Siirry suoraan sisältöön

PelisuunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: TX00EW54

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.

Sisältö

• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla. Viestinnän (engl.) osuus 2op

Ilmoittautumisaika

01.01.2020

Ajoitus

19.08.2024 - 13.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Joonas Häll
Ryhmät
  • TVT23-PE
    Pelikehitys

Tavoitteet

Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.

Sisältö

• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla. Viestinnän (engl.) osuus 2op

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 13.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in Information Technology
Opettaja
  • Joonas Häll
Ryhmät
  • ICT23-G
    Game Development

Tavoitteet

Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.

Sisältö

• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla. Viestinnän (engl.) osuus 2op

Ilmoittautumisaika

01.01.2020

Ajoitus

21.08.2023 - 15.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Joonas Häll
Ryhmät
  • TVT22-PE
    Pelikehitys

Tavoitteet

Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.

Sisältö

• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla. Viestinnän (engl.) osuus 2op

Ilmoittautumisaika

29.05.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 15.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in Information Technology
Opettaja
  • Joonas Häll
Ryhmät
  • ICT22-G
    Game Development

Tavoitteet

Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.

Sisältö

• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä. Hän hallitsee pelialan englanninkielisen viestinnän.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla. Viestinnän (engl.) osuus 2op