Siirry suoraan sisältöön

Sähkö- ja automaatiotekniikan projektiLaajuus (15 op)

Tunnus: TX00CY32

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija osaa soveltaa differentiaalilaskentaa oman ammattialansa opinnoissa sekä tuntee integraalin käsitteen.
- Opiskelija ymmärtää magnetismin ja sähkömagneettisen induktion ilmiöt.
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja kulttuuritaustan roolin työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija tuntee työelämän ja tekniikan englanninkielistä sanastoa ja osaa viestiä eri tilanteissa englannin kielellä.
- Opiskelija tekee oman ammattialansa projektin, jossa käytetään tietokoneavusteista suunnittelua.

Sisältö

1. Magnetismi
2. Sähkömagneettinen induktio
3. Differentiaalilaskenta ja integraalin käsite
4. Tietokoneavusteinen suunnittelu
5. Ammattialaan suuntaava projekti
6. Tutkintoalaan liittyvä englannin kieli ja viestintä (ks. lisätiedot)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Lisätiedot

Englannin kielen osion tarkempi sisältö:

- Sähkö- ja automaatiotekniikan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Tutustuminen sähkö- ja automaatiotekniikan keskeisiin käsitteisiin ja termeihin
- Tutustuminen ammattialan keskeisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Englannin kielen tarkemmat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteenä.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 12.05.2024

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Puhtaat ja älykkäät ratkaisut

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 90

Koulutus
  • Degree Programme in Electronics
Opettaja
  • Heikki Valmu
  • Petri Valve
  • Riya Sindhwani
  • Anssi Ikonen
  • Eero Kupila
  • Erna Piila
Ryhmät
  • SE23S
    Elektroniikan pääaine, syksyllä 2023 aloittaneet
  • TXD23S1
    Degree Programme in Electronics päivä

Tavoitteet

- Opiskelija osaa soveltaa differentiaalilaskentaa oman ammattialansa opinnoissa sekä tuntee integraalin käsitteen.
- Opiskelija ymmärtää magnetismin ja sähkömagneettisen induktion ilmiöt.
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja kulttuuritaustan roolin työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija tuntee työelämän ja tekniikan englanninkielistä sanastoa ja osaa viestiä eri tilanteissa englannin kielellä.
- Opiskelija tekee oman ammattialansa projektin, jossa käytetään tietokoneavusteista suunnittelua.

Sisältö

1. Magnetismi
2. Sähkömagneettinen induktio
3. Differentiaalilaskenta ja integraalin käsite
4. Tietokoneavusteinen suunnittelu
5. Ammattialaan suuntaava projekti
6. Tutkintoalaan liittyvä englannin kieli ja viestintä (ks. lisätiedot)

Aika ja paikka

Katso lukari

Oppimateriaalit

Englanti: opettaja antaa materiaalin

Opetusmenetelmät

Englanti: oppitunnit ja oppimistehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Englanti: OMA-tehtävät ja yksi kirjallinen koe. Ajat sovitaan kurssilla.

Sisällön jaksotus

Jakso 4, kevät 2024

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0-5

Lisätiedot

Englannin kielen osion tarkempi sisältö:

- Sähkö- ja automaatiotekniikan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Tutustuminen sähkö- ja automaatiotekniikan keskeisiin käsitteisiin ja termeihin
- Tutustuminen ammattialan keskeisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Englannin kielen tarkemmat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteenä.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 12.05.2024

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Puhtaat ja älykkäät ratkaisut

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Vesa Sippola
  • Juha Kallunki
  • Susanna Varonen
  • Kari Salmi
  • Helenika Hellevig
Vastuuopettaja

Raisa Kallio

Ryhmät
  • TXJ23S2
    Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

- Opiskelija osaa soveltaa differentiaalilaskentaa oman ammattialansa opinnoissa sekä tuntee integraalin käsitteen.
- Opiskelija ymmärtää magnetismin ja sähkömagneettisen induktion ilmiöt.
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja kulttuuritaustan roolin työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija tuntee työelämän ja tekniikan englanninkielistä sanastoa ja osaa viestiä eri tilanteissa englannin kielellä.
- Opiskelija tekee oman ammattialansa projektin, jossa käytetään tietokoneavusteista suunnittelua.

Sisältö

1. Magnetismi
2. Sähkömagneettinen induktio
3. Differentiaalilaskenta ja integraalin käsite
4. Tietokoneavusteinen suunnittelu
5. Ammattialaan suuntaava projekti
6. Tutkintoalaan liittyvä englannin kieli ja viestintä (ks. lisätiedot)

Oppimateriaalit

Fysiikka: Opettajan opetusmoniste, halutessan voi käyttä myös fysiikan oppikirjoja, jotka on tarkoitettu AMK/Yliopistotasolle.

Opetusmenetelmät

Etäoppitunnit, laboratorioharjoitukset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Fysiikka: ei tenttejä

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Tämän opetuksena toteutettavan opintojakson osuuksien etäopetustilanteet saatetaan tallentaa joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä kunkin osuuden opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla. Osuuksien opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson osuuden käyttämällä oppimisalustalla.

Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta
Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija ja opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Fysiikka: 30 / 150 p. Viikkotehtävät. Vaaditaan vähintään 6 p.

Lisätiedot

Englannin kielen osion tarkempi sisältö:

- Sähkö- ja automaatiotekniikan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Tutustuminen sähkö- ja automaatiotekniikan keskeisiin käsitteisiin ja termeihin
- Tutustuminen ammattialan keskeisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Englannin kielen tarkemmat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteenä.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

13.03.2023 - 07.05.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Elektroniikka-tiimi

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ossi Hämäläinen
  • Juha Kallunki
  • Susanna Varonen
  • Kari Salmi
  • Helenika Hellevig
Vastuuopettaja

Raisa Kallio

Ryhmät
  • TXJ22S2
    Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

- Opiskelija osaa soveltaa differentiaalilaskentaa oman ammattialansa opinnoissa sekä tuntee integraalin käsitteen.
- Opiskelija ymmärtää magnetismin ja sähkömagneettisen induktion ilmiöt.
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja kulttuuritaustan roolin työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija tuntee työelämän ja tekniikan englanninkielistä sanastoa ja osaa viestiä eri tilanteissa englannin kielellä.
- Opiskelija tekee oman ammattialansa projektin, jossa käytetään tietokoneavusteista suunnittelua.

Sisältö

1. Magnetismi
2. Sähkömagneettinen induktio
3. Differentiaalilaskenta ja integraalin käsite
4. Tietokoneavusteinen suunnittelu
5. Ammattialaan suuntaava projekti
6. Tutkintoalaan liittyvä englannin kieli ja viestintä (ks. lisätiedot)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Lisätiedot

Englannin kielen osion tarkempi sisältö:

- Sähkö- ja automaatiotekniikan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Tutustuminen sähkö- ja automaatiotekniikan keskeisiin käsitteisiin ja termeihin
- Tutustuminen ammattialan keskeisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Englannin kielen tarkemmat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteenä.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

13.03.2023 - 07.05.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Puhtaat ja älykkäät ratkaisut

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Degree Programme in Electronics
Opettaja
  • Heikki Valmu
  • Petri Valve
  • Riya Sindhwani
  • Eero Kupila
  • Erna Piila
Vastuuopettaja

Anssi Ikonen

Ryhmät
  • TXD22S1
    Degree Programme in Electronics päivä
  • SE22S
    Elektroniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet

Tavoitteet

- Opiskelija osaa soveltaa differentiaalilaskentaa oman ammattialansa opinnoissa sekä tuntee integraalin käsitteen.
- Opiskelija ymmärtää magnetismin ja sähkömagneettisen induktion ilmiöt.
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja kulttuuritaustan roolin työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija tuntee työelämän ja tekniikan englanninkielistä sanastoa ja osaa viestiä eri tilanteissa englannin kielellä.
- Opiskelija tekee oman ammattialansa projektin, jossa käytetään tietokoneavusteista suunnittelua.

Sisältö

1. Magnetismi
2. Sähkömagneettinen induktio
3. Differentiaalilaskenta ja integraalin käsite
4. Tietokoneavusteinen suunnittelu
5. Ammattialaan suuntaava projekti
6. Tutkintoalaan liittyvä englannin kieli ja viestintä (ks. lisätiedot)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Lisätiedot

Englannin kielen osion tarkempi sisältö:

- Sähkö- ja automaatiotekniikan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Tutustuminen sähkö- ja automaatiotekniikan keskeisiin käsitteisiin ja termeihin
- Tutustuminen ammattialan keskeisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Englannin kielen tarkemmat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteenä.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 12.06.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Puhtaat ja älykkäät ratkaisut

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petri Valve
  • Ossi Hämäläinen
  • Vesa Sippola
  • Susanna Varonen
  • Tiina Fischer
Ryhmät
  • TXJ22K1
    Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- Opiskelija osaa soveltaa differentiaalilaskentaa oman ammattialansa opinnoissa sekä tuntee integraalin käsitteen.
- Opiskelija ymmärtää magnetismin ja sähkömagneettisen induktion ilmiöt.
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja kulttuuritaustan roolin työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija tuntee työelämän ja tekniikan englanninkielistä sanastoa ja osaa viestiä eri tilanteissa englannin kielellä.
- Opiskelija tekee oman ammattialansa projektin, jossa käytetään tietokoneavusteista suunnittelua.

Sisältö

1. Magnetismi
2. Sähkömagneettinen induktio
3. Differentiaalilaskenta ja integraalin käsite
4. Tietokoneavusteinen suunnittelu
5. Ammattialaan suuntaava projekti
6. Tutkintoalaan liittyvä englannin kieli ja viestintä (ks. lisätiedot)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Lisätiedot

Englannin kielen osion tarkempi sisältö:

- Sähkö- ja automaatiotekniikan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Tutustuminen sähkö- ja automaatiotekniikan keskeisiin käsitteisiin ja termeihin
- Tutustuminen ammattialan keskeisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Englannin kielen tarkemmat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteenä.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 06.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 08.05.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Puhtaat ja älykkäät ratkaisut

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 90

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ritva Laamanen
  • Vesa Sippola
  • Erna Piila
  • Tiina Fischer
  • Tuomo Heikkinen
Vastuuopettaja

Raisa Kallio

Ryhmät
  • SA21B
    Sähkö- ja automaatekniikan tutkinto-ohjelma, syksyllä 2021 aloittaneet, päivätoteutus

Tavoitteet

- Opiskelija osaa soveltaa differentiaalilaskentaa oman ammattialansa opinnoissa sekä tuntee integraalin käsitteen.
- Opiskelija ymmärtää magnetismin ja sähkömagneettisen induktion ilmiöt.
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja kulttuuritaustan roolin työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija tuntee työelämän ja tekniikan englanninkielistä sanastoa ja osaa viestiä eri tilanteissa englannin kielellä.
- Opiskelija tekee oman ammattialansa projektin, jossa käytetään tietokoneavusteista suunnittelua.

Sisältö

1. Magnetismi
2. Sähkömagneettinen induktio
3. Differentiaalilaskenta ja integraalin käsite
4. Tietokoneavusteinen suunnittelu
5. Ammattialaan suuntaava projekti
6. Tutkintoalaan liittyvä englannin kieli ja viestintä (ks. lisätiedot)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Lisätiedot

Englannin kielen osion tarkempi sisältö:

- Sähkö- ja automaatiotekniikan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Tutustuminen sähkö- ja automaatiotekniikan keskeisiin käsitteisiin ja termeihin
- Tutustuminen ammattialan keskeisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Englannin kielen tarkemmat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteenä.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 06.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 13.05.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Puhtaat ja älykkäät ratkaisut

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 90

Koulutus
  • Degree Programme in Electronics
Opettaja
  • Heikki Valmu
  • Petri Valve
  • Jyrki Piila
  • Matti Fischer
  • Eero Kupila
Vastuuopettaja

Anssi Ikonen

Ryhmät
  • TXD21S1
    Degree Programme in Electronics päivä

Tavoitteet

- Opiskelija osaa soveltaa differentiaalilaskentaa oman ammattialansa opinnoissa sekä tuntee integraalin käsitteen.
- Opiskelija ymmärtää magnetismin ja sähkömagneettisen induktion ilmiöt.
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja kulttuuritaustan roolin työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija tuntee työelämän ja tekniikan englanninkielistä sanastoa ja osaa viestiä eri tilanteissa englannin kielellä.
- Opiskelija tekee oman ammattialansa projektin, jossa käytetään tietokoneavusteista suunnittelua.

Sisältö

1. Magnetismi
2. Sähkömagneettinen induktio
3. Differentiaalilaskenta ja integraalin käsite
4. Tietokoneavusteinen suunnittelu
5. Ammattialaan suuntaava projekti
6. Tutkintoalaan liittyvä englannin kieli ja viestintä (ks. lisätiedot)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Lisätiedot

Englannin kielen osion tarkempi sisältö:

- Sähkö- ja automaatiotekniikan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Tutustuminen sähkö- ja automaatiotekniikan keskeisiin käsitteisiin ja termeihin
- Tutustuminen ammattialan keskeisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Englannin kielen tarkemmat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteenä.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 06.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 08.05.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Puhtaat ja älykkäät ratkaisut

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 65

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Vesa Sippola
  • Kai Virta
  • Susanna Varonen
  • Inga Sahlberg
  • Heikki Lauranto
Vastuuopettaja

Raisa Kallio

Ryhmät
  • TXJ21S2
    Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

- Opiskelija osaa soveltaa differentiaalilaskentaa oman ammattialansa opinnoissa sekä tuntee integraalin käsitteen.
- Opiskelija ymmärtää magnetismin ja sähkömagneettisen induktion ilmiöt.
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja kulttuuritaustan roolin työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija tuntee työelämän ja tekniikan englanninkielistä sanastoa ja osaa viestiä eri tilanteissa englannin kielellä.
- Opiskelija tekee oman ammattialansa projektin, jossa käytetään tietokoneavusteista suunnittelua.

Sisältö

1. Magnetismi
2. Sähkömagneettinen induktio
3. Differentiaalilaskenta ja integraalin käsite
4. Tietokoneavusteinen suunnittelu
5. Ammattialaan suuntaava projekti
6. Tutkintoalaan liittyvä englannin kieli ja viestintä (ks. lisätiedot)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Lisätiedot

Englannin kielen osion tarkempi sisältö:

- Sähkö- ja automaatiotekniikan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Tutustuminen sähkö- ja automaatiotekniikan keskeisiin käsitteisiin ja termeihin
- Tutustuminen ammattialan keskeisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Englannin kielen tarkemmat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteenä.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 06.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 08.05.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Puhtaat ja älykkäät ratkaisut

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petri Valve
  • Jarno Nurmio
  • Erna Piila
  • Tiina Fischer
  • Tuomo Heikkinen
Vastuuopettaja

Raisa Kallio

Ryhmät
  • SA21A
    Sähkö- ja automaatekniikan tutkinto-ohjelma, syksyllä 2021 aloittaneet, päivätoteutus

Tavoitteet

- Opiskelija osaa soveltaa differentiaalilaskentaa oman ammattialansa opinnoissa sekä tuntee integraalin käsitteen.
- Opiskelija ymmärtää magnetismin ja sähkömagneettisen induktion ilmiöt.
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja kulttuuritaustan roolin työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija tuntee työelämän ja tekniikan englanninkielistä sanastoa ja osaa viestiä eri tilanteissa englannin kielellä.
- Opiskelija tekee oman ammattialansa projektin, jossa käytetään tietokoneavusteista suunnittelua.

Sisältö

1. Magnetismi
2. Sähkömagneettinen induktio
3. Differentiaalilaskenta ja integraalin käsite
4. Tietokoneavusteinen suunnittelu
5. Ammattialaan suuntaava projekti
6. Tutkintoalaan liittyvä englannin kieli ja viestintä (ks. lisätiedot)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Lisätiedot

Englannin kielen osion tarkempi sisältö:

- Sähkö- ja automaatiotekniikan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Tutustuminen sähkö- ja automaatiotekniikan keskeisiin käsitteisiin ja termeihin
- Tutustuminen ammattialan keskeisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Englannin kielen tarkemmat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteenä.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 06.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 08.05.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Puhtaat ja älykkäät ratkaisut

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ritva Laamanen
  • Vesa Sippola
  • Susanna Varonen
  • Tiina Fischer
  • Tuomo Heikkinen
Vastuuopettaja

Raisa Kallio

Ryhmät
  • SA21C
    Sähkö- ja automaatekniikan tutkinto-ohjelma, syksyllä 2021 aloittaneet, päivätoteutus

Tavoitteet

- Opiskelija osaa soveltaa differentiaalilaskentaa oman ammattialansa opinnoissa sekä tuntee integraalin käsitteen.
- Opiskelija ymmärtää magnetismin ja sähkömagneettisen induktion ilmiöt.
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja kulttuuritaustan roolin työelämän viestintätilanteissa. Opiskelija tuntee työelämän ja tekniikan englanninkielistä sanastoa ja osaa viestiä eri tilanteissa englannin kielellä.
- Opiskelija tekee oman ammattialansa projektin, jossa käytetään tietokoneavusteista suunnittelua.

Sisältö

1. Magnetismi
2. Sähkömagneettinen induktio
3. Differentiaalilaskenta ja integraalin käsite
4. Tietokoneavusteinen suunnittelu
5. Ammattialaan suuntaava projekti
6. Tutkintoalaan liittyvä englannin kieli ja viestintä (ks. lisätiedot)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Lisätiedot

Englannin kielen osion tarkempi sisältö:

- Sähkö- ja automaatiotekniikan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Tutustuminen sähkö- ja automaatiotekniikan keskeisiin käsitteisiin ja termeihin
- Tutustuminen ammattialan keskeisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Englannin kielen tarkemmat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteenä.