Mielenterveys ja päihteetLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EP09
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Taina Valkeapää
- Taina Konttinen
Ryhmät
-
SXH23K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Aika ja paikka
Torstai 22.8. klo 9 - 11.45 (MPA4015): Orientaatio + Mielenterveyden osatekijät / Taina V
Keskiviikko 28.8. klo 9 - 11.45 (MPC4012): Päihdetyön historia+riippuvuusilmiöt / Taina K.
Tiistai 3.9. klo 9-11.45 (MPA6020): Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus / Taina V.
Perjantai 6.9. klo 9-11.45 (MPA5025): Vierailija + Ehkäisevä, haittoja korjaava ja ylläpitävä sekä kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö/ Taina K.
Maanantai 9.9. klo 12.45-16 (MPA5025): Mielenterveyden häiriöt / Taina V.
Maanantai 16.9. klo 9-12 (MPD1002): Seminaari / Taina K. & Taina V.
Torstai 19.9. klo 9-11.45 (MPB4004): Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä / Taina K.
Keskiviikko 25.9. klo 9-11.45 (MPA2010): Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu / Taina V.
Maanantai 30.9. klo 9.30-11.45 (MPB6023): TENTTI / Taina K.
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALI, HUOM. PÄIVITTYY ENNEN OPINTOJAKSON ALKUA!
1) Luennot
2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32; 182-223; 224-298. Löytyy myös e-kirjana.
3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162; 246-268; 316-333; 335-350; 466-492. Löytyy myös e-kirjana.
4) Sauli Suominen: Asiakaslähtöisyys ja vaikeassa elämäntilanteessa oleva asiakas. Teoksessa Janika Lindström & Kimmo Kumlander (toim.) Kokemuksen politiikka. Ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja toipumisesta sekä päihdetyöstä. s.41-51. Verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167010/Laurea%20julkaisut%20109.pdf?sequence=2&isAllowed=y
5) Rissanen, A. (2022). Suomalaisen laitospsykiatrian historiaa. Teoksessa S. Jäntti, K. Heimonen, S. Kuuva, K. Maanmieli, & A. Rissanen (toim.), Kokemuksia mielisairaalasta: muistoihin kaivertuneet tilat (sivut 65-86). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Linkki artikkeliin: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/83684/1/kokemuksia-mielisairaalasta_s65-86.pdf
6) LAIT: Terveydenhuoltolaki 1326/2010; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014; Mielenterveyslaki 1116/1990; Päihdehuoltolaki 1308/2014.
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luennoille valmistavien tehtävien tekeminen
Tentti
Oppimistehtävä
Rahapelaaminen puheeksi -verkkokoulu (2h)
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin sekä oppimistehtävän hyväksyttyä arviointia sekä verkkokoulun suorittamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämävierailijat, oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Maanantai 30.9. klo 9.30-11.45 (MPB6023): TENTTI / Taina K.
Uusintatenteistä ilmoitetaan myöhemmin
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen toteutus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 tuntia
Luennot n. 26 tuntia
Tenttiin valmistautuminen ja muut kirjalliset/valmistavat tehtävät n. 110 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Torstai 22.8. klo 9 - 11.45 (MPA4015): Orientaatio + Mielenterveyden osatekijät / Taina V
Keskiviikko 28.8. klo 9 - 11.45 (MPC4012): Päihdetyön historia+riippuvuusilmiöt / Taina K.
Tiistai 3.9. klo 9-11.45 (MPA6020): Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus / Taina V.
Perjantai 6.9. klo 9-11.45 (MPA5025): Vierailija + Ehkäisevä, haittoja korjaava ja ylläpitävä sekä kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö/ Taina K.
Keskiviikko 11.9. klo 9 - 11.45 (MPA5025): Mielenterveyden häiriöt / Taina V.
Maanantai 16.9. klo 9-12 (MPD1002): Seminaari / Taina K. & Taina V.
Torstai 19.9. klo 9-11.45 (MPB4004): Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä / Taina K.
Keskiviikko 25.9. klo 9-11.45 (MPA2010): Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu / Taina V.
Maanantai 30.9. klo 9.30-11.45 (MPB6023): TENTTI / Taina K.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-5:
Tentti (0-5)
Itsenäinen tehtävä (hyv-hyl)
Verkkokoulutus (hyv-hyl)
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Taina Valkeapää
- Taina Konttinen
Ryhmät
-
SXH23K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Aika ja paikka
Tiistai 20.8. klo 12.45-16 / Taina V. (MPB6008) Orientaatio; Mielenterveyden osatekijät
Keskiviikko 21.8. 9-11.45 / Taina V. (MPA5021) Mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatiot
Torstai 5.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008) Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
Tiistai 17.9. klo 9-11.45 / Taina K. (MPA5020) TENTTI
Torstai 26.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008) Päihdetyön historia ja riippuvuudet
Perjantai 27.9. klo 12.45-16 / Taina V. (MPA6021) Ryhmätyöseminaari: Mielenterveys- ja päihdetyö eri asiakasryhmien kanssa
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus / HUOM! Päivittyy ennen opintojakson alkua!!
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. Luku 7 Keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja niiden hoitotyö (s. 224-298). Löytyy myös e-kirjana.
Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. Luku 3 Päihteet ja niiden käyttö ja luku 4 Riippuvuuskäyttäytyminen (s. 61-130). Löytyy myös e-kirjana.
Rissanen, A. (2022). Suomalaisen laitospsykiatrian historiaa. Teoksessa S. Jäntti, K. Heimonen, S. Kuuva, K. Maanmieli, & A. Rissanen (toim.), Kokemuksia mielisairaalasta: muistoihin kaivertuneet tilat (sivut 65-86). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Linkki artikkeliin: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/83684/1/kokemuksia-mielisairaalasta_s65-86.pdf
Lainsäädäntö:
Terveydenhuoltolaki 1326/2010
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Mielenterveyslaki 1116/1990
Päihdehuoltolaki 1308/2014
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus (EI TULE TENTTIIN, MUTTA HELPOTTAA LAINSÄÄDÄNNÖN LUKEMISTA)
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Tentti
Itsenäinen tehtävä / ryhmätehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset opintokäynnit ja vierailijat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tiistai 17.9. klo 9-11.45 / Taina K. (MPA5020) TENTTI
Uusintakerrat ilmoitetaan myöhemmin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Taina Konttinen).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Tiistai 20.8. klo 12.45-16 / Taina V. (MPB6008)
Keskiviikko 21.8. 9-11.45 / Taina V. (MPA5021)
Torstai 5.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008)
Tiistai 17.9. klo 9-11.45 / Taina K. (MPA5020) TENTTI
Torstai 26.9. klo 12.45-16 / Taina K. (MPB6008)
Perjantai 27.9. klo 12.45-16 / Taina V. (MPA6021)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät (hyv./hyl.)
Tentti (0-5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Metropolian yleiset arviointikriteerit:
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Taina Valkeapää
- Taina Konttinen
Ryhmät
-
SXH23K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Aika ja paikka
26.08.2024 14.00 - 15.30 Orientaatio opintojaksoon; Zoom
Oppimateriaalit
MATERIAALI, HUOM. PÄIVITTYY ENNEN OPINTOJAKSON ALKUA!
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32; 182-223; 224-298. Löytyy myös e-kirjana.
Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162; 246-268; 316-333; 335-350; 466-492. Löytyy myös e-kirjana.
Sauli Suominen: Asiakaslähtöisyys ja vaikeassa elämäntilanteessa oleva asiakas. Teoksessa Janika Lindström & Kimmo Kumlander (toim.) Kokemuksen politiikka. Ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja toipumisesta sekä päihdetyöstä. s.41-51. Verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167010/Laurea%20julkaisut%20109.pdf?sequence=2&isAllowed=y
LAIT: Terveydenhuoltolaki 1326/2010; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014; Mielenterveyslaki 1116/1990; Päihdehuoltolaki 1308/2014.
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus
Opetusmenetelmät
Tiedot tarkentuvat myöhemmin.
Tentti
Oppimistehtävä
Rahapelaaminen puheeksi -verkkokoulu (2h)
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin sekä oppimistehtävän hyväksyttyä arviointia sekä verkkokoulun suorittamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämävierailijat, oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodle-tentti;
Uusintatenteistä ilmoitetaan myöhemmin
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen toteutus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 tuntia
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-5:
Tentti (0-5)
Itsenäinen tehtävä (0-5)
Verkkokoulutus (hyv-hyl)
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
Opettaja
- Taina Valkeapää
Ryhmät
-
SXG22S1Degree Programme in Social Services päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Aika ja paikka
29.1.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
5.2.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
7.2.2024 8.45-11.45(Taina V.)
14.2.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
16.2.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
22.2.2024 12.45-16.00 (Taina V.)
29.2.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
6.3.2024 8.45-11.45 (Taina V.)
Oppimateriaalit
Terveyden huoltolaki
Sosiaalihuoltolaki
Mielenterveyslaki
Päihdehuoltolaki
Laki ehkäisevästä päihdetyöstä
Luennoilla ja oppimistehtävissä esitetty materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, lähiopetus
Yksilölliset oppimistehtävät
Ryhmätyö
Huom. muutokset mahdollisia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä; yksilölliset oppimsitehtävät. Palautettuja oppimistehtäviä ei voi uusia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
3. periodi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heli Määttänen
- Taina Konttinen
Ryhmät
-
SXH22S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Aika ja paikka
Opintojakson aloitus, itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän ohjeistus tiistaina 16.1.2024 klo 12-14.
Oppimateriaalit
Päivittyy vielä ennen opintojakson alkua!
Materiaalina mm.
1) Luennot
2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32; 182-223; 224-298. Löytyy myös e-kirjana.
3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162; 246-268; 316-333; 335-350; 466-492. Löytyy myös e-kirjana.
4) LAIT: Terveydenhuoltolaki 1326/2010; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014; Mielenterveyslaki 1116/1990; Päihdehuoltolaki 1308/2014.
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus
Opetusmenetelmät
Orientaatioluento zoomissa.
Laaja kirjallinen, itsenäisesti tehtävä oppimistehtävä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen toteutus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aloitus, itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän ohjeistus tiistaina 16.1.2024 klo 12-14.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-5.
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
21.12.2023 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heli Määttänen
- Taina Konttinen
Ryhmät
-
SXH22S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Aika ja paikka
Keskiviikko 10.1. 12.45 - 16 (MPA6020): Orientaatio + Mielenterveyden osatekijät / Heli
Torstai 11.1. 12.45 - 16 (MPA6020): Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus / Heli
Keskiviikko 17.1. 8.30-11.45 (MPA6020): Mielenterveyden häiriöt / Heli
Tiistai 23.1. 8.30 - 11.45 (MPA6020): Vierailija + päihdetyön historia / Heli & Taina
Keskiviikko 31.1. 9-11.45 (MPA6020): Vierailija + Ehkäisevä, haittoja korjaava ja ylläpitävä sekä kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö/ Taina
Keskiviikko 7.2. 9-11.45 (MPA6020): Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä / Taina
Tiistaina 27.2. 12.15 - 13.45 (MPA6020): Riippuvuusilmiöt / Taina
Tiistai 5.3. 12.45 - 16 (MPA6009): Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu / Heli
Torstai 7.3. 13-16 (MPC4012): TENTTI
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
1) Luennot
2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32; 182-223; 224-298. Löytyy myös e-kirjana.
3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162; 246-268; 316-333; 335-350; 466-492. Löytyy myös e-kirjana.
4) Sauli Suominen: Asiakaslähtöisyys ja vaikeassa elämäntilanteessa oleva asiakas. Teoksessa Janika Lindström & Kimmo Kumlander (toim.) Kokemuksen politiikka. Ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja toipumisesta sekä päihdetyöstä. s.41-51. Verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167010/Laurea%20julkaisut%20109.pdf?sequence=2&isAllowed=y
5) LAIT: Terveydenhuoltolaki 1326/2010; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014; Mielenterveyslaki 1116/1990; Päihdehuoltolaki 1308/2014.
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus (EI TULE TENTTIIN, MUTTA HELPOTTAA LAINSÄÄDÄNNÖN LUKEMISTA)
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luennoille valmistavien tehtävien tekeminen
Tentti
Oppimistehtävä
Rahapelaaminen puheeksi -verkkokoulu (2h)
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin sekä oppimistehtävän hyväksyttyä arviointia sekä verkkokoulun suorittamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämävierailijat, oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Torstai 7.3. 13-16 (MPC4012): TENTTI
Uusintatenteistä ilmoitetaan myöhemmin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen toteutus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 tuntia
Luennot n. 26 tuntia
Tenttiin valmistautuminen ja muut kirjalliset/valmistavat tehtävät n. 110 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Keskiviikko 10.1. 12.45 - 16 (MPA6020): Orientaatio + Mielenterveyden osatekijät / Heli
Torstai 11.1. 12.45 - 16 (MPA6020): Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus / Heli
Keskiviikko 17.1. 8.30-11.45 (MPA6020): Mielenterveyden häiriöt / Heli
Tiistai 23.1. 8.30 - 11.45 (MPA6020): Vierailija + päihdetyön historia / Heli & Taina
Keskiviikko 31.1. 9-11.45 (MPA6020): Vierailija + Ehkäisevä, haittoja korjaava ja ylläpitävä sekä kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö/ Taina
Keskiviikko 7.2. 9-11.45 (MPA6020): Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä / Taina
Tiistaina 27.2. 12.30 - 13.45 (MPA6020): Riippuvuusilmiöt / Taina
Tiistai 5.3. 12.45 - 16 (MPA6009): Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu / Heli
Torstai 7.3. 13-16 (MPC4012): TENTTI
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-5:
Tentti (0-5)
Itsenäinen tehtävä (hyv-hyl)
Verkkokoulutus (hyv-hyl)
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Taina Valkeapää
Ryhmät
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Aika ja paikka
21.8.2023 08.45 - 11.45 Orientaatio; Mielenterveyden osatekijät
28.8.2023 08.45 - 11.45 Mielenterveystyön historiaa; Normaalius/poikkeavuus
30.8.2023 08.45 - 11.45 Mielenterveyden häiriöt
11.9.2023 08.45 - 11.45 ITSENÄINEN TYÖSKENTELY ESIM. RYHMÄTÖIDEN EDISTÄMINEN
15.9.2023 08.45 - 11.45 Riippuvuusilmiöt; Päihde- ja riippuvuushäiriöt
19.9.2023 08.45 - 11.45 Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö
22.9.2023 08.45 - 11.45 Lainsäädäntö; mt- ja päihdepalvelut
26.9.2023 08.45 - 11.45 Työmenetelmiä: Huolen puheeksiotto & Motivoiva haastattelu
3.10.2023 09.00 - 12.00 TENTTI
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
1) Luennot
2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32; 182-223; 224-298. Löytyy myös e-kirjana.
3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162; 246-268; 316-333; 335-350; 466-492. Löytyy myös e-kirjana.
4) LAIT: Terveydenhuoltolaki 1326/2010; Sosiaalihuoltolaki 1301/2014; Mielenterveyslaki 1116/1990; Päihdehuoltolaki 1308/2014.
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus (EI TULE TENTTIIN, MUTTA HELPOTTAA LAINSÄÄDÄNNÖN LUKEMISTA)
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille
Tentti
Ryhmätyö
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin sekä ryhmätehtävän hyväksyttyä arviointia.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämävierailijat; oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
3.10.2023 klo 9-12
Uusintatentit sosiaali- ja terveysalan yleiset uusinnat. Sosiaali- ja terveysalalla uusintaan ilmoittaudutaan Opiskelijan työpöydällä eHOPS-järjestelmän Uusinta- ja korotustentit (massatentit) -välilehdeltä.
Ti 14.11. klo 16.30 – 20.00 SU202310 (ilmoittautumisaika 6.10. – 26.10.)
Ma 11.12. klo 16.30 – 20.00 SU202311 (ilmoittautumisaika 30.10. – 22.11.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen toteutus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 tuntia
Luennot n. 24 tuntia
Tenttiin valmistautuminen ja ryhmätyö n. 110 tuntia
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-5:
Tentti (0-5)
Ryhmätyö (hyväksytty-hylätty) — voi nostaa arvosanaa
Arviointikriteerit Metropolian yleiset arviointikriteerit.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Taina Valkeapää
Ryhmät
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Aika ja paikka
Opintojakson aloitus ja tehtävän ohjeistus ke 23.8.23 klo 13.00-14.15 Zoomissa. Linkki lähetetään tiedotteena sähköpostiin lähempänä ajankohtaa.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus annetaan tehtävänannon yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Laaja kirjallinen oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä; kirjallinen oppimistehtävä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Opintojakso koostuu kokonaisuudessaan itsenäisestä työskentelystä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-5
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Taina Valkeapää
Ryhmät
-
SXH22K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Aika ja paikka
Tiistai 29.8. klo 12.45-16 (MPA4010): Orientaatio
Maanantai 11.9. klo 10.30-16 (MPA2019): Tentti + Opetus
Keskiviikkona 4.10. klo 12.45-16 (MPA4018):
Perjantai 6.10. klo 8.30-11.45 (MPA5015)
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. Luku 7 Keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja niiden hoitotyö (s. 224-298). Löytyy myös e-kirjana.
Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. Luku 3 Päihteet ja niiden käyttö ja luku 4 Riippuvuuskäyttäytyminen (s. 61-130). Löytyy myös e-kirjana.
Rissanen, A. (2022). Suomalaisen laitospsykiatrian historiaa. Teoksessa S. Jäntti, K. Heimonen, S. Kuuva, K. Maanmieli, & A. Rissanen (toim.), Kokemuksia mielisairaalasta: muistoihin kaivertuneet tilat (sivut 65-86). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Linkki artikkeliin: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/83684/1/kokemuksia-mielisairaalasta_s65-86.pdf
Lainsäädäntö:
Terveydenhuoltolaki 1326/2010
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Mielenterveyslaki 1116/1990
Päihdehuoltolaki 1308/2014
HUOM. Mt- ja päihdelainsäädännön uudistusta (1.1.2023 alkaen) avaa seuraava sivusto: https://stm.fi/mielenterveys-ja-paihdelainsaadannon-uudistus (EI TULE TENTTIIN, MUTTA HELPOTTAA LAINSÄÄDÄNNÖN LUKEMISTA)
Opetusmenetelmät
luennot, tentti ja ryhmätehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset opintokäynnit ja vierailijat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 11.9.2023 klo 10.30-12.
Uusintatentit sosiaali- ja terveysalan yleiset uusinnat. Sosiaali- ja terveysalalla uusintaan ilmoittaudutaan Opiskelijan työpöydällä eHOPS-järjestelmän Uusinta- ja korotustentit (massatentit) -välilehdeltä.
Ma 16.10. klo 16.30 – 20.00 SU202309 (ilmoittautuminen 13.9. – 29.9.)
Ti 14.11. klo 16.30 – 20.00 SU202310 (ilmoittautuminen 6.10. – 26.10.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Taina Valkeapää).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu SXH22K2 opiskelijoille.
Opettaja: Taina Valkeapää
Aikataulu:
Tiistai 29.8. klo 12.45-16 (MPA4010): Orientaatio
Maanantai 11.9. klo 10.30-16 (MPA2019): Tentti + Opetus
Keskiviikkona 4.10. klo 12.45-16 (MPA4018): Opetus
Perjantai 6.10. klo 8.30-11.45 (MPA5015): Opetus
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät (hyv./hyl.)
Tentti (0-5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Metropolian yleiset arviointikriteerit:
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heli Määttänen
Ryhmät
-
SXH21S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Aika ja paikka
Myllypuron kampus (MPA5020), vierailukohteet
12.1. klo 12.45-16.00
16.1. klo 8.30-11.45
25.1. klo 12.45-16.00 (itsenäinen / ryhmätyöskentely)
3.2. klo 8.30-11.45
6.2. klo 9.00-12.00 (itsenäinen / ryhmätyöskentely)
14.2. klo 12.45-16.00
23.2. klo 9-10.30 TENTTI
28.2. klo 9.00-12.00 Monenlaiset elämät -seminaari
2.3. klo 8.30-11.45
Oppimateriaalit
Materiaali tarkennetaan luennoilla
Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Päihdehuoltolaki (17.1.1986/41)
Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (3.4.1987/380)
Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (18.9.1987/759)
Sosiaali ja terveysministeriö: Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030
Kuhanen, Oittinen, Kanerva, Seuri, Schubert 2013: Mielenterveyshoitotyö s. 16-34, 93-103
Materiaali opintojakson sisällön mukaisin osin:
Päihdelinkki.fi
mieli.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/mielenterveys
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/mielenterveyspalvelut
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/paihdepalvelut
Moodlessa jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Työmuodot tarkentuvat myöhemmin
Lähiopetus kampuksella
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Opintokäynnit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset opintokäynnit ja vierailijat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Tentti.
Mikäli opiskelija ei osallistu ja palauta arvioitavia oppimistehtäviä, opintojakso jää suorittamatta.
Uusintatentit 25.4. ja 8.5.2023
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Heli Määttänen).
- Opintojakson valinnainen suoritustapa: itsenäinen toteutus SX00EP09-3006
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Ilmoittautuminen on sitova ja toteutuksen vaihtaminen ei ole mahdollista ilmoittautumisen jälkeen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät (hyv./hyl.)
Tentti (0-5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Metropolian yleiset arviointikriteerit:
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
Opettaja
- LeighAnne Rauhala
Ryhmät
-
SXG21S1Degree Programme in Social Services päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heli Määttänen
Ryhmät
-
SXH21S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.
Sisältö
Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Aika ja paikka
Itsenäinen opiskelu, vierailukohteet
Myllypuron kampus:
11.1. klo 12.45-16.00
15.2. klo 8.30-11.45
28.2. klo 9.00-12.00 Monenlaiset elämät -seminaari
Oppimateriaalit
Materiaali tarkennetaan luennoilla
Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Päihdehuoltolaki (17.1.1986/41)
Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (3.4.1987/380)
Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (18.9.1987/759)
Sosiaali ja terveysministeriö: Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030
Kuhanen, Oittinen, Kanerva, Seuri, Schubert 2013: Mielenterveyshoitotyö s. 16-34, 93-103
Materiaali opintojakson sisällön mukaisin osin:
Päihdelinkki.fi
mieli.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/mielenterveys
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/mielenterveyspalvelut
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/paihdepalvelut
OMAssa jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Työmuodot tarkentuvat myöhemmin
Lähiopetus kampuksella
Itsenäinen opiskelu
Opintokäynnit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset opintokäynnit ja/tai vierailijat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Mikäli opiskelija ei palauta arvioitavia oppimistehtäviä, opintojakso jää suorittamatta.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Heli Määttänen).
- Opintojakson valinnainen suoritustapa: lähiopetuksen toteutus SX00EP09-3003
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Ilmoittautuminen on sitova ja toteutuksen vaihtaminen ei ole mahdollista ilmoittautumisen jälkeen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät (0-5)
Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
Osallistuminen monenlaiset elämät -seminaariin
Metropolian yleiset arviointikriteerit:
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi.