Journalismin ja verkkomedian perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: KM00EO27-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2022 - 30.09.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2022 - 18.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija tietää journalismin tehtävän ja merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tietää journalistisen työprosessin perusteet. Opiskelija tietää ajankohtaisten asioiden ja uutisten jatkuvan seurannan merkityksen.
Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija tietää haastattelutekniikan perusteet. Opiskelija osaa arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija tietää, miten monimutkaista tietoa jäsennetään selkeäksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa jalostaa juttuideoita, arvioida niitä ja antaa palautetta sisällöistä.
Opiskelija tuntee verkkomedian ja sosiaalisen median erityispiirteitä. Opiskelija osaa tuottaa ja julkaista journalistista sisältöä verkkoon. Opiskelija tuntee äänen, valokuvan ja liikkuvan kuvan julkaisun periaatteet verkossa. Opiskelija tuntee uutisten muokkaamisen eri jakelumuotoihin sopivaksi.
Sisältö
- havainnointi
- tiedonhankinta ja lähdekritiikki (journalismissa)
- haastattelutekniikka
- uutisen rakenne eri medioissa
- verkkomedian ominaispiirteet
- journalististen tekstilajien ominaispiirteet
- journalistinen kirjoittaminen
- julkaisualustat
Työmuodot
Oppimistehtävät
Harjoitustehtävät
Harjoitusprojekti
Aika ja paikka
Verkkototeutus Moodlessa, auki syyslukukauden ajan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Vapaaehtoinen, suositeltava kirjallisuus:
Kotilainen, Lauri. Parempi lehtijuttu
Media markkinoilla : johdatus joukkoviestintään ja sen tutkimuk
seen / Hannu Nieminen, Mervi Pantti.
Journalistisen kirjoittamisen perusteet / Aino Suhola, Seppo Turunen, Markku Varis ; [kuvitus ... Riitta Astikainen ... Timo Huhtala].
Painokoneet seis! : kertomuksia uuden journalismin ajasta / Johanna Vehkoo.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot-menettelystä sovittava vastuuopettajan kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Ei uusintamahdollisuutta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projekti (verkkojutut, suunnittelu): 40h
Tehtävät: 84h
muu: n 10h
Sisällön jaksotus
uutinen eri medioissa - monimediainen uutinen
Verkkokirjoittaminen
verkkojuttu. Hyvän jutun tunnusmerkit
Verkkolehden juttutyypit
Harjoitukset: ideointi, havainnon jalostaminen juttusuunnitelmiksi
aihe, näkökulman valinta, peruskysymykset, hypoteesi, lähteet, kohderyhmät
uutishankinta / tutkiva journalismi -> tiedonhankinta, lähteet ja lähdekritiikki
faktantarkistus
journalistinen kuva
haastattelun perusteet
juttutehtävä
loppupalaute
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät
Projektityö
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.