Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen sensitiivisyys musiikin oppimisen mahdollistajana, vamuka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DW99-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 31.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Huhtinen-Hilden
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio

Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät

  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee analysoimaan ja kuvaamaan musiikkikasvatuksen menetelmiä, lähestymistapoja ja niiden taustalla vaikuttavia näkemyksiä sekä osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti omassa pedagogin työssään käyttäen vuorovaikutustaitojaan oppimisprosesseissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä. Hän osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena.

Sisältö

Oppimisen ja opettamisen taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi suhteessa musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön erilaisiin suuntauksiin ja näkökulmiin, opetustilanteiden analysointi, tunteet opettajan työssä, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamuka-lakanassa.
Oppimisprojektit, työelämäyhteistyöt
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta syvällisesti ja monipuolisesti sekä tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ja pedagogisia valintojaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee toimimaan rakentavasti ja innostavasti moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittää työelämän käytänteitä yhteistyössä. Opiskelija osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena sekä ohjata omaa ammatillista kehittymistään edelleen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.