Skip to main content

The World of MicrobesLaajuus (5 cr)

Code: TX00EX25

Credits

5 op

Objective

The student knows what viruses, bacteria, yeasts and mold are, as well as understand the concepts of eukaryotes/prokaryotes.
The student has internalized that microbes are found everywhere in air, water, environment, surfaces, food and in various processes (e.g. home houses, indoor air, food for use/pollution, waste water purification, biofuels manufacturing, paints, health/getting sick)
The student understands the differences between harmful and useful microbes, can use them in various processes, as well as identify the problems caused by them.
The student knows how to get rid of harmful microbes, and how to analyze microbes using different methods of microbiology and molecular biology (DNA analyses).
Students have an understanding of the importance of personal hygiene at a different stage of processes, e.g. in the case of taking samples.

Content

Prokaryote and eukaryote cells, viruses, as well as their structures. From biomolecules, structure, properties and function of nucleic acids
.
Microbial growing conditions. Microbial classes and their main characteristics. Harmful and useful microbes. Methods of analysis of living and dead microbes. Aseptic. Examples of microbial exploitation in industry.

Personal hygiene. Importance of hygiene (processes/health). Removal of viruses and microbes. Hygiene tests.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students are able to:
1. Search for information on life sciences literature sources
2. Shows that they have achieved core competency goals
3. Demonstrates familiarity with key professional safety practices

Assessment criteria, good (3)

Students are able to:
- use concepts and knowledge in the field consistently
- search for information and critically use data sources
- apply the knowledge base in professional positions
- act in a professional situation independently and responsibly
- plan activities with safety considerations

Assessment criteria, excellent (5)

Students are able to:
- use the concepts and knowledge of the field competently
- justify the use of data sources
- justify the activity using the studied information or explanations
- act responsibly regarding safety

Enrollment

27.11.2023 - 31.12.2023

Timing

18.03.2024 - 10.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 50

Degree programmes
  • Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
  • Elina Häivälä
  • Markus Räsänen
  • Patrik Paxal
  • Pia-Tuulia Laine
  • Tiina Soininen
Groups
  • TXM23S1B
    Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä
  • TXM23S1A
    Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tietää, mitä ovat virukset, bakteerit, hiivat ja homeet sekä ymmärtää käsitteet eukaryootit / prokaryootit.
Opiskelija on sisäistänyt, että mikrobeja esiintyy kaikkialla niin ilmassa, vedessä, ympäristössä, pinnoilla, elintarvikkeissa kuin erilaisissa prosesseissakin (esim. hometalot, sisäilma, elintarvikkeissa hyötykäyttönä / pilaantumisessa, jätevesipuhdistus, biopolttoaineiden valmistus, maalit, terveys/sairastuminen)
Opiskelija ymmärtää haitallisten ja hyödyllisten mikrobien erot, osaa hyödyntää niitä erilaisissa prosesseissa sekä tunnistaa niiden aiheuttamia ongelmia.
Opiskelija tietää miten haitallisista mikrobeista päästään eroon, ja miten mikrobeja analysoidaan erilaisilla mikrobiologian ja molekyylibiologian (DNA-analyysit) menetelmillä.
Opiskelijalla on ymmärrys henkilökohtaisen hygienian merkityksestä prosessien eri vaiheessa, esimerkiksi näytteenotossa.

Content

Prokaryootti- ja eukaryoottisolut, virukset sekä niiden rakenteet. Biomolekyyleistä nukleiinihappojen rakenne, ominaisuudet ja toiminta.

Mikrobien kasvuolosuhteet. Mikrobiluokat ja niiden tärkeimmät ominaisuudet. Haitalliset ja hyödylliset mikrobit. Elävien ja kuolleiden mikrobien analyysimenetelmät. Aseptiikka. Esimerkkejä mikrobien hyödyntämisestä teollisuudessa.

Henkilökohtainen hygienia. Hygienian merkitys (prosessit / terveys). Virusten ja mikrobien poisto. Hygieniatestit.

Location and time

Leiritie 1, 4. periodi

Materials

Luennot ja erikseen annettavat laboratoriotyöohjeet.
Sojakka & Välimäki (2011): Ammatillinen mikrobiologia. Opetushallitus.

Teaching methods

Laboratoriotyöt
Luento, aktivoiva luento
Tiimityöskentely

Exam schedules

24.4.2024 klo 8.00-10.00 (Markus % Tiina), MMA101
Uusintamahdollisuus Examissa toukokuussa

Student workload

Laboratoriopäivät ja luentoja lukujärjestyksen mukaan.

Further information

KICK OFF -tilaisuus viikolla 12 lukujärjestyksen mukaan.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa:
1. etsiä tietoa alan tietolähteistä
2. osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
3. osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden

Assessment methods and criteria

Tentti, arvosana 0-5, 80% (Markus & Tiina)
Oppimistehtävä, arvosana 0-5, 5 % (Tiina)
Ryhmätehtävä, arvosana 0-5, 15 % (Pia)
Osallistuminen laboratoriotöihin, hyväksytty/hylätty
Ryhmäkohtainen laboratoriopäiväkirja, hyväksytty/hylätty

Enrollment

28.11.2022 - 31.12.2022

Timing

13.03.2023 - 05.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 55

Degree programmes
  • Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
  • Hye Jung-Majanen
  • Pia-Tuulia Laine
  • Tiina Soininen
Groups
  • TXM22S1B
    Bio- ja kemiantekniikka

Objective

Opiskelija tietää, mitä ovat virukset, bakteerit, hiivat ja homeet sekä ymmärtää käsitteet eukaryootit / prokaryootit.
Opiskelija on sisäistänyt, että mikrobeja esiintyy kaikkialla niin ilmassa, vedessä, ympäristössä, pinnoilla, elintarvikkeissa kuin erilaisissa prosesseissakin (esim. hometalot, sisäilma, elintarvikkeissa hyötykäyttönä / pilaantumisessa, jätevesipuhdistus, biopolttoaineiden valmistus, maalit, terveys/sairastuminen)
Opiskelija ymmärtää haitallisten ja hyödyllisten mikrobien erot, osaa hyödyntää niitä erilaisissa prosesseissa sekä tunnistaa niiden aiheuttamia ongelmia.
Opiskelija tietää miten haitallisista mikrobeista päästään eroon, ja miten mikrobeja analysoidaan erilaisilla mikrobiologian ja molekyylibiologian (DNA-analyysit) menetelmillä.
Opiskelijalla on ymmärrys henkilökohtaisen hygienian merkityksestä prosessien eri vaiheessa, esimerkiksi näytteenotossa.

Content

Prokaryootti- ja eukaryoottisolut, virukset sekä niiden rakenteet. Biomolekyyleistä nukleiinihappojen rakenne, ominaisuudet ja toiminta.

Mikrobien kasvuolosuhteet. Mikrobiluokat ja niiden tärkeimmät ominaisuudet. Haitalliset ja hyödylliset mikrobit. Elävien ja kuolleiden mikrobien analyysimenetelmät. Aseptiikka. Esimerkkejä mikrobien hyödyntämisestä teollisuudessa.

Henkilökohtainen hygienia. Hygienian merkitys (prosessit / terveys). Virusten ja mikrobien poisto. Hygieniatestit.

Location and time

Leiritie 1, 4. periodi

Materials

Luennot ja erikseen annettavat laboratoriotyöohjeet

Teaching methods

Laboratoriotyöt
Aktivoiva luento
Tiimityöskentely

Exam schedules

3.5 klo11-13 (Hye) 4.5 klo13-15 (Tiina),
Ei uusinta

Completion alternatives

Sojakka & Välimäki (2011): Ammatillinen mikrobiologia. Opetushallitus.

Student workload

Laboratoriopäivät ja luentoja lukujärjestyksen mukaan.

Further information

KICK OFF -tilaisuus viikolla 11 lukujärjestyksen mukaan.
Luennoitsija Hye Jung-Majanen luennoi englanniksi käyttäen suomenkielistä materiaalia.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa:
1. etsiä tietoa alan tietolähteistä
2. osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
3. osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden

Assessment methods and criteria

Laboratorio raportti
Ryhmä esitelmä
Opintotehtävät
Tentti

Enrollment

28.11.2022 - 31.12.2022

Timing

13.03.2023 - 05.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 50

Degree programmes
  • Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
  • Hye Jung-Majanen
  • Pia-Tuulia Laine
  • Tiina Soininen
Groups
  • TXM22S1A
    Bio- ja kemiantekniikka

Objective

Opiskelija tietää, mitä ovat virukset, bakteerit, hiivat ja homeet sekä ymmärtää käsitteet eukaryootit / prokaryootit.
Opiskelija on sisäistänyt, että mikrobeja esiintyy kaikkialla niin ilmassa, vedessä, ympäristössä, pinnoilla, elintarvikkeissa kuin erilaisissa prosesseissakin (esim. hometalot, sisäilma, elintarvikkeissa hyötykäyttönä / pilaantumisessa, jätevesipuhdistus, biopolttoaineiden valmistus, maalit, terveys/sairastuminen)
Opiskelija ymmärtää haitallisten ja hyödyllisten mikrobien erot, osaa hyödyntää niitä erilaisissa prosesseissa sekä tunnistaa niiden aiheuttamia ongelmia.
Opiskelija tietää miten haitallisista mikrobeista päästään eroon, ja miten mikrobeja analysoidaan erilaisilla mikrobiologian ja molekyylibiologian (DNA-analyysit) menetelmillä.
Opiskelijalla on ymmärrys henkilökohtaisen hygienian merkityksestä prosessien eri vaiheessa, esimerkiksi näytteenotossa.

Content

Prokaryootti- ja eukaryoottisolut, virukset sekä niiden rakenteet. Biomolekyyleistä nukleiinihappojen rakenne, ominaisuudet ja toiminta.

Mikrobien kasvuolosuhteet. Mikrobiluokat ja niiden tärkeimmät ominaisuudet. Haitalliset ja hyödylliset mikrobit. Elävien ja kuolleiden mikrobien analyysimenetelmät. Aseptiikka. Esimerkkejä mikrobien hyödyntämisestä teollisuudessa.

Henkilökohtainen hygienia. Hygienian merkitys (prosessit / terveys). Virusten ja mikrobien poisto. Hygieniatestit.

Location and time

Leiritie 1, 4. periodi

Materials

Luennot ja erikseen annettavat laboratoriotyöohjeet.
Sojakka & Välimäki (2011): Ammatillinen mikrobiologia. Opetushallitus.

Teaching methods

Laboratoriotyöt
Aktivoiva luento
Tiimityöskentely

Exam schedules

3.5 klo11-13 (Hye) 4.5 klo13-15 (Tiina).
Ei uusinta

Student workload

Laboratoriopäivät ja luentoja lukujärjestyksen mukaan.

Further information

KICK OFF -tilaisuus viikolla 11 lukujärjestyksen mukaan.
Luennoitsija Hye Jung-Majanen luennoi englanniksi käyttäen suomenkielistä materiaalia.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa:
1. etsiä tietoa alan tietolähteistä
2. osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
3. osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden

Assessment methods and criteria

Laboratorio raportti
Ryhmä esitelmä
Opintotehtävät
Tentti