Siirry suoraan sisältöön

Rakennusarkkitehtuuri - syventävät opinnot 1Laajuus (5 op)

Tunnus: TR00FG61

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa laatia määräysten mukaiset pääpiirustukset itse suunnittelemastaan rakennuksesta.
Opiskelija tuntee kansallisen lupakäytännön ja rakennussuunnittelijan tehtävät rakennusluvan hakemisessa.
Opiskelija tuntee pääpiirustusten yleiset vaatimukset ja osaa huomioida ne rakennuslupavaihetta edeltävissä rakennussuunnittelutehtävissä ja pääpiirustusten laadinnassa.
Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa pääpiirustusten esitystapaan ja sisältöön liittyviä määräyksiä ja ohjeita. Opiskelija osaa käyttää ammattialalle tyypillisiä lähteitä määräysten ja ohjeiden selvittämisessä.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti pääpiirustusten esitystapaa sekä piirustuksissa esitettyjä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä ammatillista toimintaa kehittäviä ratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.
Opiskelija osaa tarkastella opintojaksolla käsiteltäviä aiheita kriittisesti esteettisen, teknisen, toiminnallisen ja ekologisen kestävyyden näkökulmasta.

Sisältö

Aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet.
Pääpiirustusten laadintaan, esitystapaan ja esitettäviin sisältöihin liittyvät määräykset ja ohjeet.
Pääkaupunkiseudun rakennusvalvontojen yhteiset käytännöt.
Kansallinen lupakäytäntö, rakennusluvan hakeminen, rakennuslupa ja liiteasiakirjat.
Arkistointikelpoinen pääpiirustussarja.

Esitietovaatimukset

Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman projekti-, materiaali- ja rakennusopin kurssit.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa vain vähän opintojaksolla käsiteltyjä aiheita. Aiheiden soveltamisessa rakennussuunnittelijan tehtäviin on merkittäviä puutteita.
Opiskelijan laatima asiakirjasarja on laadultaan tyydyttävää. Asiakirjasarjan sisällöt ovat merkittävästi puutteellisia ja virheellisiä sekä sisältöjen perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Asiakirjojen laadintaprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella opintojaksolla laadituissa asiakirjoissa tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima asiakirjasarja on ohjeistusten mukainen.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee asiakirjojen laadintaprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella laatimissaan asiakirjoissa tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima asiakirjasarja on ohjeistusten mukainen ja korkeatasoinen.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa vain vähän opintojaksolla käsiteltyjä aiheita. Aiheiden soveltamisessa rakennussuunnittelijan tehtäviin on merkittäviä puutteita.
Opiskelijan laatima asiakirjasarja on laadultaan tyydyttävää. Asiakirjasarjan sisällöt ovat merkittävästi puutteellisia ja virheellisiä sekä sisältöjen perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Asiakirjojen laadintaprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelija toimiii aktiivisena tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.