Skip to main content

Accompaniment Skills and Improvisation for Music Educator 2Laajuus (5 cr)

Code: KX00EZ71

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is capable of practising appropriately and ergonomically, and is able to comprehend quickly the musical contents essential for professional musicians.

The student can express and produce harmonies polyphonically and appropriately during teaching and rehearsals, thus advancing the learner’s learning process.

The student is competent in implementing various improvisation exercises which train interaction skills such as reaction speed, observational abilities and controlling of musical time. The student can utilize improvisation to develop musical memory, rapidity of musical thinking, musical visualization and sense of drama. The student is able to use different elements and phenomena of music in improvisation and teaching.

Content

Surveying the needs of a group. Based on the student’s specialization in pop/jazz or classical music, the production of accompaniment in various styles for the purposes of teaching music from the score, chord symbols or by ear. Perceiving and implementation of harmony. Understanding improvisation and rhythmic elements. Composing accompaniments. Versatile improvisation exercises and techniques in different styles according to specialization.

Prerequisites

The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is able to produce the most common harmonic phenomena with a harmony instrument. The student is capable of practising appropriately and ergonomically.

The student is familiar with producing sounding score through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation. The student is capable of practising appropriately and able to express and produce harmonies in styles that have clear accompaniment patterns.

The student knows how to utilize different musical elements and phenomena in improvisation and teaching.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to identify their own strengths and developmental goals and work diligently towards their learning objectives. The student is able to arrange more advanced accompaniments using various techniques. The student is able to harmonize and improvise with appropriate rhythms of a given style. The student is able to improvise alone and with various ensembles and use improvisational techniques in their pedagogical work. The student is able to produce a variety of improvisational exercises and techniques in various styles both to support their own development and for pedagogical purposes.

Enrollment

27.11.2023 - 07.01.2024

Timing

01.01.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Jarmo Hynninen
  • Sanna Vuolteenaho
  • Kimmo Salonen
Teacher in charge

Kimmo Salonen

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.

Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.

Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Content

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Location and time

SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Jatkossa jakaantuminen kahteen eri ryhmään.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 17 lk 411.Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä klo 18.30 asti (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.

IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.

Materials

Opettajan tuoma materiaali

Teaching methods

SÄESTYSTAIDOT:
osallistuminen ryhmäopetukseen pianon ryhmäopetustilassa
oma harjoittelu

IMPROVISOINTI:
osallistuminen ryhmämuotoiseen harjoitteluun

Exam schedules

SÄESTYSTAIDOT TENTTI: 23.4.

Completion alternatives

SÄESTYSTAIDOT:
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.

IMPROVISOINTI:
Pakollinen osallistuminen.
Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.

Content scheduling

SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Jatkossa jakaantuminen kahteen eri ryhmään.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 17 lk 411.Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä klo 18.30 asti (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.

IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.

Further information

SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Jatkossa jakaantuminen kahteen eri ryhmään.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 17 lk 411.Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä klo 18.30 asti (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.

IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija osaa rakentaa kehittyneempiä säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.

Assessment methods and criteria

jatkuva arviointi
itsearviointi
vertaisarviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)

Prerequisites

Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.

Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Enrollment

27.11.2023 - 07.01.2024

Timing

01.01.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Jarmo Hynninen
  • Antti Rissanen
  • musiikki virtuaali
  • AriPekka Korhonen
Teacher in charge

AriPekka Korhonen

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.

Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.

Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Content

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Teaching methods

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Student workload

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
25.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
1.2. 8.2. Etninen improvisaatio Peter Lerche
15.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
29.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Gospel harmonia
2.2. Blues laajoin soinnuin
16.2. Rhythmn and blues
1.3. Medium swing, walking bass
8.3. Teema ja soinnut
22.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
5.4. Funk, neo soul
19.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Content scheduling

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
25.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
1.2. 8.2. Etninen improvisaatio Peter Lerche
15.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
29.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Gospel harmonia
2.2. Blues laajoin soinnuin
16.2. Rhythmn and blues
1.3. Medium swing, walking bass
8.3. Teema ja soinnut
22.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
5.4. Funk, neo soul
19.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Further information

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
25.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
1.2. 8.2. Etninen improvisaatio Peter Lerche
15.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
29.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Gospel harmonia
2.2. Blues laajoin soinnuin
16.2. Rhythmn and blues
1.3. Medium swing, walking bass
8.3. Teema ja soinnut
22.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
5.4. Funk, neo soul
19.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija osaa rakentaa kehittyneempiä säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Prerequisites

Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.

Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.