Musiikin opettaminen ja luova toiminta ryhmässä 2Laajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: KX00DW95
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin vaikutuksia sekä niiden merkitystä erilaisten ihmisten oppimiselle. Hän kykenee soveltamaan tätä suunnitellessaan ryhmätoimintaa. Hän tunnistaa myös erityisiä tuen tarpeita oppimisessa sekä kykenee etsimään näihin sopivia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa kehittää pedagogisessa toiminnassaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen työvälineitä sekä reflektoida hankkimaansa tietoa sitoen teoriaa käytäntöön. Hän osaa reflektoida erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden haasteita sekä niiden vaikutusta pedagogin käyttämiin menetelmiin ja työtapoihin. Opiskelija kykenee tunnistamaan ryhmänprosessiin liittyviä tekijöitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen merkitystä sekä niiden tukemiseen tähtääviä pedagogisia lähestymistapoja ja niihin liittyvää tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää aktiivisesti reflektiivistä oppimisotetta oman oppimisensa suuntaamisessa ja kehittymisen havainnoinnissa.
Sisältö
Luovuus ja elämän kulku, oppiminen ja erityisen tuen tarve, musiikillinen keksintä ja oppijalähtöisyys pedagogisissa käytännöissä, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, muusikkous pedagogin työssä, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella ilmaisua, keksimistä ja oppimisen iloa tukevaa oppijalähtöistä musiikkitoimintaa sekä tunnistaa mahdollisuuksia tukea erilaisten ihmisten luovaa toimijuutta. Hän osaa tunnistaa erilaisiin opetus- ja ohjaustilanteisiin sopivia lähestymistapoja, pedagogisia työvälineitä sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan ja siinä herääviä tunteita sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa sekä etsiä aktiivisesti ratkaisuja ryhmätyössä esiin tuleviin haasteisiin. Hän kykenee tietoisesti ohjaamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.
- Musiikin oppiminen ja opettaminen 4