Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EB02-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
18.11.2024 - 17.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Manninen
- Noora Asplund
Vastuuopettaja
Noora Asplund
Ryhmät
-
SXQ22K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa lastenneuvolatyötä
- osaa toteuttaa moniammatillista ja monitoimijaista yhteistyötä neuvolaympäristössä
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä
- toteuttaa alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla
Sisältö
- Suomen neuvolajärjestelmä
- terveydenhoitajan työmenetelmät lastenneuvolassa
- lapsen kasvu ja kehitys
- lapsen kasvun ja kehityksen seuranta
- kasvun ja kehityksen poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen
- lapsen ja perheen terveelliset elintavat
- perhetyö
- vanhemmuus
- parisuhde
- lääketieteelliset opinnot: kasvun ja kehityksen erityiskysymykset
Aika ja paikka
Opetusajat julkaistaan lukujärjestyksessä.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
-Luentodiat ja videot
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: NEUKO-tietokanta
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta
-THL: Lapset, nuoret ja perheet
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Väestöliitto, Perhe-elämää ja lapset
https://www.vaestoliitto.fi/perhe-elama-ja-lapset/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali
Opetusmenetelmät
Itseopiskeltavia luentoja, opettajan ohjaamia oppimistilanteita ja etukäteistehtäviä
Tutkivan oppimisen metodit ja opettajan palaute
Laboraatio (Seulat)
Simulaatio
Osaamisentesti
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot
LENE
Arvioitava laaja ryhmätehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu opintojakson jälkeen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Seulat osaamisentesti Moodlessa
Arvioitava kirjallinen ryhmätehtävä palautettava Moodleen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen (laboratiot ja simulaatiot)
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentelyn
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit
SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, verkkoluennot, Simulaatiopäivä, Itseopiskeltavat videoluennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja harjoittelu (20h)
Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta: Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja kirjallinen ryhmätehtävä (35h)
Sisällön jaksotus
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.
Opintojakson osia ei siirretä seuraaville toteutuksille, vaan tämä opintokokonaisuus tulee suorittaa kokonaan samalla toteutuksella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5
Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin 50% (seulat) ja laajaan kirjalliseen ryhmätehtävään perustuen 50%. Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.
Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h). Mikäli opiskelija ei suorita testiä annetussa aikaraamissa, hän neuvottelee toimintatavan opettajan kanssa.
Ryhmätehtävästä kirjataan numero, jonka ryhmä saa tehtävästä. Tutkintosäännön mukaan ryhmätehtävät eivät sisällä korotusmahdollisuutta. Ryhmätehtävän hylätty suorite uudelleensuoritetaan seuraavalla toteutuksella tai opettajan ohjeen mukaan muulla pienryhmän kanssa neuvotellulla tavalla. (perustuu tutkintosääntöön).
Opintojakson osa, kirjallinen tehtävä, arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa. Tällöin opiskelija joko sairastuu, ei muusta opettajan arvioimasta hyväksytystä syystä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä tai ryhmä ei palauta tehtäväänsä annetussa aikaraamissa.
Tentti on tällöin esseemuotoinen yksilötentti ja suoritetaan heti seuraavassa uusintatenttitilaisuudessa. Lopullinen numero koostuu seulat-testin ja essee-tentin keskiarvosta. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla). Opiskelija voi valita olla osallistumatta uusintatenttiin. Tällöin hän suorittaa tämän opintojakson osan (Kirjallinen tehtävä) uudelleen seuraavalla toteutuksella.
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.