Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00FG88-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 24.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 14.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Ryhmät
-
TXR23S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TR00FG88
Toteutuksella on 30 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 90 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 26.08.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 26.08.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 02.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 02.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 09.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 09.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 16.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 16.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 23.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 23.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 30.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 30.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 07.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 07.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 21.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 21.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 28.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 28.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 04.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 04.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 11.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 11.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 18.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 18.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 25.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 25.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 02.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 09.12.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 09.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 6 Rakennusten korjaus- ja muutossuunnittelu TR00FG88-3001 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa laatia ehdotussuunnitelman vaativan suunnitteluluokan korjauskohteesta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee korjaussuunnittelussa tarvittavien esitietojen hankinnan ja osaa hyödyntää näitä korjaussuunnitelmassa.
Opiskelija osaa soveltaa korjausrakentamiseen kohdistuvia määräyksiä ja ohjeita korjaussuunnitelmassa.
Opiskelija tunnistaa olemassa olevan rakennuksen tekniset ja arkkitehtoniset ominaispiirteet sekä pystyy huomioimaan ne korjaussuunnitelmassa.
Opiskelija osaa analysoida olemassa olevan rakennuksen arkkitehtuuria ja ymmärtää sen vaikutuksen korjaussuunnitelmaan.
Opiskelija tunnistaa vanhoissa rakennuksissa käytettyjä rakenneratkaisuja ja tuntee niiden korjaustapoja.
Opiskelija pystyy yhdistämään keskeiset olemassa olevan rakennuksen materiaalit ja rakenteet uusiin materiaaleihin ja rakenteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen vaatimukset ja kiertotalouden vaatimuksia korjausrakentamisessa.
Sisältö
Vaativan korjauskohteen korjaussuunnitelma.
Olemassa olevan rakennuksen ja uuden suunnitelman arkkitehtuurin yhteensovittaminen.
Vaativuusluokat korjausrakentamisessa.
Lait, määräykset ja ohjeet korjausrakentamisessa.
Rakennejärjestelmät korjausrakentamisessa.
Rakennusmateriaalit korjausrakentamisessa.
Teknisten järjestelmien vaatimukset korjausrakentamisen suunnittelulle.
Korjausrakentamisen suunnittelu kestävän kehityksen ja kiertotalouden kannalta.
Aika ja paikka
Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Annetaan luentojen yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Kurssityö
Alkutentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyö tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Jos kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki aikaisemmat projektikurssit pitää olla suoritettu ennen kuin opiskelija voidaan hyväksyä seuraavalle projektikurssille.
Kurssilla pääosassa on harjoitustyön tekeminen.
Katso tarvittaessa etäopetustoteutukseen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä ja henkilötietojen käsittelyssä käytettävistä järjestelmistä, ohjelmistoista, IT-sovelluksista ja sähköisistä työvälineistä Metropolian laajasta opiskelija- ja opintorekisterin tietosuojaselostuksesta (joka löytyy Omasta: Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Alkutentti,
Oppimistehtävät
Kurssin harjoitustyö
Jatkuva arviointi
Aktiivisuus lähiopetuksessa ja ohjauksissa
Esitietovaatimukset
Suoritettu kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman projektikurssit sekä rakennusopin perusteet sekä materiaaleista että rakenteista sekä Puu ja puurakentaminen kurssi.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena.
Sisältö omaksutaan ja osaamistavoitteet saavutetaan tekemällä rakennussuunnitteluprojekti.
Opiskelija toimii aktiivisena tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena.
Sisältö omaksutaan ja osaamistavoitteet saavutetaan tekemällä rakennussuunnitteluprojekti.
Opiskelija toimii aktiivisena tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.