Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EB02-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 15.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Johanna Manninen
  • Noora Asplund

Vastuuopettaja

Noora Asplund

Ryhmät

  • SXQ24K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa lastenneuvolatyötä
- osaa toteuttaa moniammatillista ja monitoimijaista yhteistyötä neuvolaympäristössä
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä
- toteuttaa alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla

Sisältö

- Suomen neuvolajärjestelmä
- terveydenhoitajan työmenetelmät lastenneuvolassa
- lapsen kasvu ja kehitys
- lapsen kasvun ja kehityksen seuranta
- kasvun ja kehityksen poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen
- lapsen ja perheen terveelliset elintavat
- perhetyö
- vanhemmuus
- parisuhde
- lääketieteelliset opinnot: kasvun ja kehityksen erityiskysymykset

Aika ja paikka

Opetusajat julkaistaan lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
-Luentodiat ja videot
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: NEUKO-tietokanta
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta
-THL: Lapset, nuoret ja perheet
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Väestöliitto, Perhe-elämää ja lapset
https://www.vaestoliitto.fi/perhe-elama-ja-lapset/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Itseopiskeltavia luentoja, opettajan ohjaamia oppimistilanteita ja etukäteistehtäviä pääosin verkossa
Tutkivan oppimisen metodit ja opettajan palaute
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot (Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus)
LENE
Laboraatio (Seulat) ja Simulaatio (läsnäolo-opetuksena)
Arvioitavat osat:
Osaamisentesti
Arvioitava laaja ryhmätehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu opintojakson jälkeen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Seulat osaamisentesti Moodlessa (tehtävä vimeistään 15.3.2024)
Arvioitava kirjallinen tehtävä palautettava Moodleen 15.3.2024 klo 23.55.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen (laboratiot ja simulaatiot)
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentelyn
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit

SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, verkkoluennot, Simulaatiopäivä, Itseopiskeltavat videoluennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja harjoittelu verkossa (20h)
Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta: Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja kirjallinen ryhmätehtävä (35h)

Sisällön jaksotus

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön tutkintoon sisältyvät teoriaopinnot ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Opintojakson osia ei siirretä seuraaville toteutuksille, vaan tämä opintokokonaisuus tulee suorittaa kokonaan samalla toteutuksella.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5

Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin 50% (seulat) ja laajaan kirjalliseen ryhmätehtävään perustuen 50%. Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.

Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h). Mikäli opiskelija ei suorita testiä annetussa aikaraamissa, hän neuvottelee toimintatavan opettajan kanssa.

Ryhmätehtävästä kirjataan numero, jonka ryhmä saa tehtävästä. Tutkintosäännön mukaan ryhmätehtävät eivät sisällä korotusmahdollisuutta. Ryhmätehtävän hylätty suorite uudelleensuoritetaan seuraavalla toteutuksella tai opettajan ohjeen mukaan muulla pienryhmän kanssa neuvotellulla tavalla. (perustuu tutkintosääntöön).

Opintojakson osa, kirjallinen tehtävä, arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa. Tällöin opiskelija joko sairastuu, ei muusta opettajan arvioimasta hyväksytystä syystä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä tai ryhmä ei palauta tehtäväänsä annetussa aikaraamissa.

Tentti on tällöin esseemuotoinen yksilötentti ja suoritetaan heti seuraavassa uusintatenttitilaisuudessa. Lopullinen numero koostuu seulat-testin ja essee-tentin keskiarvosta. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla). Opiskelija voi valita olla osallistumatta uusintatenttiin. Tällöin hän suorittaa tämän opintojakson osan (Kirjallinen tehtävä) uudelleen seuraavalla toteutuksella.

Esitietovaatimukset

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.