Siirry suoraan sisältöön

Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FH61-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
25.08.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jorma Lehtinen
Jarkko Könönen
Karoliina Hoppu
Ryhmät
TXR24S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00FH61

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 27.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 03.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 10.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 17.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 24.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 01.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 08.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 22.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 29.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 05.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 12.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 19.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 26.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 03.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 10.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 3 Pientalon rakennusuunnittelu TR00FH61-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy pientalojen arkkitehtuuriin ja suunnittelee puurakenteisen pientalon.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa rakennussuunnittelutehtävissä periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestävä puurakenteinen pientalo. Opiskelija osaa suunnitella rakennuksesta ja sen lähiympäristöstä arkkitehtonisesti eheän kokonaisuuden. Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurijulkaisuja ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä ilmaisunsa tukena.
Opiskelija ymmärtää puurakenteisen pientalon erityispiirteet ja osaa huomioida ne rakennussuunnittelijan tehtävissä.
Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa puurakenteisen pientalon suunnittelutehtävään liittyviä määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija hallitse puurakenteisen pientalon suunnitteluprosessin. Hän osaa laatia ehdotuksestaan ammattialalle tyypillisen esitysmateriaalin ja esitellä oman ehdotuksensa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti puurakenteisen pientalon arkkitehtuuriin ja rakennussuunnitteluun liittyviä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.

Sisältö

Keskeiset käsitteet.
Pientalon rakennussuunnittelun periaatteet.
Puurakenteisen pientalon erityispiirteet.
Pientaloarkkitehtuuri.
Kestävyyden periaatteet.
Pientalon suunnitteluprosessi.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku.
Oleelliset määräykset ja ohjeet.
Ilmiölähtöinen projektioppiminen työelämää simuloivassa yhteisössä ja ympäristössä.
Ryhmätyöskentely.
Referenssi- ja mallityöskentely.
Viitesuunnitelman laatiminen (ehdotussuunnitteluvaihe, luonnostasoiset piirustukset).

Aika ja paikka

Läsnäopetuksena päivisin syylukukauden ajan.

Oppimateriaalit

Asuntosuunnittelua käsittelevät RT-kortit.
Arkkitehtilehtien ja -kirjojen asumista käsittelevät julkaisut.
Tarkempi listaus ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustyön ohjattu tekeminen viikoittain lähiopetuksena.
Tiimi-ja yksilötehtäviä.
Lopussa yksilöharjoitustyön palautus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suorittaminen vaatii opiskelijalta itsenäistä työskentelyä ja ajankäytön suunnittelua.
Ajankäyttö 5 op x 27 h = 135 h

Sisällön jaksotus

Kurssi etenee tasaisesti lukukauden aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus luennoilla ja lähiopetuksessa vähintään 80%.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko ja arvioinnin yleiset perusteet ks. opintojakson kuvaus.

Esitietovaatimukset

Kaikki rakennusarkkitehtuurin edeltävät projektikurssit, rakennusopin ja materiaaliopin kurssit sekä rakennussuunnittelun perusteet.

Toteutustavat

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena.
Sisältö omaksutaan ja osaamistavoitteet saavutetaan tekemällä rakennussuunnitteluprojekti.
Opiskelija toimii aktiivisena tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Siirry alkuun