Skip to main content

Game DesignLaajuus (5 cr)

Code: TX00EW54

Credits

5 op

Objective

Student can appreciate importance of game design as a part of game production process. He/she understands principles of game design and role of game designer. Student is able to critically analyze game ideas. He/she is aware of monetization mechanisms.

Content

• Game production process
• Principles of game design
• Role of game designer
• Game and player types
• Gamification and serious games
• Basics of game business and monetization
• Usability in games
• Game design project

Prerequisites

First year studies (Orientation to information and communication technology) or comparable knowledge.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Student can evaluate games from different perspectives. He is aware of game design principles and role of game designer. He has satisfactory communication skills in English.

Assessment criteria, good (3)

Student can design interesting game ideas. He is well aware of game design principles and role of game designer. He has good communication skills in English.

Assessment criteria, excellent (5)

Student can design high class game ideas, and can analyze them deeply. He is able to combine design and monetization perspectives. He is well aware of game design principles and role of game designer. He has excellent communication skills in English.

Assessment criteria, approved/failed

Student can evaluate games from different perspectives. He is aware of game design principles and role of game designer. He can communicate in English.

Further information

Course includes a game design project that may be utilized in other courses. Communication (English) is worth of 2 study credits.

Enrollment

01.01.2020

Timing

19.08.2024 - 13.10.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Karaportti 2

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Information and Communication Technology
Teachers
  • Joonas Häll
Groups
  • TVT23-PE
    Pelikehitys

Objective

Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.

Content

• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän tyydyttävästi.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän hyvin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän erinomaisesti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän.

Prerequisites

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Further information

Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla. Viestinnän (engl.) osuus 2op

Enrollment

06.05.2024 - 31.07.2024

Timing

19.08.2024 - 13.10.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Karaportti 2

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in Information Technology
Teachers
  • Joonas Häll
Groups
  • ICT23-G
    Game Development

Objective

Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.

Content

• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän tyydyttävästi.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän hyvin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän erinomaisesti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän.

Prerequisites

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Further information

Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla. Viestinnän (engl.) osuus 2op

Enrollment

01.01.2020

Timing

21.08.2023 - 15.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Karaportti 2

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Information and Communication Technology
Teachers
  • Joonas Häll
Groups
  • TVT22-PE
    Pelikehitys

Objective

Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.

Content

• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän tyydyttävästi.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän hyvin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän erinomaisesti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän.

Prerequisites

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Further information

Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla. Viestinnän (engl.) osuus 2op

Enrollment

29.05.2023 - 31.07.2023

Timing

21.08.2023 - 15.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Karaportti 2

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in Information Technology
Teachers
  • Joonas Häll
Groups
  • ICT22-G
    Game Development

Objective

Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.

Content

• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän tyydyttävästi.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän hyvin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän erinomaisesti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän.

Prerequisites

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Further information

Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla. Viestinnän (engl.) osuus 2op