Siirry suoraan sisältöön

Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DX81-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jarmo Hynninen
  • Antti Rissanen
  • Peter Lerche
  • musiikki virtuaali
  • AriPekka Korhonen

Vastuuopettaja

AriPekka Korhonen

Ryhmät

  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.

Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.

Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Aika ja paikka

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15.-14.45, alkaen pe 20.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)

19.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen, Ap Korhonen
26.1. Fraseeraus, tulkinta, Antti Rissanen
2.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt,Antti Rissanen
9.2. Etninen Improvisaatio, Peter Lerche
16.2. Non-tonal improvisation, Sid Hille
Opettajien vapaajakso
2.3. Dominanttiseptimin värit, Antti Rissanen
9.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 2, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Gospel-harmonia, II-V-I neli- ja viisisointuina
27.1. Blues laajoin soinnuin
3.2. Rhythm and blues
17.2. Medium swing, walking bass
3.3. Teema ja soinnut
10.3. Funk ja Neo soul
17.3. Latin 2: Bossa nova, samba, cha cha
24.3. Tanssi- ja iskelmämusiikki 2 sekä rock (even ja shuffle)
31.3. Paritehtävien esitykset, palaute

Oppimateriaalit

Opettajien materiaalit työtiloissa.

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15.-14.45, alkaen pe 20.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)

19.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen, Ap Korhonen
26.1. Fraseeraus, tulkinta, Antti Rissanen
2.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt,Antti Rissanen
9.2. Etninen Improvisaatio, Peter Lerche
16.2. Non-tonal improvisation, Sid Hille
Opettajien vapaajakso
2.3. Dominanttiseptimin värit, Antti Rissanen
9.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 2, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Gospel-harmonia, II-V-I neli- ja viisisointuina
27.1. Blues laajoin soinnuin
3.2. Rhythm and blues
17.2. Medium swing, walking bass
3.3. Teema ja soinnut
10.3. Funk ja Neo soul
17.3. Latin 2: Bossa nova, samba, cha cha
24.3. Tanssi- ja iskelmämusiikki 2 sekä rock (even ja shuffle)
31.3. Paritehtävien esitykset, palaute

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä määrätietoisesti oppimistavoitettaan kohti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.

Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.