Skip to main content

Public Health Nursing of Children and FamilyLaajuus (5 cr)

Code: SX00EB02

Credits

5 op

Objective

Student
- know how to plan, implement and evaluate evidence-based child health care
- are able to implement multiprofessional and multi-actor collaboration in the child health clinic environment
- can use effective health promotion work methods
- implement regional health policy recommendations on public health nursing
- can implement their expertise in public health nursing at individual, family, group and societal level

Content

- Finnish child health clinic system
- work methods of public health nurses in child health clinics
- growth and development of a child
- follow up on the growth and development of a child
- early identification of irregularities in growth and development
- healthy lifestyle of the child and family
- family counselling
- parenthood
- couple relationship
- medical studies: specific questions related to growth and development

Prerequisites

The student may choose professional studies of public health nursing after successfully completing the theoretical requirements of professional nursing studies as well as all the clinical practices in medical and surgical operating environments, unless otherwise agreed in the student's PSP.

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluation criteria expert level is used.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

18.11.2024 - 17.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Johanna Manninen
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ22K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa lastenneuvolatyötä
- osaa toteuttaa moniammatillista ja monitoimijaista yhteistyötä neuvolaympäristössä
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä
- toteuttaa alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla

Content

- Suomen neuvolajärjestelmä
- terveydenhoitajan työmenetelmät lastenneuvolassa
- lapsen kasvu ja kehitys
- lapsen kasvun ja kehityksen seuranta
- kasvun ja kehityksen poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen
- lapsen ja perheen terveelliset elintavat
- perhetyö
- vanhemmuus
- parisuhde
- lääketieteelliset opinnot: kasvun ja kehityksen erityiskysymykset

Location and time

Opetusajat julkaistaan lukujärjestyksessä.

Materials

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
-Luentodiat ja videot
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: NEUKO-tietokanta
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta
-THL: Lapset, nuoret ja perheet
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Väestöliitto, Perhe-elämää ja lapset
https://www.vaestoliitto.fi/perhe-elama-ja-lapset/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali

Teaching methods

Itseopiskeltavia luentoja, opettajan ohjaamia oppimistilanteita ja etukäteistehtäviä
Tutkivan oppimisen metodit ja opettajan palaute
Laboraatio (Seulat)
Simulaatio
Osaamisentesti
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot
LENE
Arvioitava laaja ryhmätehtävä

Employer connections

Harjoittelu toteutuu opintojakson jälkeen.

Exam schedules

Seulat osaamisentesti Moodlessa
Arvioitava kirjallinen ryhmätehtävä palautettava Moodleen

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen (laboratiot ja simulaatiot)
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentelyn
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit

SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, verkkoluennot, Simulaatiopäivä, Itseopiskeltavat videoluennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja harjoittelu (20h)
Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta: Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja kirjallinen ryhmätehtävä (35h)

Content scheduling

Ei ole.

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Opintojakson osia ei siirretä seuraaville toteutuksille, vaan tämä opintokokonaisuus tulee suorittaa kokonaan samalla toteutuksella.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5

Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin 50% (seulat) ja laajaan kirjalliseen ryhmätehtävään perustuen 50%. Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.

Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h). Mikäli opiskelija ei suorita testiä annetussa aikaraamissa, hän neuvottelee toimintatavan opettajan kanssa.

Ryhmätehtävästä kirjataan numero, jonka ryhmä saa tehtävästä. Tutkintosäännön mukaan ryhmätehtävät eivät sisällä korotusmahdollisuutta. Ryhmätehtävän hylätty suorite uudelleensuoritetaan seuraavalla toteutuksella tai opettajan ohjeen mukaan muulla pienryhmän kanssa neuvotellulla tavalla. (perustuu tutkintosääntöön).

Opintojakson osa, kirjallinen tehtävä, arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa. Tällöin opiskelija joko sairastuu, ei muusta opettajan arvioimasta hyväksytystä syystä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä tai ryhmä ei palauta tehtäväänsä annetussa aikaraamissa.

Tentti on tällöin esseemuotoinen yksilötentti ja suoritetaan heti seuraavassa uusintatenttitilaisuudessa. Lopullinen numero koostuu seulat-testin ja essee-tentin keskiarvosta. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla). Opiskelija voi valita olla osallistumatta uusintatenttiin. Tällöin hän suorittaa tämän opintojakson osan (Kirjallinen tehtävä) uudelleen seuraavalla toteutuksella.

Prerequisites

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

16.04.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Anu Leppänen
  • Sari Nyman
  • Hanna Vatanen
  • Minna Ukkonen
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ21S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa lastenneuvolatyötä
- osaa toteuttaa moniammatillista ja monitoimijaista yhteistyötä neuvolaympäristössä
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä
- toteuttaa alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla

Content

- Suomen neuvolajärjestelmä
- terveydenhoitajan työmenetelmät lastenneuvolassa
- lapsen kasvu ja kehitys
- lapsen kasvun ja kehityksen seuranta
- kasvun ja kehityksen poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen
- lapsen ja perheen terveelliset elintavat
- perhetyö
- vanhemmuus
- parisuhde
- lääketieteelliset opinnot: kasvun ja kehityksen erityiskysymykset

Location and time

Opetusajat julkaistaan lukujärjestyksessä.

Materials

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
-Luentodiat ja videot
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: NEUKO-tietokanta
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta
-THL: Lapset, nuoret ja perheet
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Väestöliitto, Perhe-elämää ja lapset
https://www.vaestoliitto.fi/perhe-elama-ja-lapset/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali

Teaching methods

Itseopiskeltavia luentoja, opettajan ohjaamia oppimistilanteita ja etukäteistehtäviä
Tutkivan oppimisen metodit ja opettajan palaute
Laboraatio (Seulat)
Simulaatio
Osaamisentesti
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot (Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus)
LENE
Arvioitava laaja ryhmätehtävä

Employer connections

Harjoittelu toteutuu opintojakson jälkeen.

Exam schedules

Seulat osaamisentesti Moodlessa (tehtävä vimeistään 17.5.2023)
Arvioitava kirjallinen tehtävä palautettava Moodleen 17.5.2023 klo 23.55.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen (laboratiot ja simulaatiot)
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentelyn
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit

SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, verkkoluennot, Simulaatiopäivä, Itseopiskeltavat videoluennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja harjoittelu (20h)
Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta: Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja kirjallinen ryhmätehtävä (35h)

Content scheduling

Ei ole.

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Opintojakson osia ei siirretä seuraaville toteutuksille, vaan tämä opintokokonaisuus tulee suorittaa kokonaan samalla toteutuksella.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5

Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin 50% (seulat) ja laajaan kirjalliseen ryhmätehtävään perustuen 50%. Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.

Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h). Mikäli opiskelija ei suorita testiä annetussa aikaraamissa, hän neuvottelee toimintatavan opettajan kanssa.

Ryhmätehtävästä kirjataan numero, jonka ryhmä saa tehtävästä. Tutkintosäännön mukaan ryhmätehtävät eivät sisällä korotusmahdollisuutta. Ryhmätehtävän hylätty suorite uudelleensuoritetaan seuraavalla toteutuksella tai opettajan ohjeen mukaan muulla pienryhmän kanssa neuvotellulla tavalla. (perustuu tutkintosääntöön).

Opintojakson osa, kirjallinen tehtävä, arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa. Tällöin opiskelija joko sairastuu, ei muusta opettajan arvioimasta hyväksytystä syystä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä tai ryhmä ei palauta tehtäväänsä annetussa aikaraamissa.

Tentti on tällöin esseemuotoinen yksilötentti ja suoritetaan heti seuraavassa uusintatenttitilaisuudessa. Lopullinen numero koostuu seulat-testin ja essee-tentin keskiarvosta. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla). Opiskelija voi valita olla osallistumatta uusintatenttiin. Tällöin hän suorittaa tämän opintojakson osan (Kirjallinen tehtävä) uudelleen seuraavalla toteutuksella.

Prerequisites

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

09.01.2024 - 02.02.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ21K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa lastenneuvolatyötä
- osaa toteuttaa moniammatillista ja monitoimijaista yhteistyötä neuvolaympäristössä
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä
- toteuttaa alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla

Content

- Suomen neuvolajärjestelmä
- terveydenhoitajan työmenetelmät lastenneuvolassa
- lapsen kasvu ja kehitys
- lapsen kasvun ja kehityksen seuranta
- kasvun ja kehityksen poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen
- lapsen ja perheen terveelliset elintavat
- perhetyö
- vanhemmuus
- parisuhde
- lääketieteelliset opinnot: kasvun ja kehityksen erityiskysymykset

Location and time

Opetusajat julkaistaan lukujärjestyksessä.

Materials

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
-Luentodiat ja videot
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: NEUKO-tietokanta
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta
-THL: Lapset, nuoret ja perheet
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Väestöliitto, Perhe-elämää ja lapset
https://www.vaestoliitto.fi/perhe-elama-ja-lapset/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali

Teaching methods

Itseopiskeltavia luentoja, opettajan ohjaamia oppimistilanteita ja etukäteistehtäviä
Tutkivan oppimisen metodit ja opettajan palaute
Laboraatio (Seulat)
Simulaatio
Osaamisentesti
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot (Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus)
LENE
Arvioitava laaja ryhmätehtävä

Employer connections

Harjoittelu toteutuu opintojakson jälkeen.

Exam schedules

Seulat osaamisentesti Moodlessa (tehtävä vimeistään 2.2.2024)
Arvioitava kirjallinen tehtävä palautettava Moodleen 2.2.2024 klo 23.55.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen (laboratiot ja simulaatiot)
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentelyn
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit

SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, verkkoluennot, Simulaatiopäivä, Itseopiskeltavat videoluennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja harjoittelu (20h)
Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta: Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja kirjallinen ryhmätehtävä (35h)

Content scheduling

Ei ole.

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Opintojakson osia ei siirretä seuraaville toteutuksille, vaan tämä opintokokonaisuus tulee suorittaa kokonaan samalla toteutuksella.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5

Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin 50% (seulat) ja laajaan kirjalliseen ryhmätehtävään perustuen 50%. Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.

Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h). Mikäli opiskelija ei suorita testiä annetussa aikaraamissa, hän neuvottelee toimintatavan opettajan kanssa.

Ryhmätehtävästä kirjataan numero, jonka ryhmä saa tehtävästä. Tutkintosäännön mukaan ryhmätehtävät eivät sisällä korotusmahdollisuutta. Ryhmätehtävän hylätty suorite uudelleensuoritetaan seuraavalla toteutuksella tai opettajan ohjeen mukaan muulla pienryhmän kanssa neuvotellulla tavalla. (perustuu tutkintosääntöön).

Opintojakson osa, kirjallinen tehtävä, arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa. Tällöin opiskelija joko sairastuu, ei muusta opettajan arvioimasta hyväksytystä syystä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä tai ryhmä ei palauta tehtäväänsä annetussa aikaraamissa.

Tentti on tällöin esseemuotoinen yksilötentti ja suoritetaan heti seuraavassa uusintatenttitilaisuudessa. Lopullinen numero koostuu seulat-testin ja essee-tentin keskiarvosta. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla). Opiskelija voi valita olla osallistumatta uusintatenttiin. Tällöin hän suorittaa tämän opintojakson osan (Kirjallinen tehtävä) uudelleen seuraavalla toteutuksella.

Prerequisites

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Enrollment

27.11.2023 - 31.01.2024

Timing

08.01.2024 - 15.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Johanna Manninen
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ24K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa lastenneuvolatyötä
- osaa toteuttaa moniammatillista ja monitoimijaista yhteistyötä neuvolaympäristössä
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä
- toteuttaa alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla

Content

- Suomen neuvolajärjestelmä
- terveydenhoitajan työmenetelmät lastenneuvolassa
- lapsen kasvu ja kehitys
- lapsen kasvun ja kehityksen seuranta
- kasvun ja kehityksen poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen
- lapsen ja perheen terveelliset elintavat
- perhetyö
- vanhemmuus
- parisuhde
- lääketieteelliset opinnot: kasvun ja kehityksen erityiskysymykset

Location and time

Opetusajat julkaistaan lukujärjestyksessä.

Materials

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
-Luentodiat ja videot
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: NEUKO-tietokanta
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta
-THL: Lapset, nuoret ja perheet
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Väestöliitto, Perhe-elämää ja lapset
https://www.vaestoliitto.fi/perhe-elama-ja-lapset/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali

Teaching methods

Itseopiskeltavia luentoja, opettajan ohjaamia oppimistilanteita ja etukäteistehtäviä pääosin verkossa
Tutkivan oppimisen metodit ja opettajan palaute
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot (Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus)
LENE
Laboraatio (Seulat) ja Simulaatio (läsnäolo-opetuksena)
Arvioitavat osat:
Osaamisentesti
Arvioitava laaja ryhmätehtävä

Employer connections

Harjoittelu toteutuu opintojakson jälkeen.

Exam schedules

Seulat osaamisentesti Moodlessa (tehtävä vimeistään 15.3.2024)
Arvioitava kirjallinen tehtävä palautettava Moodleen 15.3.2024 klo 23.55.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen (laboratiot ja simulaatiot)
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentelyn
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit

SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, verkkoluennot, Simulaatiopäivä, Itseopiskeltavat videoluennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja harjoittelu verkossa (20h)
Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta: Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja kirjallinen ryhmätehtävä (35h)

Content scheduling

Ei ole.

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön tutkintoon sisältyvät teoriaopinnot ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Opintojakson osia ei siirretä seuraaville toteutuksille, vaan tämä opintokokonaisuus tulee suorittaa kokonaan samalla toteutuksella.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5

Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin 50% (seulat) ja laajaan kirjalliseen ryhmätehtävään perustuen 50%. Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.

Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h). Mikäli opiskelija ei suorita testiä annetussa aikaraamissa, hän neuvottelee toimintatavan opettajan kanssa.

Ryhmätehtävästä kirjataan numero, jonka ryhmä saa tehtävästä. Tutkintosäännön mukaan ryhmätehtävät eivät sisällä korotusmahdollisuutta. Ryhmätehtävän hylätty suorite uudelleensuoritetaan seuraavalla toteutuksella tai opettajan ohjeen mukaan muulla pienryhmän kanssa neuvotellulla tavalla. (perustuu tutkintosääntöön).

Opintojakson osa, kirjallinen tehtävä, arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa. Tällöin opiskelija joko sairastuu, ei muusta opettajan arvioimasta hyväksytystä syystä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä tai ryhmä ei palauta tehtäväänsä annetussa aikaraamissa.

Tentti on tällöin esseemuotoinen yksilötentti ja suoritetaan heti seuraavassa uusintatenttitilaisuudessa. Lopullinen numero koostuu seulat-testin ja essee-tentin keskiarvosta. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla). Opiskelija voi valita olla osallistumatta uusintatenttiin. Tällöin hän suorittaa tämän opintojakson osan (Kirjallinen tehtävä) uudelleen seuraavalla toteutuksella.

Prerequisites

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

14.08.2023 - 01.09.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Johanna Manninen
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ20S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa lastenneuvolatyötä
- osaa toteuttaa moniammatillista ja monitoimijaista yhteistyötä neuvolaympäristössä
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä
- toteuttaa alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla

Content

- Suomen neuvolajärjestelmä
- terveydenhoitajan työmenetelmät lastenneuvolassa
- lapsen kasvu ja kehitys
- lapsen kasvun ja kehityksen seuranta
- kasvun ja kehityksen poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen
- lapsen ja perheen terveelliset elintavat
- perhetyö
- vanhemmuus
- parisuhde
- lääketieteelliset opinnot: kasvun ja kehityksen erityiskysymykset

Location and time

Opetusajat julkaistaan lukujärjestyksessä.

Materials

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
-Luentodiat ja videot
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: NEUKO-tietokanta
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta
-THL: Lapset, nuoret ja perheet
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Väestöliitto, Perhe-elämää ja lapset
https://www.vaestoliitto.fi/perhe-elama-ja-lapset/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali

Teaching methods

Itseopiskeltavia luentoja, opettajan ohjaamia oppimistilanteita ja etukäteistehtäviä
Tutkivan oppimisen metodit ja opettajan palaute
Laboraatio (Seulat)
Simulaatio
Osaamisentesti
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot (Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus)
LENE
Arvioitava laaja ryhmätehtävä

Employer connections

Harjoittelu toteutuu opintojakson jälkeen.

Exam schedules

Seulat osaamisentesti Moodlessa (tehtävä vimeistään 1.9.2023)
Arvioitava kirjallinen tehtävä palautettava Moodleen 1.9.2023 klo 12.00.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen (laboratiot ja simulaatiot)
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentelyn
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit

SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, verkkoluennot, Simulaatiopäivä, Itseopiskeltavat videoluennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja harjoittelu (20h)
Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta: Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja kirjallinen ryhmätehtävä (35h)

Content scheduling

Ei ole.

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Opintojakson osia ei siirretä seuraaville toteutuksille, vaan tämä opintokokonaisuus tulee suorittaa kokonaan samalla toteutuksella.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5

Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin 50% (seulat) ja laajaan kirjalliseen ryhmätehtävään perustuen 50%. Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.

Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h). Mikäli opiskelija ei suorita testiä annetussa aikaraamissa, hän neuvottelee toimintatavan opettajan kanssa.

Ryhmätehtävästä kirjataan numero, jonka ryhmä saa tehtävästä. Tutkintosäännön mukaan ryhmätehtävät eivät sisällä korotusmahdollisuutta. Ryhmätehtävän hylätty suorite uudelleensuoritetaan seuraavalla toteutuksella tai opettajan ohjeen mukaan muulla pienryhmän kanssa neuvotellulla tavalla. (perustuu tutkintosääntöön).

Opintojakson osa, kirjallinen tehtävä, arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa. Tällöin opiskelija joko sairastuu, ei muusta opettajan arvioimasta hyväksytystä syystä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä tai ryhmä ei palauta tehtäväänsä annetussa aikaraamissa.

Tentti on tällöin esseemuotoinen yksilötentti ja suoritetaan heti seuraavassa uusintatenttitilaisuudessa. Lopullinen numero koostuu seulat-testin ja essee-tentin keskiarvosta. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla). Opiskelija voi valita olla osallistumatta uusintatenttiin. Tällöin hän suorittaa tämän opintojakson osan (Kirjallinen tehtävä) uudelleen seuraavalla toteutuksella.

Prerequisites

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.