Skip to main content

Health PromotionLaajuus (5 cr)

Code: SX00CK24

Credits

5 op

Objective

Students
- can explain the theoretical premises and ethical principles of health promotion
- can analyze population-based health behaviour and factors related to it
- can apply nutritional therapy and education to the prevention and care of national diseases
- can plan, implement and evaluate actions to promote health and functional capacity at individual, group and community levels in cooperation with other experts
- know how to use evidence-based and effective methods of health promotion
- understand the relation of social decision-making to national and international recommendations in the promotion of health and functional capacity as well as can name the follow-up methods of health behaviour and health services

Content

Central concepts, premises and approaches to health promotion
Ethical foundation and principles
Health behaviour of the Finnish population
Regimen based on nutritional recommendations
Nutritional therapy, evaluation of nutritional state and special diets related to diseases as part of the holistic care
National and international health programmes and recommendations
Vaccinations
Reducing health differences
Evaluation of health and functional capacity and health habits
Resource-oriented health discussion and early intervention
Supporting lifestyle changes, the change phases model
Data and materials of health promotion
Health promotion of groups and community
Follow-up methods of health results and effects

Assessment criteria, satisfactory (1)

Evaluating competences evaluation criteria competent/intermediate level is used.

Assessment criteria, approved/failed

Student
- can search for knowledge resourcefully utilizing sources of the field and uses the knowledge base of the field
- is familiar with the knowledge base and core components of the profession
- has adequate professional skills to work in the profession
- can work in a client-oriented way
- solves professional tasks and problems
- works safely and in accordance with the ethical principles of the field
- displays competence benefitting groups or projects
- is able to evaluate personal strengths and weaknesses and development needs

Enrollment

29.11.2021 - 22.12.2021

Timing

17.01.2022 - 13.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 167

Degree programmes
  • Public Health Nursing
  • Degree Programme in Emergency Care
  • Nursing (in Finnish)
  • Midwifery
Teachers
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
  • Merja Lahdenperä
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXO20K1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXL20K1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO20K2
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXO20K1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
  • SXO20K1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B

Objective

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä

Content

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä

Location and time

Orientaatio (läsnäolovelvoitus)
Moodlessa ohjeistettavat ryhmätehtävät.
Rokotusosaamisen perusteet (2op) Moodlessa

Materials

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.
Savola & Koskinen-Ollonqvist. 2005. Terveyden edistäminen
esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä.
Thl:n verkkosivustot
Terveysportin materiaaleja
Ruokaviraston terveyttä edistävä ruokavalio -sivusto

Teaching methods

Opiskelu verkkototeutuksena Moodle-oppimisympäristössä.
Itsenäistä ja ryhmässä tapahtuvaa opiskelua.

Employer connections

Ei ole.

Exam schedules

Tentin korvaava soveltava ryhmätehtävä: terveyden edistämisen ja ravitsemuksen sisällöt, viiden hengen ryhmät.
Hylätty ryhmätehtävä on mahdollista uusia uusintakertoina. kts.alla.
1. ja 2. uusintakerrat ovat myös ryhmätehtäviä.
Uusintakerroilla on myös Moodle-materiaalit käytössä.
Yksilötentti: Rokotusosaaminen

Yksilötehtävävillä ja ryhmätehtävillä on toteutuksen sisällä kolme palautuspäivää, jotka sisältävät varsinaisen palautuspäivän ja 1. uusintakerran ja 2.uusintakerran. Opiskelija voi valita, milloin hän palauttaa yksilötehtävät, mutta tehtävät tulee olla palautettuna kuitenkin ennen ryhmätehtävää. Opiskelija osallistuu ryhmän kanssa sovittuna ajankohtana ryhmätehtävän tekemiseen. Opiskelija huolehtii itselleen uuden ryhmän ryhmätehtävää varten mikäli ei pääse osallistumaan oman ryhmän kanssa sovittuna ajankohtana. Kokonaisarviointi opintojaksosta merkitään opiskelijalle vasta hyväksytysti suoritettujen oppimistehtävien ja hyväksytyn ryhmätehtävän tekemisen jälkeen. Tehtävien ja ryhmätehtävän arviointiaika on 1kk palautuspäivämäärän jälkeen.

1.palautus 11.3.22 (Terveyden edistäminen, ravitsemus, rokotusportfolio ja rokotustentti) ja ryhmätehtävä klo 13.00-16.00. (lukujärjestyksessä)

2.palautus 1.4.2022 (Terveyden edistäminen, ravitsemus, rokotusportfolio ja rokotustentti) ja ryhmätehtävä klo 13.00-16.00 (lukujärjestyksessä)

3.palautus 6.5.2022 (Terveyden edistäminen, ravitsemus, rokotusportfolio ja rokotustentti) ja ryhmätehtävä klo 13.00-16.00 (lukujärjestyksessä)

International connections

Ei ole

Completion alternatives

Terveyden edistäminen (Pysäkkitoteutus)
Health Promotion (in English)

Student workload

5 X 27h = 135h, josta 3 op Terveyden edistäminen (1,5 op = 40,5h) ja Ravitsemus (1,5 op = 40,5h) ja
Rokotusosaamisen perusteet (2 op = 54h)
Orientaatio 2h läsnäolovelvoitus
Itsenäistä verkko- ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä 133h

Content scheduling

Terveyden edistäminen 1,5 op
Ravitsemus 1,5 op
Rokotusosaaminen 2 op

Further information

Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Lisätietoja opintojaksosta Moodlen työtilassa.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Assessment methods and criteria

Suomeksi
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty / Hylätty.
Kun alla luetellut asiat toteutuvat, on koko opintojakso suoritettu numeraalisesti vähintään tasolla T2 ja hyväksytty:
- Tehtävät on palautettu/tehty ennen tentin korvaavaa soveltavaa ryhmätehtävää
- Terveyden edistämisen ja ravitsemuksen soveltava ryhmätehtävä suoritettu vähintään tasolla T2
- Rokotusosaamisen portfolio (pari tai ryhmätyö) sekä yksilötentti hyväksytty.

Harjoitustehtävien, opinnäytetöiden ja muiden valmiiden opintosuoritusten tai aineistojen kopiointi omiksi
opintosuorituksiksi on kielletty. Opintosuoritus hylätään, mikäli opiskelijan katsotaan syyllistyneen vilppiin. Vilppiepäilyjen tarkempi käsittelymenettely kuvataan Metropolian tutkintolautakunnan kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeessa. Metropoliassa sovelletaan lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä.

Arviointi perustuu seuraaviin kriteereihin (Tyydyttävä 2):
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia opintojaksolla opittuun teoriatietoon perustuen
- toimii alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Enrollment

10.01.2022 - 31.01.2022

Timing

11.01.2022 - 31.03.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Asta Lassila
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ22K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op

Objective

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä

Content

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä

Materials

Oppimateriaali:
Moodle materiaali
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K, Tervaskanto-Mäentausta T. Terveydenhoitajan osaaminen.2015. Edita. Sivut: 7-61, 107-131.
Savola & Koskinen-Ollonqvist. 2005. Terveyden edistäminen
esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä.
Thl:n verkkosivustot
Terveysportin materiaaleja

Teaching methods

Orientaatio, läsnäolo pakollinen
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Moodle; terveyden edistämisen osaaminen
Moodle; rokotusosaaminen, Portfolio ja Moodle tentti

Employer connections

Terveyden edistämisen harjoittelu hoitotyön eri toimintaympäristöissä

Exam schedules

Terveyden edistäminen; tehtävät Moodlessa
Terveyden edistäminen, arvioitava tehtävä
Rokotusosaamisen: portfolio 26.2.2022 mennessä ja tentti 5.3.2022 mennessä (tentti sulkeutuu 6.3.2022, seuraava Rokotusosaaminen 2 op toteutuu s.2022)

International connections

Ei ole

Student workload

3 x 27 tuntia = 81 tuntia opiskelijan työtä.

Content scheduling

Terveyden edistäminen 1 op, (2 op hyväksi luetaan aiemmin hankitulla osaamisella) Moodle
Rokotusosaaminen 2 op, Moodle

Further information

Jakso on tarkoitettu vain Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman monimuotototeutuksen opiskelijoille.
Opiskelijoiden aiemman osaamisen perusteella opintojakso on 3 op sovellus 5 op jaksosta.
Opintojakso soveltuu ainoastaan Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman aikuisopiskelijoille.
Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Lisätiedot annetaan orientaatiossa, jossa läsnäolovelvoite.

Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Lisätietoja opintojaksosta Moodlen työtilassa.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/ Hylätty.
Itsetyöstettävät tehtävät Moodlessa
Kun alla luetellut asiat toteutuvat, on koko opintojakso suoritettu numeraalisesti vähintään tasolla T2 ja hyväksytty:
- Itsenäiset tehtävät on palautettu/tehty palautusajan sisällä
- Terveyden edistämisen arvioitava tehtävä on suoritettu vähintään tasolla T2
- Rokotusosaamisen portfolio palautus 26.2.2022 mennessä sekä yksilötentti 5.3.2022 mennessä,
Kokonaisuus hyväksytty.

Harjoitustehtävien, opinnäytetöiden ja muiden valmiiden opintosuoritusten tai aineistojen kopiointi omiksi opintosuorituksiksi on kielletty. Opintosuoritus hylätään, mikäli opiskelijan katsotaan syyllistyneen vilppiin. Vilppiepäilyjen tarkempi käsittelymenettely kuvataan Metropolian tutkintolautakunnan kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeessa. Metropoliassa sovelletaan lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä.

Arviointi perustuu seuraaviin asioihin (Tyydyttävä 2):
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia opintojaksolla opittuun teoriatietoon perustuen
- toimii alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti