Siirry suoraan sisältöön

Psykologinen näkökulma toiminnallisuuteenLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EN94

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian ja tunnistaa gerontologian perusteet. Opiskelija ymmärtää näiden merkityksen ihmisen psyykkisessä, fyysisessä ja sosiaalisessa toiminnassa. Opiskelija osaa yhdistää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian sekä gerontologian tietoa toimintaterapian tietoperustaan siten, että toiminta edistää ihmisen terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- Kehitys ja sen moninaisuus elämänkaaressa
- Ihminen psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena
- Taitojen ja valmiuksien kehitys osa-alueittain (tunne-elämä, kognitiiviset toiminnot jne.)
- Temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, psykosomatiikka
- Aivojen kehitys vuorovaikutuksessa
- Suoja- ja riskitekijät
- Kiintymyssuhde, vertaissuhteet, vuorovaikutus- ja ryhmäilmiöt
- Sosialisaatio ja normiodotukset
- Mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky
- Erilaiset kriisit
- Psyykkisesti tai somatoformisesti oireilevan asiakkaan kohtaaminen
- Mielenterveyspalvelut
- Vanhenemisen keskeiset teoriat ja selitysmallit
- Ikääntynyt toimijana ja aktiivisena osallistujana, sekä vaikuttajana omassa elämässään
- Ihmisen elämänkulku ja elämänkokemukset voimavarana ja mahdollistajana

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa analysoida ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija osaa soveltaa tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija hahmottaa monipuolisesti mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksia. Opiskelija osaa analysoida ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija tuntee hyvin ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja hahmottaa elämänkokemukset voimavarakeskeisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa vakuuttavasti ja kriittisesti arvioida kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian tietoa. Opiskelija hallitsee ihmisen kehityksen yleiset ilmiöt ja ymmärtää yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti ja taitavasti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija soveltaa taitavasti tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija osoittaa monipuolista ja taitavaa ymmärrystä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija soveltaa osuvasti ihmisen toimintaa tukiessaan tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija osaa ohjata asiakkaansa tapauskohtaisesti mielenterveyspalveluihin. Opiskelija analysoi vakuuttavasti ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja elämänkokemusten voimavaranäkökulman.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian opintoja 4 op sekä gerontologian opintoja 1 op.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 55

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eeva Tawast
  • Satu Vahaluoto
Ryhmät
  • SXI24S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian ja tunnistaa gerontologian perusteet. Opiskelija ymmärtää näiden merkityksen ihmisen psyykkisessä, fyysisessä ja sosiaalisessa toiminnassa. Opiskelija osaa yhdistää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian sekä gerontologian tietoa toimintaterapian tietoperustaan siten, että toiminta edistää ihmisen terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- Kehitys ja sen moninaisuus elämänkaaressa
- Ihminen psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena
- Taitojen ja valmiuksien kehitys osa-alueittain (tunne-elämä, kognitiiviset toiminnot jne.)
- Temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, psykosomatiikka
- Aivojen kehitys vuorovaikutuksessa
- Suoja- ja riskitekijät
- Kiintymyssuhde, vertaissuhteet, vuorovaikutus- ja ryhmäilmiöt
- Sosialisaatio ja normiodotukset
- Mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky
- Erilaiset kriisit
- Psyykkisesti tai somatoformisesti oireilevan asiakkaan kohtaaminen
- Mielenterveyspalvelut
- Vanhenemisen keskeiset teoriat ja selitysmallit
- Ikääntynyt toimijana ja aktiivisena osallistujana, sekä vaikuttajana omassa elämässään
- Ihmisen elämänkulku ja elämänkokemukset voimavarana ja mahdollistajana

Aika ja paikka

Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus/ psykologi Eeva Tawast: ks. lukujärjestys
-
lisäksi tulee yksi opintokäyntikerta, tälle on myös vaihtoehtoinen itse aikataulutettava suoritustapa
-
Gerontologian opetus/ Satu Vahaluoto: ks. lukujärjestys
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta pääsääntöisesti seuraavalla toteutuksella, tehtävien osalta maksimissaan kuukauden sisään hylätystä suorituksesta, uusimisesta sovittava erikseen.

Oppimateriaalit

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: Kirjallisuus tarkentuu viimeistään opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila.

Gerontologia: Kirjallisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila

Opetusmenetelmät

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: aktivoivat (verkko)luennot, tapausopetus (PBL) ja yhteinen keskustelu opintopiirimäisesti ja Moodlessa, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-opiskelu(, opintokäynti)

Gerontologia: orientaatio, kirjallisuuteen tutustuminen, yhteinen keskustelu pienryhmässä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Psykologia: työelämäläheinen tapausopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
-
Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus/ psykologi Eeva Tawast (HUOMIO: muutokset mahdollisia): ks. lukujärjestys
-
Gerontologian opetus/ Satu Vahaluoto: ks. lukujärjestys
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta pääsääntöisesti seuraavalla toteutuksella (tai yhdessä muiden poissaolleiden kanssa nauhoitteena), tehtävien osalta maksimissaan kuukauden sisään hylätystä suorituksesta, uusimisesta sovittava erikseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.
-
Opintojakso on monimuotoinen, verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Opintojaksoon kuuluu verkko-opiskelun lisäksi opintopiirimäisen ryhmätyön tekemistä sekä ryhmäoppimistehtävä, jossa LÄSNÄOLO ON OLEELLINEN.
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa analysoida ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija osaa soveltaa tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija hahmottaa monipuolisesti mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksia. Opiskelija osaa analysoida ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija tuntee hyvin ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja hahmottaa elämänkokemukset voimavarakeskeisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa vakuuttavasti ja kriittisesti arvioida kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian tietoa. Opiskelija hallitsee ihmisen kehityksen yleiset ilmiöt ja ymmärtää yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti ja taitavasti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija soveltaa taitavasti tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija osoittaa monipuolista ja taitavaa ymmärrystä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija soveltaa osuvasti ihmisen toimintaa tukiessaan tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija osaa ohjata asiakkaansa tapauskohtaisesti mielenterveyspalveluihin. Opiskelija analysoi vakuuttavasti ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja elämänkokemusten voimavaranäkökulman.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: verkko-oppimistehtävillä, kirjallisella oppimistehtävällä ja ryhmäoppimistehtävällä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen verkkopainotteiseen opetukseen (ryhmäoppimistehtävässä osallistuminen oleellinen!); 100%. Ks. arviointikriteerit 0-5 (+oppimistehtävän ohjeistuksessa). Jos oppimistehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä alkuperäisestä takarajasta (puuttuva tehtävä) tai täydennyspyynnöstä > eeva.tawast@metropolia.fi. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.

Gerontologia: Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisella oppimistehtävällä osoitettu osaaminen. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn, poissaolo korvataan korvaavalla tehtävällä. Gerontologian 1 op arviointi hyväksytty/hylätty.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian opintoja 4 op sekä gerontologian opintoja 1 op.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.04.2024 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 52

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eeva Tawast
  • Satu Vahaluoto
Ryhmät
  • SXI24K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian ja tunnistaa gerontologian perusteet. Opiskelija ymmärtää näiden merkityksen ihmisen psyykkisessä, fyysisessä ja sosiaalisessa toiminnassa. Opiskelija osaa yhdistää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian sekä gerontologian tietoa toimintaterapian tietoperustaan siten, että toiminta edistää ihmisen terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- Kehitys ja sen moninaisuus elämänkaaressa
- Ihminen psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena
- Taitojen ja valmiuksien kehitys osa-alueittain (tunne-elämä, kognitiiviset toiminnot jne.)
- Temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, psykosomatiikka
- Aivojen kehitys vuorovaikutuksessa
- Suoja- ja riskitekijät
- Kiintymyssuhde, vertaissuhteet, vuorovaikutus- ja ryhmäilmiöt
- Sosialisaatio ja normiodotukset
- Mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky
- Erilaiset kriisit
- Psyykkisesti tai somatoformisesti oireilevan asiakkaan kohtaaminen
- Mielenterveyspalvelut
- Vanhenemisen keskeiset teoriat ja selitysmallit
- Ikääntynyt toimijana ja aktiivisena osallistujana, sekä vaikuttajana omassa elämässään
- Ihmisen elämänkulku ja elämänkokemukset voimavarana ja mahdollistajana

Aika ja paikka

Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus/ psykologi Eeva Tawast (HUOMIO: AIKATAULUMUUTOKSIA todennäköisesti vielä tulossa): ks. lukujärjestys
-
lisäksi tulee yksi opintokäyntikerta, tälle on myös vaihtoehtoinen itse aikataulutettava suoritustapa
-
Gerontologian opetus/ Satu Vahaluoto: ks. lukujärjestys
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta pääsääntöisesti seuraavalla toteutuksella, tehtävien osalta maksimissaan kuukauden sisään hylätystä suorituksesta, uusimisesta sovittava erikseen.

Oppimateriaalit

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: Kirjallisuus tarkentuu viimeistään opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila.

Gerontologia: Kirjaliisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila

Opetusmenetelmät

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: aktivoivat (verkko)luennot, tapausopetus (PBL) ja yhteinen keskustelu opintopiirimäisesti ja Moodlessa, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-opiskelu(, opintokäynti)

Gerontologia: orientaatio, kirjallisuuteen tutustuminen, yhteinen keskustelu pienryhmässä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Psykologia: työelämäläheinen tapausopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
-
Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus/ psykologi Eeva Tawast (HUOMIO: muutokset mahdollisia): ks. lukujärjestys
-
Lisäksi tulee yksi opintokäyntikerta, tälle on myös vaihtoehtoinen itse aikataulutettava suoritustapa.
-
Gerontologian opetus/ Satu Vahaluoto: ks. lukujärjestys
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta pääsääntöisesti seuraavalla toteutuksella, tehtävien osalta maksimissaan kuukauden sisään hylätystä suorituksesta, uusimisesta sovittava erikseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.
-
Opintojakso on monimuotoinen, verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Opintojaksoon kuuluu verkko-opiskelun lisäksi opintopiirimäisen ryhmätyön tekemistä sekä ryhmäoppimistehtävä, jossa LÄSNÄOLO ON OLEELLINEN.
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa analysoida ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija osaa soveltaa tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija hahmottaa monipuolisesti mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksia. Opiskelija osaa analysoida ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija tuntee hyvin ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja hahmottaa elämänkokemukset voimavarakeskeisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa vakuuttavasti ja kriittisesti arvioida kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian tietoa. Opiskelija hallitsee ihmisen kehityksen yleiset ilmiöt ja ymmärtää yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti ja taitavasti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija soveltaa taitavasti tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija osoittaa monipuolista ja taitavaa ymmärrystä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija soveltaa osuvasti ihmisen toimintaa tukiessaan tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija osaa ohjata asiakkaansa tapauskohtaisesti mielenterveyspalveluihin. Opiskelija analysoi vakuuttavasti ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja elämänkokemusten voimavaranäkökulman.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: verkko-oppimistehtävillä, kirjallisella oppimistehtävällä ja ryhmäoppimistehtävällä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen verkkopainotteiseen opetukseen (ryhmäoppimistehtävässä osallistuminen oleellinen!); 100%. Ks. arviointikriteerit 0-5 (+oppimistehtävän ohjeistuksessa). Jos oppimistehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä > eeva.tawast@metropolia.fi. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.

Gerontologia: Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisella oppimistehtävällä osoitettu osaaminen. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn, poissaolo korvataan korvaavalla tehtävällä. Gerontologian 1 op arviointi hyväksytty/hylätty.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian opintoja 4 op sekä gerontologian opintoja 1 op.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 12.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 37

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eeva Tawast
  • Satu Vahaluoto
Ryhmät
  • SXI23S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian ja tunnistaa gerontologian perusteet. Opiskelija ymmärtää näiden merkityksen ihmisen psyykkisessä, fyysisessä ja sosiaalisessa toiminnassa. Opiskelija osaa yhdistää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian sekä gerontologian tietoa toimintaterapian tietoperustaan siten, että toiminta edistää ihmisen terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- Kehitys ja sen moninaisuus elämänkaaressa
- Ihminen psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena
- Taitojen ja valmiuksien kehitys osa-alueittain (tunne-elämä, kognitiiviset toiminnot jne.)
- Temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, psykosomatiikka
- Aivojen kehitys vuorovaikutuksessa
- Suoja- ja riskitekijät
- Kiintymyssuhde, vertaissuhteet, vuorovaikutus- ja ryhmäilmiöt
- Sosialisaatio ja normiodotukset
- Mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky
- Erilaiset kriisit
- Psyykkisesti tai somatoformisesti oireilevan asiakkaan kohtaaminen
- Mielenterveyspalvelut
- Vanhenemisen keskeiset teoriat ja selitysmallit
- Ikääntynyt toimijana ja aktiivisena osallistujana, sekä vaikuttajana omassa elämässään
- Ihmisen elämänkulku ja elämänkokemukset voimavarana ja mahdollistajana

Aika ja paikka

Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus/ psykologi Eeva Tawast (HUOMIO: AIKATAULUMUUTOKSIA todennäköisesti vielä tulossa): ks. lukujärjestys
-
lisäksi tulee yksi opintokäyntikerta, tälle on myös vaihtoehtoinen itse aikataulutettava suoritustapa
-
Gerontologian opetus/ Satu Vahaluoto: ks. lukujärjestys
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta pääsääntöisesti seuraavalla toteutuksella, tehtävien osalta maksimissaan kuukauden sisään hylätystä suorituksesta, uusimisesta sovittava erikseen.

Oppimateriaalit

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: Kirjallisuus tarkentuu viimeistään opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila.

Gerontologia: Kirjaliisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila

Opetusmenetelmät

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: aktivoivat (verkko)luennot, tapausopetus (PBL) ja yhteinen keskustelu opintopiirimäisesti ja Moodlessa, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-opiskelu(, opintokäynti)

Gerontologia: orientaatio, kirjallisuuteen tutustuminen, yhteinen keskustelu pienryhmässä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Psykologia: työelämäläheinen tapausopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
-
Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus/ psykologi Eeva Tawast (HUOMIO: muutokset mahdollisia): ks. lukujärjestys
-
Lisäksi tulee yksi opintokäyntikerta, tälle on myös vaihtoehtoinen itse aikataulutettava suoritustapa.
-
Gerontologian opetus/ Satu Vahaluoto: ks. lukujärjestys
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta pääsääntöisesti seuraavalla toteutuksella, tehtävien osalta maksimissaan kuukauden sisään hylätystä suorituksesta, uusimisesta sovittava erikseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.
-
Opintojakso on monimuotoinen, verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Opintojaksoon kuuluu verkko-opiskelun lisäksi opintopiirimäisen ryhmätyön tekemistä sekä ryhmäoppimistehtävä, jossa LÄSNÄOLO ON OLEELLINEN.
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa analysoida ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija osaa soveltaa tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija hahmottaa monipuolisesti mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksia. Opiskelija osaa analysoida ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija tuntee hyvin ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja hahmottaa elämänkokemukset voimavarakeskeisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa vakuuttavasti ja kriittisesti arvioida kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian tietoa. Opiskelija hallitsee ihmisen kehityksen yleiset ilmiöt ja ymmärtää yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti ja taitavasti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija soveltaa taitavasti tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija osoittaa monipuolista ja taitavaa ymmärrystä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija soveltaa osuvasti ihmisen toimintaa tukiessaan tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija osaa ohjata asiakkaansa tapauskohtaisesti mielenterveyspalveluihin. Opiskelija analysoi vakuuttavasti ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja elämänkokemusten voimavaranäkökulman.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: verkko-oppimistehtävillä, kirjallisella oppimistehtävällä ja ryhmäoppimistehtävällä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen verkkopainotteiseen opetukseen (ryhmäoppimistehtävässä osallistuminen oleellinen!); 100%. Ks. arviointikriteerit 0-5 (+oppimistehtävän ohjeistuksessa). Jos oppimistehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä > eeva.tawast@metropolia.fi. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.

Gerontologia: Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisella oppimistehtävällä osoitettu osaaminen. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn, poissaolo korvataan korvaavalla tehtävällä. Gerontologian 1 op arviointi hyväksytty/hylätty.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian opintoja 4 op sekä gerontologian opintoja 1 op.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 16.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 37

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eeva Tawast
  • Satu Vahaluoto
Ryhmät
  • SXI23K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian ja tunnistaa gerontologian perusteet. Opiskelija ymmärtää näiden merkityksen ihmisen psyykkisessä, fyysisessä ja sosiaalisessa toiminnassa. Opiskelija osaa yhdistää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian sekä gerontologian tietoa toimintaterapian tietoperustaan siten, että toiminta edistää ihmisen terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- Kehitys ja sen moninaisuus elämänkaaressa
- Ihminen psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena
- Taitojen ja valmiuksien kehitys osa-alueittain (tunne-elämä, kognitiiviset toiminnot jne.)
- Temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, psykosomatiikka
- Aivojen kehitys vuorovaikutuksessa
- Suoja- ja riskitekijät
- Kiintymyssuhde, vertaissuhteet, vuorovaikutus- ja ryhmäilmiöt
- Sosialisaatio ja normiodotukset
- Mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky
- Erilaiset kriisit
- Psyykkisesti tai somatoformisesti oireilevan asiakkaan kohtaaminen
- Mielenterveyspalvelut
- Vanhenemisen keskeiset teoriat ja selitysmallit
- Ikääntynyt toimijana ja aktiivisena osallistujana, sekä vaikuttajana omassa elämässään
- Ihmisen elämänkulku ja elämänkokemukset voimavarana ja mahdollistajana

Aika ja paikka

Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus kevätlukukaudella 2023/ psykologi Eeva Tawast (HUOMIO: AIKATAULUMUUTOKSIA todennäköisesti vielä tulossa): ks. lukujärjestys
-
lisäksi lukujärjestykseen tulee yksi (ETÄ)opintokäynti Zoom, tälle on myös vaihtoehtoinen suoritustapa
-
Gerontologian opetus kevätlukukaudella 2023/ Satu Vahaluoto: ks. lukujärjestys
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta seuraavalla toteutuksella, uusimisesta sovittava erikseen.

Oppimateriaalit

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: Kirjallisuus tarkentuu viimeistään opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila.

Gerontologia: Kirjaliisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila

Opetusmenetelmät

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: aktivoivat (verkko)luennot, tapausopetus (PBL) ja yhteinen keskustelu opintopiirimäisesti ja Moodlessa, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-opiskelu(, opintokäynti)

Gerontologia: orientaatio, kirjallisuuteen tutustuminen, yhteinen keskustelu pienryhmässä, opintokäynti, seminaari

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Psykologia: työelämäläheinen tapausopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
-
Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus kevätlukukaudella 2023/ psykologi Eeva Tawast (HUOMIO: muutokset mahdollisia): ks. lukujärjestys
-
lisäksi lukujärjestykseen tulee kenties yksi (ETÄ)opintokäynti Zoom, tälle on myös vaihtoehtoinen suoritustapa
-
Gerontologian opetus kevätlukukaudella 2023/ Satu Vahaluoto: ks. lukujärjestys
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta seuraavalla toteutuksella, uusimisesta sovittava erikseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.
-
Opintojakso on monimuotoinen, verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Opintojaksoon kuuluu verkko-opiskelun lisäksi opintopiirimäisen ryhmätyön tekemistä sekä ryhmäoppimistehtävä, jossa LÄSNÄOLO ON OLEELLINEN.
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa analysoida ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija osaa soveltaa tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija hahmottaa monipuolisesti mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksia. Opiskelija osaa analysoida ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija tuntee hyvin ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja hahmottaa elämänkokemukset voimavarakeskeisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa vakuuttavasti ja kriittisesti arvioida kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian tietoa. Opiskelija hallitsee ihmisen kehityksen yleiset ilmiöt ja ymmärtää yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti ja taitavasti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija soveltaa taitavasti tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija osoittaa monipuolista ja taitavaa ymmärrystä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija soveltaa osuvasti ihmisen toimintaa tukiessaan tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija osaa ohjata asiakkaansa tapauskohtaisesti mielenterveyspalveluihin. Opiskelija analysoi vakuuttavasti ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja elämänkokemusten voimavaranäkökulman.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: verkko-oppimistehtävillä, kirjallisella oppimistehtävällä ja ryhmäoppimistehtävällä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen verkkopainotteiseen opetukseen (ryhmäoppimistehtävässä osallistuminen oleellinen!); 100%. Ks. arviointikriteerit 0-5 (+oppimistehtävän ohjeistuksessa). Jos oppimistehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä > eeva.tawast@metropolia.fi. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.

Gerontologia: Kirjallisuuteen perehtyminen, osallistuminen opintokäyntiin ja ryhmäoppimistehtävällä osoitettu osaaminen. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn, poissaolo korvataan korvaavalla tehtävällä. Gerontologian 1 op arviointi hyväksytty/hylätty.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian opintoja 4 op sekä gerontologian opintoja 1 op.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

31.10.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 37

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eeva Tawast
Ryhmät
  • SXI22S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian ja tunnistaa gerontologian perusteet. Opiskelija ymmärtää näiden merkityksen ihmisen psyykkisessä, fyysisessä ja sosiaalisessa toiminnassa. Opiskelija osaa yhdistää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian sekä gerontologian tietoa toimintaterapian tietoperustaan siten, että toiminta edistää ihmisen terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- Kehitys ja sen moninaisuus elämänkaaressa
- Ihminen psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena
- Taitojen ja valmiuksien kehitys osa-alueittain (tunne-elämä, kognitiiviset toiminnot jne.)
- Temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, psykosomatiikka
- Aivojen kehitys vuorovaikutuksessa
- Suoja- ja riskitekijät
- Kiintymyssuhde, vertaissuhteet, vuorovaikutus- ja ryhmäilmiöt
- Sosialisaatio ja normiodotukset
- Mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky
- Erilaiset kriisit
- Psyykkisesti tai somatoformisesti oireilevan asiakkaan kohtaaminen
- Mielenterveyspalvelut
- Vanhenemisen keskeiset teoriat ja selitysmallit
- Ikääntynyt toimijana ja aktiivisena osallistujana, sekä vaikuttajana omassa elämässään
- Ihmisen elämänkulku ja elämänkokemukset voimavarana ja mahdollistajana

Aika ja paikka

Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus syyslukukaudella 2022/ psykologi Eeva Tawast (HUOMIO: muutokset mahdollisia): ks. lukujärjestys
-
lisäksi lukujärjestykseen tulee yksi (ETÄ)opintokäynti Zoom, tälle on myös vaihtoehtoinen suoritustapa
-
Gerontologian opetus syyslukukaudella 2022/ Satu Vahaluoto: ks. lukujärjestys
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta seuraavalla toteutuksella, uusimisesta sovittava erikseen.

Oppimateriaalit

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: Kirjallisuus tarkentuu viimeistään opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila.

Gerontologia: Kirjaliisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila

Opetusmenetelmät

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: aktivoivat (verkko)luennot, tapausopetus (PBL) ja yhteinen keskustelu opintopiirimäisesti ja Moodlessa, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-opiskelu(, opintokäynti)

Gerontologia: orientaatio, kirjallisuuteen tutustuminen, yhteinen keskustelu pienryhmässä, opintokäynti, seminaari

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Psykologia: työelämäläheinen tapausopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
-
Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus syyslukukaudella 2022/ psykologi Eeva Tawast (HUOMIO: muutokset mahdollisia): ks. lukujärjestys
-
lisäksi lukujärjestykseen tulee yksi (ETÄ)opintokäynti Zoom, tälle on myös vaihtoehtoinen suoritustapa
-
Gerontologian opetus syyslukukaudella 2022/ Satu Vahaluoto: ks. lukujärjestys
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta seuraavalla toteutuksella, uusimisesta sovittava erikseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.
-
Opintojakso on monimuotoinen, verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Opintojaksoon kuuluu verkko-opiskelun lisäksi opintopiirimäisen ryhmätyön tekemistä sekä ryhmäoppimistehtävä, jossa LÄSNÄOLO ON OLEELLINEN.
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa analysoida ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija osaa soveltaa tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija hahmottaa monipuolisesti mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksia. Opiskelija osaa analysoida ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija tuntee hyvin ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja hahmottaa elämänkokemukset voimavarakeskeisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa vakuuttavasti ja kriittisesti arvioida kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian tietoa. Opiskelija hallitsee ihmisen kehityksen yleiset ilmiöt ja ymmärtää yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti ja taitavasti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija soveltaa taitavasti tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija osoittaa monipuolista ja taitavaa ymmärrystä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija soveltaa osuvasti ihmisen toimintaa tukiessaan tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija osaa ohjata asiakkaansa tapauskohtaisesti mielenterveyspalveluihin. Opiskelija analysoi vakuuttavasti ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja elämänkokemusten voimavaranäkökulman.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: verkko-oppimistehtävillä, kirjallisella oppimistehtävällä ja ryhmäoppimistehtävällä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen verkkopainotteiseen opetukseen (ryhmäoppimistehtävässä osallistuminen oleellinen!); 100%. Ks. arviointikriteerit 0-5 (+oppimistehtävän ohjeistuksessa). Jos oppimistehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä > eeva.tawast@metropolia.fi. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.

Gerontologia: Kirjallisuuteen perehtyminen, osallistuminen opintokäyntiin ja ryhmäoppimistehtävällä osoitettu osaaminen. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn, poissaolo korvataan korvaavalla tehtävällä. Gerontologian 1 op arviointi hyväksytty/hylätty.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian opintoja 4 op sekä gerontologian opintoja 1 op.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

22.03.2022 - 17.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 37

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eeva Tawast
  • Satu Vahaluoto
Vastuuopettaja

Eeva Tawast

Ryhmät
  • SXI22K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian ja tunnistaa gerontologian perusteet. Opiskelija ymmärtää näiden merkityksen ihmisen psyykkisessä, fyysisessä ja sosiaalisessa toiminnassa. Opiskelija osaa yhdistää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian sekä gerontologian tietoa toimintaterapian tietoperustaan siten, että toiminta edistää ihmisen terveyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- Kehitys ja sen moninaisuus elämänkaaressa
- Ihminen psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena
- Taitojen ja valmiuksien kehitys osa-alueittain (tunne-elämä, kognitiiviset toiminnot jne.)
- Temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, psykosomatiikka
- Aivojen kehitys vuorovaikutuksessa
- Suoja- ja riskitekijät
- Kiintymyssuhde, vertaissuhteet, vuorovaikutus- ja ryhmäilmiöt
- Sosialisaatio ja normiodotukset
- Mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky
- Erilaiset kriisit
- Psyykkisesti tai somatoformisesti oireilevan asiakkaan kohtaaminen
- Mielenterveyspalvelut
- Vanhenemisen keskeiset teoriat ja selitysmallit
- Ikääntynyt toimijana ja aktiivisena osallistujana, sekä vaikuttajana omassa elämässään
- Ihmisen elämänkulku ja elämänkokemukset voimavarana ja mahdollistajana

Aika ja paikka

Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus kevätlukukaudella 2022/ psykologi Eeva Tawast (HUOMIO: muutokset mahdollisia):
-
21.3.2022 12.15 - 16.00 MPA6020 Orientaatio, kehityspsykologia
22.3.2022 09.00 - 11.30 MPA6020 Kehitys- ja sosiaalipsykologia + NAUHOITTEET
4.4.2022 12.15 - 16.00 MPA6020 Kliininen psykologia
(12.4.2022 13.00 (-16.00) ETÄopintokäynti Zoom, tälle on myös vaihtoehtoinen suoritustapa)
17.5.2022 09.00 - 11.30 MPA6021 (+lisätila) Psykologian ryhmäoppimistehtävä, LÄSNÄOLO OLEELLINEN, tule ajoissa!
-
Gerontologian opetus kevätlukukaudella 2022/ Satu Vahaluoto
31.3.2022 klo 14-15.30 ETÄ/ Gerontologian orientaatio
3.5.2022. klo 9-11.30 LÄHI/ Geronologia
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta seuraavalla toteutuksella, uusimisesta sovittava erikseen.

Oppimateriaalit

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: Kirjallisuus tarkentuu viimeistään opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila.

Gerontologia: Kirjaliisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila

Opetusmenetelmät

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: aktivoivat (verkko)luennot, tapausopetus (PBL) ja yhteinen keskustelu opintopiirimäisesti ja Moodlessa, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-opiskelu(, opintokäynti)

Gerontologia: orientaatio, kirjallisuuteen tutustuminen, yhteinen keskustelu pienryhmässä, opintokäynti, seminaari

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Psykologia: työelämäläheinen tapausopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
-
Kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian (lähi)opetus kevätlukukaudella 2022/ psykologi Eeva Tawast (HUOMIO: muutokset mahdollisia):
-
21.3.2022 12.15 - 16.00 MPA6020 Orientaatio, kehityspsykologia
22.3.2022 09.00 - 11.30 MPA6020 Kehitys- ja sosiaalipsykologia + NAUHOITTEET
4.4.2022 12.15 - 16.00 MPA6020 Kliininen psykologia
(12.4.2022 13.00 (-16.00) ETÄopintokäynti Zoom, tälle on myös vaihtoehtoinen suoritustapa)
17.5.2022 09.00 - 11.30 MPA6021 (+lisätila) Psykologian ryhmäoppimistehtävä, LÄSNÄOLO OLEELLINEN, tule ajoissa!
-
Gerontologian opetus kevätlukukaudella 2022/ Satu Vahaluoto
-
Varaa aikaa kirjallisuusvalinnoille ja itsenäiselle opiskelulle! Tarkempaa tietoa saat orientaatiossa ja löydät Moodle-työtilasta.
-
Suorituksen täydennys ryhmäoppimistehtävän osalta seuraavalla toteutuksella, uusimisesta sovittava erikseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.
-
Opintojakso on monimuotoinen, verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Opintojaksoon kuuluu verkko-opiskelun lisäksi opintopiirimäisen ryhmätyön tekemistä sekä ryhmäoppimistehtävä, jossa LÄSNÄOLO ON OLEELLINEN.
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa analysoida ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija osaa soveltaa tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija hahmottaa monipuolisesti mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksia. Opiskelija osaa analysoida ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija tuntee hyvin ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja hahmottaa elämänkokemukset voimavarakeskeisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa vakuuttavasti ja kriittisesti arvioida kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian tietoa. Opiskelija hallitsee ihmisen kehityksen yleiset ilmiöt ja ymmärtää yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa hallitusti ja taitavasti käyttää tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija soveltaa taitavasti tietoa kehityksen konteksteista sekä suoja- ja riskitekijöistä. Opiskelija osoittaa monipuolista ja taitavaa ymmärrystä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija soveltaa osuvasti ihmisen toimintaa tukiessaan tietoa mielenterveyden tekijöistä, tavallisimmista häiriöiden taustoista sekä psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisesta. Opiskelija osaa ohjata asiakkaansa tapauskohtaisesti mielenterveyspalveluihin. Opiskelija analysoi vakuuttavasti ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntynyttä aktiivisena toimijana. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti ihmisen elämänkulun lainalaisuuksia ja elämänkokemusten voimavaranäkökulman.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa tunnistaa ihmisen kehityksen yleisiä ilmiöitä ja yksilöllisyyttä psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia psykologisia käsitteitä liittyen ihmisen toiminnalle keskeisten taitojen ja valmiuksien kehitykseen. Opiskelija ymmärtää kehityksen kontekstien, suoja- ja riskitekijöiden merkityksen. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä vuorovaikutusilmiöitä. Opiskelija osoittaa hahmottavansa mielenterveyden tekijöitä ja tavallisimpien häiriöiden etiologiaa. Opiskelija tietää psyykkisesti oireilevan asiakkaan kohtaamisen perusohjeistuksia ja on tutustunut mielenterveyspalveluiden mahdollisuuksiin. Opiskelija tunnistaa ikääntymisen liittyviä ilmiöitä ja ikääntyneen aktiivisena toimijana. Opiskelija tunnistaa ihmisen elämänkulun keskeisiä asioita ja voimavarakeskeisen näkökulman elämänkokemuksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehitys-, sosiaali- ja kliininen psykologia: verkko-oppimistehtävillä, kirjallisella oppimistehtävällä ja ryhmäoppimistehtävällä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen verkkopainotteiseen opetukseen (ryhmäoppimistehtävässä osallistuminen oleellinen!); 100%. Ks. arviointikriteerit 0-5 (+oppimistehtävän ohjeistuksessa). Jos oppimistehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä > eeva.tawast@metropolia.fi. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.

Gerontologia: Kirjallisuuteen perehtyminen, osallistuminen opintokäyntiin ja ryhmäoppimistehtävällä osoitettu osaaminen. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn, poissaolo korvataan korvaavalla tehtävällä. Gerontologian 1 op arviointi hyväksytty/hylätty.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää kehitys-, sosiaali- ja kliinisen psykologian opintoja 4 op sekä gerontologian opintoja 1 op.