Syventävä anatomia ja embryologiaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00GI90
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Metropolia
Osaamistavoitteet
Opiskelija syventää ymmärrystään osteopaatin kliinisen työn kannalta keskeisistä anatomisista rakenteista hyödyntäen eri menetelmien avulla saatua tietoa.
Histologia
Opiskelija pystyy kuvailemaan tuki- ja liikuntaelimistön kudosten rakennetta, toimintaa ja organismitason toimintaa. Opiskelija kykenee vertailemaan kudosten ominaisuuksia. Hän osaa perustella kudosten muuntautumiskykyä suhteessa kudosten sisä- ja ulkopuoliseen maailmaan.
Embryologia
Opiskelija osaa kuvata embryologian keskeiset tapahtumat organogeneesivaiheen loppuun. Hän osaa selittää elimistön kehityksen tapahtumat ja periaatteet.
Kasvu ja kehitys
Opiskelija kuvaa lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet sekä niiden etenemisen. Opiskelija kuvaa fyysisen kasvun ja kehityksen keskeiset vaiheet ja niiden fysiologiset, neurologiset sekä motoriset perusteet. Hän osaa tunnistaa normaalin ja poikkeavan kehityksen piirteitä eri ikävaiheissa ja ymmärtää liikunnan, ravitsemuksen ja ympäristön vaikutukset lapsen fyysiseen kehitykseen.
Dissektio
Opiskelija syventää ymmärrystään osteopaatin kliinisen työn kannalta keskeisistä anatomisista rakenteista hyödyntäen eri menetelmien avulla saatua tietoa.
Opiskelija kehittää tiedonhakutaitojaan ja laatii osteopatian kliinisen otteen ja anatomian tuntemuksen synteesiä edellyttävää ammatillista tekstiä.
Sisältö
Elimistön rakenteiden koon, muodon ja sijainnin tarkastelu sekä kliinisesti merkittävien alueiden tarkka tutkiminen
Kudosten mikroskooppinen rakenne ja fysiologia
Ihmisyksilön kehitys
Hedelmöitys, blastokystin muodostuminen, gastrulaatio, alkiolevyn muodostuminen, neurulaatio ja organogeneesi
Solujen välisen vuorovaikutuksen merkitys kehityksen ohjaajana
Selkärangan ja ääreishermoston jaokkeisuus
Luuston, lihaksiston ja sidekudoskalvojen (faskia) ja ruumiinontelon rakenteiden kehityksen pääpiirteet
Sikiön kehitys
Lapsen fyysisen kasvun ja kehityksen keskeiset vaiheet
Syventyminen osteopaatin kliiniseen työn kannalta merkitykselliseen anatomiaan
Dissektio
Tiedonhaku ja analyyttisen tekstin laatiminen osteopaatin työssä merkittävistä anatomian rakenteista ammatillisesta näkökulmasta
Esitietovaatimukset
Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Anatomia ja fysiologia –opintojaksojen osaaminen (teemana selkäranka, rintakehä, yläraajat sekä pään alue ja purentaelimistö), Neuroanatomia ja –fysiologia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen