Terapeuttinen toiminta yhteisöissä, yhteiskunnassa ja kansainvälisesti (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BK46-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jari Pihlava
- Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI20S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa muuttuvan yhteiskunnan ajankohtaisia terveyden ja hyvinvoinnin haasteita. Opiskelija osaa ottaa huomioon työssään yhteiskunnasta ja yhteisöistä nousevia tarpeita ja muutostoiveita. Hänellä on valmiudet vaikuttaa yhteiskunnallisella tasolla päättäjiin ja kansalaisiin, jotta toiminnallinen tasa-arvo ja terveyden edistäminen toteutuisi. Hän hallitsee sellaisia toiminnan muotoja, joita voi käyttää terapeuttisesti yhteisöissä. Opiskelijalla on taito kohdata erilaisesta kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja kyky työskennellä terapeuttisesti tällaisten asiakkaiden kanssa. Hän on myös kiinnostunut kansainvälisestä toiminnasta.
Sisältö
• Toimiminen erilaisissa yhteisöissä
• Erilaisten kulttuurien kohtaaminen ja terapeuttinen toiminta
yhteisöissä
• Yhteisöön kohdistuva arviointi, kehittäminen ja terveyden
edistäminen
• Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
• Ajankohtainen lainsäädäntö, ohjeistus
• Muuttuvan yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin
haasteita
• Toimintaterapian kansainvälisiä mahdollisuuksia
• Ammatillisen kasvun osa 4
Aika ja paikka
Orientaatio opintojaksoon 25.8. klo 9-11.30 Myllypuron kampus
31.10. klo 10.30-16 (etä/lähitoteutustapa selviää lähemmin) Socially vulnerable citizens -luento (koko ryhmä osallistuu), muiden luentojen osalta aikataulu selviää myöhemmin (luennot vkon 44 aikana)
31.10-4.11. Nordplus- intensiiviviikko (yhteistyöhön osallistuvat opiskelijat)
4.11. klo 12.45-16 Occupation based perspective on social inclusion -seminaari , Myllypuron kampus (koko ryhmä osallistuu)
1.12. Yhteisöt-tehtävän esitykset Myllypuron kampus
(ne ryhmät, jotka ovat itsenäisesti etsineet yhteistyökumppanin)
2.12. Yhteisöt-tehtävän esitykset Myllypuron kampus
(ne ryhmät, jotka ovat itsenäisesti etsineet yhteistyökumppanin)
Oppimateriaalit
Kirjallisuus sekä materiaalit ovat opintojakson työtilassa Moodlessa, joka aukeaa viimeistään orientaatiopäivään mennessä.
Opiskelijoilta edellytetään myös itsenäistä tiedonhakua opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely sekä pari-ja pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen kehittäminen
Opintojakso koostuu kahdesta eri kokonaisuudesta:
1. Toimintaterapia maailmalla
- tiedonhakutehtävä sekä osallistuminen Nordplus-viikon luentoihin sekä seminaariin
2. Toimintaterapiassa yhteisöissä
Nordplus-verkoston intensiiviviikon (vko 44: 31.10-4.11.) yhteistyöhön osallistuu 6 opiskelijaa, muut opiskelijat hankkivat itse yhteisön, jonka kanssa toteuttavat yhteistoiminnallista kehittämistä opintojakson aikana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteisötehtävä tehdään aidossa yhteisökontaktissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kansainvälinen tehtävä, yhteisötehtävä Nordplus-yhteistyönä / projektityönä oman pienryhmän aikataulun mukaan.
Kansainvälisyys
Yhteistyötä tehdään kansainvälisen Nordplus-verkoston kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osa opiskelijoista (6 opiskelijaa) toteuttaa opintojaksoon kuuluvan yhteisötehtävän osallistumalla Nordplus-verkoston yhteistyöhön 31.10.-4.11. Osallistuminen varmistetaan orientaatiokerran yhteydess.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii sitoutumista reaaliaikaiseen ryhmätyöskentelyyn eri ympäristössä (Myllypuron kampus, yhteistoiminnalliseen kehittämiseen liittyvä paikka) ja kykyä organisoida aikatauluja lukukauden aikana.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso käynnistyy orientaatiotapaamisella, jossa Jennie Nyman mukana Nordplus-yhteistyöhön liittyen.
Läsnäolo opintojakson aloituksessa, ohjauksissa ja päätöksessä (esitykset) on välttämätöntä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden
mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Toimintaterapia maailmalla, hyväksytty / täydennettävä / hylätty
2. Yhteisötehtävä projektityönä oman pienryhmän aikataulun mukaan, hyväksytty / täydennettävä / hylätty
eAHOT hakemukset osoitetaan Mira Lönnqvistille
Esitietovaatimukset
Terapeuttinen toiminta itsestä huolehtimisessa, kotielämässä, asioinnissa ja leikissä tai terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa. Terapeuttinen toiminta ryhmissä. Harjoittelu 2 tai 3