Fundamentals on Journalism and Network MediaLaajuus (5 cr)
Code: KM00EO27
Credits
5 op
Objective
The students know the role and significance of journalism in society. They know the fundamentals of journalistic work process. They understand the significance of constant monitoring of current events and news. They can make observations, produce ideas, acquire information and choose a point of view in journalistic work. They are familiar with the fundamentals of interview techniques. They can critically assess the the information material they access. They know how to organize complicated information into an accessible whole. They can refine story ideas, assess them and give feedback from the content. The students are familiar with main features of network and social media. The students can produce and publish journalistic content in the net. The students know the principles relative to publishing sound, photographs and moving images in the net. The students are able to modify news content in accordance with different distribution modes.
Content
- Observation
- Journalistic information gathering and source criticism
- Interview techniques
- News story structures in different mediums
- Characteristics of network media
- Characteristics of journalistic text genres
- Journalistic writing
- Publishing platforms.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students have acceptable participation in class and complete the assignments to a satisfactory standard. They are capable of gathering information and choosing a perspective for their journalistic work. They can conduct interviews and know the significance of critical assessment of information. They organize information to journalistic products, develop their story ideas and give feedback on the contents. They can produce multimedia content to the web.
Assessment criteria, good (3)
Students actively participate in class and complete the assignments to a good standard. They are capable of observing, producing ideas, gathering information and choosing a perspective for their journalistic work. They can conduct interviews and assess well the information they have gathered. They organize information to coherent journalistic products, develop their story ideas and give feedback on the contents. They can produce multimedia content to the web.
Assessment criteria, excellent (5)
Students actively participate in class and complete the assignments to an excellent standard. They are capable of observing, producing ideas, gathering information and choosing a perspective for their journalistic work in a versatile way. They can excellently conduct interviews and assess critically the information they have gathered. They organize complex information to coherent journalistic products, develop their story ideas and give constructive feedback on the contents. They can independently produce multimedia content to the web.
Enrollment
27.11.2023 - 17.11.2024
Timing
29.01.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 55
Degree programmes
- Degree Programme in Media and Film
Teachers
- Aura Kaarivuo
- Taku Kaskela
Teacher in charge
Aura Kaarivuo
Groups
-
KXK_AVOINMedia and Film, open UAS
-
KXC_AVOINKXC Film and Television, open UAS
Objective
Opiskelija tietää journalismin tehtävän ja merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tietää journalistisen työprosessin perusteet. Opiskelija tietää ajankohtaisten asioiden ja uutisten jatkuvan seurannan merkityksen.
Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija tietää haastattelutekniikan perusteet. Opiskelija osaa arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija tietää, miten monimutkaista tietoa jäsennetään selkeäksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa jalostaa juttuideoita, arvioida niitä ja antaa palautetta sisällöistä.
Opiskelija tuntee verkkomedian ja sosiaalisen median erityispiirteitä. Opiskelija osaa tuottaa ja julkaista journalistista sisältöä verkkoon. Opiskelija tuntee äänen, valokuvan ja liikkuvan kuvan julkaisun periaatteet verkossa. Opiskelija tuntee uutisten muokkaamisen eri jakelumuotoihin sopivaksi.
Content
- havainnointi
- tiedonhankinta ja lähdekritiikki (journalismissa)
- haastattelutekniikka
- uutisen rakenne eri medioissa
- verkkomedian ominaispiirteet
- journalististen tekstilajien ominaispiirteet
- journalistinen kirjoittaminen
- julkaisualustat
Location and time
Itsenäisesti opintojakson aikana
Teaching methods
Verkossa toteutettavat oppimistehtävät
Employer connections
ei
Exam schedules
ei
International connections
ei
Completion alternatives
ahot-menettely
Student workload
Oppimistehtävät 135h
Further information
Linkki opintojakson itsenäisesti suoritettaviin Moodle-tehtäviin löytyy työtilasta osoitteessa oma.metropolia.fi
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment methods and criteria
Tehtävien arviointi.
Arviointikriteeri, tyydyttävä (1)
Opiskelija suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa tyydyttävästi. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Arviointikriteeri, hyvä (3)
Opiskelija suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Enrollment
27.11.2023 - 13.02.2024
Timing
10.01.2024 - 14.02.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Mika Säteri
- Taku Kaskela
Teacher in charge
Taku Kaskela
Groups
-
KXC23_AKXC23, ryhmä A
-
KXC23S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija tietää journalismin tehtävän ja merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tietää journalistisen työprosessin perusteet. Opiskelija tietää ajankohtaisten asioiden ja uutisten jatkuvan seurannan merkityksen.
Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija tietää haastattelutekniikan perusteet. Opiskelija osaa arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija tietää, miten monimutkaista tietoa jäsennetään selkeäksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa jalostaa juttuideoita, arvioida niitä ja antaa palautetta sisällöistä.
Opiskelija tuntee verkkomedian ja sosiaalisen median erityispiirteitä. Opiskelija osaa tuottaa ja julkaista journalistista sisältöä verkkoon. Opiskelija tuntee äänen, valokuvan ja liikkuvan kuvan julkaisun periaatteet verkossa. Opiskelija tuntee uutisten muokkaamisen eri jakelumuotoihin sopivaksi.
Content
- havainnointi
- tiedonhankinta ja lähdekritiikki (journalismissa)
- haastattelutekniikka
- uutisen rakenne eri medioissa
- verkkomedian ominaispiirteet
- journalististen tekstilajien ominaispiirteet
- journalistinen kirjoittaminen
- julkaisualustat
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi (Läsnäolo 80%)
Oppimistehtävät
Projekti
Itsearviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Enrollment
02.05.2023 - 14.09.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Mika Säteri
- Taku Kaskela
Teacher in charge
Taku Kaskela
Groups
-
KXC23S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
-
KXC23_BKXC23, ryhmä B
Objective
Opiskelija tietää journalismin tehtävän ja merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tietää journalistisen työprosessin perusteet. Opiskelija tietää ajankohtaisten asioiden ja uutisten jatkuvan seurannan merkityksen.
Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija tietää haastattelutekniikan perusteet. Opiskelija osaa arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija tietää, miten monimutkaista tietoa jäsennetään selkeäksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa jalostaa juttuideoita, arvioida niitä ja antaa palautetta sisällöistä.
Opiskelija tuntee verkkomedian ja sosiaalisen median erityispiirteitä. Opiskelija osaa tuottaa ja julkaista journalistista sisältöä verkkoon. Opiskelija tuntee äänen, valokuvan ja liikkuvan kuvan julkaisun periaatteet verkossa. Opiskelija tuntee uutisten muokkaamisen eri jakelumuotoihin sopivaksi.
Content
- havainnointi
- tiedonhankinta ja lähdekritiikki (journalismissa)
- haastattelutekniikka
- uutisen rakenne eri medioissa
- verkkomedian ominaispiirteet
- journalististen tekstilajien ominaispiirteet
- journalistinen kirjoittaminen
- julkaisualustat
Teaching methods
Lähiopetus
Osallistavat/toiminnalliset menetelmät
Harjoitustehtävät
Työpajat
Opintokäynti/ekskursio
Projekti
Ohjatut harjoitukset
Student workload
Lähiopetus 24h
Osallistavat/toiminnalliset menetelmät 12h
Harjoitustehtävät 30h
Työpajat 12h
Opintokäynti/ekskursio 6h
Projekti 30h
Ohjatut harjoitukset 16h
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Enrollment
25.11.2022 - 19.11.2023
Timing
22.05.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Sami Huohvanainen
- Aura Kaarivuo
Teacher in charge
Aura Kaarivuo
Groups
-
KXC_AVOINKXC Film and Television, open UAS
Objective
Opiskelija tietää journalismin tehtävän ja merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tietää journalistisen työprosessin perusteet. Opiskelija tietää ajankohtaisten asioiden ja uutisten jatkuvan seurannan merkityksen.
Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija tietää haastattelutekniikan perusteet. Opiskelija osaa arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija tietää, miten monimutkaista tietoa jäsennetään selkeäksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa jalostaa juttuideoita, arvioida niitä ja antaa palautetta sisällöistä.
Opiskelija tuntee verkkomedian ja sosiaalisen median erityispiirteitä. Opiskelija osaa tuottaa ja julkaista journalistista sisältöä verkkoon. Opiskelija tuntee äänen, valokuvan ja liikkuvan kuvan julkaisun periaatteet verkossa. Opiskelija tuntee uutisten muokkaamisen eri jakelumuotoihin sopivaksi.
Content
- havainnointi
- tiedonhankinta ja lähdekritiikki (journalismissa)
- haastattelutekniikka
- uutisen rakenne eri medioissa
- verkkomedian ominaispiirteet
- journalististen tekstilajien ominaispiirteet
- journalistinen kirjoittaminen
- julkaisualustat
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Enrollment
28.11.2022 - 31.01.2023
Timing
11.01.2023 - 15.02.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Mika Säteri
- Taku Kaskela
Teacher in charge
Taku Kaskela
Groups
-
KXC22_AKXC22, ryhmä A
Objective
Opiskelija tietää journalismin tehtävän ja merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tietää journalistisen työprosessin perusteet. Opiskelija tietää ajankohtaisten asioiden ja uutisten jatkuvan seurannan merkityksen.
Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija tietää haastattelutekniikan perusteet. Opiskelija osaa arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija tietää, miten monimutkaista tietoa jäsennetään selkeäksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa jalostaa juttuideoita, arvioida niitä ja antaa palautetta sisällöistä.
Opiskelija tuntee verkkomedian ja sosiaalisen median erityispiirteitä. Opiskelija osaa tuottaa ja julkaista journalistista sisältöä verkkoon. Opiskelija tuntee äänen, valokuvan ja liikkuvan kuvan julkaisun periaatteet verkossa. Opiskelija tuntee uutisten muokkaamisen eri jakelumuotoihin sopivaksi.
Content
- havainnointi
- tiedonhankinta ja lähdekritiikki (journalismissa)
- haastattelutekniikka
- uutisen rakenne eri medioissa
- verkkomedian ominaispiirteet
- journalististen tekstilajien ominaispiirteet
- journalistinen kirjoittaminen
- julkaisualustat
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Enrollment
02.05.2022 - 30.09.2022
Timing
01.09.2022 - 07.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Sami Huohvanainen
- Mika Säteri
- Taku Kaskela
Teacher in charge
Aura Kaarivuo
Groups
-
KXC22_BKXC22, ryhmä B
Objective
Opiskelija tietää journalismin tehtävän ja merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tietää journalistisen työprosessin perusteet. Opiskelija tietää ajankohtaisten asioiden ja uutisten jatkuvan seurannan merkityksen.
Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija tietää haastattelutekniikan perusteet. Opiskelija osaa arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija tietää, miten monimutkaista tietoa jäsennetään selkeäksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa jalostaa juttuideoita, arvioida niitä ja antaa palautetta sisällöistä.
Opiskelija tuntee verkkomedian ja sosiaalisen median erityispiirteitä. Opiskelija osaa tuottaa ja julkaista journalistista sisältöä verkkoon. Opiskelija tuntee äänen, valokuvan ja liikkuvan kuvan julkaisun periaatteet verkossa. Opiskelija tuntee uutisten muokkaamisen eri jakelumuotoihin sopivaksi.
Content
- havainnointi
- tiedonhankinta ja lähdekritiikki (journalismissa)
- haastattelutekniikka
- uutisen rakenne eri medioissa
- verkkomedian ominaispiirteet
- journalististen tekstilajien ominaispiirteet
- journalistinen kirjoittaminen
- julkaisualustat
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Enrollment
02.05.2022 - 30.09.2022
Timing
01.09.2022 - 18.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Sami Huohvanainen
- Aura Kaarivuo
Teacher in charge
Aura Kaarivuo
Groups
-
KXC_AVOIN_S2022Film and Television, open UAS students, autumn 2022
Objective
Opiskelija tietää journalismin tehtävän ja merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tietää journalistisen työprosessin perusteet. Opiskelija tietää ajankohtaisten asioiden ja uutisten jatkuvan seurannan merkityksen.
Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija tietää haastattelutekniikan perusteet. Opiskelija osaa arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija tietää, miten monimutkaista tietoa jäsennetään selkeäksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa jalostaa juttuideoita, arvioida niitä ja antaa palautetta sisällöistä.
Opiskelija tuntee verkkomedian ja sosiaalisen median erityispiirteitä. Opiskelija osaa tuottaa ja julkaista journalistista sisältöä verkkoon. Opiskelija tuntee äänen, valokuvan ja liikkuvan kuvan julkaisun periaatteet verkossa. Opiskelija tuntee uutisten muokkaamisen eri jakelumuotoihin sopivaksi.
Content
- havainnointi
- tiedonhankinta ja lähdekritiikki (journalismissa)
- haastattelutekniikka
- uutisen rakenne eri medioissa
- verkkomedian ominaispiirteet
- journalististen tekstilajien ominaispiirteet
- journalistinen kirjoittaminen
- julkaisualustat
Location and time
Verkkototeutus Moodlessa, auki syyslukukauden ajan.
Materials
Vapaaehtoinen, suositeltava kirjallisuus:
Kotilainen, Lauri. Parempi lehtijuttu
Media markkinoilla : johdatus joukkoviestintään ja sen tutkimuk
seen / Hannu Nieminen, Mervi Pantti.
Journalistisen kirjoittamisen perusteet / Aino Suhola, Seppo Turunen, Markku Varis ; [kuvitus ... Riitta Astikainen ... Timo Huhtala].
Painokoneet seis! : kertomuksia uuden journalismin ajasta / Johanna Vehkoo.
Teaching methods
Oppimistehtävät
Harjoitustehtävät
Harjoitusprojekti
Exam schedules
Ei tenttiä
Ei uusintamahdollisuutta
Completion alternatives
Ahot-menettelystä sovittava vastuuopettajan kanssa
Student workload
Projekti (verkkojutut, suunnittelu): 40h
Tehtävät: 84h
muu: n 10h
Content scheduling
uutinen eri medioissa - monimediainen uutinen
Verkkokirjoittaminen
verkkojuttu. Hyvän jutun tunnusmerkit
Verkkolehden juttutyypit
Harjoitukset: ideointi, havainnon jalostaminen juttusuunnitelmiksi
aihe, näkökulman valinta, peruskysymykset, hypoteesi, lähteet, kohderyhmät
uutishankinta / tutkiva journalismi -> tiedonhankinta, lähteet ja lähdekritiikki
faktantarkistus
journalistinen kuva
haastattelun perusteet
juttutehtävä
loppupalaute
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät
Projektityö
Enrollment
29.11.2021 - 31.01.2022
Timing
12.01.2022 - 18.02.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 35
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Sami Huohvanainen
- Mika Säteri
- Sampsa Huttunen
- Taku Kaskela
Teacher in charge
Sami Huohvanainen
Groups
-
KXC_AVOIN_K2022Film and Television, open UAS students, spring 2022
-
KXC21S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
-
KXC21_AKXC21, ryhmä A
Objective
Opiskelija tietää journalismin tehtävän ja merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tietää journalistisen työprosessin perusteet. Opiskelija tietää ajankohtaisten asioiden ja uutisten jatkuvan seurannan merkityksen.
Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija tietää haastattelutekniikan perusteet. Opiskelija osaa arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija tietää, miten monimutkaista tietoa jäsennetään selkeäksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa jalostaa juttuideoita, arvioida niitä ja antaa palautetta sisällöistä.
Opiskelija tuntee verkkomedian ja sosiaalisen median erityispiirteitä. Opiskelija osaa tuottaa ja julkaista journalistista sisältöä verkkoon. Opiskelija tuntee äänen, valokuvan ja liikkuvan kuvan julkaisun periaatteet verkossa. Opiskelija tuntee uutisten muokkaamisen eri jakelumuotoihin sopivaksi.
Content
- havainnointi
- tiedonhankinta ja lähdekritiikki (journalismissa)
- haastattelutekniikka
- uutisen rakenne eri medioissa
- verkkomedian ominaispiirteet
- journalististen tekstilajien ominaispiirteet
- journalistinen kirjoittaminen
- julkaisualustat
Location and time
12.1.-16.2.2022, Hämeentie 135
Materials
Vapaaehtoinen, suositeltava kirjallisuus:
Kotilainen, Lauri. Parempi lehtijuttu
Media markkinoilla : johdatus joukkoviestintään ja sen tutkimuk
seen / Hannu Nieminen, Mervi Pantti.
Journalistisen kirjoittamisen perusteet / Aino Suhola, Seppo Turunen, Markku Varis ; [kuvitus ... Riitta Astikainen ... Timo Huhtala].
Painokoneet seis! : kertomuksia uuden journalismin ajasta / Johanna Vehkoo.
Teaching methods
Kontaktiopetus, luennot
Oppimistehtävät
Pienryhmätehtävät
Harjoitustehtävät
Harjoitusprojekti
Exam schedules
Ei tenttiä
Ei uusintamahdollisuutta
International connections
JSN ja Suomen journalistiliitto
Completion alternatives
Ahot-menettelystä sovittava vastuuopettajan kanssa
Student workload
Opiskelijan kuormitus yhteensä n. 135 h
Kontaktiopetus: n. 60h
Projekti (verkkojutut, suunnittelu): 40h
Tehtävät: 12h
Verkkotehtävä ja -palaute: 12h
muu: n 10h
Content scheduling
uutinen eri medioissa - monimediainen uutinen
Verkkokirjoittaminen
verkkojuttu. Hyvän jutun tunnusmerkit
Verkkolehden juttutyypit
Harjoitukset: ideointi, havainnon jalostaminen juttusuunnitelmiksi
aihe, näkökulman valinta, peruskysymykset, hypoteesi, lähteet, kohderyhmät
uutishankinta / tutkiva journalismi -> tiedonhankinta, lähteet ja lähdekritiikki
faktantarkistus
journalistinen kuva
haastattelun perusteet
juttutehtävä
loppupalaute
Further information
Tehtävät Moodle-työtilassa
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti