Siirry suoraan sisältöön

Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: TR00FG88

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa laatia ehdotussuunnitelman vaativan suunnitteluluokan korjauskohteesta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee korjaussuunnittelussa tarvittavien esitietojen hankinnan ja osaa hyödyntää näitä korjaussuunnitelmassa.
Opiskelija osaa soveltaa korjausrakentamiseen kohdistuvia määräyksiä ja ohjeita korjaussuunnitelmassa.
Opiskelija tunnistaa olemassa olevan rakennuksen tekniset ja arkkitehtoniset ominaispiirteet sekä pystyy huomioimaan ne korjaussuunnitelmassa.
Opiskelija osaa analysoida olemassa olevan rakennuksen arkkitehtuuria ja ymmärtää sen vaikutuksen korjaussuunnitelmaan.
Opiskelija tunnistaa vanhoissa rakennuksissa käytettyjä rakenneratkaisuja ja tuntee niiden korjaustapoja.
Opiskelija pystyy yhdistämään keskeiset olemassa olevan rakennuksen materiaalit ja rakenteet uusiin materiaaleihin ja rakenteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen vaatimukset ja kiertotalouden vaatimuksia korjausrakentamisessa.

Sisältö

Vaativan korjauskohteen korjaussuunnitelma.
Olemassa olevan rakennuksen ja uuden suunnitelman arkkitehtuurin yhteensovittaminen.
Vaativuusluokat korjausrakentamisessa.
Lait, määräykset ja ohjeet korjausrakentamisessa.
Rakennejärjestelmät korjausrakentamisessa.
Rakennusmateriaalit korjausrakentamisessa.
Teknisten järjestelmien vaatimukset korjausrakentamisen suunnittelulle.
Korjausrakentamisen suunnittelu kestävän kehityksen ja kiertotalouden kannalta.

Esitietovaatimukset

Suoritettu kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman projektikurssit sekä rakennusopin perusteet sekä materiaaleista että rakenteista sekä Puu ja puurakentaminen kurssi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena.
Sisältö omaksutaan ja osaamistavoitteet saavutetaan tekemällä rakennussuunnitteluprojekti.
Opiskelija toimii aktiivisena tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.