina Kokkonen
  • Sanna Piikki
  • Anou Londesborough
  • Päivi Eskola
  • Nina Talvitie
Ryhmät
  • SXI22S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.

Sisältö

- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa

Aika ja paikka

Lähiopiskelu ja tentti Myllypuron kampuksella

Liikkumisen avustaminen:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä Myllypuron kampuksella

Oppimateriaalit

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia:
- tunneilla jaettava materiaali
- opiskelumoniste
- Visible Body 3D anatomian tietokanta
- oheiskirjallisuutta:
Ian McMillan, Gail Carin-Levy: Tyldesley and Grieve's Muscles, Nerves and Movement in Human Occupation, 4th Edition. Wiley-Blackwell. (löytyy e-kirjana),
Budowick M.; Bjålie J.G.; Rolstadt B; Toverud K.C: Anatomian atlas.Sanoma Pro Oy.

Liikkumisen avustaminen:
Tamminen-Peter L. Wickström G. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos 2013.

Hätäensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi/opi ensiapua
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi / elvytys
Korte, Henna ja Myllyrinne, Kristiina 2017 Ensiapu
Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 (soveltuvin osin)
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.

Opetusmenetelmät

- luento-opetus (lähi- ja etäluennot)
- ohjattu opiskelu anatomisten muovimallien avulla
- itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu
- oppimistehtävät
- ohjatut harjoitukset
Liikkumisen avustaminen:
- ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti ma 13.3.2023 klo 8.30
Uusintatentit:
SU202304 ti 25.4.2023 klo 16.30 (ilmoittautuminen Oman kautta 12.3.-2.4.2023)
SU202306 ti 6.6.2023 klo 16.30 (ilmoittautuminen Oman kautta 26.4.-15.5.2023)

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä:
- anatomian ja fysiologian kontaktiopetus ja tentti: 23h
- anatomian ja fysiologian itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu 60h (n. 10h/vko)
- ennakkotehtävä liikkumisen avustamisesta: 8h
- käytännön harjoitteet 2h

Sisällön jaksotus

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia: laajuus 3 op

Liikkumisen avustaminen 0,5op
Ensiapu 0,5 p / Päivi Eskola

Lisätietoja opiskelijoille

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opintojaksoon sisältyy ensiavun opiskelua 0,5 op. Opettaja on Päivi Eskola.
Ensiavun harjoitukset toteutetaan pienryhmissä.
Ensiavun osuudesta lähiopiskelun eli harjoitustunnit voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Opiskelijan tulee lähettää dokumentti sähköpostin liitteenä ensiavun opettajalle: paivi.eskola@metropolia.fi hyvissä ajoin ennen opintojakson alkamista. Ensiavun opiskeluun sisältyy ennakkotehtäviä, mitkä otetaan mukaan ensiavun harjoitustunneille (ks. OMAn työtila). Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti (arviointiasteikko 0-5, läpäisyraja 50% pisteistä)
- itsenäisten opiskelutehtävien hyväksytty suoritus

Liikkumisen avustaminen ja ensiapu
Ennakkotehtävän tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)

Ensiavun arviointi: hyväksytty / hylätty.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.

Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 23.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 37

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kristiina Kokkonen
  • Anou Londesborough
  • Päivi Eskola
  • Akvaliina Lacho
  • Nina Talvitie
Ryhmät
  • SXI22K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.

Sisältö

- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa

Aika ja paikka

Lähiopiskelu ja tentti Myllypuron kampuksella

Liikkumisen avustaminen:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä Myllypuron kampuksella

Oppimateriaalit

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia:
- tunneilla jaettava materiaali
- opiskelumoniste
- Visible Body 3D anatomian tietokanta
- oheiskirjallisuutta:
Ian McMillan, Gail Carin-Levy: Tyldesley and Grieve's Muscles, Nerves and Movement in Human Occupation, 4th Edition. Wiley-Blackwell. (löytyy e-kirjana),
Budowick M.; Bjålie J.G.; Rolstadt B; Toverud K.C: Anatomian atlas.Sanoma Pro Oy.

Liikkumisen avustaminen:
Tamminen-Peter L. Wickström G. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos 2013.

Hätäensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi/opi ensiapua
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi / elvytys
Korte, Henna ja Myllyrinne, Kristiina 2017 Ensiapu
Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 (soveltuvin osin)
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.

Opetusmenetelmät

- luento-opetus (lähi- ja etäluennot)
- ohjattu opiskelu anatomisten muovimallien avulla
- itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu
- oppimistehtävät
- ohjatut harjoitukset
Liikkumisen avustaminen:
- ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti ma 13.3.2023 klo 8.30
Uusintatentit:
25.4.2023
8.5.2023

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä:
- anatomian ja fysiologian kontaktiopetus ja tentti: 23h
- anatomian ja fysiologian itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu 60h (n. 10h/vko)
- ennakkotehtävä liikkumisen avustamisesta: 8h
- käytännön harjoitteet 2h

Sisällön jaksotus

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia: laajuus 3 op

Liikkumisen avustaminen 0,5op

Lisätietoja opiskelijoille

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opintojaksoon sisältyy ensiavun opiskelua 0,5 op. Opettaja on Päivi Eskola.
Ensiavun harjoitukset toteutetaan pienryhmissä.
Ensiavun osuudesta lähiopiskelun eli harjoitustunnit voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Opiskelijan tulee lähettää dokumentti sähköpostin liitteenä ensiavun opettajalle: paivi.eskola@metropolia.fi opintojakson alkaessa. Ensiavun opiskeluun sisältyy ennakkotehtäviä, mitkä otetaan mukaan ensiavun harjoitustunneille (ks. OMAn työtila). Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti (arviointiasteikko 0-5, läpäisyraja 50% pisteistä)
- itsenäisten opiskelutehtävien hyväksytty suoritus

Liikkumisen avustaminen
Ennakkotehtävän tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)

Lisätiedot

Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.

Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 13.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 37

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kristiina Kokkonen
  • Anou Londesborough
  • Leena Piironen
  • Päivi Eskola
  • Kaija Kekäläinen
Ryhmät
  • SXI21S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.

Sisältö

- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.

Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.