Radiografia ja sädehoito: SXM22K2
Opetussuunitelman tunnus: SXM22K2
- Tutkintonimike
- Röntgenhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2022
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Opetussuunnitelma tarjoaa opiskelijalle oppijan polun, jolla voi edetä opinnoissaan joustavasti ja tehdä valintoja tutkintojen välisestä tai Metropolian yhteisestä opetustarjonnasta. Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita.
Opetustarjonta koostuu vähintään viiden opintopisteen (op) laajuisista opintojaksoista.
Monialaisuus oppimisessa toteutuu myös siten, että opiskelijalla on mahdollisuus 15 op laajuiseen Metropolian yhteiseen, valinnaiseen opintokokonaisuuteen, joka voi koostua yhdestä tai useammasta monialaisesta opintokokonaisuudesta, ja myös vapaasti valittavista opinnoista. Opetustarjonta on suunniteltu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella 30 op lukukautta kohden.
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. Lääkehoidon ja Simulaatiooppimisympäristöissä. Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen
oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja.
Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, ammattialan osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen, monikulttuurisuusosaaminen ja teknologiaosaaminen. Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin. Röntgenhoitajatutkinnon alkuvaiheessa, ennen potilaiden kanssa työskentelyä, röntgenhoitajaopiskelija on tutustumisjaksolla työelämässä ja lisäksi hän harjoittelee perusröntgentutkimuksia ja säteilyturvallista työskentelyä simuloidussa oppimisympäristössä röntgentutkimusluokassa. Ammatillisen tieto - ja taitoperustan kartuttua opiskelija harjoittelee radiografia - ja sädehoitotyötä erilaisissa terveysalan kuvantamis -, sädehoito -, ja isotooppiyksiköissä. Harjoittelun osuus on 75 opintopistettä, laboraatioympäristöissä ja käytännön
työelämässä. Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua. Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina. Osa opetussuunnitelman opinnoista voidaan toteuttaa myös englanniksi.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä
kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä
oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista
osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan.
Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat
työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen
opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua. Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina. Opetussuunnitelma on hyväksytty radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman neuvottelukunnassa 20.1. 2020
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on kopioitu opintosuunnitelmasta SXM21S1.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö tutkintovastaava Sanna Törnroos
Opetussuunnitelman ylläpitäjä koulutussuunnittelija Tanja Kaipiainen
Osaamistavoitteet
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. Lääkehoidon ja Simulaatiooppimisympäristöissä. Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen
oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja.
Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, ammattialan osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen, monikulttuurisuusosaaminen ja teknologiaosaaminen.
Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin.
Röntgenhoitajatutkinnon alkuvaiheessa, ennen potilaiden kanssa työskentelyä,
röntgenhoitajaopiskelija on tutustumisjaksolla työelämässä ja lisäksi hän harjoittelee
perusröntgentutkimuksia ja säteilyturvallista työskentelyä simuloidussa oppimisympäristössä
röntgentutkimusluokassa. Ammatillisen tieto - ja taitoperustan kartuttua opiskelija harjoittelee
radiografia - ja sädehoitotyötä erilaisissa terveysalan kuvantamis -, sädehoito -, ja
isotooppiyksiköissä. Harjoittelun osuus on 75 opintopistettä, laboraatioympäristöissä ja käytännön työelämässä.
- Lataa liite AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212 (1) (pdf, 131.01 kt)
- Lataa liite FINAL en AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212 (pdf, 134.66 kt)
- Lataa liite FINAL Metropolia's generic competences BACHELOR en-GB (pdf, 10.69 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation criteria of competence (pdf, 30.02 kt)
- Lataa liite HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 en-GB 191125 (pdf, 538.22 kt)
- Lataa liite HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 päivitys 191125 (pdf, 453.60 kt)
- Lataa liite Metropolian AMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset 190610 (pdf, 10.44 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko (pdf, 23.44 kt)
- Lataa liite Radiografia osaamismatriisi (pdf, 197.18 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXM22K2-1001 |
Röntgenhoitajaopiskelija säteilyn käyttäjänä terveydenhuollossa
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
SX00DZ87 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA55 | Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA56 | Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA57 | Anatomia ja fysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA58 | Kliinisen hoitotyön perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA59 | Potilas natiiviröntgentutkimuksissa | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA60 | Lääketieteellisen säteilyn turvallinen käyttö | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA61 | Natiivitutkimusten harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXM22K2-1002 |
Röntgenhoitajaopiskelija radiografia- ja sädehoitotyön osaajana
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA62 | Hoitotyö ja lääkehoito kliinisessä radiografiassa | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA63 | Potilas ultraääni-, mammografiatutkimuksissa ja -toimenpiteissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA64 | Potilas isotooppitutkimuksissa ja -hoidoissa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA65 | Potilas tietokonetomografiatutkimuksissa ja magneettikuvauksissa | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA66 | Syöpää sairastava potilas sädehoidossa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA67 | Sädehoidon harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00DZ98 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXM22K2-1003 |
Röntgenhoitajaopiskelija oman ammattialansa kehittäjänä
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA68 | Potilas radiologisissa toimenpiteissä ja tutkimuksissa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA69 | Säteilyturvallisuuden asiantuntijuus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA70 | Kuvantamistutkimusten harjoittelu I | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA71 | Laadunhallinta ja potilasturvallisuus kliinisessä radiografiassa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA72 | Kuvantamistutkimusten harjoittelu II | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA73 | Radiografian ja sädehoidon syventävä projekti | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA03 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA74 | Kuvantamistutkimusten harjoittelu III | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXM22K2-1004 |
Röntgenhoitaja lääketieteellisen kuvantamisen ja sädehoidon asiantuntijana
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA75 | Röntgenhoitaja säteilyturvallisuusvastaavana | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA76 | Kuvantamistutkimusten harjoittelu IV | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SXM22K2-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 30 | 60 | 60 | 45 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
radiografia ja sädehoito::kompetenssit
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
VANHA; Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus
Metropolian johtoryhmä hyväksynyt 10.6.2019. Esityksen valmisteli työryhmä: Tapani Martti, Marjatta Kelo, Jenni Koponen, Taru Ruotsalainen, Elina Värtö, Tiina Kokko. Lähteinä on käytetty mm. ARENEn suositus tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa (2010), Valtioneuvoston asetus tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä 120/2017, Valtioneuvoston tulevaisuusselonteot 1 & 2 (2017-2018) sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus 2018.
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja arvioimaan oman toimintansa vaikutuksia |
Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena |
Kliinisen hoitotyön perusteet |
Natiivitutkimusten harjoittelu |
Hoitotyö ja lääkehoito kliinisessä radiografiassa |
Syöpää sairastava potilas sädehoidossa |
Sädehoidon harjoittelu |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät |
Säteilyturvallisuuden asiantuntijuus |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu I |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu II |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu III |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu IV |
Innovaatio-osaaminen
- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen |
Monialainen innovaatioprojekti |
Radiografian ja sädehoidon syventävä projekti |
Monikulttuurisuusosaaminen
- osaa työskennellä monikulttuurisessa työyhteisössä ja asiakasympäristössä |
Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu I |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu II |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu III |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu IV |
Oppimisen taidot
- jatkuvan oppimisen osaaminen: osaa sanoittaa, arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät |
Teknologiaosaaminen
- osaa hyödyntää teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa tehtävissä |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet |
Potilas natiiviröntgentutkimuksissa |
Natiivitutkimusten harjoittelu |
Potilas ultraääni-, mammografiatutkimuksissa ja -toimenpiteissä |
Potilas isotooppitutkimuksissa ja -hoidoissa |
Potilas tietokonetomografiatutkimuksissa ja magneettikuvauksissa |
Syöpää sairastava potilas sädehoidossa |
Sädehoidon harjoittelu |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu I |
Laadunhallinta ja potilasturvallisuus kliinisessä radiografiassa |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu II |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu III |
Röntgenhoitaja säteilyturvallisuusvastaavana |
Työyhteisöosaaminen
- osaa toimia monialaisen työyhteisön jäsenenä huomioiden erilaisuuden ja edistää yhteisön hyvinvointia |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteet |
Natiivitutkimusten harjoittelu |
Potilas ultraääni-, mammografiatutkimuksissa ja -toimenpiteissä |
Sädehoidon harjoittelu |
Säteilyturvallisuuden asiantuntijuus |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu I |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu II |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu III |
Kuvantamistutkimusten harjoittelu IV |
Luokittelemattomat |
Anatomia ja fysiologia |
Lääketieteellisen säteilyn turvallinen käyttö |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Potilas radiologisissa toimenpiteissä ja tutkimuksissa |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.