Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen toiminta yhteisöissä, yhteiskunnassa ja kansainvälisestiLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00BK46

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa muuttuvan yhteiskunnan ajankohtaisia terveyden ja hyvinvoinnin haasteita. Opiskelija osaa ottaa huomioon työssään yhteiskunnasta ja yhteisöistä nousevia tarpeita ja muutostoiveita. Hänellä on valmiudet vaikuttaa yhteiskunnallisella tasolla päättäjiin ja kansalaisiin, jotta toiminnallinen tasa-arvo ja terveyden edistäminen toteutuisi. Hän hallitsee sellaisia toiminnan muotoja, joita voi käyttää terapeuttisesti yhteisöissä. Opiskelijalla on taito kohdata erilaisesta kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja kyky työskennellä terapeuttisesti tällaisten asiakkaiden kanssa. Hän on myös kiinnostunut kansainvälisestä toiminnasta.

Sisältö

• Toimiminen erilaisissa yhteisöissä
• Erilaisten kulttuurien kohtaaminen ja terapeuttinen toiminta
yhteisöissä
• Yhteisöön kohdistuva arviointi, kehittäminen ja terveyden
edistäminen
• Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
• Ajankohtainen lainsäädäntö, ohjeistus
• Muuttuvan yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin
haasteita
• Toimintaterapian kansainvälisiä mahdollisuuksia
• Ammatillisen kasvun osa 4

Esitietovaatimukset

Terapeuttinen toiminta itsestä huolehtimisessa, kotielämässä, asioinnissa ja leikissä tai terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa. Terapeuttinen toiminta ryhmissä. Harjoittelu 2 tai 3

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden
mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

13.03.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jasu Forss
  • Mira Lönnqvist
Vastuuopettaja

Mira Lönnqvist

Ryhmät
  • SXI21K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa muuttuvan yhteiskunnan ajankohtaisia terveyden ja hyvinvoinnin haasteita. Opiskelija osaa ottaa huomioon työssään yhteiskunnasta ja yhteisöistä nousevia tarpeita ja muutostoiveita. Hänellä on valmiudet vaikuttaa yhteiskunnallisella tasolla päättäjiin ja kansalaisiin, jotta toiminnallinen tasa-arvo ja terveyden edistäminen toteutuisi. Hän hallitsee sellaisia toiminnan muotoja, joita voi käyttää terapeuttisesti yhteisöissä. Opiskelijalla on taito kohdata erilaisesta kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja kyky työskennellä terapeuttisesti tällaisten asiakkaiden kanssa. Hän on myös kiinnostunut kansainvälisestä toiminnasta.

Sisältö

• Toimiminen erilaisissa yhteisöissä
• Erilaisten kulttuurien kohtaaminen ja terapeuttinen toiminta
yhteisöissä
• Yhteisöön kohdistuva arviointi, kehittäminen ja terveyden
edistäminen
• Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
• Ajankohtainen lainsäädäntö, ohjeistus
• Muuttuvan yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin
haasteita
• Toimintaterapian kansainvälisiä mahdollisuuksia
• Ammatillisen kasvun osa 4

Aika ja paikka

Orientaatio opintojaksoon 27.1. klo 9-11 Myllypuron kampus (ETÄ)

27.4. klo 9-12 Osion 2 suunnitelmien vertaispalaute / sparraus (ETÄ)
5.5. klo 9-12 Osion 2 suunnitelmien vertaispalaute / sparraus (ETÄ)
- jokainen ryhmä esittää oman suunnitelmansa ja antaa vertaispalautetta / sparraa vähintään yhtä (1) toisen pienryhmän suunnitelmaa, opettaja on läsnä tilanteissa.

1.6. Osio 2 toteutusten esitykset klo 9-16 Myllypuron kampuksella

FAB 3 AIKATAULU:
4.5. klo 9-15 KICK-OFF / Myllypuron kampus
10.5. klo 13-15 supervision / ETÄ
17.5. klo 9-11.30 esitykset (toteutustapa selviää lähemmin) / Myllypuron kampus

Oppimateriaalit

Kirjallisuus sekä materiaalit ovat opintojakson työtilassa Moodlessa, joka aukeaa viimeistään orientaatiopäivään mennessä.

Opiskelijoilta edellytetään myös itsenäistä tiedonhakua opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely sekä pari-ja pienryhmätyöskentely.

Opintojakso koostuu kahdesta eri kokonaisuudesta:

1. Toimintaterapia maailmalla 2op
- tiedonhakutehtävä pareittain (verkkotyöskentely)

2. Terapeuttinen toiminta yhteisöissä 3op
- yhteistoiminnallinen kehittäminen pienryhmissä (3-4 hlöä)
- opiskelijat hankkivat itse yhteistyökumppaniksi kolmannen sektorin yhteisön, jonka
kanssa toteuttavat yhteisesti kehitettyä toimintaa opintojakson aikana eli opintojakson
suorittaminen edellyttää läsnäoloa X kertaa paikassa X muiden pienryhmäläisten
kanssa. Tätä osuutta ei ole mahdollista toteuttaa yksin. Etätoteutus on mahdollinen, mikäli
yhteisö, jonka kanssa tehdään yhteistyötä, toimii ainoastaan verkossa.
Lisäohjeita orientaatiokerralla.

- HUOM! Max. kuudella (6) opiskelijalla on mahdollisuus korvata osuus 2 osallistumalla
kansainväliseen opiskelijayhteistyöhön ajalla 4.5.-19.5. FAB moduuli 3 laajuus on 3op
ja sen teemana on "Occupational therapy within public health and health promotion ".
Opiskelijoiden tehtävänä on luoda terveyttä edistävää toimintaa TT-näkökulmaisesti
pienryhmissä yhteistyössä tiettyjen asiakasryhmien kanssa (yhteistyökumppani ei ole
toteutussuunnitelmaa tehtäessä vielä varmistunut). Kansainväliset opiskelijat tulevat
mm.Hollannista, Belgiasta ja Itävallasta, opetuskieli englanti.

JOS HALUAT OSALLISTUA FAB 3 -yhteistyöhön, ilmoita siitä sähköpostitse heti
ilmoittautumisesi jälkeen, paikat täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Terapeuttinen toiminta yhteisöissä -tehtävä tehdään aidossa yhteisökontaktissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttejä.

Kansainvälisyys

Yhteistyö FAB 3 -opintojaksoon liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osa opiskelijoista (max. 6 opiskelijaa) voi toteuttaa opintojaksoon kuuluvan Terapeuttinen toiminta yhteisöissä -tehtävän osallistumalla FAB 3 -opintojaksolle. Kts.yst. tarkemmat tiedot yllä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii sitoutumista reaaliaikaiseen ryhmätyöskentelyyn eri ympäristössä (Myllypuron kampus, yhteistoiminnalliseen kehittämiseen liittyvä paikka) ja kykyä organisoida aikatauluja lukukauden aikana.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso käynnistyy orientaatiotapaamisella, jonka jälkeen opiskelijat perehtyvät opintojakson toteuttamiseen itsenäisesti sekä oman aikataulunsa mukaisesti pareittain ja pienryhmissä.

Läsnäolo opintojakson orientaatiossa, suunnitelman esittämisessä / vertaispalautekerralla sekä päätöksessä (esitykset) on välttämätöntä.

HUOM! TÄMÄ ON OPINTOJAKSON VIIMEINEN TOTEUTUS eli tätä opintojaksoa ei ole enää kevään 2023 jälkeen tarjolla opinnoissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden
mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Toimintaterapia maailmalla, hyväksytty / täydennettävä / hylätty
2. Terapeuttinen toiminta yhteisöissä -tehtävä projektityönä oman pienryhmän aikataulun mukaan, hyväksytty / täydennettävä / hylätty

eAHOT hakemukset osoitetaan Mira Lönnqvistille

Esitietovaatimukset

Terapeuttinen toiminta itsestä huolehtimisessa, kotielämässä, asioinnissa ja leikissä tai terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa. Terapeuttinen toiminta ryhmissä. Harjoittelu 2 tai 3

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jari Pihlava
  • Mira Lönnqvist
Ryhmät
  • SXI20S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa muuttuvan yhteiskunnan ajankohtaisia terveyden ja hyvinvoinnin haasteita. Opiskelija osaa ottaa huomioon työssään yhteiskunnasta ja yhteisöistä nousevia tarpeita ja muutostoiveita. Hänellä on valmiudet vaikuttaa yhteiskunnallisella tasolla päättäjiin ja kansalaisiin, jotta toiminnallinen tasa-arvo ja terveyden edistäminen toteutuisi. Hän hallitsee sellaisia toiminnan muotoja, joita voi käyttää terapeuttisesti yhteisöissä. Opiskelijalla on taito kohdata erilaisesta kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja kyky työskennellä terapeuttisesti tällaisten asiakkaiden kanssa. Hän on myös kiinnostunut kansainvälisestä toiminnasta.

Sisältö

• Toimiminen erilaisissa yhteisöissä
• Erilaisten kulttuurien kohtaaminen ja terapeuttinen toiminta
yhteisöissä
• Yhteisöön kohdistuva arviointi, kehittäminen ja terveyden
edistäminen
• Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
• Ajankohtainen lainsäädäntö, ohjeistus
• Muuttuvan yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin
haasteita
• Toimintaterapian kansainvälisiä mahdollisuuksia
• Ammatillisen kasvun osa 4

Aika ja paikka

Orientaatio opintojaksoon 25.8. klo 9-11.30 Myllypuron kampus

31.10. klo 10.30-16 (etä/lähitoteutustapa selviää lähemmin) Socially vulnerable citizens -luento (koko ryhmä osallistuu), muiden luentojen osalta aikataulu selviää myöhemmin (luennot vkon 44 aikana)

31.10-4.11. Nordplus- intensiiviviikko (yhteistyöhön osallistuvat opiskelijat)

4.11. klo 12.45-16 Occupation based perspective on social inclusion -seminaari , Myllypuron kampus (koko ryhmä osallistuu)

1.12. Yhteisöt-tehtävän esitykset Myllypuron kampus
(ne ryhmät, jotka ovat itsenäisesti etsineet yhteistyökumppanin)
2.12. Yhteisöt-tehtävän esitykset Myllypuron kampus
(ne ryhmät, jotka ovat itsenäisesti etsineet yhteistyökumppanin)

Oppimateriaalit

Kirjallisuus sekä materiaalit ovat opintojakson työtilassa Moodlessa, joka aukeaa viimeistään orientaatiopäivään mennessä.

Opiskelijoilta edellytetään myös itsenäistä tiedonhakua opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely sekä pari-ja pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen kehittäminen

Opintojakso koostuu kahdesta eri kokonaisuudesta:
1. Toimintaterapia maailmalla
- tiedonhakutehtävä sekä osallistuminen Nordplus-viikon luentoihin sekä seminaariin
2. Toimintaterapiassa yhteisöissä

Nordplus-verkoston intensiiviviikon (vko 44: 31.10-4.11.) yhteistyöhön osallistuu 6 opiskelijaa, muut opiskelijat hankkivat itse yhteisön, jonka kanssa toteuttavat yhteistoiminnallista kehittämistä opintojakson aikana.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteisötehtävä tehdään aidossa yhteisökontaktissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kansainvälinen tehtävä, yhteisötehtävä Nordplus-yhteistyönä / projektityönä oman pienryhmän aikataulun mukaan.

Kansainvälisyys

Yhteistyötä tehdään kansainvälisen Nordplus-verkoston kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osa opiskelijoista (6 opiskelijaa) toteuttaa opintojaksoon kuuluvan yhteisötehtävän osallistumalla Nordplus-verkoston yhteistyöhön 31.10.-4.11. Osallistuminen varmistetaan orientaatiokerran yhteydess.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii sitoutumista reaaliaikaiseen ryhmätyöskentelyyn eri ympäristössä (Myllypuron kampus, yhteistoiminnalliseen kehittämiseen liittyvä paikka) ja kykyä organisoida aikatauluja lukukauden aikana.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso käynnistyy orientaatiotapaamisella, jossa Jennie Nyman mukana Nordplus-yhteistyöhön liittyen.
Läsnäolo opintojakson aloituksessa, ohjauksissa ja päätöksessä (esitykset) on välttämätöntä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden
mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Toimintaterapia maailmalla, hyväksytty / täydennettävä / hylätty
2. Yhteisötehtävä projektityönä oman pienryhmän aikataulun mukaan, hyväksytty / täydennettävä / hylätty

eAHOT hakemukset osoitetaan Mira Lönnqvistille

Esitietovaatimukset

Terapeuttinen toiminta itsestä huolehtimisessa, kotielämässä, asioinnissa ja leikissä tai terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa. Terapeuttinen toiminta ryhmissä. Harjoittelu 2 tai 3

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Talvenheimo-Pesu
  • Janett Halonen
  • Mira Lönnqvist
Ryhmät
  • SXI20K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa muuttuvan yhteiskunnan ajankohtaisia terveyden ja hyvinvoinnin haasteita. Opiskelija osaa ottaa huomioon työssään yhteiskunnasta ja yhteisöistä nousevia tarpeita ja muutostoiveita. Hänellä on valmiudet vaikuttaa yhteiskunnallisella tasolla päättäjiin ja kansalaisiin, jotta toiminnallinen tasa-arvo ja terveyden edistäminen toteutuisi. Hän hallitsee sellaisia toiminnan muotoja, joita voi käyttää terapeuttisesti yhteisöissä. Opiskelijalla on taito kohdata erilaisesta kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja kyky työskennellä terapeuttisesti tällaisten asiakkaiden kanssa. Hän on myös kiinnostunut kansainvälisestä toiminnasta.

Sisältö

• Toimiminen erilaisissa yhteisöissä
• Erilaisten kulttuurien kohtaaminen ja terapeuttinen toiminta
yhteisöissä
• Yhteisöön kohdistuva arviointi, kehittäminen ja terveyden
edistäminen
• Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
• Ajankohtainen lainsäädäntö, ohjeistus
• Muuttuvan yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin
haasteita
• Toimintaterapian kansainvälisiä mahdollisuuksia
• Ammatillisen kasvun osa 4

Aika ja paikka

Etätoteutus, asiakaskontaktit mahdollisia.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ajoitettua tehtävää ja yhteisötehtävää varten sekä materiaalit ovat opintojakson työtilassa Moodlessa.

Opetusmenetelmät

ETÄtoteutus
orientaatio
harjoitustehtävät, ryhmätyö
ryhmä- ja pienryhmäohjaus
presentaatio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteisötehtävä tehdään aidossa yhteisökontaktissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kansainvälinen tehtävä, yhteisötehtävä projektityönä oman pienryhmän aikataulun mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii sitoutumista ryhmätyöskentelyyn ja kykyä organisoida aikatauluja lukukauden aikana. (opinnot tapahtuvat lukukauden mittaan pienryhmän määrittelemän aikataulun mukaan).

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso käynnistyy orientaatiotapaamisella, etänä.
Läsnäolo opintojakson aloituksessa, ohjauksissa ja päätöksessä (esitykset) on välttämätöntä.
Kansainvälinen ulottuvuus: tarkemmat tiedot myöhemmin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden
mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. kansainvälinen ulottuvuus, hyväksytty / täydennettävä / hylätty
2. yhteisötehtävä projektityönä oman pienryhmän aikataulun mukaan, hyväksytty / täydennettävä / hylätty
3. yhteisötehtävän esittäminen, hyväksytty / täydennettävä / hylätty
eAHOT hakemukset osoitetaan Anne Talvenheimo-Pesulle

Esitietovaatimukset

Terapeuttinen toiminta itsestä huolehtimisessa, kotielämässä, asioinnissa ja leikissä tai terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa. Terapeuttinen toiminta ryhmissä. Harjoittelu 2 tai 3