Siirry suoraan sisältöön

Projekti 3 Pientalon rakennusuunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: TR00FH61

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy pientalojen arkkitehtuuriin ja suunnittelee puurakenteisen pientalon.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa rakennussuunnittelutehtävissä periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestävä puurakenteinen pientalo. Opiskelija osaa suunnitella rakennuksesta ja sen lähiympäristöstä arkkitehtonisesti eheän kokonaisuuden. Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurijulkaisuja ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä ilmaisunsa tukena.
Opiskelija ymmärtää puurakenteisen pientalon erityispiirteet ja osaa huomioida ne rakennussuunnittelijan tehtävissä.
Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa puurakenteisen pientalon suunnittelutehtävään liittyviä määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija hallitse puurakenteisen pientalon suunnitteluprosessin. Hän osaa laatia ehdotuksestaan ammattialalle tyypillisen esitysmateriaalin ja esitellä oman ehdotuksensa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti puurakenteisen pientalon arkkitehtuuriin ja rakennussuunnitteluun liittyviä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.

Sisältö

Keskeiset käsitteet.
Pientalon rakennussuunnittelun periaatteet.
Puurakenteisen pientalon erityispiirteet.
Pientaloarkkitehtuuri.
Kestävyyden periaatteet.
Pientalon suunnitteluprosessi.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku.
Oleelliset määräykset ja ohjeet.
Ilmiölähtöinen projektioppiminen työelämää simuloivassa yhteisössä ja ympäristössä.
Ryhmätyöskentely.
Referenssi- ja mallityöskentely.
Viitesuunnitelman laatiminen (ehdotussuunnitteluvaihe, luonnostasoiset piirustukset).

Esitietovaatimukset

Kaikki rakennusarkkitehtuurin edeltävät projektikurssit, rakennusopin ja materiaaliopin kurssit sekä rakennussuunnittelun perusteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kiinteistö- ja rakennusala

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jorma Lehtinen
  • Jarkko Könönen
  • Kaisa Hyyti
Ryhmät
  • TXR23S1
    Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy pientalojen arkkitehtuuriin ja suunnittelee puurakenteisen pientalon.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa rakennussuunnittelutehtävissä periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestävä puurakenteinen pientalo. Opiskelija osaa suunnitella rakennuksesta ja sen lähiympäristöstä arkkitehtonisesti eheän kokonaisuuden. Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurijulkaisuja ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä ilmaisunsa tukena.
Opiskelija ymmärtää puurakenteisen pientalon erityispiirteet ja osaa huomioida ne rakennussuunnittelijan tehtävissä.
Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa puurakenteisen pientalon suunnittelutehtävään liittyviä määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija hallitse puurakenteisen pientalon suunnitteluprosessin. Hän osaa laatia ehdotuksestaan ammattialalle tyypillisen esitysmateriaalin ja esitellä oman ehdotuksensa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti puurakenteisen pientalon arkkitehtuuriin ja rakennussuunnitteluun liittyviä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.

Sisältö

Keskeiset käsitteet.
Pientalon rakennussuunnittelun periaatteet.
Puurakenteisen pientalon erityispiirteet.
Pientaloarkkitehtuuri.
Kestävyyden periaatteet.
Pientalon suunnitteluprosessi.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku.
Oleelliset määräykset ja ohjeet.
Ilmiölähtöinen projektioppiminen työelämää simuloivassa yhteisössä ja ympäristössä.
Ryhmätyöskentely.
Referenssi- ja mallityöskentely.
Viitesuunnitelman laatiminen (ehdotussuunnitteluvaihe, luonnostasoiset piirustukset).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Esitietovaatimukset

Kaikki rakennusarkkitehtuurin edeltävät projektikurssit, rakennusopin ja materiaaliopin kurssit sekä rakennussuunnittelun perusteet.