Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen sensitiivisyys musiikin oppimisen mahdollistajanaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KX00DW99

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee analysoimaan ja kuvaamaan musiikkikasvatuksen menetelmiä, lähestymistapoja ja niiden taustalla vaikuttavia näkemyksiä sekä osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti omassa pedagogin työssään käyttäen vuorovaikutustaitojaan oppimisprosesseissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä. Hän osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena.

Sisältö

Oppimisen ja opettamisen taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi suhteessa musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön erilaisiin suuntauksiin ja näkökulmiin, opetustilanteiden analysointi, tunteet opettajan työssä, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta syvällisesti ja monipuolisesti sekä tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ja pedagogisia valintojaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee toimimaan rakentavasti ja innostavasti moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittää työelämän käytänteitä yhteistyössä. Opiskelija osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena sekä ohjata omaa ammatillista kehittymistään edelleen.

Siirry alkuun