Siirry suoraan sisältöön

Journalismin ja verkkomedian perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: KM00EO27-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

12.01.2022 - 18.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sami Huohvanainen
  • Mika Säteri
  • Sampsa Huttunen
  • Taku Kaskela

Vastuuopettaja

Sami Huohvanainen

Ryhmät

  • KXC_AVOIN_K2022
    ETV Avoin AMK opiskelijat, kevät 2022
  • KXC21S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
  • KXC21_A
    KXC21, ryhmä A

Tavoitteet

Opiskelija tietää journalismin tehtävän ja merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tietää journalistisen työprosessin perusteet. Opiskelija tietää ajankohtaisten asioiden ja uutisten jatkuvan seurannan merkityksen.

Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija tietää haastattelutekniikan perusteet. Opiskelija osaa arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija tietää, miten monimutkaista tietoa jäsennetään selkeäksi kokonaisuudeksi.

Opiskelija osaa jalostaa juttuideoita, arvioida niitä ja antaa palautetta sisällöistä.

Opiskelija tuntee verkkomedian ja sosiaalisen median erityispiirteitä. Opiskelija osaa tuottaa ja julkaista journalistista sisältöä verkkoon. Opiskelija tuntee äänen, valokuvan ja liikkuvan kuvan julkaisun periaatteet verkossa. Opiskelija tuntee uutisten muokkaamisen eri jakelumuotoihin sopivaksi.

Sisältö

- havainnointi
- tiedonhankinta ja lähdekritiikki (journalismissa)
- haastattelutekniikka
- uutisen rakenne eri medioissa
- verkkomedian ominaispiirteet
- journalististen tekstilajien ominaispiirteet
- journalistinen kirjoittaminen
- julkaisualustat

Aika ja paikka

12.1.-16.2.2022, Hämeentie 135

Oppimateriaalit

Vapaaehtoinen, suositeltava kirjallisuus:
Kotilainen, Lauri. Parempi lehtijuttu
Media markkinoilla : johdatus joukkoviestintään ja sen tutkimuk
seen / Hannu Nieminen, Mervi Pantti.
Journalistisen kirjoittamisen perusteet / Aino Suhola, Seppo Turunen, Markku Varis ; [kuvitus ... Riitta Astikainen ... Timo Huhtala].
Painokoneet seis! : kertomuksia uuden journalismin ajasta / Johanna Vehkoo.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, luennot
Oppimistehtävät
Pienryhmätehtävät
Harjoitustehtävät
Harjoitusprojekti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä
Ei uusintamahdollisuutta

Kansainvälisyys

JSN ja Suomen journalistiliitto

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot-menettelystä sovittava vastuuopettajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kuormitus yhteensä n. 135 h
Kontaktiopetus: n. 60h
Projekti (verkkojutut, suunnittelu): 40h
Tehtävät: 12h
Verkkotehtävä ja -palaute: 12h
muu: n 10h

Sisällön jaksotus

uutinen eri medioissa - monimediainen uutinen
Verkkokirjoittaminen
verkkojuttu. Hyvän jutun tunnusmerkit
Verkkolehden juttutyypit
Harjoitukset: ideointi, havainnon jalostaminen juttusuunnitelmiksi
aihe, näkökulman valinta, peruskysymykset, hypoteesi, lähteet, kohderyhmät
uutishankinta / tutkiva journalismi -> tiedonhankinta, lähteet ja lähdekritiikki
faktantarkistus
journalistinen kuva
haastattelun perusteet
juttutehtävä
loppupalaute

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävät Moodle-työtilassa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja tietää aineiston kriittisen arvioinnin merkityksen. Opiskelija jäsentelee tietoa journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Opiskelija osaa havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa hyvin. Opiskelija jäsentelee tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa monipuolisesti havainnoida, ideoida, hankkia tietoa ja valita näkökulman journalistiseen työhönsä. Opiskelija osaa kiitettävästi haastatella ja arvioida tiedonhankinnassa saamaansa aineistoa kriittisesti. Opiskelija jäsentelee monimutkaista tietoa selkeiksi journalistisiksi kokonaisuuksiksi, jalostaa juttuideoitaan ja antaa rakentavasti palautetta sisällöistä. Opiskelija osaa tuottaa itsenäisesti monimediaista journalistista sisältöä verkkoon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti