Siirry suoraan sisältöön

Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2Laajuus (5 op)

Tunnus: KX00DX81

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.

Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.

Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.

Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä määrätietoisesti oppimistavoitettaan kohti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jarmo Hynninen
  • Antti Rissanen
  • Peter Lerche
  • musiikki virtuaali
  • AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja

AriPekka Korhonen

Ryhmät
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.

Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.

Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Aika ja paikka

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15.-14.45, alkaen pe 20.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)

19.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen, Ap Korhonen
26.1. Fraseeraus, tulkinta, Antti Rissanen
2.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt,Antti Rissanen
9.2. Etninen Improvisaatio, Peter Lerche
16.2. Non-tonal improvisation, Sid Hille
Opettajien vapaajakso
2.3. Dominanttiseptimin värit, Antti Rissanen
9.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 2, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Gospel-harmonia, II-V-I neli- ja viisisointuina
27.1. Blues laajoin soinnuin
3.2. Rhythm and blues
17.2. Medium swing, walking bass
3.3. Teema ja soinnut
10.3. Funk ja Neo soul
17.3. Latin 2: Bossa nova, samba, cha cha
24.3. Tanssi- ja iskelmämusiikki 2 sekä rock (even ja shuffle)
31.3. Paritehtävien esitykset, palaute

Oppimateriaalit

Opettajien materiaalit työtiloissa.

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15.-14.45, alkaen pe 20.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)

19.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen, Ap Korhonen
26.1. Fraseeraus, tulkinta, Antti Rissanen
2.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt,Antti Rissanen
9.2. Etninen Improvisaatio, Peter Lerche
16.2. Non-tonal improvisation, Sid Hille
Opettajien vapaajakso
2.3. Dominanttiseptimin värit, Antti Rissanen
9.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 2, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Gospel-harmonia, II-V-I neli- ja viisisointuina
27.1. Blues laajoin soinnuin
3.2. Rhythm and blues
17.2. Medium swing, walking bass
3.3. Teema ja soinnut
10.3. Funk ja Neo soul
17.3. Latin 2: Bossa nova, samba, cha cha
24.3. Tanssi- ja iskelmämusiikki 2 sekä rock (even ja shuffle)
31.3. Paritehtävien esitykset, palaute

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä määrätietoisesti oppimistavoitettaan kohti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.

Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Kimmo Salonen
  • musiikki virtuaali
Vastuuopettaja

Kimmo Salonen

Ryhmät
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.

Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.

Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Aika ja paikka

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Oppimateriaalit

Opettajan tuoma materiaali
Pedagogiikan harjoitusoppilaan parissa käytettävä materiaali

Opetusmenetelmät

SÄESTYSTAIDOT:
osallistuminen ryhmäopetukseen pianon ryhmäopetustilassa
oma harjoittelu

IMPROVISOINTI:
osallistuminen ryhmämuotoiseen harjoitteluun

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

SÄESTYSTAIDOT TENTTI: 25.4.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

SÄESTYSTAIDOT:
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.

IMPROVISOINTI:
Pakollinen osallistuminen.
Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Sisällön jaksotus

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Lisätietoja opiskelijoille

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä määrätietoisesti oppimistavoitettaan kohti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

jatkuva arviointi
itsearviointi
vertaisarviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)

Esitietovaatimukset

Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.

Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

17.01.2022 - 01.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 16

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jarmo Hynninen
  • Antti Rissanen
  • AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja

AriPekka Korhonen

Ryhmät
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.

Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.

Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Aika ja paikka

Aika ja paikka
Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260, alkaen 21.1.) ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 9.00-10.30 As 412)

Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.

Improvisointi osuuden ohjelma:

Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen to 20.1. klo 9.00-10.30 As412, Ari Pekka Korhonen
Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? to 27.1. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Tonaaliset voimasävelet ja II-V ilmiöt 3.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Välireflektio, improvisaatiotekniikoiden suunnittelu 10.2. klo 9.00-10.30 As 412 Ari Pekka Korhonen
Dominanttiseptimin värit 17.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Atonaalinen improvisaatio 3.3. klo 9.00-10.30 As 412, Sid Hille
Pentatonisten asteikkojen käyttö 10.3. klo 9.00-10.30 As 412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisointi 2 24.3.klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Etninen improvisaatio 31.3. klo 9.00-10.30 As 412,Peter Lerche
Muutokset mahdollisia.

Säestystaidot osuuden aiheet:
21.1. Gospel-harmonia, II-V-I neli- ja viisisointuina
28.1. Blues laajoin soinnuin
4.2. Rhythm and blues
11.2. Medium swing, walking bass
18.2. Teema ja soinnut
4.3. Funk ja Neo soul
11.3. Latin 2: Bossa nova, samba, cha cha
25.3. Tanssi- ja iskelmämusiikki 2 sekä rock (even ja shuffle)
1.4. Paritehtävien esitykset, palaute

Oppimateriaalit

Opettajien materiaali työtiloissa.

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aika ja paikka
Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260, alkaen 21.1.) ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 9.00-10.30 As 412)

Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.

Improvisointi osuuden ohjelma:

Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen to 20.1. klo 9.00-10.30 As412, Ari Pekka Korhonen
Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? to 27.1. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Tonaaliset voimasävelet ja II-V ilmiöt 3.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Välireflektio, improvisaatiotekniikoiden suunnittelu 31.3. klo 9.00-10.30 As 412, Ari Pekka Korhonen
Dominanttiseptimin värit 17.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Atonaalinen improvisaatio 3.3. klo 9.00-10.30 As 412, Sid Hille
Pentatonisten asteikkojen käyttö 10.3. klo 9.00-10.30 As 412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisointi 2 24.3.klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Etninen improvisaatio 10.2. klo 9.00-10.30 As 412 Peter Lerche

Muutokset mahdollisia.

Sisällön jaksotus

Aika ja paikka
Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260, alkaen 21.1.) ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 9.00-10.30 As 412)

Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.

Improvisointi osuuden ohjelma:

Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen to 20.1. klo 9.00-10.30 As412, Ari Pekka Korhonen
Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? to 27.1. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Tonaaliset voimasävelet ja II-V ilmiöt 3.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Välireflektio, improvisaatiotekniikoiden suunnittelu 31.3. klo 9.00-10.30 As 412, Ari Pekka Korhonen
Dominanttiseptimin värit 17.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Atonaalinen improvisaatio 3.3. klo 9.00-10.30 As 412, Sid Hille
Pentatonisten asteikkojen käyttö 10.3. klo 9.00-10.30 As 412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisointi 2 24.3.klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Etninen improvisaatio 10.2. klo 9.00-10.30 As 412 Peter Lerche

Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä määrätietoisesti oppimistavoitettaan kohti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.

Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Kimmo Salonen
Vastuuopettaja

Kimmo Salonen

Ryhmät
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.

Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.

Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Aika ja paikka

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Oppimateriaalit

Opettajan tuoma materiaali

Opetusmenetelmät

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

SÄESTYSTAIDOT:
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Sisällön jaksotus

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Lisätietoja opiskelijoille

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä määrätietoisesti oppimistavoitettaan kohti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

jatkuva arviointi
itsearviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)

Esitietovaatimukset

Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.

Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.