Siirry suoraan sisältöön

Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop kl (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EZ71-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jarmo Hynninen
  • Sanna Vuolteenaho
  • Kimmo Salonen

Vastuuopettaja

Kimmo Salonen

Ryhmät

  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.

Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.

Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Aika ja paikka

SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Jatkossa jakaantuminen kahteen eri ryhmään.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 17 lk 411.Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä klo 18.30 asti (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.

IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.

Oppimateriaalit

Opettajan tuoma materiaali

Opetusmenetelmät

SÄESTYSTAIDOT:
osallistuminen ryhmäopetukseen pianon ryhmäopetustilassa
oma harjoittelu

IMPROVISOINTI:
osallistuminen ryhmämuotoiseen harjoitteluun

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

SÄESTYSTAIDOT TENTTI: 23.4.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

SÄESTYSTAIDOT:
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.

IMPROVISOINTI:
Pakollinen osallistuminen.
Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.

Sisällön jaksotus

SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Jatkossa jakaantuminen kahteen eri ryhmään.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 17 lk 411.Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä klo 18.30 asti (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.

IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.

Lisätietoja opiskelijoille

SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Jatkossa jakaantuminen kahteen eri ryhmään.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 17 lk 411.Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä klo 18.30 asti (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.

IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija osaa rakentaa kehittyneempiä säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

jatkuva arviointi
itsearviointi
vertaisarviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)

Esitietovaatimukset

Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.

Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.