The World of MicrobesLaajuus (5 cr)
Code: TX00EX25
Credits
5 op
Objective
The student knows what viruses, bacteria, yeasts and mold are, as well as understand the concepts of eukaryotes/prokaryotes.
The student has internalized that microbes are found everywhere in air, water, environment, surfaces, food and in various processes (e.g. home houses, indoor air, food for use/pollution, waste water purification, biofuels manufacturing, paints, health/getting sick)
The student understands the differences between harmful and useful microbes, can use them in various processes, as well as identify the problems caused by them.
The student knows how to get rid of harmful microbes, and how to analyze microbes using different methods of microbiology and molecular biology (DNA analyses).
Students have an understanding of the importance of personal hygiene at a different stage of processes, e.g. in the case of taking samples.
Content
Prokaryote and eukaryote cells, viruses, as well as their structures. From biomolecules, structure, properties and function of nucleic acids
.
Microbial growing conditions. Microbial classes and their main characteristics. Harmful and useful microbes. Methods of analysis of living and dead microbes. Aseptic. Examples of microbial exploitation in industry.
Personal hygiene. Importance of hygiene (processes/health). Removal of viruses and microbes. Hygiene tests.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students are able to:
1. Search for information on life sciences literature sources
2. Shows that they have achieved core competency goals
3. Demonstrates familiarity with key professional safety practices
Assessment criteria, good (3)
Students are able to:
- use concepts and knowledge in the field consistently
- search for information and critically use data sources
- apply the knowledge base in professional positions
- act in a professional situation independently and responsibly
- plan activities with safety considerations
Assessment criteria, excellent (5)
Students are able to:
- use the concepts and knowledge of the field competently
- justify the use of data sources
- justify the activity using the studied information or explanations
- act responsibly regarding safety
Enrollment
27.11.2023 - 31.12.2023
Timing
18.03.2024 - 10.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Smart and Clean Solutions
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
- Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
- Elina Häivälä
- Markus Räsänen
- Patrik Paxal
- Pia-Tuulia Laine
- Tiina Soininen
Groups
-
TXM23S1BBio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä
-
TXM23S1ABio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija tietää, mitä ovat virukset, bakteerit, hiivat ja homeet sekä ymmärtää käsitteet eukaryootit / prokaryootit.
Opiskelija on sisäistänyt, että mikrobeja esiintyy kaikkialla niin ilmassa, vedessä, ympäristössä, pinnoilla, elintarvikkeissa kuin erilaisissa prosesseissakin (esim. hometalot, sisäilma, elintarvikkeissa hyötykäyttönä / pilaantumisessa, jätevesipuhdistus, biopolttoaineiden valmistus, maalit, terveys/sairastuminen)
Opiskelija ymmärtää haitallisten ja hyödyllisten mikrobien erot, osaa hyödyntää niitä erilaisissa prosesseissa sekä tunnistaa niiden aiheuttamia ongelmia.
Opiskelija tietää miten haitallisista mikrobeista päästään eroon, ja miten mikrobeja analysoidaan erilaisilla mikrobiologian ja molekyylibiologian (DNA-analyysit) menetelmillä.
Opiskelijalla on ymmärrys henkilökohtaisen hygienian merkityksestä prosessien eri vaiheessa, esimerkiksi näytteenotossa.
Content
Prokaryootti- ja eukaryoottisolut, virukset sekä niiden rakenteet. Biomolekyyleistä nukleiinihappojen rakenne, ominaisuudet ja toiminta.
Mikrobien kasvuolosuhteet. Mikrobiluokat ja niiden tärkeimmät ominaisuudet. Haitalliset ja hyödylliset mikrobit. Elävien ja kuolleiden mikrobien analyysimenetelmät. Aseptiikka. Esimerkkejä mikrobien hyödyntämisestä teollisuudessa.
Henkilökohtainen hygienia. Hygienian merkitys (prosessit / terveys). Virusten ja mikrobien poisto. Hygieniatestit.
Location and time
Leiritie 1, 4. periodi
Materials
Luennot ja erikseen annettavat laboratoriotyöohjeet.
Sojakka & Välimäki (2011): Ammatillinen mikrobiologia. Opetushallitus.
Teaching methods
Laboratoriotyöt
Luento, aktivoiva luento
Tiimityöskentely
Exam schedules
24.4.2024 klo 8.00-10.00 (Markus % Tiina), MMA101
Uusintamahdollisuus Examissa toukokuussa
Student workload
Laboratoriopäivät ja luentoja lukujärjestyksen mukaan.
Further information
KICK OFF -tilaisuus viikolla 12 lukujärjestyksen mukaan.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa:
1. etsiä tietoa alan tietolähteistä
2. osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
3. osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
Assessment methods and criteria
Tentti, arvosana 0-5, 80% (Markus & Tiina)
Oppimistehtävä, arvosana 0-5, 5 % (Tiina)
Ryhmätehtävä, arvosana 0-5, 15 % (Pia)
Osallistuminen laboratoriotöihin, hyväksytty/hylätty
Ryhmäkohtainen laboratoriopäiväkirja, hyväksytty/hylätty
Enrollment
28.11.2022 - 31.12.2022
Timing
13.03.2023 - 05.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Smart and Clean Solutions
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 55
Degree programmes
- Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
- Hye Jung-Majanen
- Pia-Tuulia Laine
- Tiina Soininen
Groups
-
TXM22S1BBio- ja kemiantekniikka
Objective
Opiskelija tietää, mitä ovat virukset, bakteerit, hiivat ja homeet sekä ymmärtää käsitteet eukaryootit / prokaryootit.
Opiskelija on sisäistänyt, että mikrobeja esiintyy kaikkialla niin ilmassa, vedessä, ympäristössä, pinnoilla, elintarvikkeissa kuin erilaisissa prosesseissakin (esim. hometalot, sisäilma, elintarvikkeissa hyötykäyttönä / pilaantumisessa, jätevesipuhdistus, biopolttoaineiden valmistus, maalit, terveys/sairastuminen)
Opiskelija ymmärtää haitallisten ja hyödyllisten mikrobien erot, osaa hyödyntää niitä erilaisissa prosesseissa sekä tunnistaa niiden aiheuttamia ongelmia.
Opiskelija tietää miten haitallisista mikrobeista päästään eroon, ja miten mikrobeja analysoidaan erilaisilla mikrobiologian ja molekyylibiologian (DNA-analyysit) menetelmillä.
Opiskelijalla on ymmärrys henkilökohtaisen hygienian merkityksestä prosessien eri vaiheessa, esimerkiksi näytteenotossa.
Content
Prokaryootti- ja eukaryoottisolut, virukset sekä niiden rakenteet. Biomolekyyleistä nukleiinihappojen rakenne, ominaisuudet ja toiminta.
Mikrobien kasvuolosuhteet. Mikrobiluokat ja niiden tärkeimmät ominaisuudet. Haitalliset ja hyödylliset mikrobit. Elävien ja kuolleiden mikrobien analyysimenetelmät. Aseptiikka. Esimerkkejä mikrobien hyödyntämisestä teollisuudessa.
Henkilökohtainen hygienia. Hygienian merkitys (prosessit / terveys). Virusten ja mikrobien poisto. Hygieniatestit.
Location and time
Leiritie 1, 4. periodi
Materials
Luennot ja erikseen annettavat laboratoriotyöohjeet
Teaching methods
Laboratoriotyöt
Aktivoiva luento
Tiimityöskentely
Exam schedules
3.5 klo11-13 (Hye) 4.5 klo13-15 (Tiina),
Ei uusinta
Completion alternatives
Sojakka & Välimäki (2011): Ammatillinen mikrobiologia. Opetushallitus.
Student workload
Laboratoriopäivät ja luentoja lukujärjestyksen mukaan.
Further information
KICK OFF -tilaisuus viikolla 11 lukujärjestyksen mukaan.
Luennoitsija Hye Jung-Majanen luennoi englanniksi käyttäen suomenkielistä materiaalia.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa:
1. etsiä tietoa alan tietolähteistä
2. osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
3. osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
Assessment methods and criteria
Laboratorio raportti
Ryhmä esitelmä
Opintotehtävät
Tentti
Enrollment
28.11.2022 - 31.12.2022
Timing
13.03.2023 - 05.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Smart and Clean Solutions
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
- Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
- Hye Jung-Majanen
- Pia-Tuulia Laine
- Tiina Soininen
Groups
-
TXM22S1ABio- ja kemiantekniikka
Objective
Opiskelija tietää, mitä ovat virukset, bakteerit, hiivat ja homeet sekä ymmärtää käsitteet eukaryootit / prokaryootit.
Opiskelija on sisäistänyt, että mikrobeja esiintyy kaikkialla niin ilmassa, vedessä, ympäristössä, pinnoilla, elintarvikkeissa kuin erilaisissa prosesseissakin (esim. hometalot, sisäilma, elintarvikkeissa hyötykäyttönä / pilaantumisessa, jätevesipuhdistus, biopolttoaineiden valmistus, maalit, terveys/sairastuminen)
Opiskelija ymmärtää haitallisten ja hyödyllisten mikrobien erot, osaa hyödyntää niitä erilaisissa prosesseissa sekä tunnistaa niiden aiheuttamia ongelmia.
Opiskelija tietää miten haitallisista mikrobeista päästään eroon, ja miten mikrobeja analysoidaan erilaisilla mikrobiologian ja molekyylibiologian (DNA-analyysit) menetelmillä.
Opiskelijalla on ymmärrys henkilökohtaisen hygienian merkityksestä prosessien eri vaiheessa, esimerkiksi näytteenotossa.
Content
Prokaryootti- ja eukaryoottisolut, virukset sekä niiden rakenteet. Biomolekyyleistä nukleiinihappojen rakenne, ominaisuudet ja toiminta.
Mikrobien kasvuolosuhteet. Mikrobiluokat ja niiden tärkeimmät ominaisuudet. Haitalliset ja hyödylliset mikrobit. Elävien ja kuolleiden mikrobien analyysimenetelmät. Aseptiikka. Esimerkkejä mikrobien hyödyntämisestä teollisuudessa.
Henkilökohtainen hygienia. Hygienian merkitys (prosessit / terveys). Virusten ja mikrobien poisto. Hygieniatestit.
Location and time
Leiritie 1, 4. periodi
Materials
Luennot ja erikseen annettavat laboratoriotyöohjeet.
Sojakka & Välimäki (2011): Ammatillinen mikrobiologia. Opetushallitus.
Teaching methods
Laboratoriotyöt
Aktivoiva luento
Tiimityöskentely
Exam schedules
3.5 klo11-13 (Hye) 4.5 klo13-15 (Tiina).
Ei uusinta
Student workload
Laboratoriopäivät ja luentoja lukujärjestyksen mukaan.
Further information
KICK OFF -tilaisuus viikolla 11 lukujärjestyksen mukaan.
Luennoitsija Hye Jung-Majanen luennoi englanniksi käyttäen suomenkielistä materiaalia.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa:
1. etsiä tietoa alan tietolähteistä
2. osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
3. osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
Assessment methods and criteria
Laboratorio raportti
Ryhmä esitelmä
Opintotehtävät
Tentti