Skip to main content

Public Health Nursing of Children and FamilyLaajuus (5 cr)

Code: SX00BO45

Credits

5 op

Objective

Students
- can explain factors related to family health
- can apply the principles and methods of family-oriented nursing
- can plan and implement screenings and health examinations of child growth and development as well as refer the child to further examinations if necessary
- can apply work methods of health promotion to support the growth and development of the child, family lifestyle as well as parenthood and couple relationship
- can support parents in early interaction between the child and parents in a resource-oriented way
- can identify signs of unfavourable development in the child, family and living environment as early as possible and can intervene with factors threatening health and refer clients to increased support
- can carry out family counselling
- are familiar with the methods of outreach nursing
- are capable of multi-actor collaboration.

Content

Family and family health, family service network
Promotion of healthy lifestyle of the child and family
Diverse families as clients of the public health nurse
Work methods of health promotion in needs analysis, early intervention and supporting resources of the client
Follow-up methods of child development and growth: health interview, health examinations and screenings
Lene – the evaluation method of children’s neurological development
Evaluation process of the results regarding follow-up of growth and development of children, early detection of abnormalities and referral to further treatment
Parent support on special questions related to child development and growth
Early interaction and its support
Family counselling, supporting couple relationship
Detecting unfavourable and difficult situations related to children and families, supporting families
Outreach work to find families not using health services
Medical studies: special questions related to growth and development (0.5 ects)

Assessment criteria, satisfactory (1)

Evaluating competences
evaluation criteria competent/intermediate level and expert are used.

Assessment criteria, approved/failed

Student
- can search for professional knowledge regarding a single issue
- is familiar with the professional knowledge base of the field
- distinguishes informal information from research knowledge
- can act in individual professional situations according to instruction
- aims to act in a client-oriented way
- proves to have adequate skills to act in professional situations
- is familiar with the ethical principles of the field
- can work as a member of a work group
- is able to evaluate personal strengths and development needs.

Enrollment

28.11.2022 - 31.01.2023

Timing

09.01.2023 - 17.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Anu Leppänen
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXQ23K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa selittää perheen terveyteen yhteydessä olevat tekijät
- osaa soveltaa perhelähtöisen hoitotyön periaatteita ja menetelmiä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lapsen kasvun ja kehityksen seulontatutkimuksia ja terveystarkastuksia ja ohjata tarvittaessa jatkotutkimuksiin
- osaa soveltaa terveyden edistämisen työmenetelmiä lapsen kasvun ja kehityksen, perheen elintapojen, vanhemmuuden ja parisuhteen tukemisessa
- osaa ohjata voimavaralähtöisesti vanhempia lapsen ja vanhemman välisessä varhaisessa vuorovaikutuksessa
- osaa tunnistaa mahdollisimman varhain epäsuotuisan kehityksen merkit lapsessa, perheessä ja elinympäristössä sekä osaa puuttua terveyttä vaarantaviin tekijöihin ja ohjata tarvittaessa lisätuen piiriin
- osaa toteuttaa perhevalmennusta
- tuntee etsivän työn menetelmiä
- osaa tehdä monitoimijaista yhteistyötä.

Content

Perhe ja perheen terveys sekä perhepalveluverkosto
Lapsen ja perheen terveellisten elämäntapojen edistäminen
Monimuotoiset perheet terveydenhoitajan asiakkaana
Terveyden edistämisen työmenetelmät perheiden tuen tarpeiden tunnistamisessa, varhaisessa puuttumisessa ja voimavarojen tukemisessa
Lapsen kasvun ja kehityksen seurantamenetelmät: terveyskeskustelu, terveystarkastukset ja -seulonnat
Lene –lapsen neurologisen kehityksen arvio
Lapsen kasvun ja kehityksen seurannan tulosten arviointi ja poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen sekä hoitoonohjaus
Vanhempien tukeminen lapsen kasvun ja kehityksen erityiskysymyksissä
Varhainen vuorovaikutus ja sen tukeminen
Perhevalmennus, parisuhteen tukeminen
Lapsen ja perheen erityistilanteiden tunnistaminen ja niissä tukeminen
Etsivä työ palveluja käyttämättömien perheidentilanteen selvittämiseksi
Lääketieteelliset opinnot: Kasvun ja kehityksen erityiskysymykset (0,5 op)

Location and time

Opetusajat julkaistaan lukujärjestyksessä.

Materials

Opintojaksolla tarvittava kirjallisuus:
-Luentodiat ja videot
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: NEUKO-tietokanta
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta
-THL: Lapset, nuoret ja perheet
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Väestöliitto, Perhe-elämää ja lapset
https://www.vaestoliitto.fi/perhe-elama-ja-lapset/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali

Teaching methods

Itseopiskeltavat luennot ja etukäteistehtävät
Tutkivan oppimisen metodit ja opettajan palaute
Laboraatio (Seulat)
Osaamisentesti
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot (Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus)
LENE
Laaja ryhmätehtävä

Employer connections

Harjoittelu toteutuu opintojakson jälkeen.

Exam schedules

Seulat osaamisentesti Moodlessa (tehtävä vimeistään 6.3.2023)
Arvioitava kirjallinen tehtävä palautettava Moodleen 13.3.2023. Vertaisarviointi palautus Moodleen 15.3.2023.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Opiskelija on ennen opintojaksoa suorittanut sh-vaiheen opinnot (180op)
5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentely
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit
SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, ac-luennot, Itseopiskeltavat luennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja simulaatio (20h)
Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja ryhmätehtävä, ryhmässä tehtävä vertaisarviointi (35h)

Content scheduling

ei ole.

Further information

Orientaatiossa ja seulat- laboraatioissa ja simulaatiossa läsnäolovelvoite.HUOM! Lukujärjestykseen voi tulla muutoksia! TARKISTA AIKA ENNEN OPETUSPÄIVÄÄ LUKUJÄRJESTYKSESTÄSI!
Moodlessa oppimista ohjaavia (ei palautettavia) tehtäviä.
Orientaatiossa kerrotaan aiheet, joihin tulee perehtyä teoriaopintojen aikana (esimerkiksi Oppiportin Ben Furmanin tuottama Lapsen ja nuoren ratkaisukeskeinen lähestymistapa. Huom. Oppiporttiin kirjauduttava ensimmäisellä kerralla koulun koneelta, jotta sitä voi käyttää etänä).
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Opintojaksolla sovelletaan osaamisen tasoa edistynyt. Jatkuva palautteenanto ja arviointi.
Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5

Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin 50% (seulat) ja ryhmätehtävään perustuen 50%.
Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.
Kirjallinen tehtävä arvioidaan ryhmän omaa arviointia, vertaisarviointia sekä opettajan arviointia hyödyntäen. (opettajan arvioinnilla korottava/laskeva vaikutus lopulliseen numeroon).

Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h).

Ryhmätehtävässä ei ole arvosanan korotusmahdollisuutta. Ryhmätehtävän hylätty suorite uudelleensuoritetaan seuraavalla toteutuksella tai opettajan ohjeen mukaan muulla pienryhmän kanssa neuvotellulla tavalla. (perustuu tutkintosääntöön).

Opintojakson osa, kirjallinen tehtävä, arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa. Tällöin opiskelija joko sairastuu, ei muusta opettajan arvioimasta hyväksytystä syystä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä tai ryhmä ei palauta tehtäväänsä annetussa aikaraamissa. Tentti on tällöin esseemuotoinen yksilötentti ja suoritetaan heti seuraavassa uusintatenttitilaisuudessa. Uusintatentissä ei ole korotusmahdollisuutta, sillä tentti on jo lähtökohtaisesti ylimääräinen mahdollisuus suorittaa opintojakson osa. Lopullinen numero koostuu seulat-testin ja essee-tentin keskiarvosta. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla). Opiskelija voi valita olla osallistumatta uusintatenttiin. Tällöin hän suorittaa tämän opintojakson osan (Kirjallinen tehtävä) uudelleen seuraavalla toteutuksella.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

15.08.2022 - 14.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ19S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Objective

Opiskelija
- osaa selittää perheen terveyteen yhteydessä olevat tekijät
- osaa soveltaa perhelähtöisen hoitotyön periaatteita ja menetelmiä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lapsen kasvun ja kehityksen seulontatutkimuksia ja terveystarkastuksia ja ohjata tarvittaessa jatkotutkimuksiin
- osaa soveltaa terveyden edistämisen työmenetelmiä lapsen kasvun ja kehityksen, perheen elintapojen, vanhemmuuden ja parisuhteen tukemisessa
- osaa ohjata voimavaralähtöisesti vanhempia lapsen ja vanhemman välisessä varhaisessa vuorovaikutuksessa
- osaa tunnistaa mahdollisimman varhain epäsuotuisan kehityksen merkit lapsessa, perheessä ja elinympäristössä sekä osaa puuttua terveyttä vaarantaviin tekijöihin ja ohjata tarvittaessa lisätuen piiriin
- osaa toteuttaa perhevalmennusta
- tuntee etsivän työn menetelmiä
- osaa tehdä monitoimijaista yhteistyötä.

Content

Perhe ja perheen terveys sekä perhepalveluverkosto
Lapsen ja perheen terveellisten elämäntapojen edistäminen
Monimuotoiset perheet terveydenhoitajan asiakkaana
Terveyden edistämisen työmenetelmät perheiden tuen tarpeiden tunnistamisessa, varhaisessa puuttumisessa ja voimavarojen tukemisessa
Lapsen kasvun ja kehityksen seurantamenetelmät: terveyskeskustelu, terveystarkastukset ja -seulonnat
Lene –lapsen neurologisen kehityksen arvio
Lapsen kasvun ja kehityksen seurannan tulosten arviointi ja poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen sekä hoitoonohjaus
Vanhempien tukeminen lapsen kasvun ja kehityksen erityiskysymyksissä
Varhainen vuorovaikutus ja sen tukeminen
Perhevalmennus, parisuhteen tukeminen
Lapsen ja perheen erityistilanteiden tunnistaminen ja niissä tukeminen
Etsivä työ palveluja käyttämättömien perheidentilanteen selvittämiseksi
Lääketieteelliset opinnot: Kasvun ja kehityksen erityiskysymykset (0,5 op)

Location and time

Opetusajat julkaistaan lukujärjestyksessä.

Materials

Opintojaksolla tarvittava kirjallisuus:
-Luentodiat
-Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Mäki, P ym. (toim) THL julkaisuja 2016. Seulat (Kasvu 17-32, näkö 51-72, kuulo 75-81, verenpaine 43-49 lisäksi sivut 81-92, 121-123, 181-186)
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
Lähdemateriaalia:
-Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Opas työntekijöille. Helsinki, 2004. 318 s. (Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita ISSN 1236-116X; 2004:14) ISBN 952-00-1579-5
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön suositus.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: Lastenneuvolakäsikirja
https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja (osittain)
NEUKO-tietokanta (https://terveysportti.mobi/tyoterveyskirjasto/uutismaailma.duodecimapi.uutisarkisto?p_arkisto=0&p_palsta=23&p_artikkeli=uux25833)
-THL:Lapset, nuoret ja perheet,
www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Perheentuki.fi- verkkosivut
http://www.hel.fi/www/sote/perheentuki-fi
-Väestöliitto, Perheaikaa- verkkosivut
https://www.perheaikaa.fi/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali

Teaching methods

Itseopiskeltavat luennot ja etukäteistehtävät
Tutkivan oppimisen metodit ja opettajan palaute
Laboraatio (Seulat)
Osaamisentesti
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot (Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus)
LENE
Laaja ryhmätehtävä

Employer connections

Harjoittelu toteutuu opintojakson jälkeen.

Exam schedules

Seulat osaamisentesti Moodlessa (tehtävä vimeistään 9.9.2022)
Arvioitava kirjallinen tehtävä palautettava Moodleen 10.10.2022. Vertaisarviointi palautus Moodleen 12.10.2022.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Opiskelija on ennen opintojaksoa suorittanut sh-vaiheen opinnot (180op)
5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentely
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit
SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, ac-luennot, Itseopiskeltavat luennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja simulaatio (20h)
Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja ryhmätehtävä, ryhmässä tehtävä vertaisarviointi (35h)

Content scheduling

ei ole.

Further information

Orientaatiossa ja seulat- laboraatioissa ja simulaatiossa läsnäolovelvoite.HUOM! Lukujärjestykseen voi tulla muutoksia! TARKISTA AIKA ENNEN OPETUSPÄIVÄÄ LUKUJÄRJESTYKSESTÄSI!
Moodlessa oppimista ohjaavia (ei palautettavia) tehtäviä.
Orientaatiossa kerrotaan aiheet, joihin tulee perehtyä teoriaopintojen aikana (esimerkiksi Oppiportin Ben Furmanin tuottama Lapsen ja nuoren ratkaisukeskeinen lähestymistapa. Huom. Oppiporttiin kirjauduttava ensimmäisellä kerralla koulun koneelta, jotta sitä voi käyttää etänä).
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Opintojaksolla sovelletaan osaamisen tasoa edistynyt. Jatkuva palautteenanto ja arviointi.
Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5

Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin 50% (seulat) ja ryhmätehtävään perustuen 50%.
Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.
Kirjallinen tehtävä arvioidaan ryhmän omaa arviointia, vertaisarviointia sekä opettajan arviointia hyödyntäen. (opettajan arvioinnilla korottava/laskeva vaikutus lopulliseen numeroon).

Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h). Ryhmätehtävässä ei arvosanan korotusmahdollisuutta (perustuu tutkintosääntöön).

Opintojakson osa, kirjallinen tehtävä, arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa. Tällöin opiskelija joko sairastuu, ei muusta opettajan arvioimasta hyväksytystä syystä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä tai ryhmä ei palauta tehtäväänsä annetussa aikaraamissa. Tentti on tällöin esseemuotoinen yksilötentti ja suoritetaan heti seuraavassa uusintatenttitilaisuudessa. Uusintatentissä ei ole korotusmahdollisuutta, sillä tentti on jo lähtökohtaisesti ylimääräinen mahdollisuus suorittaa opintojakson osa. Lopullinen numero koostuu seulat-testin ja essee-tentin keskiarvosta. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla). Opiskelija voi valita olla osallistumatta uusintatenttiin. Tällöin hän suorittaa tämän opintojakson osan (Kirjallinen tehtävä) uudelleen seuraavalla toteutuksella.

Enrollment

29.11.2021 - 30.01.2022

Timing

12.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 80

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Luennoitsija Terveysala
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ19K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivä
  • SXQ22K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op

Objective

Opiskelija
- osaa selittää perheen terveyteen yhteydessä olevat tekijät
- osaa soveltaa perhelähtöisen hoitotyön periaatteita ja menetelmiä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lapsen kasvun ja kehityksen seulontatutkimuksia ja terveystarkastuksia ja ohjata tarvittaessa jatkotutkimuksiin
- osaa soveltaa terveyden edistämisen työmenetelmiä lapsen kasvun ja kehityksen, perheen elintapojen, vanhemmuuden ja parisuhteen tukemisessa
- osaa ohjata voimavaralähtöisesti vanhempia lapsen ja vanhemman välisessä varhaisessa vuorovaikutuksessa
- osaa tunnistaa mahdollisimman varhain epäsuotuisan kehityksen merkit lapsessa, perheessä ja elinympäristössä sekä osaa puuttua terveyttä vaarantaviin tekijöihin ja ohjata tarvittaessa lisätuen piiriin
- osaa toteuttaa perhevalmennusta
- tuntee etsivän työn menetelmiä
- osaa tehdä monitoimijaista yhteistyötä.

Content

Perhe ja perheen terveys sekä perhepalveluverkosto
Lapsen ja perheen terveellisten elämäntapojen edistäminen
Monimuotoiset perheet terveydenhoitajan asiakkaana
Terveyden edistämisen työmenetelmät perheiden tuen tarpeiden tunnistamisessa, varhaisessa puuttumisessa ja voimavarojen tukemisessa
Lapsen kasvun ja kehityksen seurantamenetelmät: terveyskeskustelu, terveystarkastukset ja -seulonnat
Lene –lapsen neurologisen kehityksen arvio
Lapsen kasvun ja kehityksen seurannan tulosten arviointi ja poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen sekä hoitoonohjaus
Vanhempien tukeminen lapsen kasvun ja kehityksen erityiskysymyksissä
Varhainen vuorovaikutus ja sen tukeminen
Perhevalmennus, parisuhteen tukeminen
Lapsen ja perheen erityistilanteiden tunnistaminen ja niissä tukeminen
Etsivä työ palveluja käyttämättömien perheidentilanteen selvittämiseksi
Lääketieteelliset opinnot: Kasvun ja kehityksen erityiskysymykset (0,5 op)

Location and time

Opetusajat julkaistaan lukujärjestyksessä.

Materials

Opintojaksolla tarvittava kirjallisuus:
-Luentodiat
-Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Mäki, P ym. (toim) THL julkaisuja 2016. Seulat (Kasvu 17-32, näkö 51-72, kuulo 75-81, verenpaine 43-49 lisäksi sivut 81-92, 121-123, 181-186)
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
Lähdemateriaalia:
-Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Opas työntekijöille. Helsinki, 2004. 318 s. (Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita ISSN 1236-116X; 2004:14) ISBN 952-00-1579-5
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön suositus.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: Lastenneuvolakäsikirja
https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja
-THL:Lapset, nuoret ja perheet,
www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Perheentuki.fi- verkkosivut
http://www.hel.fi/www/sote/perheentuki-fi
-Väestöliitto, Perheaikaa- verkkosivut
https://www.perheaikaa.fi/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali

Teaching methods

Itseopiskeltavat luennot ja etukäteistehtävät
Tutkivan oppimisen metodit ja opettajan palaute
Laboraatio (Seulat)
Osaamisentesti
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot (Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus)
LENE
Laaja ryhmätehtävä

Employer connections

Harjoittelu toteutuu opintojakson jälkeen.

Exam schedules

Seulat osaamisentesti Moodlessa (tehtävä vimeistään 21.2.2022)
Arvioitava kirjallinen tehtävä palautettava Moodleen 1.3.2022 klo 24. Vertaisarviointi palautus Moodleen 8.3.2022 klo 24.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Opiskelija on ennen opintojaksoa suorittanut sh-vaiheen opinnot (180op)
5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentely
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit
SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, ac-luennot, Itseopiskeltavat luennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja simulaatio (20h)
Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja ryhmätehtävä, ryhmässä tehtävä vertaisarviointi (35h)

Content scheduling

ei ole.

Further information

Orientaatiossa ja seulat- laboraatioissa ja simulaatiossa läsnäolovelvoite.HUOM! Lukujärjestykseen voi tulla muutoksia! TARKISTA AIKA ENNEN OPETUSPÄIVÄÄ LUKUJÄRJESTYKSESTÄSI!
Moodlessa oppimista ohjaavia (ei palautettavia) tehtäviä.
Orientaatiossa kerrotaan aiheet, joihin tulee perehtyä teoriaopintojen aikana (esimerkiksi Oppiportin Ben Furmanin tuottama Lapsen ja nuoren ratkaisukeskeinen lähestymistapa. Huom. Oppiporttiin kirjauduttava ensimmäisellä kerralla koulun koneelta, jotta sitä voi käyttää etänä).
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Opintojaksolla sovelletaan osaamisen tasoa edistynyt. Jatkuva palautteenanto ja arviointi.
Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5

Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin 50% (seulat) ja ryhmätehtävään perustuen 50%.
Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.
Kirjallinen tehtävä arvioidaan ryhmän omaa arviointia, vertaisarviointia sekä opettajan arviointia hyödyntäen. (opettajan arvioinnilla korottava/laskeva vaikutus lopulliseen numeroon).
Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h). Ryhmätehtävässä ei arvosanan korotusmahdollisuutta (perustuu tutkintosääntöön).

Opintojakson osa, kirjallinen tehtävä, arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa. Tällöin opiskelija joko sairastuu tai ei muusta syystä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä. Tentti on tällöin esseemuotoinen yksilötentti ja suoritetaan heti seuraavassa uusintatenttitilaisuudessa. Uusintatentissä ei ole korostusmahdollisuutta. Lopullinen numero koostuu seulat-testin ja essee-tentin keskiarvosta. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla).