Siirry suoraan sisältöön

Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EZ71-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jarmo Hynninen
  • Antti Rissanen
  • musiikki virtuaali
  • AriPekka Korhonen

Vastuuopettaja

AriPekka Korhonen

Ryhmät

  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.

Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.

Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
25.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
1.2. 8.2. Etninen improvisaatio Peter Lerche
15.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
29.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Gospel harmonia
2.2. Blues laajoin soinnuin
16.2. Rhythmn and blues
1.3. Medium swing, walking bass
8.3. Teema ja soinnut
22.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
5.4. Funk, neo soul
19.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
25.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
1.2. 8.2. Etninen improvisaatio Peter Lerche
15.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
29.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Gospel harmonia
2.2. Blues laajoin soinnuin
16.2. Rhythmn and blues
1.3. Medium swing, walking bass
8.3. Teema ja soinnut
22.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
5.4. Funk, neo soul
19.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
25.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
1.2. 8.2. Etninen improvisaatio Peter Lerche
15.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
29.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Gospel harmonia
2.2. Blues laajoin soinnuin
16.2. Rhythmn and blues
1.3. Medium swing, walking bass
8.3. Teema ja soinnut
22.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
5.4. Funk, neo soul
19.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija osaa rakentaa kehittyneempiä säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.

Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.